Education in Heterogeneous Groups
General data
Course ID: | WNP-PS-HET |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | Education in Heterogeneous Groups |
Name in Polish: | Kształcenie w grupach heterogenicznych |
Organizational unit: | Faculty of Education |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
0 OR
3.00
(depends on study program)
|
Language: | Polish |
Subject level: | elementary |
Learning outcome code/codes: | (in Polish) symbole efektów uczenia się dla kierunku pedagogika specjalna, studia jednolite magisterskie: PS_W3 PS_W4 PS_W8 PS_W9 PS_W10 PS_U4 PS_U5 PS_U7 PS_K1 PS_K5 |
Preliminary Requirements: | He has knowledge in the field of general pedagogy |
Short description: |
1. Heteronomy versus homogeneity 2. Divisions 3. Heteronomy - expanding understanding Heteronomy - correlation 3.1. heteronomy in the education of migrant students The possibility of effective communication comes to the fore in this regard. From the experience of other countries - Germany From the experience of other countries - the Czech Republic 3.2. Heteronomy in the education of disabled students Special educational needs 3.3. Heteronomy in education with a student at risk of social maladjustment The diagnosis includes information about the child's developmental abilities and potential The decision contains recommendations and conclusions regarding work with the student Creating creative learning conditions Increasing the ability to explore the environment Capturing achievements 3.4. with students with special educational needs 3.5. heteronomy in the education of students on the autism spectrum 3.6. Heteronomy in the education of gifted students |
Full description: |
1. Heteronomy versus homogeneity 2. Divisions 3. Heteronomy - expanding understanding Heteronomy - correlation 3.1. heteronomy in the education of migrant students The possibility of effective communication comes to the fore in this regard. From the experience of other countries - Germany From the experience of other countries - the Czech Republic 3.2. Heteronomy in the education of disabled students Special educational needs 3.3. Heteronomy in education with a student at risk of social maladjustment The diagnosis includes information about the child's developmental abilities and potential The decision contains recommendations and conclusions regarding work with the student Creating creative learning conditions Increasing the ability to explore the environment Skillful and conscious decision making Difficulty gradation Capturing achievements 3.4. with students with special educational needs 3.5. heteronomy in the education of students on the autism spectrum 3.6. Heteronomy in the education of gifted students |
Bibliography: |
(in Polish) Bednarz E. (2015). Edukacja włączająca szansą dla rozwoju uczniów sprawnych i z niepełnosprawnością Studia Z Teorii Wychowania, 4(13) VI, s 81-96. Borkowska A. (2016), Psychologiczne aspekty migracji w rozwoju dziecka (w;) red. n. E. Śmiechowska-Petrovskij Dzieci z trudnościami adaptacyjnymi w młodszym wieku, Warszawa, Wydawnictwo: Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego. Chrzanowska I., Jachimczak B. (2018), Uczeń z doświadczeniem migracji w edukacji. Diagnoza potrzeb i obszary wsparcia w ramach edukacji włączającej – uczeń cudzoziemski. Interdyscyplinarne Konteksty Pedagogiki Specjalnej, 21/2018, s. 88-96. Deutsch Smith D., (2008) Pedagogika specjalna. Podręcznik akademicki. T. 1 i 2, Warszawa. Domagała-Zyśk E. (2019). Kształcenie nauczycieli w kontekście edukacji uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi – przegląd badań. Warszawa: MEN. Głodkowska J. red., (2017), Dydaktyka specjalna. Od systematyki do projektowania dydaktyk specjalistycznych, Warszawa. Głodkowska J. red., (2017), Dydaktyka specjalna. Od wzorca do