Metodyka kształcenia w grupach zróżnicowanych I - metody, formy nauczania i indywidualizacja pracy
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WNP-PS-GRZ |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Metodyka kształcenia w grupach zróżnicowanych I - metody, formy nauczania i indywidualizacja pracy |
Jednostka: | Wydział Nauk Pedagogicznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
3.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | symbole efektów uczenia się dla kierunku PEDAGOGIKA SPECJALNA, studia jednolite magisterskie: PS_W8, PS_W9, PS_W10, PS_W11, PS_U4, PS_U7, PS_U8, PS_U10, PS_U11, PS_K5 |
Wymagania wstępne: | Zaliczenie przedmiotu Pedagogika specjalna |
Pełny opis: |
Celem przedmiotu jest zapoznanie Studentów ze specyfiką pracy edukacyjno-terapeutycznej z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi i rozwojowymi w edukacji włączającej; wypracowanie umiejętności projektowania działań edukacyjno-terapeutycznych z założeniem pracy w heterogenicznej grupie uczniów – a w szczególności zapoznanie z: metodami wsparcia, alternatywnymi sposobami uczenia się i elastycznego nauczania, rożnymi formami organizacyjnymi pracy na lekcji i uczestnictwa w zajęciach z uwzględnieniem założeń inkluzyjnych, indywidualizacją pracy dydaktycznej i terapeutycznej, dostosowaniem form i warunków sprawdzania wiedzy i umiejętności do zdiagnozowanych u uczniów zaburzeń, ocenianiem wspierającym uczenie się. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Efekty przedmiotowe w zakresie wiedzy: Efekt przedmiotowy 1. - PS_W8 ; Efekt przedmiotowy 2. - PS_W9; Efekt przedmiotowy 3. - PS_W10; Efekt przedmiotowy 4. - PS_W11 Efekty przedmiotowe w zakresie umiejętności: Efekt przedmiotowy 5. - PS_U4; Efekt przedmiotowy 6. - PS_U7; Efekt przedmiotowy 7. - PS_U8; Efekt przedmiotowy 8. - PS_U10; Efekt przedmiotowy 9. - PS_U11 Efekty przedmiotowe w zakresie kompetencji społecznych: Efekt przedmiotowy 10. - PS_K5 Efekty przedmiotowe w zakresie wiedzy: Efekt przedmiotowy 1. Student różnicuje w stopniu pogłębionym współczesne podejścia do problemów uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (podmiotowość, autonomia, samostanowienie, jakość życia) i wynikające z nich nowe formy edukacji (integracyjna, włączająca). Efekt przedmiotowy 2. Student objaśnia w stopniu pogłębionym system edukacji uczniów ze specjalnymi potrzebami rozwojowymi w kontekście systemu kształcenia powszechnego. Efekt przedmiotowy 3. Student różnicuje organizację i metodykę kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w systemie włączającym, integracyjnym i specjalnym, charakteryzuje efektywne strategie nauczania i uniwersalnego projektowania zajęć, opisuje sposoby indywidualizacji lekcji, identyfikuje modele współpracy pedagogów specjalnych z nauczycielami, specjalistami i rodzicami. Efekt przedmiotowy 4. Student objaśnia merytoryczną i metodyczną specyfikę zajęć edukacyjnych, profilaktycznych i resocjalizacyjnych, dedykowanych osobom niedostosowanym społecznie, zagrożonym niedostosowaniem i wywodzącym się z różnych grup etnicznych i kulturowych – zgodnie z wybranym modułem kształcenia. Efekty przedmiotowe w zakresie umiejętności: Efekt przedmiotowy 5. Student diagnozuje, analizuje i ocenia złożone sytuacje edukacyjne, terapeutyczne, rehabilitacyjne i resocjalizacyjne, integrując i wykorzystując w tym celu wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki specjalnej oraz powiązanych z nią dyscyplin, niezbędną do projektowania i prowadzenia zajęć z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Efekt przedmiotowy 6. Student przygotowuje się do prowadzenia zajęć w grupie zróżnicowanej: wykorzystując zasady i metody indywidualnego projektowania zajęć, indywidualizuje zadania, dostosowuje metody i treści do potrzeb i możliwości uczniów ze SPE (w tym uczniów niedostosowanych społecznie, zagrożonych niedostosowaniem i wywodzących się z różnych grup etnicznych i kulturowych). Efekt przedmiotowy 7. Student wdraża efektywne programy zwiększające umiejętności poznawcze i kompetencje społeczne oraz programy poprawiające integrację