Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Social Gerontology

General data

Course ID: WNP-PS-GSPS
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: Social Gerontology
Name in Polish: Gerontologia społeczna
Organizational unit: Faculty of Education
Course groups:
Course homepage: http://i5b2dak
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Subject level:

elementary

Learning outcome code/codes:

PSI_TS3_W01, PSI_TS3_W09, PSI_TS3_W10, PSI_TS3_U04, PSI_TS3_K01, PSI_TS3_K03

Short description: (in Polish)

Celem przedmiotu jest zapewnienie efektów kształcenia dla pedagogiki specjalnej w zakresie znajomości i rozumienia potrzeb uczniów i podopiecznych na różnych etapach cyklu życia, międzypokoleniowych więzi społecznych, zjawiska starzenia się społeczeństw i wyzwań, jakie ze sobą niesie, promowania idei aktywnej i pomyślnej starości, a także przygotowania do własnej starości.

Full description: (in Polish)

Treści programowe:

1. Gerontologia w systemie nauk, klasyfikacja działów, terminologia i pojęcia związane ze starością (1 godz.)

2. Postawy wobec starości i osób starszych, stereotypy i dyskryminacja ze względu na wiek. Przyczyny, skutki, możliwości działania (2 godz.)

3. Biologiczne, psychologiczne i społeczne teorie starzenia się jednostkowego (3 godz.)

4. Biologiczny wymiar starzenia się (zmiany zewnętrzne, naturalne i chorobowe zmiany układowe) (3 godz.)

5. Psychologiczne zmiany zachodzące z wiekiem (naturalne i patologiczne) (3 godz.)

6. Społeczne uwarunkowania procesu starzenia się. Kwestie relacji społecznych, życia rodzinnego, wsparcia społecznego. Zagadnienie osamotnienia i izolacji społecznej osób starszych (3 godz.)

Bibliography: (in Polish)

LITERATURA OBOWIĄZKOWA:

M. Kilian, Funkcjonowanie osób w starszym wieku, Difin, Warszawa 2020, rozdział 1, 2 i 4.

LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA:

1) Nowicka A. (2006), Wybrane problemy osób starszych, Impuls, Kraków.

2) Szarota Z. (2004), Gerontologia społeczna i oświatowa, Wydawnictwo Nauk Akademii Pedagogicznej, Kraków.

3) Szatur-Jaworska B., Błędowski P., Dzięgielewska M. (2006), Podstawy gerontologii społecznej, Oficyna Wydawnicza ASPRA-JR, Warszawa

4) Kilian M. (2004), Źródła ageizmu i jego przejawy we współczesnym świecie, Gerontologia Polska, 12(3):125-128.

Dodatkowe materiały i skrypty będą udostępniane na platformie e-learningowej MS Teams.

Efekty kształcenia i opis ECTS: (in Polish)

WIEDZA

EK 1 W - Charakteryzuje zagadnienie starości i osób starszych w ujęciu jednostkowym (w wymiarze fizycznym, psychicznym, społecznym i funkcjonalnym), demograficznym i ogólnospołecznym.

EK 2 W - Objaśnia tematykę związaną z procesem starzenia się, starości i osób starszych w ujęciu interdyscyplinarnym. Rozpoznaje złożoność tych zagadnień na gruncie teorii i praktyki oraz potrzebę podejmowania w pracy zawodowej interdyscyplinarnej współpracy.

UMIEJĘTNOŚCI

EK 3 U - Analizuje, interpretuje i opracowuje strategie postępowania w pracy z osobami w zaawansowanym wieku, mając na uwadze konieczność wyrównywania ich szans i maksymalizowanie możliwości rozwojowych jednostki na każdym etapie życia. Generuje rozwiązania problemów doświadczanych przez osoby starsze.

KOMPETENCJE

EK 4 K - Rozumie specyfikę pracy z osobami w starszym wieku, jej uwarunkowania i wyzwania.

EK 5 K - Jest zorientowany na pracę z osobami w starszym wieku w zgodzie z zasadą indywidualizacji wynikającą z ich długiej i unikalnej w warstwie psychofizycznej i społecznej historii życia.

ECTS [1 ECTS = 25 (30) godz.]:

udział w zajęciach - 15 godz.

przygotowanie do zajęć, lektury - 15 godz.

przygotowanie do zaliczenia pisemnego - 20 godz.

RAZEM 50 godz.

Liczba ECTS: 2

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Metody:

prezentacja, dyskusja, analiza i interpretacja tekstów źródłowych, praca w grupach;

Zajęcia w formie zdalnej, prowadzone z wykorzystaniem MS Teams.

EK 1 W - metoda prezentacji, weryfikacja - zaliczenie pisemne

EK 2 W - metoda prezentacji, weryfikacja - zaliczenie pisemne

EK 3 U - metoda dyskusji, praca w grupach, weryfikacja - zaliczenie pisemne

EK 4 K - metoda analizy i interpretacji tekstów źródłowych,

weryfikacja - zaliczenie pisemne

EK 5 K - metoda analizy i interpretacji tekstów źródłowych,

weryfikacja - zaliczenie pisemne

Warunkiem przystąpienia do zaliczenia przedmiotu jest obecność na zajęciach. Jeśli przedmiot trwa 15 godzin, dopuszcza się jedną nieusprawiedliwioną nieobecność, jeśli trwa 30 godzin - dopuszczalne są dwie nieusprawiedliwione nieobecności. Nieobecność można usprawiedliwić na podstawie zwolnienia lekarskiego. Dodatkową nieobecność można zaliczyć po uzgodnieniu z osobą prowadzącą zajęcia. Absencja powyżej 8 nieusprawiedliwionych godzin dla 15-godzinnego cyklu oraz 16 nieusprawiedliwionych godzin dla cyklu 30-godzinnego wyklucza możliwość odrobienia zajęć i uzyskania zaliczenia przedmiotu.

