Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Constructing of IPET and Educational Projects I

General data

Course ID: WNP-PS-IPET-1
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: Constructing of IPET and Educational Projects I
Name in Polish: Konstruowanie IPET i projektów edukacyjnych I
Organizational unit: Faculty of Education
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): 0 OR 4.00 (depends on study program) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Subject level:

elementary

Learning outcome code/codes:

(in Polish) symbole efektów uczenia się dla kierunku pedagogika specjalna, studia jednolite magisterskie:


PS_W10

PS_W11

PS_W17 PS_U4

PS_U7 PS_U8

PS_U9 PS_U10

PS_K1 PS_K5

Preliminary Requirements:

(in Polish) 1. Podstawy prawne organizowania pomocy psychologiczno - pedagogicznej w szkole

2. Formy pomocy dziecku ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi

3. Przygotowanie arkusza Wielospecjalistycznej Oceny Poziomu Funkcjonowania Ucznia

4. Opinia psychologiczna

5. Orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego

Short description: (in Polish)

1. Analiza specyfiki pracy z uczniem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.

2. Analiza podstaw prawnych, regulujących konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych.

4. Zapoznanie się z metodyką tworzenia indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych.

3. Analiza wzorów indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych.

5. Zapoznanie się z warunkami i zasadami ewaluacji IPET

6. Konstruowanie IPET dla różnych grup uczniów

7. Analiza opracowanych przez studentów indywidualnych programów edukacyjno terapeutycznych na podstawie wskazówek zawartych w ocenie wykładowcy.

Full description: (in Polish)

1. Tworzenie Indywidualnego Programu Edukacyjno – Terapeutycznego na podstawie wyników diagnozy:

a. Określanie potrzeb edukacyjnych i terapeutycznych dziecka i ucznia z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego;

b. Określanie celów edukacyjnych i terapeutycznych w odniesieniu do sfer rozwoju;

c. Ustalanie zintegrowanych działań nauczycieli i specjalistów;

d. Dostosowanie kryteriów oceniania i klasyfikowania uczniów z uwzględnieniem możliwości psychofizycznych;

e. Organizacja działań wspierających w placówce oświatowej z uwzględnieniem współdziałania z instytucjami działającymi na rzecz dziecka i rodziny w środowisku;

f. Formy wsparcia rodziny dziecka i ucznia z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego w rozwiązywaniu problemów edukacyjnych i wychowawczych.

2. Monitorowanie i ewaluacja Indywidualnych Programów Edukacyjno – Terapeutycznych:

a. Sposoby dokumentowania i monitorowania realizacji działań w ramach Indywidualnego Programu Edukacyjno – Terapeutycznego;

b. Formy i metody ewaluacji procesu i efektów Indywidualnego Programu Edukacyjno – Terapeutycznego.

3. Współdziałanie z rodziną dziecka i ucznia z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego w celu realizacji działań wspierających:

a. Zasady współdziałania określone w przepisach prawnych;

b. Organizacja efektywnej współpracy z rodziną na rzecz wspierania procesu edukacyjno – terapeutycznego.

Bibliography: (in Polish)

1. Marcinkowska, B. (2012). Indywidualne programy edukacyjno-terapeutyczne. W: J. Głodkowska (red.), Dydaktyka specjalna w przygotowaniu do kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Warszawa: Wyd. APS.

2. Rozporządzenia MEN w sprawie:

- zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach;

- warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym.

3. Trochimiak, B. (2010). Model pracy z uczniem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w przedszkolu, szkole podstawowej, gimnazjum i w szkole ponadgimnazjalnej. W: Podniesienie efektywności kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Warszawa:Wydawnictwo MEN.

MATERIAŁY DOSTĘPNE W OTWARTYCH ZASOBACH ELEKTRONICZNYCH:

1. Trochimiak, B. (2018). Indywidualny program edukacyjno-terapeutyczny – aspekty prawne z komentarzem. Część I. Szkoła Specjalna, 5, 369-375.

2. Trochimiak, B. (2019). Indywidualny program edukacyjno-terapeutyczny – aspekty prawne z komentarzem. Część II. Szkoła Specjalna, 2, 124-132.

http://www.szkolaspecjalna.aps.edu.pl/numery-archiwalne/

3. Przykładowe IPETY

https://www.ore.edu.pl/?s=IPET, https://www.ore.edu.pl/2017/11/bank-dobrych-praktyk-materialy-do-pobrania/

4. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym http://prawo.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=WDU20170001578

5. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 7 września 2017 r. w sprawie orzeczeń i opinii wydawanych przez zespoły orzekające działające w publicznych poradniach psychologiczno-pedagogicznych http://prawo.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=WDU20170001743

Efekty kształcenia i opis ECTS: (in Polish)

