Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Konstruowanie IPET i projektów edukacyjnych I

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WNP-PS-IPET-1
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Konstruowanie IPET i projektów edukacyjnych I
Jednostka: Wydział Nauk Pedagogicznych
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 4.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Poziom przedmiotu:

podstawowy

Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się:

symbole efektów uczenia się dla kierunku pedagogika specjalna, studia jednolite magisterskie:


PS_W10

PS_W11

PS_W17 PS_U4

PS_U7 PS_U8

PS_U9 PS_U10

PS_K1 PS_K5

Wymagania wstępne:

1. Podstawy prawne organizowania pomocy psychologiczno - pedagogicznej w szkole

2. Formy pomocy dziecku ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi

3. Przygotowanie arkusza Wielospecjalistycznej Oceny Poziomu Funkcjonowania Ucznia

4. Opinia psychologiczna

5. Orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego

Skrócony opis:

1. Analiza specyfiki pracy z uczniem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.

2. Analiza podstaw prawnych, regulujących konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych.

4. Zapoznanie się z metodyką tworzenia indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych.

3. Analiza wzorów indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych.

5. Zapoznanie się z warunkami i zasadami ewaluacji IPET

6. Konstruowanie IPET dla różnych grup uczniów

7. Analiza opracowanych przez studentów indywidualnych programów edukacyjno terapeutycznych na podstawie wskazówek zawartych w ocenie wykładowcy.

Pełny opis:

1. Tworzenie Indywidualnego Programu Edukacyjno – Terapeutycznego na podstawie wyników diagnozy:

a. Określanie potrzeb edukacyjnych i terapeutycznych dziecka i ucznia z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego;

b. Określanie celów edukacyjnych i terapeutycznych w odniesieniu do sfer rozwoju;

c. Ustalanie zintegrowanych działań nauczycieli i specjalistów;

d. Dostosowanie kryteriów oceniania i klasyfikowania uczniów z uwzględnieniem możliwości psychofizycznych;

e. Organizacja działań wspierających w placówce oświatowej z uwzględnieniem współdziałania z instytucjami działającymi na rzecz dziecka i rodziny w środowisku;

f. Formy wsparcia rodziny dziecka i ucznia z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego w rozwiązywaniu problemów edukacyjnych i wychowawczych.

2. Monitorowanie i ewaluacja Indywidualnych Programów Edukacyjno – Terapeutycznych:

a. Sposoby dokumentowania i monitorowania realizacji działań w ramach Indywidualnego Programu Edukacyjno – Terapeutycznego;

b. Formy i metody ewaluacji procesu i efektów Indywidualnego Programu Edukacyjno – Terapeutycznego.

3. Współdziałanie z rodziną dziecka i ucznia z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego w celu realizacji działań wspierających:

a. Zasady współdziałania określone w przepisach prawnych;

b. Organizacja efektywnej współpracy z rodziną na rzecz wspierania procesu edukacyjno – terapeutycznego.

Literatura:

1. Marcinkowska, B. (2012). Indywidualne programy edukacyjno-terapeutyczne. W: J. Głodkowska (red.), Dydaktyka specjalna w przygotowaniu do kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Warszawa: Wyd. APS.

2. Rozporządzenia MEN w sprawie:

- zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach;

- warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym.

3. Trochimiak, B. (2010). Model pracy z uczniem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w przedszkolu, szkole podstawowej, gimnazjum i w szkole ponadgimnazjalnej. W: Podniesienie efektywności kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Warszawa:Wydawnictwo MEN.

MATERIAŁY DOSTĘPNE W OTWARTYCH ZASOBACH ELEKTRONICZNYCH:

1. Trochimiak, B. (2018). Indywidualny program edukacyjno-terapeutyczny – aspekty prawne z komentarzem. Część I. Szkoła Specjalna, 5, 369-375.