interpretacji, Warszawa Kędzierska B., Mróz A. (2017), Nauczyciel wobec paradygmatu zrównoważonego rozwoju jednostki. Zeszyty Naukowe Politechniki Śląskiej, 106, s. 69-80. Kostka-Szymańska M., Kuśpit M. (2021). Edukacja włączająca w kształceniu dzieci z problemami rozwojowymi. Pedagogika Społeczna 1-2 (79-80), s. 252-258. Kształcenie dzieci nowo przybyłych i uchodźczych w Berlinie ― Praktyki i wyzwania raport z badań prof. dr Juliane Karakayali, dr Birgit zur Nieden, Sophie Groß, Çağrı Kahveci, Tutku Güleryüz, Mareike Heller Projekt zrealizowany przez Berliński Instytut Badań Empirycznych nad Integracją i Migracją (BIM) Uniwersytetu Humboldtów w Berlinie w ramach klastra badawczo-interwencyjnego „Solidarność w obliczu zmian? (2017). Uniwersytet Humboldtów, Berlin,. Kształcenie nauczycieli przygotowujące do edukacji włączającej w Europie – Wyzwania i szanse Europejska Agencja Rozwoju Edukacji Uczniów ze Specjalnymi Potrzebam (2011). European Agency for Development in Special Needs Education. Małgorzata Gębka-Wolak (2019), Metodyka pracy z uczniami z doświadczeniem migracji. Język polski w klasach 4–8, Edukacja 3(150), 68–84. Markowska-Manista U. (2016), Praca z uczniem z trudnościami adaptacyjnymi – specyfika różnic kulturowych i zmiany środowiska edukacyjnego (w:), red. n. E. Śmiechowska-Petrovskij Dzieci z trudnościami adaptacyjnymi w młodszym wieku, Warszawa, Wydawnictwo: Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego. Mitchell D. (2016), Sprawdzone metody w edukacji specjalnej i włączającej. Strategie nauczania poparte badaniami, Gdańsk Młynarczuk-Sokołowska A. , Szostak-Król K. (2016), Uczniowie cudzoziemscy w polskiej szkole – problemy, wyzwania i egzemplifikacje działań metodycznych (w:) red. n. E. Śmiechowska-Petrovskij Dzieci z trudnościami adaptacyjnymi w młodszym wieku, Warszawa, Wydawnictwo: Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego. Pasamonik B., Markowska-Manista U. red. n. (2017), O kryzysie migracyjnym z perspektywy pedagogiczno-psychologicznej. Warszawa, APS. https://docplayer.pl/72388912-Kryzys-migracyjny-tom-i-perspektywa-spoleczno-kulturowa-redakcja-naukowa-barbara-pasamonik-i-urszula-markowska-manista.html Plichta P., Jagoszewska I., Gładyszewska-Cylulko J., Szczupał B., Drzazga A., Cytowska B. (2017), Specjalne potrzeby edukacyjne uczniów z niepełnosprawnościami. Charakterystyka, specyfika edukacji i wsparcie, Kraków. Śmiechowska-Petrovskij E. red. n. (2016), Dzieci z trudnościami adaptacyjnymi w młodszym wieku, Warszawa, Wydawnictwo: Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego.http://www.aps.edu.pl/media/824579/%C5%9Bmiechowska-dzieci-z-trudnosciami-ebook.pdf Literatura uzupełniająca Chrzanowska I. (2015), Pedagogika specjalna – od tradycji do współczesności, Kraków. Fechner-Sędzicka I. 2013, Model pracy z uczniem zdolnym w szkole podstawowej: jak praktycznie i systemowo zorganizować edukację uczniów zdolnych na poziomie szkoły podstawowej?, Warszawa. Naprawa R., Tanajewska A., Mach C., Szczepańska K., (2017), Dostosowanie wymagań edukacyjnych do indywidualnych potrzeb rozwojowych i możliwości psychofizycznych uczniów. Realizowanych w ramach prowadzonych zajęć edukacyjnych z podziałem na poszczególne edukacje oraz na zajęciach specjalistycznych. I etap edukacyjny, Gdańsk. Podniesienie efektywności kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Materiały dla nauczycieli. Cz. 1, 2, (2010), Warszawa. Muchacka B., Głażewski M., Pawlak B., Litawa A., red. (2017), Razem czy osobno? Współczesne mity, klisze i szablony edukacyjne, Kraków. Siemionow J. (2011), Niedostosowanie społeczne nieletnich: Działania, zmiana, efektywność, Warszawa. Szumski G. (2006), Integracyjne kształcenie niepełnosprawnych. Sens i granice zmiany edukacyjnej |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Egzamin za koniec zajeć |
