Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Systems of education in inclusive education

General data

Course ID: WNP-PS-EI
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (9998) Sustainable development The ISCED (International Standard Classification of Education) code has been designed by UNESCO.
Course title: Systems of education in inclusive education
Name in Polish: Systemy wychowania w edukacji inkluzyjnej
Organizational unit: Faculty of Education
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): 0 OR 3.00 (depends on study program) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Subject level:

elementary

Learning outcome code/codes:

(in Polish) symbole efektów uczenia się dla kierunku pedagogika specjalna, studia jednolite magisterskie:


PS_W3 PS_W5

PS_W8 PS_W9

PS_W10 PS_U2

PS_U5 PS_K1

PS_K2

Preliminary Requirements:

(in Polish) Brak

Short description: (in Polish)

Celem wykładu jest przekaz wiedzy teoretycznej z zakresu inkluzji oraz kształtowanie umiejętności implementacji teorii do praktyki edukacyjnej z uwzględnieniem różnych systemów wychowania.

Full description: (in Polish)

Udział w wykładzie pozwoli uczestnikom zdobyć teoretyczną wiedzę z zakresu systemów wychowawczych w edukacji inkluzyjnej. Celem zajęć jest także kształtowanie umiejętności implementowania teorii do praktyki edukacyjnej. Udział w wykładzie umożliwia ponadto uzyskanie kompetencji z zakresu edukacji inkluzyjnej w warunkach pracy z dziećmi z różnymi potrzebami edukacyjnymi.

Bibliography: (in Polish)

Al-Khamisy D., Edukacja włączająca edukacją dialogu. W poszukiwaniu modelu edukacji dla ucznia ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej, Warszawa 2013.

Booth, T., Ainscow, M. (2011). Przewodnik po edukacji włączającej. Rozwój kształcenia i uczestnictwa w życiu szkoły.

Chrzanowska, I. (2015). Pedagogika specjalna. Od tradycji do współczesności. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.

Deptuła, M. (2013). Odrzucenie rówieśnicze. Warszawa: PWN.

Lejzerowicz, M. (2016). Włączanie i integracja a stygmatyzacja osób

z niepełnosprawnością w polskiej edukacji. Forum Oświatowe, 28(1), s. 133-157.

Kowalik, S. (2001). Pomiędzy dyskryminacją a integracją osób niepełnosprawnych. W: B. Kaja (red.). Wspomaganie rozwoju. Psychostymulacja i psychokorekcja (s. 37-58). Tom III. Bydgoszcz: Akademia Bydgoska.

Szpak A., Edukacja włączająca uczniów niepełnosprawnych – aktualne wyzwania, „Zeszyty Naukowe Zbliżenia Cywilizacyjne” 2017 nr XIII (4).

Szumski G. (2010). Wokół edukacji włączającej. Warszawa: Wydawnictwo APS. (wybrane fragmenty)

Szumski G. (2009). Integracyjne kształcenie niepełnosprawnych. Warszawa: PWN-APS. (wybrane fragmenty)

Szumski G., Wokół integracji włączającej. Efekty kształcenia uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim w klasach specjalnych, integracyjnych i ogólnodostępnych, Wyd. APS, Warszawa 2010

Efekty kształcenia i opis ECTS: (in Polish)

Wiedza

Student zna teoretyczne i prawne podstawy edukacji włączającej; strukturę, założenia i funkcje edukacji inkluzyjnej w Polsce, metody i narzędzia kształtowania środowiska włączającego, narzędzia oraz bariery rozwoju edukacji inkluzyjnej oraz sposoby przeciwdziałania dyskryminacji i wykluczeniu społecznemu i edukacyjnemu.

Umiejętności

Student umie wyjaśnić zasadność rozwijania edukacji inkluzyjnej w kontekście zjawiska wykluczania i dyskryminacji. Potrafi dokonać opisu charakterystyki rozwoju tej edukacji, ze wskazaniem na bariery, dylematy i wyzwania odnosząc to do różnych systemów wychowania.