Zaliczenie przedmiotu odbywa się na podstawie oceny:

1) zaliczenia pisemnego (100 pkt.).

2) za aktywność na zajęciach można uzyskać dodatkowe punkty (max. 15)

Zaliczenie pisemne obejmuje tematykę poruszaną na zajęciach oraz zawartą w zalecanych materiałach źródłowych. Sprawdzianu nie zalicza się (0%), jeśli student w trakcie jego trwania korzysta z dodatkowych, niedozwolonych przez osobę prowadzącą materiałów i źródeł informacji. W przypadku zaliczenia zdalnego konieczne jest udostępnienie obrazu i dźwięku (aktywna kamera i mikrofon).

Ocena końcowa:

60-67 pkt. - 3,0

68-75 pkt. - 3,5

76-83 pkt. - 4,0

84-91 pkt. - 4,5

92-100 pkt. - 5,0

OCENY wedle efektów kształcenia:

EK 1 W - Charakteryzuje zagadnienie starości i osób starszych w ujęciu jednostkowym (w wymiarze fizycznym, psychicznym, społecznym i funkcjonalnym), demograficznym i ogólnospołecznym.

2 - nie potrafi w podstawowej mierze scharakteryzować starość i osoby w starszym wieku

3 - potrafi w podstawowej mierze scharakteryzować starość i osoby w starszym wieku

4 - poprawnie charakteryzuje pojęcie starości i osób starszych w wymiarze fizycznym, psychicznym, społecznym i funkcjonalnym

5 - Charakteryzuje zagadnienie starości i osób starszych w ujęciu jednostkowym (w wymiarze fizycznym, psychicznym, społecznym i funkcjonalnym), demograficznym i ogólnospołecznym

EK 2 W - Objaśnia tematykę związaną z procesem starzenia się, starości i osób starszych w ujęciu interdyscyplinarnym. Rozpoznaje złożoność tych zagadnień na gruncie teorii i praktyki oraz potrzebę podejmowania w pracy zawodowej interdyscyplinarnej współpracy.

2 - nie potrafi w podstawowej mierze objaśnić problematyki starzenia się i starości w sposób interdyscyplinarny

3 - w podstawowym stopniu objaśnia zagadnienie starzenia się i starości w sposób interdyscyplinarny

4 - poprawnie objaśnia problematykę starzenia się i starości w ujęciu interdyscyplinarnym i potrafi analizować kwestie teoretyczne na gruncie zawodowej praktyki

5 - prawidłowo objaśnia problematykę starzenia się i starości w ujęciu interdyscyplinarnym, podaje własne rozwiązania w kwestii interdyscyplinarnej współpracy, potrafi analizować i dyskutować nad kwestiami teoretycznymi a ich realizacją w praktyce

EK 3 U - Analizuje, interpretuje i opracowuje strategie postępowania w pracy z osobami w zaawansowanym wieku, mając na uwadze konieczność wyrównywania ich szans i maksymalizowanie możliwości rozwojowych jednostki na każdym etapie życia. Generuje rozwiązania problemów doświadczanych przez osoby starsze.

2 - nie potrafi wymienić strategii postępowania w pracy z osobami w starszym wieku

3 - na podstawowym poziomie wymienia strategie postępowania w pracy z osobami w starszym wieku

4 - poprawnie wymienia strategie postępowania w pracy z osobami w starszym wieku w kontekście wyrównywania ich szans i maksymalizowania możliwości rozwojowych

5 - poprawnie wymienia strategie postępowania w pracy z osobami w starszym wieku w kontekście wyrównywania ich szans i maksymalizowania możliwości rozwojowych oraz podaje przykłady rozwiązywania ich problemów

EK 4 K - Rozumie specyfikę pracy z osobami w starszym wieku, jej uwarunkowania i wyzwania.

2 - Nie potrafi w podstawowym stopniu opisać specyfiki pracy z osobami w starszym wieku

3 - W podstawowej mierze opisuje specyfikę pracy z osobami w starszym wieku

4 - Poprawnie opisuje specyfikę pracy z osobami w starszym wieku i analizuje jej uwarunkowania

5 - Poprawnie opisuje specyfikę pracy z osobami w starszym wieku i analizuje jej uwarunkowania i prowadzi w tym obszarze konstruktywną dyskusję

EK 5 K - Jest zorientowany na pracę z osobami w starszym wieku w zgodzie z zasadą indywidualizacji wynikającą z ich długiej i unikalnej w warstwie psychofizycznej i społecznej historii życia.

2 - Nie przejawia w podstawowej mierze zdolności do indywidualnej pracy z osobami starszymi

3 - Przejawia podstawowe zdolności do indywidualnej pracy z osobami starszymi

4 - Jest zorientowany na indywidualizację pracy z osobami starszymi, mając świadomość ich unikalnej odrębności

5 - Jest zorientowany na indywidualizację pracy z osobami starszymi, mając świadomość ich unikalnej odrębności, dążąc do poznania szerszego kontekstu ich życia

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
contact accessibility statement mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-1 (2024-05-13)