Practical placement: |
(in Polish) nie dotyczy |
Classes in period "Winter semester 2022/23" (past)
Time span: | 2022-10-01 - 2023-01-31 |
Navigate to timetable
MO WYK
TU W TH FR |
Type of class: |
Lectures, 30 hours, 18 places
|
|
Coordinators: | Jacek Błeszyński | |
Group instructors: | Jacek Błeszyński | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
examination
Lectures - examination |
|
(in Polish) E-Learning: | (in Polish) E-Learning (pełny kurs) |
|
(in Polish) Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | Analysis of the material provided during the lecture and reading the literature. |
|
Type of subject: | obligatory |
|
(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | (in Polish) nie dotyczy |
|
Short description: |
1. Heteronomy versus homogeneity 2. Divisions 3. Heteronomy - expanding understanding Heteronomy - correlation 3.1. heteronomy in the education of migrant students The possibility of effective communication comes to the fore in this regard. From the experience of other countries - Germany From the experience of other countries - the Czech Republic 3.2. Heteronomy in the education of disabled students Special educational needs 3.3. Heteronomy in education with a student at risk of social maladjustment The diagnosis includes information about the child's developmental abilities and potential The decision contains recommendations and conclusions regarding work with the student Creating creative learning conditions Increasing the ability to explore the environment Skillful and conscious decision making Difficulty gradation Capturing achievements 3.4. with students with special educational needs 3.5. heteronomy in the education of students on the autism spectrum 3.6. Heteronomy in the education of gifted students |
|
Full description: |
1. Heteronomy versus homogeneity 2. Divisions 3. Heteronomy - expanding understanding Heteronomy - correlation 3.1. heteronomy in the education of migrant students The possibility of effective communication comes to the fore in this regard. From the experience of other countries - Germany From the experience of other countries - the Czech Republic 3.2. Heteronomy in the education of disabled students Special educational needs 3.3. Heteronomy in education with a student at risk of social maladjustment The diagnosis includes information about the child's developmental abilities and potential The decision contains recommendations and conclusions regarding work with the student Creating creative learning conditions Increasing the ability to explore the environment Skillful and conscious decision making Difficulty gradation Capturing achievements 3.4. with students with special educational needs 3.5. heteronomy in the education of students on the autism spectrum 3.6. Heteronomy in the education of gifted students |
|
Bibliography: |
Bednarz E. (2015). Edukacja włączająca szansą dla rozwoju uczniów sprawnych i z niepełnosprawnością Studia Z Teorii Wychowania, 4(13) VI, s 81-96. Borkowska A. (2016), Psychologiczne aspekty migracji w rozwoju dziecka (w;) red. n. E. Śmiechowska-Petrovskij Dzieci z trudnościami adaptacyjnymi w młodszym wieku, Warszawa, Wydawnictwo: Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego. Chrzanowska I., Jachimczak B. (2018), Uczeń z doświadczeniem migracji w edukacji. Diagnoza potrzeb i obszary wsparcia w ramach edukacji włączającej – uczeń cudzoziemski. Interdyscyplinarne Konteksty Pedagogiki Specjalnej, 21/2018, s. 88-96. Deutsch Smith D., (2008) Pedagogika specjalna. Podręcznik akademicki. T. 1 i 2, Warszawa. Domagała-Zyśk E. (2019). Kształcenie nauczycieli w kontekście edukacji uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi – przegląd badań. Warszawa: MEN. Głodkowska J. red., (2017), Dydaktyka specjalna. Od systematyki do projektowania