Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Education in Heterogeneous Groups

General data

Course ID: WNP-PS-HET
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: Education in Heterogeneous Groups
Name in Polish: Kształcenie w grupach heterogenicznych
Organizational unit: Faculty of Education
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): 0 OR 3.00 (depends on study program) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Subject level:

elementary

Learning outcome code/codes:

(in Polish) symbole efektów uczenia się dla kierunku pedagogika specjalna, studia jednolite magisterskie:


PS_W3 PS_W4

PS_W8 PS_W9

PS_W10 PS_U4

PS_U5 PS_U7

PS_K1 PS_K5

Preliminary Requirements:

He has knowledge in the field of general pedagogy

Short description:

1. Heteronomy versus homogeneity

2. Divisions

3. Heteronomy - expanding understanding

Heteronomy - correlation

3.1. heteronomy in the education of migrant students

The possibility of effective communication comes to the fore in this regard.

From the experience of other countries - Germany

From the experience of other countries - the Czech Republic

3.2. Heteronomy in the education of disabled students

Special educational needs

3.3. Heteronomy in education with a student at risk of social maladjustment

The diagnosis includes information about the child's developmental abilities and potential

The decision contains recommendations and conclusions regarding work with the student

Creating creative learning conditions

Increasing the ability to explore the environment

Capturing achievements

3.4. with students with special educational needs

3.5. heteronomy in the education of students on the autism spectrum

3.6. Heteronomy in the education of gifted students

Full description:

1. Heteronomy versus homogeneity

2. Divisions

3. Heteronomy - expanding understanding

Heteronomy - correlation

3.1. heteronomy in the education of migrant students

The possibility of effective communication comes to the fore in this regard.

From the experience of other countries - Germany

From the experience of other countries - the Czech Republic

3.2. Heteronomy in the education of disabled students

Special educational needs

3.3. Heteronomy in education with a student at risk of social maladjustment

The diagnosis includes information about the child's developmental abilities and potential

The decision contains recommendations and conclusions regarding work with the student

Creating creative learning conditions

Increasing the ability to explore the environment

Skillful and conscious decision making

Difficulty gradation

Capturing achievements

3.4. with students with special educational needs

3.5. heteronomy in the education of students on the autism spectrum

3.6. Heteronomy in the education of gifted students

Bibliography: (in Polish)

Bednarz E. (2015). Edukacja włączająca szansą dla rozwoju uczniów sprawnych i z niepełnosprawnością Studia Z Teorii Wychowania, 4(13) VI, s 81-96.

Borkowska A. (2016), Psychologiczne aspekty migracji w rozwoju dziecka (w;) red. n. E. Śmiechowska-Petrovskij Dzieci z trudnościami adaptacyjnymi w młodszym wieku, Warszawa, Wydawnictwo: Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego.

Chrzanowska I., Jachimczak B. (2018), Uczeń z doświadczeniem migracji w edukacji. Diagnoza potrzeb i obszary wsparcia w ramach edukacji włączającej – uczeń cudzoziemski. Interdyscyplinarne Konteksty Pedagogiki Specjalnej, 21/2018, s. 88-96.

Deutsch Smith D., (2008) Pedagogika specjalna. Podręcznik akademicki. T. 1 i 2, Warszawa.

Domagała-Zyśk E. (2019). Kształcenie nauczycieli w kontekście edukacji uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi – przegląd badań. Warszawa: MEN.

Głodkowska J. red., (2017), Dydaktyka specjalna. Od systematyki do projektowania dydaktyk specjalistycznych, Warszawa.

Głodkowska J. red., (2017), Dydaktyka specjalna. Od wzorca do interpretacji, Warszawa

Kędzierska B., Mróz A. (2017), Nauczyciel wobec paradygmatu zrównoważonego rozwoju jednostki. Zeszyty Naukowe Politechniki Śląskiej, 106, s. 69-80.

Kostka-Szymańska M., Kuśpit M. (2021). Edukacja włączająca w kształceniu dzieci z problemami rozwojowymi. Pedagogika Społeczna 1-2 (79-80), s. 252-258.