Kompetencje

Student wykazuje gotowość do realizacji zadań pedagogiczno-dydaktycznych wykonywanych w ramach zawodu pedagoga specjalnego. Dostrzega i rozumie specjalne potrzeby edukacyjne uczniów i jest gotowy przeciwdziałać zjawiskom wykluczania i dyskryminacji.

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Wiedza:

- Na ocenę bdb - student bardzo dobrze orientuje się w teoretycznych i prawnych podstawach edukacji włączającej, zna jej strukturę i funkcje oraz metody i narzędzia kształtowania środowiska włączającego.

Dokładnie wyjaśnia narzędzia oraz bariery rozwoju edukacji inkluzyjnej oraz sposoby przeciwdziałania dyskryminacji, wykluczeniu społecznemu i edukacyjnemu.

- Na ocenę db - student dobrze orientuje się w teoretycznych i prawnych podstawach edukacji włączającej, zna jej strukturę i funkcje oraz metody i narzędzia kształtowania środowiska włączającego.

Wyjaśnia z bariery rozwoju edukacji inkluzyjnej oraz sposoby przeciwdziałania dyskryminacji, wykluczeniu społecznemu i edukacyjnemu.

- Na ocenę dst. - student dostatecznie orientuje się w teoretycznych i prawnych podstawach edukacji włączającej, w dostatecznym stopniu zna jej strukturę i funkcje oraz metody i narzędzia kształtowania środowiska włączającego. Bariery rozwoju edukacji inkluzyjnej oraz sposoby przeciwdziałania dyskryminacji, wykluczeniu społecznemu i edukacyjnemu są znane studentowi jedynie w niewielkim stopniu.

- Na ocenę ndst. - student w minimalnym stopniu zna lub w ogóle nie zna teoretycznych i prawnych podstaw edukacji włączającej, jej struktury i funkcji oraz metod i narzędzi kształtowania środowiska włączającego.

Nie orientuje się w narzędziach oraz barierach rozwoju edukacji inkluzyjnej oraz sposobach przeciwdziałania dyskryminacji, wykluczeniu społecznemu i edukacyjnemu.

Umiejętności

- Na ocenę bdb - student bardzo dobrze umie wyjaśnić zasadność rozwijania edukacji inkluzyjnej w kontekście zjawiska wykluczania i dyskryminacji. Potrafi trafnie dokonać opisu charakterystyki rozwoju tej edukacji, ze wskazaniem na bariery, dylematy i wyzwania odnosząc to do różnych systemów wychowania.

- Na ocenę db - student umie wyjaśnić zasadność rozwijania edukacji inkluzyjnej w kontekście zjawiska wykluczania i dyskryminacji. Potrafi dokonać opisu charakterystyki rozwoju tej edukacji, ze wskazaniem na bariery, dylematy i wyzwania odnosząc to do różnych systemów wychowania.

- Na ocenę dst - student w dostatecznym stopniu umie wyjaśnić zasadność rozwijania edukacji inkluzyjnej w kontekście zjawiska wykluczania i dyskryminacji. Nie potrafi jednak dokonać opisu charakterystyki rozwoju tej edukacji, ze wskazaniem na bariery, dylematy i wyzwania odnosząc to do różnych systemów wychowania.

- Na ocenę ndst - student nie umie wyjaśnić zasadności rozwijania edukacji inkluzyjnej w kontekście zjawiska wykluczania i dyskryminacji lub dokonuje zbyt ogólnego czy fragmentarycznego opisu. Nie potrafi też dokonać opisu charakterystyki rozwoju tej edukacji, ze wskazaniem na bariery, dylematy i wyzwania odnosząc to do różnych systemów wychowania.