dydaktyk specjalistycznych, Warszawa. Głodkowska J. red., (2017), Dydaktyka specjalna. Od wzorca do interpretacji, Warszawa Kędzierska B., Mróz A. (2017), Nauczyciel wobec paradygmatu zrównoważonego rozwoju jednostki. Zeszyty Naukowe Politechniki Śląskiej, 106, s. 69-80. Kostka-Szymańska M., Kuśpit M. (2021). Edukacja włączająca w kształceniu dzieci z problemami rozwojowymi. Pedagogika Społeczna 1-2 (79-80), s. 252-258. Kształcenie dzieci nowo przybyłych i uchodźczych w Berlinie ― Praktyki i wyzwania raport z badań prof. dr Juliane Karakayali, dr Birgit zur Nieden, Sophie Groß, Çağrı Kahveci, Tutku Güleryüz, Mareike Heller Projekt zrealizowany przez Berliński Instytut Badań Empirycznych nad Integracją i Migracją (BIM) Uniwersytetu Humboldtów w Berlinie w ramach klastra badawczo-interwencyjnego „Solidarność w obliczu zmian? (2017). Uniwersytet Humboldtów, Berlin,. Kształcenie nauczycieli przygotowujące do edukacji włączającej w Europie – Wyzwania i szanse Europejska Agencja Rozwoju Edukacji Uczniów ze Specjalnymi Potrzebam (2011). European Agency for Development in Special Needs Education. Małgorzata Gębka-Wolak (2019), Metodyka pracy z uczniami z doświadczeniem migracji. Język polski w klasach 4–8, Edukacja 3(150), 68–84. Markowska-Manista U. (2016), Praca z uczniem z trudnościami adaptacyjnymi – specyfika różnic kulturowych i zmiany środowiska edukacyjnego (w:), red. n. E. Śmiechowska-Petrovskij Dzieci z trudnościami adaptacyjnymi w młodszym wieku, Warszawa, Wydawnictwo: Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego. Mitchell D. (2016), Sprawdzone metody w edukacji specjalnej i włączającej. Strategie nauczania poparte badaniami, Gdańsk Młynarczuk-Sokołowska A. , Szostak-Król K. (2016), Uczniowie cudzoziemscy w polskiej szkole – problemy, wyzwania i egzemplifikacje działań metodycznych (w:) red. n. E. Śmiechowska-Petrovskij Dzieci z trudnościami adaptacyjnymi w młodszym wieku, Warszawa, Wydawnictwo: Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego. Pasamonik B., Markowska-Manista U. red. n. (2017), O kryzysie migracyjnym z perspektywy pedagogiczno-psychologicznej. Warszawa, APS. https://docplayer.pl/72388912-Kryzys-migracyjny-tom-i-perspektywa-spoleczno-kulturowa-redakcja-naukowa-barbara-pasamonik-i-urszula-markowska-manista.html Plichta P., Jagoszewska I., Gładyszewska-Cylulko J., Szczupał B., Drzazga A., Cytowska B. (2017), Specjalne potrzeby edukacyjne uczniów z niepełnosprawnościami. Charakterystyka, specyfika edukacji i wsparcie, Kraków. Śmiechowska-Petrovskij E. red. n. (2016), Dzieci z trudnościami adaptacyjnymi w młodszym wieku, Warszawa, Wydawnictwo: Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego.http://www.aps.edu.pl/media/824579/%C5%9Bmiechowska-dzieci-z-trudnosciami-ebook.pdf Literatura uzupełniająca Chrzanowska I. (2015), Pedagogika specjalna – od tradycji do współczesności, Kraków. Fechner-Sędzicka I. 2013, Model pracy z uczniem zdolnym w szkole podstawowej: jak praktycznie i systemowo zorganizować edukację uczniów zdolnych na poziomie szkoły podstawowej?, Warszawa. Naprawa R., Tanajewska A., Mach C., Szczepańska K., (2017), Dostosowanie wymagań edukacyjnych do indywidualnych potrzeb rozwojowych i możliwości psychofizycznych uczniów. Realizowanych w ramach prowadzonych zajęć edukacyjnych z podziałem na poszczególne edukacje oraz na zajęciach specjalistycznych. I etap edukacyjny, Gdańsk. Podniesienie efektywności kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Materiały dla nauczycieli. Cz. 1, 2, (2010), Warszawa. Muchacka B., Głażewski M., Pawlak B., Litawa A., red. (2017), Razem czy osobno? Współczesne mity, klisze i szablony edukacyjne, Kraków. Siemionow J. (2011), Niedostosowanie społeczne nieletnich: Działania, zmiana, efektywność, Warszawa. Szumski G. (2006), Integracyjne kształcenie niepełnosprawnych. Sens i granice zmiany edukacyjnej |
