Systems of education in inclusive education
General data
Course ID: | WNP-PS-EI |
Erasmus code / ISCED: |
(unknown)
/
(9998) Sustainable development
|
Course title: | Systems of education in inclusive education |
Name in Polish: | Systemy wychowania w edukacji inkluzyjnej |
Organizational unit: | Faculty of Education |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
0 OR
3.00
(depends on study program)
|
Language: | Polish |
Subject level: | elementary |
Learning outcome code/codes: | (in Polish) symbole efektów uczenia się dla kierunku pedagogika specjalna, studia jednolite magisterskie: PS_W3 PS_W5 PS_W8 PS_W9 PS_W10 PS_U2 PS_U5 PS_K1 PS_K2 |
Preliminary Requirements: | (in Polish) Brak |
Short description: |
(in Polish) Celem wykładu jest przekaz wiedzy teoretycznej z zakresu inkluzji oraz kształtowanie umiejętności implementacji teorii do praktyki edukacyjnej z uwzględnieniem różnych systemów wychowania. |
Full description: |
(in Polish) Udział w wykładzie pozwoli uczestnikom zdobyć teoretyczną wiedzę z zakresu systemów wychowawczych w edukacji inkluzyjnej. Celem zajęć jest także kształtowanie umiejętności implementowania teorii do praktyki edukacyjnej. Udział w wykładzie umożliwia ponadto uzyskanie kompetencji z zakresu edukacji inkluzyjnej w warunkach pracy z dziećmi z różnymi potrzebami edukacyjnymi. |
Bibliography: |
(in Polish) Al-Khamisy D., Edukacja włączająca edukacją dialogu. W poszukiwaniu modelu edukacji dla ucznia ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej, Warszawa 2013. Booth, T., Ainscow, M. (2011). Przewodnik po edukacji włączającej. Rozwój kształcenia i uczestnictwa w życiu szkoły. Chrzanowska, I. (2015). Pedagogika specjalna. Od tradycji do współczesności. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”. Deptuła, M. (2013). Odrzucenie rówieśnicze. Warszawa: PWN. Lejzerowicz, M. (2016). Włączanie i integracja a stygmatyzacja osób z niepełnosprawnością w polskiej edukacji. Forum Oświatowe, 28(1), s. 133-157. Kowalik, S. (2001). Pomiędzy dyskryminacją a integracją osób niepełnosprawnych. W: B. Kaja (red.). Wspomaganie rozwoju. Psychostymulacja i psychokorekcja (s. 37-58). Tom III. Bydgoszcz: Akademia Bydgoska. Szpak A., Edukacja włączająca uczniów niepełnosprawnych – aktualne wyzwania, „Zeszyty Naukowe Zbliżenia Cywilizacyjne” 2017 nr XIII (4). Szumski G. (2010). Wokół edukacji włączającej. Warszawa: Wydawnictwo APS. (wybrane fragmenty) Szumski G. (2009). Integracyjne kształcenie niepełnosprawnych. Warszawa: PWN-APS. (wybrane fragmenty) Szumski G., Wokół integracji włączającej. Efekty kształcenia uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim w klasach specjalnych, integracyjnych i ogólnodostępnych, Wyd. APS, Warszawa 2010 |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
(in Polish) Wiedza Student zna teoretyczne i prawne podstawy edukacji włączającej; strukturę, założenia i funkcje edukacji inkluzyjnej w Polsce, metody i narzędzia kształtowania środowiska włączającego, narzędzia oraz bariery rozwoju edukacji inkluzyjnej oraz sposoby przeciwdziałania dyskryminacji i wykluczeniu społecznemu i edukacyjnemu. Umiejętności Student umie wyjaśnić zasadność rozwijania edukacji inkluzyjnej w kontekście zjawiska wykluczania i dyskryminacji. Potrafi dokonać opisu charakterystyki rozwoju tej edukacji, ze wskazaniem na