(in Polish) Emisja głosu
General data
Course ID: | WNP-PS-EGŁ-MGR |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | (unknown) |
Name in Polish: | Emisja głosu |
Organizational unit: | Faculty of Education |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
0 OR
2.00
(depends on study program)
|
Language: | Polish |
Subject level: | elementary |
Learning outcome code/codes: | (in Polish) symbole efektów uczenia się dla kierunku pedagogika specjalna, studia jednolite magisterskie: PSPE_W12 PSPE_W13 PSPE_U12 PSPE_U13 PSPE_K08 |
Short description: |
(in Polish) Emisja głosu to zestaw ćwiczeń popartych wiedzą i doświadczeniem, umożliwiających prawidłowe (bezwysiłkowe) posługiwanie się głosem. W przypadku osób zawodowo z niego korzystających, potrzebna jest wzmożona uważność w zakresie prawidłowej fonacji. Oznacza to poruszenie problemu z punktu widzenia zarówno fizjologicznego, psychologicznego jak i wokalnego. Ćwiczenia mają na celu umożliwienie wypowiadania się w sposób jasny oraz interesujący dla słuchacza jak i dla nas samych. Jednocześnie mają umożliwić pełną swobodę mówienia w bezpieczny i przyjemny dla aparatu fonacyjnego sposób. |
Full description: |
(in Polish) Zajęcia mają na celu umożliwić umiejętne korzystanie z głosu na drodze własnego doświadczenia. Głos jest jedną ze składowych funkcjonowania organizmu, a co za tym idzie nie da się odłączyć pracy z głosem od pracy ciałem czy funkcjonowania psychiki. Holistyczne podejście do tego zagadnienia pozwoli na podstawowe zapoznanie się z obszerną dziedziną emisji głosu. W zakresie zajęć znajdują się między innymi takie zagadnienia jak: 1. prawidłowa praca nagłośni podczas mowy, szeptu, śpiewu 2. ćwiczenia umożliwiające rozluźnienie mięśni strun głosowych 3. ćwiczenia oddechowe umożliwiające wydłużenie fonacji 4. ćwiczenia oddechowe umożliwiające relaksację (umiejętność opanowania oddechu w sytuacji stresogennej) 5. funkcja rezonatorów 6. dykcja (wyraźna wymowa, akcenty, rytm tekstu itd.) 7. spółgłoski, samogłoski, a praca głosem 8. interpretacja tekstu (mówionego lub śpiewanego) 9. umiejętność rozpoznawania oraz współpracowania z różnymi stanami emocjonalnymi 10. zauważanie objawów psychosomatycznych stwarzających problemy z wydobywaniem głosu 11. świadomość współdziałania pracy ciała, mimiki twarzy oraz słowa mówionego (komunikacja werbalna oraz niewerbalna) 12. umiejętność korzystania z własnych atutów oraz opanowania emocji podczas zabierania głosu |
Bibliography: |
(in Polish) Fragmenty wybranych pozycji, indywidualnie dobrane do grupy oraz potrzeb poszczególnych osób: 1. Binkuńska, Ewa. Higiena i emisja głosu mówionego, Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego, Bydgoszcz 2012 2. Gałęska-Tritt, Jadwiga, Śpiewam solo i w zespole: psychofizjologia śpiewu dla każdego, Akademia Muzyczna im. I. J. Paderewskiego, Ars Nova, Poznań 2009 3. Łastik, Aneta. Poznaj swój głos... twoje najważniejsze narzędzie pracy., Studio EMKA, Warszawa 2014 4. Łastik, Aneta. Wewnętrzne dziecko, Studio EMKA, Warszawa 2015 5. Miśka, Hubert. (red.), Z zagadnień emisji głosu, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 2015 - Aleksandra Zeman, Bartosz Jaśkowski 6. Pruszewicz, Antoni. Foniatria kliniczna, PZWL, Warszawa 1992 7. Tarasiewicz, Bogumiła. Mówię i śpiewam świadomie. Podręcznik do nauki emisji głosu., Universitas, Kraków 2014 8. Zalesska-Kręcicka, Maria. Głos i jego zaburzenia. Zagadnienia higieny i emisji głosu, PSPŚ, Wrocław 2004 |
