Konstruowanie IPET i projektów edukacyjnych I
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WNP-PS-IPET-1 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Konstruowanie IPET i projektów edukacyjnych I |
Jednostka: | Wydział Nauk Pedagogicznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
4.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | symbole efektów uczenia się dla kierunku pedagogika specjalna, studia jednolite magisterskie: PS_W10 PS_W11 PS_W17 PS_U4 PS_U7 PS_U8 PS_U9 PS_U10 PS_K1 PS_K5 |
Wymagania wstępne: | 1. Podstawy prawne organizowania pomocy psychologiczno - pedagogicznej w szkole 2. Formy pomocy dziecku ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi 3. Przygotowanie arkusza Wielospecjalistycznej Oceny Poziomu Funkcjonowania Ucznia 4. Opinia psychologiczna 5. Orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego |
Skrócony opis: |
1. Analiza specyfiki pracy z uczniem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. 2. Analiza podstaw prawnych, regulujących konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych. 4. Zapoznanie się z metodyką tworzenia indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych. 3. Analiza wzorów indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych. 5. Zapoznanie się z warunkami i zasadami ewaluacji IPET 6. Konstruowanie IPET dla różnych grup uczniów 7. Analiza opracowanych przez studentów indywidualnych programów edukacyjno terapeutycznych na podstawie wskazówek zawartych w ocenie wykładowcy. |
Pełny opis: |
1. Tworzenie Indywidualnego Programu Edukacyjno – Terapeutycznego na podstawie wyników diagnozy: a. Określanie potrzeb edukacyjnych i terapeutycznych dziecka i ucznia z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego; b. Określanie celów edukacyjnych i terapeutycznych w odniesieniu do sfer rozwoju; c. Ustalanie zintegrowanych działań nauczycieli i specjalistów; d. Dostosowanie kryteriów oceniania i klasyfikowania uczniów z uwzględnieniem możliwości psychofizycznych; e. Organizacja działań wspierających w placówce oświatowej z uwzględnieniem współdziałania z instytucjami działającymi na rzecz dziecka i rodziny w środowisku; f. Formy wsparcia rodziny dziecka i ucznia z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego w rozwiązywaniu problemów edukacyjnych i wychowawczych. 2. Monitorowanie i ewaluacja Indywidualnych Programów Edukacyjno – Terapeutycznych: a. Sposoby dokumentowania i monitorowania realizacji działań w ramach Indywidualnego Programu Edukacyjno – Terapeutycznego; b. Formy i metody ewaluacji procesu i efektów Indywidualnego Programu Edukacyjno – Terapeutycznego. 3. Współdziałanie z rodziną dziecka i ucznia z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego w celu realizacji działań wspierających: a. Zasady współdziałania określone w przepisach prawnych; b. Organizacja efektywnej współpracy z rodziną na rzecz wspierania procesu edukacyjno – terapeutycznego. |
Literatura: |
1. Marcinkowska, B. (2012). Indywidualne programy edukacyjno-terapeutyczne. W: J. Głodkowska (red.), Dydaktyka specjalna w przygotowaniu do kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Warszawa: Wyd. APS. 2. Rozporządzenia MEN w sprawie: - zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach; - warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym. 3. Trochimiak, B. (2010). Model pracy z uczniem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w przedszkolu, szkole podstawowej, gimnazjum i w szkole ponadgimnazjalnej. W: Podniesienie efektywności kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Warszawa:Wydawnictwo MEN. MATERIAŁY DOSTĘPNE W OTWARTYCH ZASOBACH ELEKTRONICZNYCH: 1. Trochimiak, B. (2018). Indywidualny program edukacyjno-terapeutyczny – aspekty prawne z komentarzem. Część I. Szkoła Specjalna, 5, 369-375. 