bariery, dylematy i wyzwania odnosząc to do różnych systemów wychowania. Kompetencje Student wykazuje gotowość do realizacji zadań pedagogiczno-dydaktycznych wykonywanych w ramach zawodu pedagoga specjalnego. Dostrzega i rozumie specjalne potrzeby edukacyjne uczniów i jest gotowy przeciwdziałać zjawiskom wykluczania i dyskryminacji. |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Wiedza: - Na ocenę bdb - student bardzo dobrze orientuje się w teoretycznych i prawnych podstawach edukacji włączającej, zna jej strukturę i funkcje oraz metody i narzędzia kształtowania środowiska włączającego. Dokładnie wyjaśnia narzędzia oraz bariery rozwoju edukacji inkluzyjnej oraz sposoby przeciwdziałania dyskryminacji, wykluczeniu społecznemu i edukacyjnemu. - Na ocenę db - student dobrze orientuje się w teoretycznych i prawnych podstawach edukacji włączającej, zna jej strukturę i funkcje oraz metody i narzędzia kształtowania środowiska włączającego. Wyjaśnia z bariery rozwoju edukacji inkluzyjnej oraz sposoby przeciwdziałania dyskryminacji, wykluczeniu społecznemu i edukacyjnemu. - Na ocenę dst. - student dostatecznie orientuje się w teoretycznych i prawnych podstawach edukacji włączającej, w dostatecznym stopniu zna jej strukturę i funkcje oraz metody i narzędzia kształtowania środowiska włączającego. Bariery rozwoju edukacji inkluzyjnej oraz sposoby przeciwdziałania dyskryminacji, wykluczeniu społecznemu i edukacyjnemu są znane studentowi jedynie w niewielkim stopniu. - Na ocenę ndst. - student w minimalnym stopniu zna lub w ogóle nie zna teoretycznych i prawnych podstaw edukacji włączającej, jej struktury i funkcji oraz metod i narzędzi kształtowania środowiska włączającego. Nie orientuje się w narzędziach oraz barierach rozwoju edukacji inkluzyjnej oraz sposobach przeciwdziałania dyskryminacji, wykluczeniu społecznemu i edukacyjnemu. Umiejętności - Na ocenę bdb - student bardzo dobrze umie wyjaśnić zasadność rozwijania edukacji inkluzyjnej w kontekście zjawiska wykluczania i dyskryminacji. Potrafi trafnie dokonać opisu charakterystyki rozwoju tej edukacji, ze wskazaniem na bariery, dylematy i wyzwania odnosząc to do różnych systemów wychowania. - Na ocenę db - student umie wyjaśnić zasadność rozwijania edukacji inkluzyjnej w kontekście zjawiska wykluczania i dyskryminacji. Potrafi dokonać opisu charakterystyki rozwoju tej edukacji, ze wskazaniem na bariery, dylematy i wyzwania odnosząc to do różnych systemów wychowania. - Na ocenę dst - student w dostatecznym stopniu umie wyjaśnić zasadność rozwijania edukacji inkluzyjnej w kontekście zjawiska wykluczania i dyskryminacji. Nie potrafi jednak dokonać opisu charakterystyki rozwoju tej edukacji, ze wskazaniem na bariery, dylematy i wyzwania odnosząc to do różnych systemów wychowania. - Na ocenę ndst - student nie umie wyjaśnić zasadności rozwijania edukacji inkluzyjnej w kontekście zjawiska wykluczania i dyskryminacji lub dokonuje zbyt ogólnego czy fragmentarycznego opisu. Nie potrafi też dokonać opisu charakterystyki rozwoju tej edukacji, ze wskazaniem na bariery, dylematy i wyzwania odnosząc to do różnych systemów wychowania. Kompetencje - Na ocenę bdb - student wykazuje gotowość do realizacji zadań pedagogiczno-dydaktycznych wykonywanych w ramach zawodu pedagoga specjalnego. Dostrzega i doskonale rozumie specjalne potrzeby