Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Organizacja edukacji włączającej

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WNP-PS-EW
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Organizacja edukacji włączającej
Jednostka: Wydział Nauk Pedagogicznych
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 3.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Poziom przedmiotu:

podstawowy

Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się:

symbole efektów uczenia się dla kierunku pedagogika specjalna, studia jednolite magisterskie:

PS_W8 PS_W9

PS_W10 PS_U4

PS_U5 PS_U7

PS_U9 PS_K1

PS_K5

Skrócony opis:

Celem ćwiczeń jest zapoznanie studentów ze specyfiką pracy w grupach zróżnicowanych oraz wyposażenie ich w umiejętności niezbędne do organizacji pracy w edukacji włączającej i rozwiązywania związanych nią problemów.

Pełny opis:

1.Geneza idei edukacji włączającej – światowe działania na rzecz włączania i zapobiegania segregacji.

2.Modele kształcenia – podstawowe pojęcia.

3.Podstawy prawne organizacji edukacji włączającej w polskim systemie oświaty.

4.Edukacja włączająca a praca w grupach zróżnicowanych.

5.Zróżnicowane indywidulane potrzeby rozwojowe uczniów.

6.Diagnoza relacji w grupie zróżnicowanej.

7.Założenia organizacji edukacji włączającej.

8.Formy, metody i strategie pracy w grupie zróżnicowanej.

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

Chrzanowska, I. (2018). Edukacja włączająca – wyzwanie dla kompetencji pedagogów specjalnych. Studia Edukacyjne, 48, 23-31.

Fairbairn, G., Fairbairn, S. (red.) (2000). Integracja dzieci o specjalnych potrzebach. Wybrane zagadnienia etyczne. Warszawa: Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej MEN.

Jachimczak, B. (2021). Grupy zróżnicowane w edukacji z perspektywy pedagogiki i pedagogiki specjalnej. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.

Janowski, A. (2010). Poznawanie uczniów. Warszawa: Wydawnictwo Fraszka Edukacyjna.

Mitchell, D. (2016). Sprawdzone metody w edukacji specjalnej i włączającej. Gdańsk: Harmonia Universalis.

Rau, K., Ziętkiewicz, E. (2000). Jak aktywizować uczniów. „Burza mózgów” i inne techniki w edukacji. Poznań: G&P Oficyna Wydawnicza.

Reid, J-A., Forrestal, P., Cook, J. (1996). Uczenie się w małych grupach w klasie. Warszawa: WSiP

Zwierzyńska, E. (2008). Poznawanie klasy szkolnej. Warszawa: Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej MEN.

Literatura uzupełniająca:

Bernacka, D. (2001). Od słowa do działania. Przegląd współczesnych metod kształcenia. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”.

Dyrda, J., Liwo, H., Materny, K. (red.) (2020). Uczeń ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w refleksji i działaniu nauczyciela. Wybrane zagadnienia. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek.

Ekiert-Grabowska, D. (1984). Techniki socjometryczne w pracy wychowawcy klas początkowych. Katowice: Uniwersytet Śląski.

Głodkowska, J. (red.) (2011). Uczeń ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w szkole ogólnodostępnej (96-114). Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej.

Krakowiak, K. (red.)(2017). Diagnoza specjalnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych dzieci i młodzieży. Warszawa: Ośrodek Rozwoju Edukacji.

Kujawiński, J. (2001). Twórczość metodyczna nauczyciela. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.

Efekty kształcenia i opis ECTS:

PS_W8 Student posiada pogłębioną wiedzę dotyczącą współczesnych podejść do problemów uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi realizujących ideę podmiotowości, autonomii, samostanowienia i jakości życia) oraz wynikających z nich nowej formy edukacji włączającej.

PS_W9 Student posiada pogłębioną wiedzę na temat systemu edukacji uczniów ze specjalnymi potrzebami rozwojowymi w kontekście systemu kształcenia ogólnodostępnego.

PS_W10 Student posiada pogłębioną wiedzę w zakresie organizacji i metodyki kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w systemie włączającym, w szczególności modeli współpracy pedagogów specjalnych z nauczycielami, specjalistami i rodzicami oraz modeli indywidualizacji lekcji, efektywnych strategii nauczania i uniwersalnego projektowania zajęć.

PS_U4 Student potrafi diagnozować, oceniać złożone sytuacje edukacyjne i terapeutyczne, oraz projektować i prowadzić zajęcia z uwzględnieniem indywidualnych potrzeb ich uczestników.

PS_U05 Student potrafi umiejętnie wykorzystywać aktualne koncepcje psychologiczne i pedagogiczne w planowaniu, realizacji i ewaluacji procesu wychowania i nauczania uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi PS_U07 Student potrafi prowadzić zajęcia w grupie zróżnicowanej, stosując zasady indywidualizowania zadań i dostosowywania metod i treści do potrzeb i możliwości uczniów oraz wykorzystywać zasad i metod indywidualnego projektowania zajęć.

PS_U09 Student potrafi pracować w zespole, pełniąc różne role; podejmować i wyznaczać zadania; projektować i wdrażać profesjonalne działania w zakresie współpracy z innymi nauczycielami, specjalistami i rodzicami uczniów.

PS_K1 Student jest wrażliwy na problemy osób z obszaru pedagogiki specjalnej; gotowy do komunikowania się i współpracy z otoczeniem, w tym z osobami niebędącymi specjalistami w danej dziedzinie oraz do aktywnego uczestnictwa w grupach i organizacjach realizujących działania edukacyjne, rehabilitacyjne, terapeutyczne i resocjalizacyjne.

PS_K2 Student jest gotów do odpowiedzialnego pełnienia ról zawodowych, z uwzględnieniem zmieniających się potrzeb społecznych; w tym rozwijania dorobku zawodu, podtrzymywania etosu zawodu, przestrzegania i rozwijania zasad etyki zawodowej pedagoga specjalnego.

NAKŁAD PRACY STUDENTA

Godziny kontaktowe ćwiczenia 30h

Przygotowanie się do zajęć, lektury 20h

Przygotowanie się do egzaminu 15h

Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji 10h

Sumaryczna liczba punktów ECTS 3

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-01-31
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin, 16 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Agnieszka Dłużniewska
Prowadzący grup: Agnieszka Dłużniewska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Typ przedmiotu:

obowiązkowy

Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

nie dotyczy

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)