Kompetencje

- Na ocenę bdb - student wykazuje gotowość do realizacji zadań pedagogiczno-dydaktycznych wykonywanych w ramach zawodu pedagoga specjalnego. Dostrzega i doskonale rozumie specjalne potrzeby edukacyjne uczniów i jest gotowy przeciwdziałać zjawiskom wykluczania i dyskryminacji.

- Na ocenę db - student wykazuje gotowość do realizacji zadań pedagogiczno-dydaktycznych wykonywanych w ramach zawodu pedagoga specjalnego. Jest gotowy przeciwdziałać zjawiskom wykluczania i dyskryminacji.

- Na ocenę dst - student wykazuje nieznaczną gotowość do realizacji zadań pedagogiczno-dydaktycznych wykonywanych w ramach zawodu pedagoga specjalnego. W nieznacznym stopniu rozumie specjalne potrzeby edukacyjne uczniów, ale jest gotowy przeciwdziałać zjawiskom wykluczania i dyskryminacji.

- Na ocenę ndst - student nie wykazuje gotowości do realizacji zadań pedagogiczno-dydaktycznych wykonywanych w ramach zawodu pedagoga specjalnego. W niewielkim stopniu lub wcale nie dostrzega i nie rozumie specjalnych potrzeb edukacyjnych uczniów. Nie wykazuje zainteresowania, aby przeciwdziałać zjawiskom wykluczania i dyskryminacji.

Classes in period "Summer semester 2022/23" (past)

Time span: 2023-02-01 - 2023-06-30
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Lectures, 30 hours, 17 places more information
Coordinators: Agnieszka Klimska
Group instructors: Agnieszka Klimska
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - examination
Lectures - examination
(in Polish) E-Learning:

(in Polish) E-Learning (pełny kurs)

(in Polish) Opis nakładu pracy studenta w ECTS:

(in Polish) ECTS [1 ECTS=30(25) godz.]:

udział w wykładzie: 30 godz.

przygotowanie do wykładu: 10

indywidualna analiza literatury przedmiotu: 30 godz.

przygotowanie do egzaminu i konsultacje: 20 godz.

suma godzin: 90[60/30(25)=3]


Type of subject:

obligatory

(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

(in Polish) nie dotyczy

Short description: (in Polish)

Celem wykładu jest przekaz wiedzy teoretycznej z zakresu inkluzji oraz kształtowanie umiejętności implementacji teorii do praktyki edukacyjnej z uwzględnieniem różnych systemów wychowania.

Full description: (in Polish)

Udział w wykładzie pozwoli uczestnikom zdobyć teoretyczną wiedzę z zakresu systemów wychowawczych w edukacji inkluzyjnej. Celem zajęć jest także kształtowanie umiejętności implementowania teorii do praktyki edukacyjnej. Udział w wykładzie umożliwia ponadto uzyskanie kompetencji z zakresu edukacji inkluzyjnej w warunkach pracy z dziećmi z różnymi potrzebami edukacyjnymi.

Bibliography: (in Polish)

Al-Khamisy D., Edukacja włączająca edukacją dialogu. W poszukiwaniu modelu edukacji dla ucznia ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej, Warszawa 2013.

Booth, T., Ainscow, M. (2011). Przewodnik po edukacji włączającej. Rozwój kształcenia i uczestnictwa w życiu szkoły.

Chrzanowska, I. (2015). Pedagogika specjalna. Od tradycji do współczesności. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.

Deptuła, M. (2013). Odrzucenie rówieśnicze. Warszawa: PWN.

Lejzerowicz, M. (2016). Włączanie i integracja a stygmatyzacja osób

z niepełnosprawnością w polskiej edukacji. Forum Oświatowe, 28(1), s. 133-157.

Kowalik, S. (2001). Pomiędzy dyskryminacją a integracją osób niepełnosprawnych. W: B. Kaja (red.). Wspomaganie rozwoju. Psychostymulacja i psychokorekcja (s. 37-58). Tom III. Bydgoszcz: Akademia Bydgoska.

