Social Gerontology
General data
Course ID: | WNP-PS-GSPS |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | Social Gerontology |
Name in Polish: | Gerontologia społeczna |
Organizational unit: | Faculty of Education |
Course groups: | |
Course homepage: | http://i5b2dak |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
Subject level: | elementary |
Learning outcome code/codes: | PSI_TS3_W01, PSI_TS3_W09, PSI_TS3_W10, PSI_TS3_U04, PSI_TS3_K01, PSI_TS3_K03 |
Short description: |
(in Polish) Celem przedmiotu jest zapewnienie efektów kształcenia dla pedagogiki specjalnej w zakresie znajomości i rozumienia potrzeb uczniów i podopiecznych na różnych etapach cyklu życia, międzypokoleniowych więzi społecznych, zjawiska starzenia się społeczeństw i wyzwań, jakie ze sobą niesie, promowania idei aktywnej i pomyślnej starości, a także przygotowania do własnej starości. |
Full description: |
(in Polish) Treści programowe: 1. Gerontologia w systemie nauk, klasyfikacja działów, terminologia i pojęcia związane ze starością (1 godz.) 2. Postawy wobec starości i osób starszych, stereotypy i dyskryminacja ze względu na wiek. Przyczyny, skutki, możliwości działania (2 godz.) 3. Biologiczne, psychologiczne i społeczne teorie starzenia się jednostkowego (3 godz.) 4. Biologiczny wymiar starzenia się (zmiany zewnętrzne, naturalne i chorobowe zmiany układowe) (3 godz.) 5. Psychologiczne zmiany zachodzące z wiekiem (naturalne i patologiczne) (3 godz.) 6. Społeczne uwarunkowania procesu starzenia się. Kwestie relacji społecznych, życia rodzinnego, wsparcia społecznego. Zagadnienie osamotnienia i izolacji społecznej osób starszych (3 godz.) |
Bibliography: |
(in Polish) LITERATURA OBOWIĄZKOWA: M. Kilian, Funkcjonowanie osób w starszym wieku, Difin, Warszawa 2020, rozdział 1, 2 i 4. LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA: 1) Nowicka A. (2006), Wybrane problemy osób starszych, Impuls, Kraków. 2) Szarota Z. (2004), Gerontologia społeczna i oświatowa, Wydawnictwo Nauk Akademii Pedagogicznej, Kraków. 3) Szatur-Jaworska B., Błędowski P., Dzięgielewska M. (2006), Podstawy gerontologii społecznej, Oficyna Wydawnicza ASPRA-JR, Warszawa 4) Kilian M. (2004), Źródła ageizmu i jego przejawy we współczesnym świecie, Gerontologia Polska, 12(3):125-128. Dodatkowe materiały i skrypty będą udostępniane na platformie e-learningowej MS Teams. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
(in Polish) WIEDZA EK 1 W - Charakteryzuje zagadnienie starości i osób starszych w ujęciu jednostkowym (w wymiarze fizycznym, psychicznym, społecznym i funkcjonalnym), demograficznym i ogólnospołecznym. EK 2 W - Objaśnia tematykę związaną z procesem starzenia się, starości i osób starszych w ujęciu interdyscyplinarnym. Rozpoznaje złożoność tych zagadnień na gruncie teorii i praktyki oraz potrzebę podejmowania w pracy zawodowej interdyscyplinarnej współpracy. UMIEJĘTNOŚCI EK 3 U - Analizuje, interpretuje i opracowuje strategie postępowania w pracy z osobami w zaawansowanym wieku, mając na uwadze konieczność wyrównywania ich szans i maksymalizowanie możliwości rozwojowych jednostki na każdym etapie życia. Generuje rozwiązania problemów doświadczanych przez osoby starsze. KOMPETENCJE EK 4 K - Rozumie specyfikę pracy z osobami w starszym wieku, jej uwarunkowania i wyzwania. EK 5 K - Jest zorientowany na pracę z osobami w starszym wieku w zgodzie z zasadą indywidualizacji wynikającą z ich długiej i unikalnej w warstwie psychofizycznej i społecznej historii życia. ECTS [1 ECTS = 25 (30) godz.]: udział w zajęciach - 15 godz. przygotowanie do zajęć, lektury - 15 godz. przygotowanie do zaliczenia pisemnego - 20 godz. RAZEM 50 godz. Liczba ECTS: 2 |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Metody: prezentacja, dyskusja, analiza i interpretacja tekstów źródłowych, praca w grupach; Zajęcia w formie zdalnej, prowadzone z wykorzystaniem MS Teams. EK 1 W - metoda prezentacji, weryfikacja - zaliczenie pisemne EK 2 W - metoda prezentacji, weryfikacja - zaliczenie pisemne EK 3 U - metoda dyskusji, praca w grupach, weryfikacja - zaliczenie pisemne EK 4 K - metoda analizy i interpretacji tekstów źródłowych, weryfikacja - zaliczenie pisemne EK 5 K - metoda analizy i interpretacji tekstów źródłowych, weryfikacja - zaliczenie pisemne Warunkiem przystąpienia do zaliczenia przedmiotu jest obecność na zajęciach. Jeśli przedmiot trwa 15 godzin, dopuszcza się jedną nieusprawiedliwioną nieobecność, jeśli trwa 30 godzin - dopuszczalne są dwie nieusprawiedliwione nieobecności. Nieobecność można usprawiedliwić na podstawie zwolnienia lekarskiego. Dodatkową nieobecność można zaliczyć po uzgodnieniu z osobą prowadzącą zajęcia. Absencja powyżej 8 nieusprawiedliwionych godzin dla 15-godzinnego cyklu oraz 16 nieusprawiedliwionych godzin dla cyklu 30-godzinnego wyklucza możliwość odrobienia zajęć i uzyskania zaliczenia przedmiotu. Zaliczenie przedmiotu odbywa się na podstawie oceny: 1) zaliczenia pisemnego (100 pkt.). 