Kształcenie dzieci nowo przybyłych i uchodźczych w Berlinie ― Praktyki i wyzwania raport z badań prof. dr Juliane Karakayali, dr Birgit zur Nieden, Sophie Groß, Çağrı Kahveci, Tutku Güleryüz, Mareike Heller Projekt zrealizowany przez Berliński Instytut Badań Empirycznych nad Integracją i Migracją (BIM) Uniwersytetu Humboldtów w Berlinie w ramach klastra badawczo-interwencyjnego „Solidarność w obliczu zmian? (2017). Uniwersytet Humboldtów, Berlin,.

Kształcenie nauczycieli przygotowujące do edukacji włączającej w Europie – Wyzwania i szanse Europejska Agencja Rozwoju Edukacji Uczniów ze Specjalnymi Potrzebam (2011). European Agency for Development in Special Needs Education.

Małgorzata Gębka-Wolak (2019), Metodyka pracy z uczniami z doświadczeniem migracji. Język polski w klasach 4–8, Edukacja 3(150), 68–84.

Markowska-Manista U. (2016), Praca z uczniem z trudnościami adaptacyjnymi – specyfika różnic kulturowych i zmiany środowiska edukacyjnego (w:), red. n. E. Śmiechowska-Petrovskij Dzieci z trudnościami adaptacyjnymi w młodszym wieku, Warszawa, Wydawnictwo: Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego.

Mitchell D. (2016), Sprawdzone metody w edukacji specjalnej i włączającej. Strategie nauczania poparte badaniami, Gdańsk

Młynarczuk-Sokołowska A. , Szostak-Król K. (2016), Uczniowie cudzoziemscy w polskiej szkole – problemy, wyzwania i egzemplifikacje działań metodycznych (w:) red. n. E. Śmiechowska-Petrovskij Dzieci z trudnościami adaptacyjnymi w młodszym wieku, Warszawa, Wydawnictwo: Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego.

Pasamonik B., Markowska-Manista U. red. n. (2017), O kryzysie migracyjnym z perspektywy pedagogiczno-psychologicznej. Warszawa, APS.

https://docplayer.pl/72388912-Kryzys-migracyjny-tom-i-perspektywa-spoleczno-kulturowa-redakcja-naukowa-barbara-pasamonik-i-urszula-markowska-manista.html

Plichta P., Jagoszewska I., Gładyszewska-Cylulko J., Szczupał B., Drzazga A., Cytowska B. (2017), Specjalne potrzeby edukacyjne uczniów z niepełnosprawnościami. Charakterystyka, specyfika edukacji i wsparcie, Kraków.

Śmiechowska-Petrovskij E. red. n. (2016), Dzieci z trudnościami adaptacyjnymi w młodszym wieku, Warszawa, Wydawnictwo: Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego.http://www.aps.edu.pl/media/824579/%C5%9Bmiechowska-dzieci-z-trudnosciami-ebook.pdf

Literatura uzupełniająca

Chrzanowska I. (2015), Pedagogika specjalna – od tradycji do współczesności, Kraków.

Fechner-Sędzicka I. 2013, Model pracy z uczniem zdolnym w szkole podstawowej: jak praktycznie i systemowo zorganizować edukację uczniów zdolnych na poziomie szkoły podstawowej?, Warszawa.

Naprawa R., Tanajewska A., Mach C., Szczepańska K., (2017), Dostosowanie wymagań edukacyjnych do indywidualnych potrzeb rozwojowych i możliwości psychofizycznych uczniów. Realizowanych w ramach prowadzonych zajęć edukacyjnych z podziałem na poszczególne edukacje oraz na zajęciach specjalistycznych. I etap edukacyjny, Gdańsk.

Podniesienie efektywności kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Materiały dla nauczycieli. Cz. 1, 2, (2010), Warszawa.

Muchacka B., Głażewski M., Pawlak B., Litawa A., red. (2017), Razem czy osobno? Współczesne mity, klisze i szablony edukacyjne, Kraków.

Siemionow J. (2011), Niedostosowanie społeczne nieletnich: Działania, zmiana, efektywność, Warszawa.