Szpak A., Edukacja włączająca uczniów niepełnosprawnych – aktualne wyzwania, „Zeszyty Naukowe Zbliżenia Cywilizacyjne” 2017 nr XIII (4).

Szumski G. (2010). Wokół edukacji włączjącej. Warszawa: Wydawnictwo APS. (wybrane fragmenty)

Szumski G. (2009). Integracyjne kształcenie niepełnosprawnych. Warszawa: PWN-APS. (wybrane fragmenty)

Szumski G., Wokół integracji włączającej. Efekty kształcenia uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim w klasach specjalnych, integracyjnych i ogólnodostępnych, Wyd. APS, Warszawa 2010

Classes in period "Summer semester 2023/24" (in progress)

Time span: 2024-02-15 - 2024-06-30
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Lectures, 30 hours, 18 places more information
Coordinators: Agnieszka Klimska
Group instructors: Agnieszka Klimska
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - examination
Lectures - examination
(in Polish) Opis nakładu pracy studenta w ECTS:

(in Polish) ECTS [1 ECTS=30(25) godz.]:

udział w wykładzie: 30 godz.

przygotowanie do wykładu: 10

indywidualna analiza literatury przedmiotu: 30 godz.

przygotowanie do egzaminu i konsultacje: 20 godz.

suma godzin: 90[60/30(25)=3]


Type of subject:

obligatory

(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

(in Polish) nie dotyczy

Short description: (in Polish)

Celem wykładu jest przekaz wiedzy teoretycznej z zakresu inkluzji oraz kształtowanie umiejętności implementacji teorii do praktyki edukacyjnej z uwzględnieniem różnych systemów wychowania.

Full description: (in Polish)

Udział w wykładzie pozwoli uczestnikom zdobyć teoretyczną wiedzę z zakresu systemów wychowawczych w edukacji inkluzyjnej. Celem zajęć jest także kształtowanie umiejętności implementowania teorii do praktyki edukacyjnej. Udział w wykładzie umożliwia ponadto uzyskanie kompetencji z zakresu edukacji inkluzyjnej w warunkach pracy z dziećmi z różnymi potrzebami edukacyjnymi.

Bibliography: (in Polish)

Al-Khamisy D., Edukacja włączająca edukacją dialogu. W poszukiwaniu modelu edukacji dla ucznia ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej, Warszawa 2013.

Booth, T., Ainscow, M. (2011). Przewodnik po edukacji włączającej. Rozwój kształcenia i uczestnictwa w życiu szkoły.

Chrzanowska, I. (2015). Pedagogika specjalna. Od tradycji do współczesności. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.

Deptuła, M. (2013). Odrzucenie rówieśnicze. Warszawa: PWN.

Lejzerowicz, M. (2016). Włączanie i integracja a stygmatyzacja osób

z niepełnosprawnością w polskiej edukacji. Forum Oświatowe, 28(1), s. 133-157.

Kowalik, S. (2001). Pomiędzy dyskryminacją a integracją osób niepełnosprawnych. W: B. Kaja (red.). Wspomaganie rozwoju. Psychostymulacja i psychokorekcja (s. 37-58). Tom III. Bydgoszcz: Akademia Bydgoska.

Szpak A., Edukacja włączająca uczniów niepełnosprawnych – aktualne wyzwania, „Zeszyty Naukowe Zbliżenia Cywilizacyjne” 2017 nr XIII (4).

Szumski G. (2010). Wokół edukacji włączjącej. Warszawa: Wydawnictwo APS. (wybrane fragmenty)

Szumski G. (2009). Integracyjne kształcenie niepełnosprawnych. Warszawa: PWN-APS. (wybrane fragmenty)

Szumski G., Wokół integracji włączającej. Efekty kształcenia uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim w klasach specjalnych, integracyjnych i ogólnodostępnych, Wyd. APS, Warszawa 2010

Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)