2) za aktywność na zajęciach można uzyskać dodatkowe punkty (max. 15) Zaliczenie pisemne obejmuje tematykę poruszaną na zajęciach oraz zawartą w zalecanych materiałach źródłowych. Sprawdzianu nie zalicza się (0%), jeśli student w trakcie jego trwania korzysta z dodatkowych, niedozwolonych przez osobę prowadzącą materiałów i źródeł informacji. W przypadku zaliczenia zdalnego konieczne jest udostępnienie obrazu i dźwięku (aktywna kamera i mikrofon). Ocena końcowa: 60-67 pkt. - 3,0 68-75 pkt. - 3,5 76-83 pkt. - 4,0 84-91 pkt. - 4,5 92-100 pkt. - 5,0 OCENY wedle efektów kształcenia: EK 1 W - Charakteryzuje zagadnienie starości i osób starszych w ujęciu jednostkowym (w wymiarze fizycznym, psychicznym, społecznym i funkcjonalnym), demograficznym i ogólnospołecznym. 2 - nie potrafi w podstawowej mierze scharakteryzować starość i osoby w starszym wieku 3 - potrafi w podstawowej mierze scharakteryzować starość i osoby w starszym wieku 4 - poprawnie charakteryzuje pojęcie starości i osób starszych w wymiarze fizycznym, psychicznym, społecznym i funkcjonalnym 5 - Charakteryzuje zagadnienie starości i osób starszych w ujęciu jednostkowym (w wymiarze fizycznym, psychicznym, społecznym i funkcjonalnym), demograficznym i ogólnospołecznym EK 2 W - Objaśnia tematykę związaną z procesem starzenia się, starości i osób starszych w ujęciu interdyscyplinarnym. Rozpoznaje złożoność tych zagadnień na gruncie teorii i praktyki oraz potrzebę podejmowania w pracy zawodowej interdyscyplinarnej współpracy. 2 - nie potrafi w podstawowej mierze objaśnić problematyki starzenia się i starości w sposób interdyscyplinarny 3 - w podstawowym stopniu objaśnia zagadnienie starzenia się i starości w sposób interdyscyplinarny 4 - poprawnie objaśnia problematykę starzenia się i starości w ujęciu interdyscyplinarnym i potrafi analizować kwestie teoretyczne na gruncie zawodowej praktyki 5 - prawidłowo objaśnia problematykę starzenia się i starości w ujęciu interdyscyplinarnym, podaje własne rozwiązania w kwestii interdyscyplinarnej współpracy, potrafi analizować i dyskutować nad kwestiami teoretycznymi a ich realizacją w praktyce EK 3 U - Analizuje, interpretuje i opracowuje strategie postępowania w pracy z osobami w zaawansowanym wieku, mając na uwadze konieczność wyrównywania ich szans i maksymalizowanie możliwości rozwojowych jednostki na każdym etapie życia. Generuje rozwiązania problemów doświadczanych przez osoby starsze. 2 - nie potrafi wymienić strategii postępowania w pracy z osobami w starszym wieku 3 - na podstawowym poziomie wymienia strategie postępowania w pracy z osobami w starszym wieku 4 - poprawnie wymienia strategie postępowania w pracy z osobami w starszym wieku w kontekście wyrównywania ich szans i maksymalizowania możliwości rozwojowych 5 - poprawnie wymienia strategie postępowania w pracy z osobami w starszym wieku w kontekście wyrównywania ich szans i maksymalizowania możliwości rozwojowych oraz podaje przykłady rozwiązywania ich problemów EK 4 K - Rozumie specyfikę pracy z osobami w starszym wieku, jej uwarunkowania i wyzwania. 2 - Nie potrafi w podstawowym stopniu opisać specyfiki pracy z osobami w starszym wieku 3 - W podstawowej mierze opisuje specyfikę pracy z osobami w starszym wieku 4 - Poprawnie opisuje specyfikę pracy z osobami w starszym wieku i analizuje jej uwarunkowania 5 - Poprawnie opisuje specyfikę pracy z osobami w starszym wieku i analizuje jej uwarunkowania i prowadzi w tym obszarze konstruktywną dyskusję EK 5 K - Jest zorientowany na pracę z osobami w starszym wieku w zgodzie z zasadą indywidualizacji wynikającą z ich długiej i unikalnej w warstwie psychofizycznej i społecznej historii życia. 2 - Nie przejawia w podstawowej mierze zdolności do indywidualnej pracy z osobami starszymi 3 - Przejawia podstawowe zdolności do indywidualnej pracy z osobami starszymi 4 - Jest zorientowany na indywidualizację pracy z osobami starszymi, mając świadomość ich unikalnej odrębności 5 - Jest zorientowany na indywidualizację pracy z osobami starszymi, mając świadomość ich unikalnej odrębności, dążąc do poznania szerszego kontekstu ich życia |
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.