rówieśniczą uczniów z uwzględnieniem specyfiki ich potrzeb. Efekt przedmiotowy 8. Student dokonuje samooceny własnych kompetencji edukacyjno-terapeutycznych, doskonali umiejętności metodyczne, wskazuje obszary wymagające modyfikacji, eksperymentuje i wdraża działania innowacyjne. Efekt przedmiotowy 9. Student uczestniczy w projektowaniu, adaptacji, realizacji, ewaluacji i modyfikacji procesu dydaktyczno-terapeutycznego na rzecz uczniów ze SPE – zgodnie z wybranym modułem kształcenia. Efekty przedmiotowe w zakresie kompetencji społecznych: Efekt przedmiotowy 10. Student jest przekonany o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań pedagogicznych w środowisku społecznym, świadomie podejmuje starania na rzecz stałego samodoskonalenia się i kształtowania postawy odpowiedzialności za powierzone indywidualne i zespołowe zadania wynikające z roli zawodowej nauczyciela-pedagoga specjalnego. |
Metody i kryteria oceniania: |
ocena 3,0 (dst) Wiedza Student z trudem różnicuje współczesne podejścia do problemów uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (podmiotowość, autonomia, samostanowienie, jakość życia) i wynikające z nich nowe formy edukacji (integracyjna, włączająca). Z błędami objaśnia system edukacji uczniów ze specjalnymi potrzebami rozwojowymi w kontekście systemu kształcenia powszechnego. Elementarnie różnicuje organizację i metodykę kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w systemie włączającym, integracyjnym i specjalnym, z trudnością charakteryzuje efektywne strategie nauczania i uniwersalnego projektowania zajęć, z błędami opisuje sposoby indywidualizacji lekcji, z trudem identyfikuje modele współpracy pedagogów specjalnych z nauczycielami, specjalistami i rodzicami. Z trudem objaśnia merytoryczną i metodyczną specyfikę zajęć edukacyjnych, profilaktycznych i resocjalizacyjnych, dedykowanych osobom niedostosowanym społecznie, zagrożonym niedostosowaniem i wywodzącym się z różnych grup etnicznych i kulturowych – zgodnie z wybranym modułem kształcenia. Umiejętności Student z trudem diagnozuje, analizuje i ocenia złożone sytuacje edukacyjne, terapeutyczne, rehabilitacyjne i resocjalizacyjne, elementarnie integrując i wykorzystując w tym celu wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki specjalnej oraz powiązanych z nią dyscyplin, niezbędną do projektowania i prowadzenia zajęć z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. W sposób elementarny przygotowuje się do prowadzenia zajęć w grupie zróżnicowanej: wykorzystując zasady i metody indywidualnego projektowania zajęć, z trudem indywidualizuje zadania, dostosowuje metody i treści do potrzeb i możliwości uczniów ze SPE (w tym uczniów niedostosowanych społecznie, zagrożonych niedostosowaniem i wywodzących się z różnych grup etnicznych i kulturowych). Z trudem wdraża efektywne programy zwiększające umiejętności poznawcze i kompetencje społeczne oraz programy poprawiające integrację rówieśniczą uczniów z uwzględnieniem specyfiki ich potrzeb. Z trudem dokonuje samooceny własnych kompetencji edukacyjno-terapeutycznych, elementarnie doskonali umiejętności metodyczne, z błędami wskazuje obszary wymagające modyfikacji, z trudem eksperymentuje i wdraża działania innowacyjne. Elementarnie uczestniczy w projektowaniu, adaptacji, realizacji, ewaluacji i modyfikacji procesu dydaktyczno-terapeutycznego na rzecz uczniów ze SPE – zgodnie z wybranym modułem kształcenia. Kompetencje społeczne Student jest słabo przekonany o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań pedagogicznych w środowisku społecznym, z trudem świadomie podejmuje starania na rzecz stałego samodoskonalenia się i kształtowania postawy odpowiedzialności za powierzone indywidualne i zespołowe zadania wynikające z roli zawodowej nauczyciela-pedagoga specjalnego. ocena 3,5 (dst plus) Wiedza Student dostatecznie różnicuje współczesne podejścia do problemów uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (podmiotowość, autonomia, samostanowienie, jakość życia) i wynikające z nich nowe formy edukacji (integracyjna, włączająca). Poprawnie objaśnia system edukacji uczniów