Szumski G. (2006), Integracyjne kształcenie niepełnosprawnych. Sens i granice zmiany edukacyjnej

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Egzamin za koniec zajeć

Practical placement: (in Polish)

nie dotyczy

Classes in period "Winter semester 2022/23" (past)

Time span: 2022-10-01 - 2023-01-31
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Lectures, 30 hours, 18 places more information
Coordinators: Jacek Błeszyński
Group instructors: Jacek Błeszyński
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - examination
Lectures - examination
(in Polish) E-Learning:

(in Polish) E-Learning (pełny kurs)

(in Polish) Opis nakładu pracy studenta w ECTS:

Analysis of the material provided during the lecture and reading the literature.

Type of subject:

obligatory

(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

(in Polish) nie dotyczy

Short description:

1. Heteronomy versus homogeneity

2. Divisions

3. Heteronomy - expanding understanding

Heteronomy - correlation

3.1. heteronomy in the education of migrant students

The possibility of effective communication comes to the fore in this regard.

From the experience of other countries - Germany

From the experience of other countries - the Czech Republic

3.2. Heteronomy in the education of disabled students

Special educational needs

3.3. Heteronomy in education with a student at risk of social maladjustment

The diagnosis includes information about the child's developmental abilities and potential

The decision contains recommendations and conclusions regarding work with the student

Creating creative learning conditions

Increasing the ability to explore the environment

Skillful and conscious decision making

Difficulty gradation

Capturing achievements

3.4. with students with special educational needs

3.5. heteronomy in the education of students on the autism spectrum

3.6. Heteronomy in the education of gifted students

Full description:

1. Heteronomy versus homogeneity

2. Divisions

3. Heteronomy - expanding understanding

Heteronomy - correlation

3.1. heteronomy in the education of migrant students

The possibility of effective communication comes to the fore in this regard.

From the experience of other countries - Germany

From the experience of other countries - the Czech Republic

3.2. Heteronomy in the education of disabled students

Special educational needs

3.3. Heteronomy in education with a student at risk of social maladjustment

The diagnosis includes information about the child's developmental abilities and potential

The decision contains recommendations and conclusions regarding work with the student

Creating creative learning conditions

Increasing the ability to explore the environment

Skillful and conscious decision making

Difficulty gradation

Capturing achievements

3.4. with students with special educational needs

3.5. heteronomy in the education of students on the autism spectrum

3.6. Heteronomy in the education of gifted students

Bibliography:

Bednarz E. (2015). Edukacja włączająca szansą dla rozwoju uczniów sprawnych i z niepełnosprawnością Studia Z Teorii Wychowania, 4(13) VI, s 81-96.

Borkowska A. (2016), Psychologiczne aspekty migracji w rozwoju dziecka (w;) red. n. E. Śmiechowska-Petrovskij Dzieci z trudnościami adaptacyjnymi w młodszym wieku, Warszawa, Wydawnictwo: Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego.

Chrzanowska I., Jachimczak B. (2018), Uczeń z doświadczeniem migracji w edukacji. Diagnoza potrzeb i obszary wsparcia w ramach edukacji włączającej – uczeń cudzoziemski. Interdyscyplinarne Konteksty Pedagogiki Specjalnej, 21/2018, s. 88-96.

Deutsch Smith D., (2008) Pedagogika specjalna. Podręcznik akademicki. T. 1 i 2, Warszawa.

Domagała-Zyśk E. (2019). Kształcenie nauczycieli w kontekście edukacji uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi – przegląd badań. Warszawa: MEN.

Głodkowska J. red., (2017), Dydaktyka specjalna. Od systematyki do projektowania dydaktyk specjalistycznych, Warszawa.

Głodkowska J. red., (2017), Dydaktyka specjalna. Od wzorca do interpretacji, Warszawa

Kędzierska B., Mróz A. (2017), Nauczyciel wobec paradygmatu zrównoważonego rozwoju jednostki. Zeszyty Naukowe Politechniki Śląskiej, 106, s. 69-80.

Kostka-Szymańska M., Kuśpit M. (2021). Edukacja włączająca w kształceniu dzieci z problemami rozwojowymi. Pedagogika Społeczna 1-2 (79-80), s. 252-258.