2. Trochimiak, B. (2019). Indywidualny program edukacyjno-terapeutyczny – aspekty prawne z komentarzem. Część II. Szkoła Specjalna, 2, 124-132. http://www.szkolaspecjalna.aps.edu.pl/numery-archiwalne/ 3. Przykładowe IPETY https://www.ore.edu.pl/?s=IPET, https://www.ore.edu.pl/2017/11/bank-dobrych-praktyk-materialy-do-pobrania/ 4. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym http://prawo.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=WDU20170001578 5. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 7 września 2017 r. w sprawie orzeczeń i opinii wydawanych przez zespoły orzekające działające w publicznych poradniach psychologiczno-pedagogicznych http://prawo.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=WDU20170001743 |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
PS_W10 PS_W11 PS_W17 PS_U4 PS_U7 PS_U8 PS_U9 PS_U10 PS_K1 PS_K5 Wiedza Zna teoretyczne założenia i zasady konstruowania indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych (IPET) Zna zasady ewaluacji indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych (IPET) Umiejętności Potrafi skonstruować indywidualny program edukacyjno-terapeutyczny Kompetencje społeczne Ma świadomość odpowiedzialności za należyte konstruowanie i realizowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych (IPET) |
Metody i kryteria oceniania: |
Student otrzymuje ocenę 2.0 gdy nie wykazał dostatecznego stopnia osiągnięcia efektów uczenia się w zakresie posiadania elementarnej wiedzy o podstawach prawnych tworzenia IPETU, nie potrafi ocenić przydatność typowych metod, procedur i dobrych praktyk do realizacji zadań związanych z udzielaniem pomocy psychologiczno-pedagogicznej, i uzyskuje mniej niż 50% sumy punktów na pracach kontrolnych. Student otrzymuje ocenę 3.0, gdy wykazuje większy niż niedostateczny poziom wiedzy z zakresu tworzenia IPETU, zna w części rozporządzenie o pomocy pp i potrafi dostatecznie ocenić przydatność typowych metod, procedur i dobrych praktyk do realizacji zadań związanych z udzielaniem pomocy psychologiczno-pedagogicznej w uczenia się i uzyskuje od 55% do 60% sumy punktów na pracach kontrolnych. Student otrzymuje ocenę 3,5, gdy wykazuje większy niż dostateczny poziom wiedzy z zakresu tworzenia IPETU, zna w większej części rozporządzenie o pomocy pp i potrafi świadomie ocenić i uzasadnić przydatność typowych metod, procedur i dobrych praktyk do realizacji zadań związanych z udzielaniem pomocy psychologiczno-pedagogicznej w uczenia się i uzyskuje od 60% do 70% sumy punktów na pracach kontrolnych. Student otrzymuje ocenę 4.0, gdy wykazuje się wiedzą z zakresu interpretacji rozporządzeń, projektuje IPET, interpretuje orzeczenia z poradni uzyskuje od 70% do 75% sumy punktów na pracach kontrolnych. Student otrzymuje ocenę 4.5, gdy wykazuje się wiedzą z zakresu interpretacji rozporządzeń, projektuje IPET i potrafi odnieść elementu IPETu do paragrafów z odpowiedniego rozporządzenia, interpretuje orzeczenia z poradni uzyskuje od 75% do 90% sumy punktów na pracach kontrolnych. Student otrzymuje ocenę 5.0, gdy wykazuje się umiejętnością interpretacji orzeczenia z poradni psychologiczno pedagogicznej, zna używaną tam terminologię, wie jak zaprojektować IPET oraz potrafi dokonywać wielospecjalistycznej oceny poziomu funkcjonowania dziecka i uzyskuje od 90 do 100% sumy punktów na pracach kontrolnych. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-01-31 |
Przejdź do planu
PN CW
CW
WT CW
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin, 18 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Beata Sapiejewska-Dąbrowska | |
Prowadzący grup: | Beata Sapiejewska-Dąbrowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-31 |
Przejdź do planu
PN WT CW
ŚR CZ CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin, 19 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Beata Sapiejewska-Dąbrowska | |