edukacyjne uczniów i jest gotowy przeciwdziałać zjawiskom wykluczania i dyskryminacji. - Na ocenę db - student wykazuje gotowość do realizacji zadań pedagogiczno-dydaktycznych wykonywanych w ramach zawodu pedagoga specjalnego. Jest gotowy przeciwdziałać zjawiskom wykluczania i dyskryminacji. - Na ocenę dst - student wykazuje nieznaczną gotowość do realizacji zadań pedagogiczno-dydaktycznych wykonywanych w ramach zawodu pedagoga specjalnego. W nieznacznym stopniu rozumie specjalne potrzeby edukacyjne uczniów, ale jest gotowy przeciwdziałać zjawiskom wykluczania i dyskryminacji. - Na ocenę ndst - student nie wykazuje gotowości do realizacji zadań pedagogiczno-dydaktycznych wykonywanych w ramach zawodu pedagoga specjalnego. W niewielkim stopniu lub wcale nie dostrzega i nie rozumie specjalnych potrzeb edukacyjnych uczniów. Nie wykazuje zainteresowania, aby przeciwdziałać zjawiskom wykluczania i dyskryminacji. |
Classes in period "Summer semester 2022/23" (past)
Time span: | 2023-02-01 - 2023-06-30 |
Navigate to timetable
MO TU W TH WYK
WYK
WYK
FR |
Type of class: |
Lectures, 30 hours, 17 places
|
|
Coordinators: | Agnieszka Klimska | |
Group instructors: | Agnieszka Klimska | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
examination
Lectures - examination |
|
(in Polish) E-Learning: | (in Polish) E-Learning (pełny kurs) |
|
(in Polish) Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | (in Polish) ECTS [1 ECTS=30(25) godz.]: udział w wykładzie: 30 godz. przygotowanie do wykładu: 10 indywidualna analiza literatury przedmiotu: 30 godz. przygotowanie do egzaminu i konsultacje: 20 godz. suma godzin: 90[60/30(25)=3] |
|
Type of subject: | obligatory |
|
(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | (in Polish) nie dotyczy |
|
Short description: |
(in Polish) Celem wykładu jest przekaz wiedzy teoretycznej z zakresu inkluzji oraz kształtowanie umiejętności implementacji teorii do praktyki edukacyjnej z uwzględnieniem różnych systemów wychowania. |
|
Full description: |
(in Polish) Udział w wykładzie pozwoli uczestnikom zdobyć teoretyczną wiedzę z zakresu systemów wychowawczych w edukacji inkluzyjnej. Celem zajęć jest także kształtowanie umiejętności implementowania teorii do praktyki edukacyjnej. Udział w wykładzie umożliwia ponadto uzyskanie kompetencji z zakresu edukacji inkluzyjnej w warunkach pracy z dziećmi z różnymi potrzebami edukacyjnymi. |
|
Bibliography: |
(in Polish) Al-Khamisy D., Edukacja włączająca edukacją dialogu. W poszukiwaniu modelu edukacji dla ucznia ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej, Warszawa 2013. Booth, T., Ainscow, M. (2011). Przewodnik po edukacji włączającej. Rozwój kształcenia i uczestnictwa w życiu szkoły. Chrzanowska, I. (2015). Pedagogika specjalna. Od tradycji do współczesności. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”. Deptuła, M. (2013). Odrzucenie rówieśnicze. Warszawa: PWN. Lejzerowicz, M. (2016). Włączanie i integracja a stygmatyzacja osób z niepełnosprawnością w polskiej edukacji. Forum Oświatowe, 28(1), s. 133-157. Kowalik, S. (2001). Pomiędzy dyskryminacją a integracją osób niepełnosprawnych. W: B. Kaja (red.). Wspomaganie rozwoju. Psychostymulacja i psychokorekcja (s. 37-58). Tom III. Bydgoszcz: Akademia Bydgoska. Szpak A., Edukacja włączająca uczniów niepełnosprawnych – aktualne wyzwania, „Zeszyty Naukowe Zbliżenia Cywilizacyjne” 2017 nr XIII (4). Szumski G. (2010). Wokół edukacji włączjącej. Warszawa: Wydawnictwo APS. (wybrane fragmenty) Szumski G. (2009). Integracyjne kształcenie niepełnosprawnych. Warszawa: PWN-APS. (wybrane fragmenty) Szumski G., Wokół integracji włączającej. Efekty kształcenia uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim w klasach specjalnych, integracyjnych i ogólnodostępnych, Wyd. APS, Warszawa 2010 |