Kształcenie dzieci nowo przybyłych i uchodźczych w Berlinie ― Praktyki i wyzwania raport z badań prof. dr Juliane Karakayali, dr Birgit zur Nieden, Sophie Groß, Çağrı Kahveci, Tutku Güleryüz, Mareike Heller Projekt zrealizowany przez Berliński Instytut Badań Empirycznych nad Integracją i Migracją (BIM) Uniwersytetu Humboldtów w Berlinie w ramach klastra badawczo-interwencyjnego „Solidarność w obliczu zmian? (2017). Uniwersytet Humboldtów, Berlin,.

Kształcenie nauczycieli przygotowujące do edukacji włączającej w Europie – Wyzwania i szanse Europejska Agencja Rozwoju Edukacji Uczniów ze Specjalnymi Potrzebam (2011). European Agency for Development in Special Needs Education.

Małgorzata Gębka-Wolak (2019), Metodyka pracy z uczniami z doświadczeniem migracji. Język polski w klasach 4–8, Edukacja 3(150), 68–84.

Markowska-Manista U. (2016), Praca z uczniem z trudnościami adaptacyjnymi – specyfika różnic kulturowych i zmiany środowiska edukacyjnego (w:), red. n. E. Śmiechowska-Petrovskij Dzieci z trudnościami adaptacyjnymi w młodszym wieku, Warszawa, Wydawnictwo: Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego.

Mitchell D. (2016), Sprawdzone metody w edukacji specjalnej i włączającej. Strategie nauczania poparte badaniami, Gdańsk

Młynarczuk-Sokołowska A. , Szostak-Król K. (2016), Uczniowie cudzoziemscy w polskiej szkole – problemy, wyzwania i egzemplifikacje działań metodycznych (w:) red. n. E. Śmiechowska-Petrovskij Dzieci z trudnościami adaptacyjnymi w młodszym wieku, Warszawa, Wydawnictwo: Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego.

Pasamonik B., Markowska-Manista U. red. n. (2017), O kryzysie migracyjnym z perspektywy pedagogiczno-psychologicznej. Warszawa, APS.

https://docplayer.pl/72388912-Kryzys-migracyjny-tom-i-perspektywa-spoleczno-kulturowa-redakcja-naukowa-barbara-pasamonik-i-urszula-markowska-manista.html

Plichta P., Jagoszewska I., Gładyszewska-Cylulko J., Szczupał B., Drzazga A., Cytowska B. (2017), Specjalne potrzeby edukacyjne uczniów z niepełnosprawnościami. Charakterystyka, specyfika edukacji i wsparcie, Kraków.

Śmiechowska-Petrovskij E. red. n. (2016), Dzieci z trudnościami adaptacyjnymi w młodszym wieku, Warszawa, Wydawnictwo: Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego.http://www.aps.edu.pl/media/824579/%C5%9Bmiechowska-dzieci-z-trudnosciami-ebook.pdf

Literatura uzupełniająca

Chrzanowska I. (2015), Pedagogika specjalna – od tradycji do współczesności, Kraków.

Fechner-Sędzicka I. 2013, Model pracy z uczniem zdolnym w szkole podstawowej: jak praktycznie i systemowo zorganizować edukację uczniów zdolnych na poziomie szkoły podstawowej?, Warszawa.

Naprawa R., Tanajewska A., Mach C., Szczepańska K., (2017), Dostosowanie wymagań edukacyjnych do indywidualnych potrzeb rozwojowych i możliwości psychofizycznych uczniów. Realizowanych w ramach prowadzonych zajęć edukacyjnych z podziałem na poszczególne edukacje oraz na zajęciach specjalistycznych. I etap edukacyjny, Gdańsk.

Podniesienie efektywności kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Materiały dla nauczycieli. Cz. 1, 2, (2010), Warszawa.

Muchacka B., Głażewski M., Pawlak B., Litawa A., red. (2017), Razem czy osobno? Współczesne mity, klisze i szablony edukacyjne, Kraków.

Siemionow J. (2011), Niedostosowanie społeczne nieletnich: Działania, zmiana, efektywność, Warszawa.