ze specjalnymi potrzebami rozwojowymi w kontekście systemu kształcenia powszechnego. Dostatecznie różnicuje organizację i metodykę kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w systemie włączającym, integracyjnym i specjalnym, poprawnie charakteryzuje efektywne strategie nauczania i uniwersalnego projektowania zajęć, dostatecznie opisuje sposoby indywidualizacji lekcji, poprawnie identyfikuje modele współpracy pedagogów specjalnych z nauczycielami, specjalistami i rodzicami. Poprawnie objaśnia merytoryczną i metodyczną specyfikę zajęć edukacyjnych, profilaktycznych i resocjalizacyjnych, dedykowanych osobom niedostosowanym społecznie, zagrożonym niedostosowaniem i wywodzącym się z różnych grup etnicznych i kulturowych – zgodnie z wybranym modułem kształcenia. Umiejętności Student poprawnie diagnozuje, analizuje i ocenia złożone sytuacje edukacyjne, terapeutyczne, rehabilitacyjne i resocjalizacyjne, dostatecznie integrując i wykorzystując w tym celu wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki specjalnej oraz powiązanych z nią dyscyplin, niezbędną do projektowania i prowadzenia zajęć z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. W sposób poprawny przygotowuje się do prowadzenia zajęć w grupie zróżnicowanej: wykorzystując zasady i metody indywidualnego projektowania zajęć, poprawnie indywidualizuje zadania, dostosowuje metody i treści do potrzeb i możliwości uczniów ze SPE (w tym uczniów niedostosowanych społecznie, zagrożonych niedostosowaniem i wywodzących się z różnych grup etnicznych i kulturowych). Poprawnie wdraża efektywne programy zwiększające umiejętności poznawcze i kompetencje społeczne oraz programy poprawiające integrację rówieśniczą uczniów z uwzględnieniem specyfiki ich potrzeb. Na poziomie dostatecznym dokonuje samooceny własnych kompetencji edukacyjno-terapeutycznych, poprawnie doskonali umiejętności metodyczne, poprawnie wskazuje obszary wymagające modyfikacji, poprawnie eksperymentuje i wdraża działania innowacyjne. Dostatecznie uczestniczy w projektowaniu, adaptacji, realizacji, ewaluacji i modyfikacji procesu dydaktyczno-terapeutycznego na rzecz uczniów ze SPE – zgodnie z wybranym modułem kształcenia. Kompetencje społeczne Student jest dostatecznie przekonany o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań pedagogicznych w środowisku społecznym, dostatecznie świadomie podejmuje starania na rzecz stałego samodoskonalenia się i kształtowania postawy odpowiedzialności za powierzone indywidualne i zespołowe zadania wynikające z roli zawodowej nauczyciela-pedagoga specjalnego. ocena 4,0 (db) Wiedza Student zadowalająco różnicuje współczesne podejścia do problemów uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (podmiotowość, autonomia, samostanowienie, jakość życia) i wynikające z nich nowe formy edukacji (integracyjna, włączająca). Odpowiednio objaśnia system edukacji uczniów ze specjalnymi potrzebami rozwojowymi w kontekście systemu kształcenia powszechnego. Dość dobrze różnicuje organizację i metodykę kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w systemie włączającym, integracyjnym i specjalnym, zadowalająco charakteryzuje efektywne strategie nauczania i uniwersalnego projektowania zajęć, odpowiednio opisuje sposoby indywidualizacji lekcji, dość dobrze identyfikuje modele współpracy pedagogów specjalnych z nauczycielami, specjalistami i rodzicami. Odpowiednio objaśnia merytoryczną i metodyczną specyfikę zajęć edukacyjnych, profilaktycznych i resocjalizacyjnych, dedykowanych osobom niedostosowanym społecznie, zagrożonym niedostosowaniem i wywodzącym się z różnych grup etnicznych i kulturowych – zgodnie z wybranym modułem kształcenia. Umiejętności Student zadowalająco diagnozuje, analizuje i ocenia złożone sytuacje edukacyjne, terapeutyczne, rehabilitacyjne i resocjalizacyjne, odpowiednio integrując i wykorzystując w tym celu wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki specjalnej oraz powiązanych z nią dyscyplin, niezbędną do projektowania i prowadzenia zajęć z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. W sposób zadowalający przygotowuje