Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

(in Polish) Emisja głosu

General data

Course ID: WNP-PS-EGŁ-MGR
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: (unknown)
Name in Polish: Emisja głosu
Organizational unit: Faculty of Education
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): 0 OR 2.00 (depends on study program) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Subject level:

elementary

Learning outcome code/codes:

(in Polish) symbole efektów uczenia się dla kierunku pedagogika specjalna, studia jednolite magisterskie:


PSPE_W12 PSPE_W13 PSPE_U12

PSPE_U13 PSPE_K08

Short description: (in Polish)

Emisja głosu to zestaw ćwiczeń popartych wiedzą i doświadczeniem, umożliwiających prawidłowe (bezwysiłkowe) posługiwanie się głosem. W przypadku osób zawodowo z niego korzystających, potrzebna jest wzmożona uważność w zakresie prawidłowej fonacji. Oznacza to poruszenie problemu z punktu widzenia zarówno fizjologicznego, psychologicznego jak i wokalnego. Ćwiczenia mają na celu umożliwienie wypowiadania się w sposób jasny oraz interesujący dla słuchacza jak i dla nas samych. Jednocześnie mają umożliwić pełną swobodę mówienia w bezpieczny i przyjemny dla aparatu fonacyjnego sposób.

Full description: (in Polish)

Zajęcia mają na celu umożliwić umiejętne korzystanie z głosu na drodze własnego doświadczenia. Głos jest jedną ze składowych funkcjonowania organizmu, a co za tym idzie nie da się odłączyć pracy z głosem od pracy ciałem czy funkcjonowania psychiki. Holistyczne podejście do tego zagadnienia pozwoli na podstawowe zapoznanie się z obszerną dziedziną emisji głosu.

W zakresie zajęć znajdują się między innymi takie zagadnienia jak:

1. prawidłowa praca nagłośni podczas mowy, szeptu, śpiewu

2. ćwiczenia umożliwiające rozluźnienie mięśni strun głosowych

3. ćwiczenia oddechowe umożliwiające wydłużenie fonacji

4. ćwiczenia oddechowe umożliwiające relaksację (umiejętność opanowania oddechu w sytuacji stresogennej)

5. funkcja rezonatorów

6. dykcja (wyraźna wymowa, akcenty, rytm tekstu itd.)

7. spółgłoski, samogłoski, a praca głosem

8. interpretacja tekstu (mówionego lub śpiewanego)

9. umiejętność rozpoznawania oraz współpracowania z różnymi stanami emocjonalnymi

10. zauważanie objawów psychosomatycznych stwarzających problemy z wydobywaniem głosu

11. świadomość współdziałania pracy ciała, mimiki twarzy oraz słowa mówionego (komunikacja werbalna oraz niewerbalna)

12. umiejętność korzystania z własnych atutów oraz opanowania emocji podczas zabierania głosu

Bibliography: (in Polish)

Fragmenty wybranych pozycji, indywidualnie dobrane do grupy oraz potrzeb poszczególnych osób:

1. Binkuńska, Ewa. Higiena i emisja głosu mówionego, Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego, Bydgoszcz 2012

2. Gałęska-Tritt, Jadwiga, Śpiewam solo i w zespole: psychofizjologia śpiewu dla każdego, Akademia Muzyczna im. I. J. Paderewskiego, Ars Nova, Poznań 2009

3. Łastik, Aneta. Poznaj swój głos... twoje najważniejsze narzędzie pracy., Studio EMKA, Warszawa 2014

4. Łastik, Aneta. Wewnętrzne dziecko, Studio EMKA, Warszawa 2015

5. Miśka, Hubert. (red.), Z zagadnień emisji głosu, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 2015 - Aleksandra Zeman, Bartosz Jaśkowski

6. Pruszewicz, Antoni. Foniatria kliniczna, PZWL, Warszawa 1992

7. Tarasiewicz, Bogumiła. Mówię i śpiewam świadomie. Podręcznik do nauki emisji głosu., Universitas, Kraków 2014

8. Zalesska-Kręcicka, Maria. Głos i jego zaburzenia. Zagadnienia higieny i emisji głosu, PSPŚ, Wrocław 2004

Classes in period "Winter semester 2023/24" (past)