Classes in period "Winter semester 2023/24" (past)
Time span: | 2023-10-01 - 2024-01-31 |
Navigate to timetable
MO TU CW
CW
CW
CW
W TH FR |
Type of class: |
Classes, 30 hours, 43 places
|
|
Coordinators: | Agnieszka Zawadzka | |
Group instructors: | Agnieszka Zawadzka | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
graded credit
Classes - graded credit |
|
Type of subject: | obligatory |
|
(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | (in Polish) nie dotyczy |
|
Short description: |
(in Polish) Emisja głosu to zestaw ćwiczeń popartych wiedzą i doświadczeniem, umożliwiających prawidłowe (bezwysiłkowe) posługiwanie się głosem. W przypadku osób zawodowo z niego korzystających, potrzebna jest wzmożona uważność w zakresie prawidłowej fonacji. Oznacza to poruszenie problemu z punktu widzenia zarówno fizjologicznego, psychologicznego jak i wokalnego. Ćwiczenia mają na celu umożliwienie wypowiadania się w sposób jasny oraz interesujący dla słuchacza jak i dla nas samych. Jednocześnie mają umożliwić pełną swobodę mówienia w bezpieczny i przyjemny dla aparatu fonacyjnego sposób. |
|
Full description: |
(in Polish) Zajęcia mają na celu umożliwić umiejętne korzystanie z głosu na drodze własnego doświadczenia. Głos jest jedną ze składowych funkcjonowania organizmu, a co za tym idzie nie da się odłączyć pracy z głosem od pracy ciałem czy funkcjonowania psychiki. Holistyczne podejście do tego zagadnienia pozwoli na podstawowe zapoznanie się z obszerną dziedziną emisji głosu. W zakresie zajęć znajdują się między innymi takie zagadnienia jak: 1. prawidłowa praca nagłośni podczas mowy, szeptu, śpiewu 2. ćwiczenia umożliwiające rozluźnienie mięśni strun głosowych 3. ćwiczenia oddechowe umożliwiające wydłużenie fonacji 4. ćwiczenia oddechowe umożliwiające relaksację (umiejętność opanowania oddechu w sytuacji stresogennej) 5. funkcja rezonatorów 6. dykcja (wyraźna wymowa, akcenty, rytm tekstu itd.) 7. spółgłoski, samogłoski, a praca głosem 8. interpretacja tekstu (mówionego lub śpiewanego) 9. umiejętność rozpoznawania oraz współpracowania z różnymi stanami emocjonalnymi 10. zauważanie objawów psychosomatycznych stwarzających problemy z wydobywaniem głosu 11. świadomość współdziałania pracy ciała, mimiki twarzy oraz słowa mówionego (komunikacja werbalna oraz niewerbalna) 12. umiejętność korzystania z własnych atutów oraz opanowania emocji podczas zabierania głosu |
|
Bibliography: |
(in Polish) Fragmenty wybranych pozycji, indywidualnie dobrane do grupy oraz potrzeb poszczególnych osób: 1. Binkuńska, Ewa. Higiena i emisja głosu mówionego, Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego, Bydgoszcz 2012 2. Gałęska-Tritt, Jadwiga, Śpiewam solo i w zespole: psychofizjologia śpiewu dla każdego, Akademia Muzyczna im. I. J. Paderewskiego, Ars Nova, Poznań 2009 3. Łastik, Aneta. Poznaj swój głos... twoje najważniejsze narzędzie pracy., Studio EMKA, Warszawa 2014 4. Łastik, Aneta. Wewnętrzne dziecko, Studio EMKA, Warszawa 2015 5. Miśka, Hubert. (red.), Z zagadnień emisji głosu, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 2015 - Aleksandra Zeman, Bartosz Jaśkowski 6. Pruszewicz, Antoni. Foniatria kliniczna, PZWL, Warszawa 1992 7. Tarasiewicz, Bogumiła. Mówię i śpiewam świadomie. Podręcznik do nauki emisji głosu., Universitas, Kraków 2014 8. Zalesska-Kręcicka, Maria. Głos i jego zaburzenia. Zagadnienia higieny i emisji głosu, PSPŚ, Wrocław 2004 |
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.