się do prowadzenia zajęć w grupie zróżnicowanej: wykorzystując zasady i metody indywidualnego projektowania zajęć, odpowiednio indywidualizuje zadania, dostosowuje metody i treści do potrzeb i możliwości uczniów ze SPE (w tym uczniów niedostosowanych społecznie, zagrożonych niedostosowaniem i wywodzących się z różnych grup etnicznych i kulturowych). Zadowalająco wdraża efektywne programy zwiększające umiejętności poznawcze i kompetencje społeczne oraz programy poprawiające integrację rówieśniczą uczniów z uwzględnieniem specyfiki ich potrzeb. Na poziomie zadowalającym dokonuje samooceny własnych kompetencji edukacyjno-terapeutycznych, odpowiednio doskonali umiejętności metodyczne, dość dobrze wskazuje obszary wymagające modyfikacji, zadowalająco eksperymentuje i wdraża działania innowacyjne. Odpowiednio uczestniczy w projektowaniu, adaptacji, realizacji, ewaluacji i modyfikacji procesu dydaktyczno-terapeutycznego na rzecz uczniów ze SPE – zgodnie z wybranym modułem kształcenia. Kompetencje społeczne Student jest zadowalająco przekonany o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań pedagogicznych w środowisku społecznym, odpowiednio świadomie podejmuje starania na rzecz stałego samodoskonalenia się i kształtowania postawy odpowiedzialności za powierzone indywidualne i zespołowe zadania wynikające z roli zawodowej nauczyciela-pedagoga specjalnego. ocena 4,5 (db plus) Wiedza Student właściwie różnicuje współczesne podejścia do problemów uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (podmiotowość, autonomia, samostanowienie, jakość życia) i wynikające z nich nowe formy edukacji (integracyjna, włączająca). Trafnie objaśnia system edukacji uczniów ze specjalnymi potrzebami rozwojowymi w kontekście systemu kształcenia powszechnego. Dobrze różnicuje organizację i metodykę kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w systemie włączającym, integracyjnym i specjalnym, trafnie charakteryzuje efektywne strategie nauczania i uniwersalnego projektowania zajęć, właściwie opisuje sposoby indywidualizacji lekcji, dobrze identyfikuje modele współpracy pedagogów specjalnych z nauczycielami, specjalistami i rodzicami. Właściwie objaśnia merytoryczną i metodyczną specyfikę zajęć edukacyjnych, profilaktycznych i resocjalizacyjnych, dedykowanych osobom niedostosowanym społecznie, zagrożonym niedostosowaniem i wywodzącym się z różnych grup etnicznych i kulturowych – zgodnie z wybranym modułem kształcenia. Umiejętności Student właściwie diagnozuje, analizuje i ocenia złożone sytuacje edukacyjne, terapeutyczne, rehabilitacyjne i resocjalizacyjne, trafnie integrując i wykorzystując w tym celu wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki specjalnej oraz powiązanych z nią dyscyplin, niezbędną do projektowania i prowadzenia zajęć z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. W sposób właściwy przygotowuje się do prowadzenia zajęć w grupie zróżnicowanej: wykorzystując zasady i metody indywidualnego projektowania zajęć, dobrze indywidualizuje zadania, dostosowuje metody i treści do potrzeb i możliwości uczniów ze SPE (w tym uczniów niedostosowanych społecznie, zagrożonych niedostosowaniem i wywodzących się z różnych grup etnicznych i kulturowych). Właściwie wdraża efektywne programy zwiększające umiejętności poznawcze i kompetencje społeczne oraz programy poprawiające integrację rówieśniczą uczniów z uwzględnieniem specyfiki ich potrzeb. Na poziomie właściwym dokonuje samooceny własnych kompetencji edukacyjno-terapeutycznych, trafnie doskonali umiejętności metodyczne, dobrze wskazuje obszary wymagające modyfikacji, właściwie eksperymentuje i wdraża działania innowacyjne. Właściwie uczestniczy w projektowaniu, adaptacji, realizacji, ewaluacji i modyfikacji procesu dydaktyczno-terapeutycznego na rzecz uczniów ze SPE – zgodnie z wybranym modułem kształcenia. Kompetencje społeczne Student jest właściwie przekonany o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań pedagogicznych w środowisku społecznym, wysoce świadomie podejmuje starania na rzecz stałego samodoskonalenia się i kształtowania postawy