Szumski G. (2006), Integracyjne kształcenie niepełnosprawnych. Sens i granice zmiany edukacyjnej

Classes in period "Winter semester 2023/24" (past)

Time span: 2023-10-01 - 2024-01-31
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Lectures, 30 hours, 19 places more information
Coordinators: Jacek Błeszyński
Group instructors: Jacek Błeszyński
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - examination
Lectures - examination
(in Polish) Opis nakładu pracy studenta w ECTS:

Analysis of the material provided during the lecture and reading the literature.

Type of subject:

obligatory

(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

(in Polish) nie dotyczy

Short description:

1. Heteronomy versus homogeneity

2. Divisions

3. Heteronomy - expanding understanding

Heteronomy - correlation

3.1. heteronomy in the education of migrant students

The possibility of effective communication comes to the fore in this regard.

From the experience of other countries - Germany

From the experience of other countries - the Czech Republic

3.2. Heteronomy in the education of disabled students

Special educational needs

3.3. Heteronomy in education with a student at risk of social maladjustment

The diagnosis includes information about the child's developmental abilities and potential

The decision contains recommendations and conclusions regarding work with the student

Creating creative learning conditions

Increasing the ability to explore the environment

Skillful and conscious decision making

Difficulty gradation

Capturing achievements

3.4. with students with special educational needs

3.5. heteronomy in the education of students on the autism spectrum

3.6. Heteronomy in the education of gifted students

Full description:

1. Heteronomy versus homogeneity

2. Divisions

3. Heteronomy - expanding understanding

Heteronomy - correlation

3.1. heteronomy in the education of migrant students

The possibility of effective communication comes to the fore in this regard.

From the experience of other countries - Germany

From the experience of other countries - the Czech Republic

3.2. Heteronomy in the education of disabled students

Special educational needs

3.3. Heteronomy in education with a student at risk of social maladjustment

The diagnosis includes information about the child's developmental abilities and potential

The decision contains recommendations and conclusions regarding work with the student

Creating creative learning conditions

Increasing the ability to explore the environment

Skillful and conscious decision making

Difficulty gradation

Capturing achievements

3.4. with students with special educational needs

3.5. heteronomy in the education of students on the autism spectrum

3.6. Heteronomy in the education of gifted students

Bibliography:

Bednarz E. (2015). Edukacja włączająca szansą dla rozwoju uczniów sprawnych i z niepełnosprawnością Studia Z Teorii Wychowania, 4(13) VI, s 81-96.

Borkowska A. (2016), Psychologiczne aspekty migracji w rozwoju dziecka (w;) red. n. E. Śmiechowska-Petrovskij Dzieci z trudnościami adaptacyjnymi w młodszym wieku, Warszawa, Wydawnictwo: Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego.

Chrzanowska I., Jachimczak B. (2018), Uczeń z doświadczeniem migracji w edukacji. Diagnoza potrzeb i obszary wsparcia w ramach edukacji włączającej – uczeń cudzoziemski. Interdyscyplinarne Konteksty Pedagogiki Specjalnej, 21/2018, s. 88-96.

Deutsch Smith D., (2008) Pedagogika specjalna. Podręcznik akademicki. T. 1 i 2, Warszawa.

Domagała-Zyśk E. (2019). Kształcenie nauczycieli w kontekście edukacji uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi – przegląd badań. Warszawa: MEN.

Głodkowska J. red., (2017), Dydaktyka specjalna. Od systematyki do projektowania dydaktyk specjalistycznych, Warszawa.

Głodkowska J. red., (2017), Dydaktyka specjalna. Od wzorca do interpretacji, Warszawa

Kędzierska B., Mróz A. (2017), Nauczyciel wobec paradygmatu zrównoważonego rozwoju jednostki. Zeszyty Naukowe Politechniki Śląskiej, 106, s. 69-80.

Kostka-Szymańska M., Kuśpit M. (2021). Edukacja włączająca w kształceniu dzieci z problemami rozwojowymi. Pedagogika Społeczna 1-2 (79-80), s. 252-258.