Classes in period "Winter semester 2023/24" (past)
Time span: | 2023-10-01 - 2024-01-31 |
Navigate to timetable
MO WYK
WYK
TU W TH FR |
Type of class: |
Lectures, 30 hours, 19 places
|
|
Coordinators: | Jacek Błeszyński | |
Group instructors: | Jacek Błeszyński | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
examination
Lectures - examination |
|
(in Polish) Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | Analysis of the material provided during the lecture and reading the literature. |
|
Type of subject: | obligatory |
|
(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | (in Polish) nie dotyczy |
|
Short description: |
1. Heteronomy versus homogeneity 2. Divisions 3. Heteronomy - expanding understanding Heteronomy - correlation 3.1. heteronomy in the education of migrant students The possibility of effective communication comes to the fore in this regard. From the experience of other countries - Germany From the experience of other countries - the Czech Republic 3.2. Heteronomy in the education of disabled students Special educational needs 3.3. Heteronomy in education with a student at risk of social maladjustment The diagnosis includes information about the child's developmental abilities and potential The decision contains recommendations and conclusions regarding work with the student Creating creative learning conditions Increasing the ability to explore the environment Skillful and conscious decision making Difficulty gradation Capturing achievements 3.4. with students with special educational needs 3.5. heteronomy in the education of students on the autism spectrum 3.6. Heteronomy in the education of gifted students |
|
Full description: |
1. Heteronomy versus homogeneity 2. Divisions 3. Heteronomy - expanding understanding Heteronomy - correlation 3.1. heteronomy in the education of migrant students The possibility of effective communication comes to the fore in this regard. From the experience of other countries - Germany From the experience of other countries - the Czech Republic 3.2. Heteronomy in the education of disabled students Special educational needs 3.3. Heteronomy in education with a student at risk of social maladjustment The diagnosis includes information about the child's developmental abilities and potential The decision contains recommendations and conclusions regarding work with the student Creating creative learning conditions Increasing the ability to explore the environment Skillful and conscious decision making Difficulty gradation Capturing achievements 3.4. with students with special educational needs 3.5. heteronomy in the education of students on the autism spectrum 3.6. Heteronomy in the education of gifted students |
|
Bibliography: |
Bednarz E. (2015). Edukacja włączająca szansą dla rozwoju uczniów sprawnych i z niepełnosprawnością Studia Z Teorii Wychowania, 4(13) VI, s 81-96. Borkowska A. (2016), Psychologiczne aspekty migracji w rozwoju dziecka (w;) red. n. E. Śmiechowska-Petrovskij Dzieci z trudnościami adaptacyjnymi w młodszym wieku, Warszawa, Wydawnictwo: Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego. Chrzanowska I., Jachimczak B. (2018), Uczeń z doświadczeniem migracji w edukacji. Diagnoza potrzeb i obszary wsparcia w ramach edukacji włączającej – uczeń cudzoziemski. Interdyscyplinarne Konteksty Pedagogiki Specjalnej, 21/2018, s. 88-96. Deutsch Smith D., (2008) Pedagogika specjalna. Podręcznik akademicki. T. 1 i 2, Warszawa. Domagała-Zyśk E. (2019). Kształcenie nauczycieli w kontekście edukacji uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi – przegląd badań. Warszawa: MEN. Głodkowska J. red., (2017), Dydaktyka specjalna. Od systematyki do projektowania dydaktyk specjalistycznych, Warszawa. Głodkowska J. red., (2017), Dydaktyka specjalna. Od