odpowiedzialności za powierzone indywidualne i zespołowe zadania wynikające z roli zawodowej nauczyciela-pedagoga specjalnego. ocena 5,0 (bdb) Wiedza Student bezbłędnie różnicuje współczesne podejścia do problemów uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (podmiotowość, autonomia, samostanowienie, jakość życia) i wynikające z nich nowe formy edukacji (integracyjna, włączająca). W pełni objaśnia system edukacji uczniów ze specjalnymi potrzebami rozwojowymi w kontekście systemu kształcenia powszechnego. Bardzo dobrze różnicuje organizację i metodykę kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w systemie włączającym, integracyjnym i specjalnym, kompletnie charakteryzuje efektywne strategie nauczania i uniwersalnego projektowania zajęć, bezbłędnie opisuje sposoby indywidualizacji lekcji, bardzo dobrze identyfikuje modele współpracy pedagogów specjalnych z nauczycielami, specjalistami i rodzicami. Wzorowo objaśnia merytoryczną i metodyczną specyfikę zajęć edukacyjnych, profilaktycznych i resocjalizacyjnych, dedykowanych osobom niedostosowanym społecznie, zagrożonym niedostosowaniem i wywodzącym się z różnych grup etnicznych i kulturowych – zgodnie z wybranym modułem kształcenia. Umiejętności Student bardzo dobrze diagnozuje, analizuje i ocenia złożone sytuacje edukacyjne, terapeutyczne, rehabilitacyjne i resocjalizacyjne, wzorowo integrując i wykorzystując w tym celu wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki specjalnej oraz powiązanych z nią dyscyplin, niezbędną do projektowania i prowadzenia zajęć z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. W sposób bezbłędny przygotowuje się do prowadzenia zajęć w grupie zróżnicowanej: wykorzystując zasady i metody indywidualnego projektowania zajęć, bardzo dobrze indywidualizuje zadania, dostosowuje metody i treści do potrzeb i możliwości uczniów ze SPE (w tym uczniów niedostosowanych społecznie, zagrożonych niedostosowaniem i wywodzących się z różnych grup etnicznych i kulturowych). Bezbłędnie wdraża efektywne programy zwiększające umiejętności poznawcze i kompetencje społeczne oraz programy poprawiające integrację rówieśniczą uczniów z uwzględnieniem specyfiki ich potrzeb. Na poziomie wzorowym dokonuje samooceny własnych kompetencji edukacyjno-terapeutycznych, wzorowo doskonali umiejętności metodyczne, bardzo dobrze wskazuje obszary wymagające modyfikacji, modelowo eksperymentuje i wdraża działania innowacyjne. Wzorowo uczestniczy w projektowaniu, adaptacji, realizacji, ewaluacji i modyfikacji procesu dydaktyczno-terapeutycznego na rzecz uczniów ze SPE – zgodnie z wybranym modułem kształcenia. Kompetencje społeczne Student jest w pełni przekonany o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań pedagogicznych w środowisku społecznym, w pełni świadomie podejmuje starania na rzecz stałego samodoskonalenia się i kształtowania postawy odpowiedzialności za powierzone indywidualne i zespołowe zadania wynikające z roli zawodowej nauczyciela-pedagoga specjalnego. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-01-31 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin, 18 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Marzena Dycht | |
Prowadzący grup: | Marzena Dycht | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | ECTS [1 ECTS = 30 godz.]: Udział w ćwiczeniach - 30 godz. Konsultacje - 5 godz. Czytanie literatury - 20 godz. Przygotowanie do zajęć - 15 godz. Przygotowanie prezentacji - 20 godz. Suma godzin - 90 [90/30 = 3] Liczba ECTS: 3 |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-31 |
Przejdź do planu
PN WT CW
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin, 19 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Marzena Dycht | |
Prowadzący grup: | Marzena Dycht | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | ECTS [1 ECTS = 25 godz.]: Udział w ćwiczeniach (godziny kontaktowe) – 30 godz. Czytanie literatury – 15 godz. Przygotowanie prezentacji – 20 godz. Przygotowanie do zaliczenia, konsultacje – 10 godz. Suma godzin – 75 [75/25 = 3] Liczba ECTS: 3 |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.