2. Trochimiak, B. (2019). Indywidualny program edukacyjno-terapeutyczny – aspekty prawne z komentarzem. Część II. Szkoła Specjalna, 2, 124-132.

http://www.szkolaspecjalna.aps.edu.pl/numery-archiwalne/

3. Przykładowe IPETY

https://www.ore.edu.pl/?s=IPET, https://www.ore.edu.pl/2017/11/bank-dobrych-praktyk-materialy-do-pobrania/

4. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym http://prawo.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=WDU20170001578

5. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 7 września 2017 r. w sprawie orzeczeń i opinii wydawanych przez zespoły orzekające działające w publicznych poradniach psychologiczno-pedagogicznych http://prawo.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=WDU20170001743

Efekty kształcenia i opis ECTS:

PS_W10

PS_W11

PS_W17 PS_U4

PS_U7 PS_U8

PS_U9 PS_U10

PS_K1 PS_K5

Wiedza

Zna teoretyczne założenia i zasady konstruowania indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych (IPET)

Zna zasady ewaluacji indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych (IPET)

Umiejętności

Potrafi skonstruować indywidualny program edukacyjno-terapeutyczny

Kompetencje społeczne

Ma świadomość odpowiedzialności za należyte konstruowanie i realizowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych (IPET)

Metody i kryteria oceniania:

Student otrzymuje ocenę 2.0 gdy nie wykazał dostatecznego stopnia osiągnięcia efektów uczenia się w zakresie posiadania elementarnej

wiedzy o podstawach prawnych tworzenia IPETU, nie potrafi ocenić przydatność typowych metod, procedur i dobrych praktyk do

realizacji zadań związanych z udzielaniem pomocy psychologiczno-pedagogicznej, i uzyskuje mniej niż 50% sumy punktów na pracach kontrolnych.

Student otrzymuje ocenę 3.0, gdy wykazuje większy niż niedostateczny poziom wiedzy z zakresu tworzenia IPETU, zna w części

rozporządzenie o pomocy pp i potrafi dostatecznie ocenić przydatność typowych metod, procedur i dobrych praktyk do realizacji zadań

związanych z udzielaniem pomocy psychologiczno-pedagogicznej w uczenia się i uzyskuje od 55% do 60% sumy punktów na pracach

kontrolnych.

Student otrzymuje ocenę 3,5, gdy wykazuje większy niż dostateczny poziom wiedzy z zakresu tworzenia IPETU, zna w większej części

rozporządzenie o pomocy pp i potrafi świadomie ocenić i uzasadnić przydatność typowych metod, procedur i dobrych praktyk do realizacji

zadań związanych z udzielaniem pomocy psychologiczno-pedagogicznej w uczenia się i uzyskuje od 60% do 70% sumy punktów na

pracach kontrolnych.

Student otrzymuje ocenę 4.0, gdy wykazuje się wiedzą z zakresu interpretacji rozporządzeń, projektuje IPET, interpretuje orzeczenia z

poradni uzyskuje od 70% do 75% sumy punktów na pracach kontrolnych.

Student otrzymuje ocenę 4.5, gdy wykazuje się wiedzą z zakresu interpretacji rozporządzeń, projektuje IPET i potrafi odnieść elementu

IPETu do paragrafów z odpowiedniego rozporządzenia, interpretuje orzeczenia z poradni uzyskuje od 75% do 90% sumy punktów na

pracach kontrolnych.

Student otrzymuje ocenę 5.0, gdy wykazuje się umiejętnością interpretacji orzeczenia z poradni psychologiczno pedagogicznej, zna

używaną tam terminologię, wie jak zaprojektować IPET oraz potrafi dokonywać wielospecjalistycznej oceny poziomu funkcjonowania

dziecka i uzyskuje od 90 do 100% sumy punktów na pracach kontrolnych.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-01-31
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin, 18 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Beata Sapiejewska-Dąbrowska
Prowadzący grup: Beata Sapiejewska-Dąbrowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Typ przedmiotu:

obowiązkowy

Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

nie dotyczy

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-01-31
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin, 19 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Beata Sapiejewska-Dąbrowska
Prowadzący grup: Beata Sapiejewska-Dąbrowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Opis nakładu pracy studenta w ECTS:

a) Nakład pracy Studenta:


- ćwiczenia - 10 h;


- przygotowanie się do zajęć, lektury - 5h;


- opracowanie IPET - 10 h;


- opracowanie arkusza ewaluacji IPET - 5 h.