Time span: 2023-10-01 - 2024-01-31
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Classes, 30 hours, 43 places more information
Coordinators: Agnieszka Zawadzka
Group instructors: Agnieszka Zawadzka
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - graded credit
Classes - graded credit
Type of subject:

obligatory

(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

(in Polish) nie dotyczy

Short description: (in Polish)

Emisja głosu to zestaw ćwiczeń popartych wiedzą i doświadczeniem, umożliwiających prawidłowe (bezwysiłkowe) posługiwanie się głosem. W przypadku osób zawodowo z niego korzystających, potrzebna jest wzmożona uważność w zakresie prawidłowej fonacji. Oznacza to poruszenie problemu z punktu widzenia zarówno fizjologicznego, psychologicznego jak i wokalnego. Ćwiczenia mają na celu umożliwienie wypowiadania się w sposób jasny oraz interesujący dla słuchacza jak i dla nas samych. Jednocześnie mają umożliwić pełną swobodę mówienia w bezpieczny i przyjemny dla aparatu fonacyjnego sposób.

Full description: (in Polish)

Zajęcia mają na celu umożliwić umiejętne korzystanie z głosu na drodze własnego doświadczenia. Głos jest jedną ze składowych funkcjonowania organizmu, a co za tym idzie nie da się odłączyć pracy z głosem od pracy ciałem czy funkcjonowania psychiki. Holistyczne podejście do tego zagadnienia pozwoli na podstawowe zapoznanie się z obszerną dziedziną emisji głosu.

W zakresie zajęć znajdują się między innymi takie zagadnienia jak:

1. prawidłowa praca nagłośni podczas mowy, szeptu, śpiewu

2. ćwiczenia umożliwiające rozluźnienie mięśni strun głosowych

3. ćwiczenia oddechowe umożliwiające wydłużenie fonacji

4. ćwiczenia oddechowe umożliwiające relaksację (umiejętność opanowania oddechu w sytuacji stresogennej)

5. funkcja rezonatorów

6. dykcja (wyraźna wymowa, akcenty, rytm tekstu itd.)

7. spółgłoski, samogłoski, a praca głosem

8. interpretacja tekstu (mówionego lub śpiewanego)

9. umiejętność rozpoznawania oraz współpracowania z różnymi stanami emocjonalnymi

10. zauważanie objawów psychosomatycznych stwarzających problemy z wydobywaniem głosu

11. świadomość współdziałania pracy ciała, mimiki twarzy oraz słowa mówionego (komunikacja werbalna oraz niewerbalna)

12. umiejętność korzystania z własnych atutów oraz opanowania emocji podczas zabierania głosu

Bibliography: (in Polish)

Fragmenty wybranych pozycji, indywidualnie dobrane do grupy oraz potrzeb poszczególnych osób:

1. Binkuńska, Ewa. Higiena i emisja głosu mówionego, Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego, Bydgoszcz 2012

2. Gałęska-Tritt, Jadwiga, Śpiewam solo i w zespole: psychofizjologia śpiewu dla każdego, Akademia Muzyczna im. I. J. Paderewskiego, Ars Nova, Poznań 2009

3. Łastik, Aneta. Poznaj swój głos... twoje najważniejsze narzędzie pracy., Studio EMKA, Warszawa 2014

4. Łastik, Aneta. Wewnętrzne dziecko, Studio EMKA, Warszawa 2015

5. Miśka, Hubert. (red.), Z zagadnień emisji głosu, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 2015 - Aleksandra Zeman, Bartosz Jaśkowski

6. Pruszewicz, Antoni. Foniatria kliniczna, PZWL, Warszawa 1992

7. Tarasiewicz, Bogumiła. Mówię i śpiewam świadomie. Podręcznik do nauki emisji głosu., Universitas, Kraków 2014

8. Zalesska-Kręcicka, Maria. Głos i jego zaburzenia. Zagadnienia higieny i emisji głosu, PSPŚ, Wrocław 2004

Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)