Prowadzący grup: | Beata Sapiejewska-Dąbrowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | a) Nakład pracy Studenta: - ćwiczenia - 10 h; - przygotowanie się do zajęć, lektury - 5h; - opracowanie IPET - 10 h; - opracowanie arkusza ewaluacji IPET - 5 h. |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
1. Analiza specyfiki pracy z uczniem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. 2. Analiza podstaw prawnych, regulujących konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych. 4. Zapoznanie się z metodyką tworzenia indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych. 3. Analiza wzorów indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych. 5. Zapoznanie się z warunkami i zasadami ewaluacji IPET 6. Konstruowanie IPET dla różnych grup uczniów 7. Analiza opracowanych przez studentów indywidualnych programów edukacyjno terapeutycznych na podstawie wskazówek zawartych w ocenie wykładowcy. |
|
Pełny opis: |
1. Tworzenie Indywidualnego Programu Edukacyjno – Terapeutycznego na podstawie wyników diagnozy: a. Określanie potrzeb edukacyjnych i terapeutycznych dziecka i ucznia z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego; b. Określanie celów edukacyjnych i terapeutycznych w odniesieniu do sfer rozwoju; c. Ustalanie zintegrowanych działań nauczycieli i specjalistów; d. Dostosowanie kryteriów oceniania i klasyfikowania uczniów z uwzględnieniem możliwości psychofizycznych; e. Organizacja działań wspierających w placówce oświatowej z uwzględnieniem współdziałania z instytucjami działającymi na rzecz dziecka i rodziny w środowisku; f. Formy wsparcia rodziny dziecka i ucznia z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego w rozwiązywaniu problemów edukacyjnych i wychowawczych. 2. Monitorowanie i ewaluacja Indywidualnych Programów Edukacyjno – Terapeutycznych: a. Sposoby dokumentowania i monitorowania realizacji działań w ramach Indywidualnego Programu Edukacyjno – Terapeutycznego; b. Formy i metody ewaluacji procesu i efektów Indywidualnego Programu Edukacyjno – Terapeutycznego. 3. Współdziałanie z rodziną dziecka i ucznia z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego w celu realizacji działań wspierających: a. Zasady współdziałania określone w przepisach prawnych; b. Organizacja efektywnej współpracy z rodziną na rzecz wspierania procesu edukacyjno – terapeutycznego. |
|
Literatura: |
1. Marcinkowska, B. (2012). Indywidualne programy edukacyjno-terapeutyczne. W: J. Głodkowska (red.), Dydaktyka specjalna w przygotowaniu do kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Warszawa: Wyd. APS. 2. Rozporządzenia MEN w sprawie: - zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach; - warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym. 3. Trochimiak, B. (2010). Model pracy z uczniem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w przedszkolu, szkole podstawowej, gimnazjum i w szkole ponadgimnazjalnej. W: Podniesienie efektywności kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Warszawa:Wydawnictwo MEN. MATERIAŁY DOSTĘPNE W OTWARTYCH ZASOBACH ELEKTRONICZNYCH: 1. Trochimiak, B. (2018). Indywidualny program edukacyjno-terapeutyczny – aspekty prawne z komentarzem. Część I. Szkoła Specjalna, 5, 369-375. 2. Trochimiak, B. (2019). Indywidualny program edukacyjno-terapeutyczny – aspekty prawne z komentarzem. Część II. Szkoła Specjalna, 2, 124-132. http://www.szkolaspecjalna.aps.edu.pl/numery-archiwalne/ 3. Przykładowe IPETY https://www.ore.edu.pl/?s=IPET, https://www.ore.edu.pl/2017/11/bank-dobrych-praktyk-materialy-do-pobrania/ 4. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym http://prawo.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=WDU20170001578 5. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 7 września 2017 r. w sprawie orzeczeń i opinii wydawanych przez zespoły orzekające działające w publicznych poradniach psychologiczno-pedagogicznych http://prawo.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=WDU20170001743 |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.