Typ przedmiotu:

obowiązkowy

Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

nie dotyczy

Skrócony opis:

1. Analiza specyfiki pracy z uczniem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.

2. Analiza podstaw prawnych, regulujących konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych.

4. Zapoznanie się z metodyką tworzenia indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych.

3. Analiza wzorów indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych.

5. Zapoznanie się z warunkami i zasadami ewaluacji IPET

6. Konstruowanie IPET dla różnych grup uczniów

7. Analiza opracowanych przez studentów indywidualnych programów edukacyjno terapeutycznych na podstawie wskazówek zawartych w ocenie wykładowcy.

Pełny opis:

1. Tworzenie Indywidualnego Programu Edukacyjno – Terapeutycznego na podstawie wyników diagnozy:

a. Określanie potrzeb edukacyjnych i terapeutycznych dziecka i ucznia z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego;

b. Określanie celów edukacyjnych i terapeutycznych w odniesieniu do sfer rozwoju;

c. Ustalanie zintegrowanych działań nauczycieli i specjalistów;

d. Dostosowanie kryteriów oceniania i klasyfikowania uczniów z uwzględnieniem możliwości psychofizycznych;

e. Organizacja działań wspierających w placówce oświatowej z uwzględnieniem współdziałania z instytucjami działającymi na rzecz dziecka i rodziny w środowisku;

f. Formy wsparcia rodziny dziecka i ucznia z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego w rozwiązywaniu problemów edukacyjnych i wychowawczych.

2. Monitorowanie i ewaluacja Indywidualnych Programów Edukacyjno – Terapeutycznych:

a. Sposoby dokumentowania i monitorowania realizacji działań w ramach Indywidualnego Programu Edukacyjno – Terapeutycznego;

b. Formy i metody ewaluacji procesu i efektów Indywidualnego Programu Edukacyjno – Terapeutycznego.

3. Współdziałanie z rodziną dziecka i ucznia z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego w celu realizacji działań wspierających:

a. Zasady współdziałania określone w przepisach prawnych;

b. Organizacja efektywnej współpracy z rodziną na rzecz wspierania procesu edukacyjno – terapeutycznego.

Literatura:

1. Marcinkowska, B. (2012). Indywidualne programy edukacyjno-terapeutyczne. W: J. Głodkowska (red.), Dydaktyka specjalna w przygotowaniu do kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Warszawa: Wyd. APS.

2. Rozporządzenia MEN w sprawie:

- zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach;

- warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym.

3. Trochimiak, B. (2010). Model pracy z uczniem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w przedszkolu, szkole podstawowej, gimnazjum i w szkole ponadgimnazjalnej. W: Podniesienie efektywności kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Warszawa:Wydawnictwo MEN.

MATERIAŁY DOSTĘPNE W OTWARTYCH ZASOBACH ELEKTRONICZNYCH:

1. Trochimiak, B. (2018). Indywidualny program edukacyjno-terapeutyczny – aspekty prawne z komentarzem. Część I. Szkoła Specjalna, 5, 369-375.

2. Trochimiak, B. (2019). Indywidualny program edukacyjno-terapeutyczny – aspekty prawne z komentarzem. Część II. Szkoła Specjalna, 2, 124-132.

http://www.szkolaspecjalna.aps.edu.pl/numery-archiwalne/

3. Przykładowe IPETY

https://www.ore.edu.pl/?s=IPET, https://www.ore.edu.pl/2017/11/bank-dobrych-praktyk-materialy-do-pobrania/

4. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym http://prawo.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=WDU20170001578

5. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 7 września 2017 r. w sprawie orzeczeń i opinii wydawanych przez zespoły orzekające działające w publicznych poradniach psychologiczno-pedagogicznych http://prawo.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=WDU20170001743

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)