(in Polish) Etyka w zawodzie pedagoga
General data
Course ID: | WNP-PS-EZP |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | (unknown) |
Name in Polish: | Etyka w zawodzie pedagoga |
Organizational unit: | Faculty of Education |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
Subject level: | elementary |
Learning outcome code/codes: | Special pegagogy: PS_W3 PS_W7, PS_W19, PS_U14 PS_U19, PS_K2 PS_K5, PS_K6 PS_K12 |
Short description: |
(in Polish) Poziom przedmiotu: podstawowy Efekty kształcenia: 1) wiedza: student określa czym jest etyka, odróżnia ją od od dziedzin pokrewnych (psychologii, socjologii, prawa) charakteryzuje ważniejsze koncepcje etyczne, określa specyfikę etyki personalistycznej; wskazuje antropologiczne podstawy etyki; rozpoznaje tendencje występujące w etyce; 2) umiejętności: student trafnie analizuje problemy etyczne, nabywa zdolność krytycznego myślenia i umiejętność dyskusji na kontrowersyjne tematy etyczne, krytycznie ocenia wartość argumentów używanych w dyskusjach etycznych; 3) postawy i kompetencje społeczne: student wykazuje się wrażliwością na problematykę etyczną, jest otwarty na uważne wysłuchanie odmiennych poglądów, widzi potrzebę pogłębiania własnych poglądów i poddawania ich krytycznej ocenie, rozumie potrzebę stosowania kryteriów etycznych w sferze społecznej. Wymagania wstępne: ogólna wiedza humanistyczna na poziomie szkoły średniej |
Full description: |
(in Polish) Treści merytoryczne: zagadnienia metaetyczne; etyka – definicja, dyscypliny pokrewne; moralność i etyka; rozumienie osoby; doświadczenie moralności; doświadczenie osoby; najważniejsze ujęcia etyki: eudajmonizm, utylitaryzm, deontonomizm, personalizm; prawda a moralność; rozumienie wolności; sumienie; szczęście i szczęśliwość; cnoty kardynalne; samostanowienie i samospełnienie osoby ludzkiej; odpowiedzialność za siebie i za innych. Metody oceny: elementy oceny - aktywność podczas zajęć (zdolność do merytorycznej dyskusji, precyzyjnego formułowania problemów); - przygotowanie ustnej lub pisemnej prezentacji wskazanych na zajęciach tematów; - umiejętność krytycznej lektury tekstu etycznego; - pisemny sprawdzian wiedzy i rozumienia zagadnień etycznych. |
Bibliography: |
(in Polish) LITERATURA A. Podręcznik W. Starnawski, Bycie osobą. Podstawy moralności i wychowania, UKSW, Warszawa 2011. B. Literatura podstawowa K. Wojtyła, Miłość i odpowiedzialność, TN KUL Lublin 1982; K. Wojtyła, Elementarz etyczny, Lublin 1983; J. Woroniecki, Katolicka etyka wychowawcza, t. I-II, TN KUL Lublin 1986. C. Literatura pomocnicza Isaiach Berlin, Cztery eseje o wolności, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1994 Wojciech Chudy, Filozofia kłamstwa, Volumen, Warszawa 2003 W. Chudy, Pedagogia godności. Elementy etyki pedagogicznej, TN KUL, Lublin 2009 Jean Guitton, Kobieta, miłość, rodzina, PAX, Warszawa 1994 Harry Gordon Frankfurt, O prawdzie, Bela Med., Krosno 2008 Erich Fromm, Mieć czy być, Rebis, Poznań 2009 Erich Fromm, O sztuce miłości, Rebis, Poznań 2007 L. Kołakowski, Mini wykłady o maxi sprawach, Znak, Kraków 2009 Clive Staples Lewis, Cztery miłości, PAX, Warszawa 1962 Josef Pieper, O miłości, PAX Warszawa 1983 R. Spaemann, Podstawowe pojęcia moralne, RW KUL, Lublin 2000 T. Styczeń, J. Merecki, ABC etyki, RW KUL, Lublin 2001, s. 9-24 Władysław Tatarkiewicz, O szczęściu. Wydawnictwo Naukowe PWN , Warszawa 1979 |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
(in Polish) Student: 1. potrafi określić specyfikę problematyki moralnej (w odróżnieniu od psychologicznej, społecznej, prawnej); 2. zna filozoficzne (antropologiczne) podstawy etyki; 3. potrafi analizować problemy moralne występujące w kulturze i życiu społecznym; 4. ma zdolność krytycznej oceny i dyskutowania kontrowersyjnych problemów moralnych. 5. potrafi stosować zdobytą wiedzę do rozwiązywania problemów praktycznych "(życiowych"). ECTS liczba ECTS - 3 (1 ECTS = 25/30 godz.) wykłady - 30 godz. przygotowanie do zajęć, lektury - 25 godz. przygotowanie do kolokwium - 35 godz. suma godzin - 80 |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Kryteria ogólne: - aktywność na zajęciach; - umiejętność formułowania problemów oraz dyskusji; - zdolność krytycznej lektury tekstów etycznych; Oceny niedostateczna (2) - (student) nie zna terminologii etycznej; nie rozumie specyficznego charakteru etyki; nie potrafi analizować problemów moralnych ani dyskutować ich; dostateczna (3) - zna częściowo terminologię etyczną; rozumie specyfikę etyki, ale w niedostatecznym stopniu; jest zdolny do analizy i dyskusji niektórych problemów moralnych; dobra (4) - zna terminologię etyczną, rozumie specyfikę etyki, potrafi analizować i dyskutować problemy moralne; bardzo dobra (5) - potrafi właściwie określić specyfikę problemów moralnych; zna bardzo dobrze filozoficzne i antropologiczne podstawy etyki; potrafi analizować problemy moralne w rożnych dziedzinach życia; posiada umiejętność krytycznego myślenia i analizowania kontrowersyjnych problemów moralnych. Ocena końcowa - aktywność studenta - kolokwium |
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.