Kształcenie dzieci nowo przybyłych i uchodźczych w Berlinie ― Praktyki i wyzwania raport z badań prof. dr Juliane Karakayali, dr Birgit zur Nieden, Sophie Groß, Çağrı Kahveci, Tutku Güleryüz, Mareike Heller Projekt zrealizowany przez Berliński Instytut Badań Empirycznych nad Integracją i Migracją (BIM) Uniwersytetu Humboldtów w Berlinie w ramach klastra badawczo-interwencyjnego „Solidarność w obliczu zmian? (2017). Uniwersytet Humboldtów, Berlin,.

Kształcenie nauczycieli przygotowujące do edukacji włączającej w Europie – Wyzwania i szanse Europejska Agencja Rozwoju Edukacji Uczniów ze Specjalnymi Potrzebam (2011). European Agency for Development in Special Needs Education.

Małgorzata Gębka-Wolak (2019), Metodyka pracy z uczniami z doświadczeniem migracji. Język polski w klasach 4–8, Edukacja 3(150), 68–84.

Markowska-Manista U. (2016), Praca z uczniem z trudnościami adaptacyjnymi – specyfika różnic kulturowych i zmiany środowiska edukacyjnego (w:), red. n. E. Śmiechowska-Petrovskij Dzieci z trudnościami adaptacyjnymi w młodszym wieku, Warszawa, Wydawnictwo: Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego.

Mitchell D. (2016), Sprawdzone metody w edukacji specjalnej i włączającej. Strategie nauczania poparte badaniami, Gdańsk

Młynarczuk-Sokołowska A. , Szostak-Król K. (2016), Uczniowie cudzoziemscy w polskiej szkole – problemy, wyzwania i egzemplifikacje działań metodycznych (w:) red. n. E. Śmiechowska-Petrovskij Dzieci z trudnościami adaptacyjnymi w młodszym wieku, Warszawa, Wydawnictwo: Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego.

Pasamonik B., Markowska-Manista U. red. n. (2017), O kryzysie migracyjnym z perspektywy pedagogiczno-psychologicznej. Warszawa, APS.

https://docplayer.pl/72388912-Kryzys-migracyjny-tom-i-perspektywa-spoleczno-kulturowa-redakcja-naukowa-barbara-pasamonik-i-urszula-markowska-manista.html

Plichta P., Jagoszewska I., Gładyszewska-Cylulko J., Szczupał B., Drzazga A., Cytowska B. (2017), Specjalne potrzeby edukacyjne uczniów z niepełnosprawnościami. Charakterystyka, specyfika edukacji i wsparcie, Kraków.

Śmiechowska-Petrovskij E. red. n. (2016), Dzieci z trudnościami adaptacyjnymi w młodszym wieku, Warszawa, Wydawnictwo: Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego.http://www.aps.edu.pl/media/824579/%C5%9Bmiechowska-dzieci-z-trudnosciami-ebook.pdf

Literatura uzupełniająca

Chrzanowska I. (2015), Pedagogika specjalna – od tradycji do współczesności, Kraków.

Fechner-Sędzicka I. 2013, Model pracy z uczniem zdolnym w szkole podstawowej: jak praktycznie i systemowo zorganizować edukację uczniów zdolnych na poziomie szkoły podstawowej?, Warszawa.

Naprawa R., Tanajewska A., Mach C., Szczepańska K., (2017), Dostosowanie wymagań edukacyjnych do indywidualnych potrzeb rozwojowych i możliwości psychofizycznych uczniów. Realizowanych w ramach prowadzonych zajęć edukacyjnych z podziałem na poszczególne edukacje oraz na zajęciach specjalistycznych. I etap edukacyjny, Gdańsk.

Podniesienie efektywności kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Materiały dla nauczycieli. Cz. 1, 2, (2010), Warszawa.

Muchacka B., Głażewski M., Pawlak B., Litawa A., red. (2017), Razem czy osobno? Współczesne mity, klisze i szablony edukacyjne, Kraków.

Siemionow J. (2011), Niedostosowanie społeczne nieletnich: Działania, zmiana, efektywność, Warszawa.

Szumski G. (2006), Integracyjne kształcenie niepełnosprawnych. Sens i granice zmiany edukacyjnej

Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)