Classes in period "Summer semester 2023/24" (in progress)
Time span: | 2024-02-15 - 2024-06-30 |
Navigate to timetable
MO TU W TH WYK
FR |
Type of class: |
Lectures, 30 hours, 18 places
|
|
Coordinators: | Agnieszka Klimska | |
Group instructors: | Agnieszka Klimska | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
examination
Lectures - examination |
|
(in Polish) Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | (in Polish) ECTS [1 ECTS=30(25) godz.]: udział w wykładzie: 30 godz. przygotowanie do wykładu: 10 indywidualna analiza literatury przedmiotu: 30 godz. przygotowanie do egzaminu i konsultacje: 20 godz. suma godzin: 90[60/30(25)=3] |
|
Type of subject: | obligatory |
|
(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | (in Polish) nie dotyczy |
|
Short description: |
(in Polish) Celem wykładu jest przekaz wiedzy teoretycznej z zakresu inkluzji oraz kształtowanie umiejętności implementacji teorii do praktyki edukacyjnej z uwzględnieniem różnych systemów wychowania. |
|
Full description: |
(in Polish) Udział w wykładzie pozwoli uczestnikom zdobyć teoretyczną wiedzę z zakresu systemów wychowawczych w edukacji inkluzyjnej. Celem zajęć jest także kształtowanie umiejętności implementowania teorii do praktyki edukacyjnej. Udział w wykładzie umożliwia ponadto uzyskanie kompetencji z zakresu edukacji inkluzyjnej w warunkach pracy z dziećmi z różnymi potrzebami edukacyjnymi. |
|
Bibliography: |
(in Polish) Al-Khamisy D., Edukacja włączająca edukacją dialogu. W poszukiwaniu modelu edukacji dla ucznia ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej, Warszawa 2013. Booth, T., Ainscow, M. (2011). Przewodnik po edukacji włączającej. Rozwój kształcenia i uczestnictwa w życiu szkoły. Chrzanowska, I. (2015). Pedagogika specjalna. Od tradycji do współczesności. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”. Deptuła, M. (2013). Odrzucenie rówieśnicze. Warszawa: PWN. Lejzerowicz, M. (2016). Włączanie i integracja a stygmatyzacja osób z niepełnosprawnością w polskiej edukacji. Forum Oświatowe, 28(1), s. 133-157. Kowalik, S. (2001). Pomiędzy dyskryminacją a integracją osób niepełnosprawnych. W: B. Kaja (red.). Wspomaganie rozwoju. Psychostymulacja i psychokorekcja (s. 37-58). Tom III. Bydgoszcz: Akademia Bydgoska. Szpak A., Edukacja włączająca uczniów niepełnosprawnych – aktualne wyzwania, „Zeszyty Naukowe Zbliżenia Cywilizacyjne” 2017 nr XIII (4). Szumski G. (2010). Wokół edukacji włączjącej. Warszawa: Wydawnictwo APS. (wybrane fragmenty) Szumski G. (2009). Integracyjne kształcenie niepełnosprawnych. Warszawa: PWN-APS. (wybrane fragmenty) Szumski G., Wokół integracji włączającej. Efekty kształcenia uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim w klasach specjalnych, integracyjnych i ogólnodostępnych, Wyd. APS, Warszawa 2010 |
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.