wzorca do interpretacji, Warszawa Kędzierska B., Mróz A. (2017), Nauczyciel wobec paradygmatu zrównoważonego rozwoju jednostki. Zeszyty Naukowe Politechniki Śląskiej, 106, s. 69-80. Kostka-Szymańska M., Kuśpit M. (2021). Edukacja włączająca w kształceniu dzieci z problemami rozwojowymi. Pedagogika Społeczna 1-2 (79-80), s. 252-258. Kształcenie dzieci nowo przybyłych i uchodźczych w Berlinie ― Praktyki i wyzwania raport z badań prof. dr Juliane Karakayali, dr Birgit zur Nieden, Sophie Groß, Çağrı Kahveci, Tutku Güleryüz, Mareike Heller Projekt zrealizowany przez Berliński Instytut Badań Empirycznych nad Integracją i Migracją (BIM) Uniwersytetu Humboldtów w Berlinie w ramach klastra badawczo-interwencyjnego „Solidarność w obliczu zmian? (2017). Uniwersytet Humboldtów, Berlin,. Kształcenie nauczycieli przygotowujące do edukacji włączającej w Europie – Wyzwania i szanse Europejska Agencja Rozwoju Edukacji Uczniów ze Specjalnymi Potrzebam (2011). European Agency for Development in Special Needs Education. Małgorzata Gębka-Wolak (2019), Metodyka pracy z uczniami z doświadczeniem migracji. Język polski w klasach 4–8, Edukacja 3(150), 68–84. Markowska-Manista U. (2016), Praca z uczniem z trudnościami adaptacyjnymi – specyfika różnic kulturowych i zmiany środowiska edukacyjnego (w:), red. n. E. Śmiechowska-Petrovskij Dzieci z trudnościami adaptacyjnymi w młodszym wieku, Warszawa, Wydawnictwo: Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego. Mitchell D. (2016), Sprawdzone metody w edukacji specjalnej i włączającej. Strategie nauczania poparte badaniami, Gdańsk Młynarczuk-Sokołowska A. , Szostak-Król K. (2016), Uczniowie cudzoziemscy w polskiej szkole – problemy, wyzwania i egzemplifikacje działań metodycznych (w:) red. n. E. Śmiechowska-Petrovskij Dzieci z trudnościami adaptacyjnymi w młodszym wieku, Warszawa, Wydawnictwo: Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego. Pasamonik B., Markowska-Manista U. red. n. (2017), O kryzysie migracyjnym z perspektywy pedagogiczno-psychologicznej. Warszawa, APS. https://docplayer.pl/72388912-Kryzys-migracyjny-tom-i-perspektywa-spoleczno-kulturowa-redakcja-naukowa-barbara-pasamonik-i-urszula-markowska-manista.html Plichta P., Jagoszewska I., Gładyszewska-Cylulko J., Szczupał B., Drzazga A., Cytowska B. (2017), Specjalne potrzeby edukacyjne uczniów z niepełnosprawnościami. Charakterystyka, specyfika edukacji i wsparcie, Kraków. Śmiechowska-Petrovskij E. red. n. (2016), Dzieci z trudnościami adaptacyjnymi w młodszym wieku, Warszawa, Wydawnictwo: Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego.http://www.aps.edu.pl/media/824579/%C5%9Bmiechowska-dzieci-z-trudnosciami-ebook.pdf Literatura uzupełniająca Chrzanowska I. (2015), Pedagogika specjalna – od tradycji do współczesności, Kraków. Fechner-Sędzicka I. 2013, Model pracy z uczniem zdolnym w szkole podstawowej: jak praktycznie i systemowo zorganizować edukację uczniów zdolnych na poziomie szkoły podstawowej?, Warszawa. Naprawa R., Tanajewska A., Mach C., Szczepańska K., (2017), Dostosowanie wymagań edukacyjnych do indywidualnych potrzeb rozwojowych i możliwości psychofizycznych uczniów. Realizowanych w ramach prowadzonych zajęć edukacyjnych z podziałem na poszczególne edukacje oraz na zajęciach specjalistycznych. I etap edukacyjny, Gdańsk. Podniesienie efektywności kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Materiały dla nauczycieli. Cz. 1, 2, (2010), Warszawa. Muchacka B., Głażewski M., Pawlak B., Litawa A., red. (2017), Razem czy osobno? Współczesne mity, klisze i szablony edukacyjne, Kraków. Siemionow J. (2011), Niedostosowanie społeczne nieletnich: Działania, zmiana, efektywność, Warszawa. Szumski G. (2006), Integracyjne kształcenie niepełnosprawnych. Sens i granice zmiany edukacyjnej |
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.