PS_W10

PS_W11

PS_W17 PS_U4

PS_U7 PS_U8

PS_U9 PS_U10

PS_K1 PS_K5

Wiedza

Zna teoretyczne założenia i zasady konstruowania indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych (IPET)

Zna zasady ewaluacji indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych (IPET)

Umiejętności

Potrafi skonstruować indywidualny program edukacyjno-terapeutyczny

Kompetencje społeczne

Ma świadomość odpowiedzialności za należyte konstruowanie i realizowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych (IPET)

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Student otrzymuje ocenę 2.0 gdy nie wykazał dostatecznego stopnia osiągnięcia efektów uczenia się w zakresie posiadania elementarnej

wiedzy o podstawach prawnych tworzenia IPETU, nie potrafi ocenić przydatność typowych metod, procedur i dobrych praktyk do

realizacji zadań związanych z udzielaniem pomocy psychologiczno-pedagogicznej, i uzyskuje mniej niż 50% sumy punktów na pracach kontrolnych.

Student otrzymuje ocenę 3.0, gdy wykazuje większy niż niedostateczny poziom wiedzy z zakresu tworzenia IPETU, zna w części

rozporządzenie o pomocy pp i potrafi dostatecznie ocenić przydatność typowych metod, procedur i dobrych praktyk do realizacji zadań

związanych z udzielaniem pomocy psychologiczno-pedagogicznej w uczenia się i uzyskuje od 55% do 60% sumy punktów na pracach

kontrolnych.

Student otrzymuje ocenę 3,5, gdy wykazuje większy niż dostateczny poziom wiedzy z zakresu tworzenia IPETU, zna w większej części

rozporządzenie o pomocy pp i potrafi świadomie ocenić i uzasadnić przydatność typowych metod, procedur i dobrych praktyk do realizacji

zadań związanych z udzielaniem pomocy psychologiczno-pedagogicznej w uczenia się i uzyskuje od 60% do 70% sumy punktów na

pracach kontrolnych.

Student otrzymuje ocenę 4.0, gdy wykazuje się wiedzą z zakresu interpretacji rozporządzeń, projektuje IPET, interpretuje orzeczenia z

poradni uzyskuje od 70% do 75% sumy punktów na pracach kontrolnych.

Student otrzymuje ocenę 4.5, gdy wykazuje się wiedzą z zakresu interpretacji rozporządzeń, projektuje IPET i potrafi odnieść elementu

IPETu do paragrafów z odpowiedniego rozporządzenia, interpretuje orzeczenia z poradni uzyskuje od 75% do 90% sumy punktów na

pracach kontrolnych.

Student otrzymuje ocenę 5.0, gdy wykazuje się umiejętnością interpretacji orzeczenia z poradni psychologiczno pedagogicznej, zna

używaną tam terminologię, wie jak zaprojektować IPET oraz potrafi dokonywać wielospecjalistycznej oceny poziomu funkcjonowania

dziecka i uzyskuje od 90 do 100% sumy punktów na pracach kontrolnych.

Classes in period "Winter semester 2022/23" (past)

Time span: 2022-10-01 - 2023-01-31
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Classes, 30 hours, 18 places more information
Coordinators: Beata Sapiejewska-Dąbrowska
Group instructors: Beata Sapiejewska-Dąbrowska
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - graded credit
Classes - graded credit
Type of subject:

obligatory

(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

(in Polish) nie dotyczy

Classes in period "Winter semester 2023/24" (past)

Time span: 2023-10-01 - 2024-01-31
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Classes, 30 hours, 19 places more information
Coordinators: Beata Sapiejewska-Dąbrowska
Group instructors: Beata Sapiejewska-Dąbrowska
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - graded credit
Classes - graded credit
(in Polish) Opis nakładu pracy studenta w ECTS:

(in Polish) a) Nakład pracy Studenta:


- ćwiczenia - 10 h;


- przygotowanie się do zajęć, lektury - 5h;


- opracowanie IPET - 10 h;


- opracowanie arkusza ewaluacji IPET - 5 h.



Type of subject:

obligatory

(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

(in Polish) nie dotyczy

Short description: (in Polish)

1. Analiza specyfiki pracy z uczniem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.

2. Analiza podstaw prawnych, regulujących konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych.

4. Zapoznanie się z metodyką tworzenia indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych.

3. Analiza wzorów indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych.

5. Zapoznanie się z warunkami i zasadami ewaluacji IPET

6. Konstruowanie IPET dla różnych grup uczniów

7. Analiza opracowanych przez studentów indywidualnych programów edukacyjno terapeutycznych na podstawie wskazówek zawartych w ocenie wykładowcy.

Full description: (in Polish)

1. Tworzenie Indywidualnego Programu Edukacyjno – Terapeutycznego na podstawie wyników diagnozy:

a. Określanie potrzeb edukacyjnych i terapeutycznych dziecka i ucznia z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego;

b. Określanie celów edukacyjnych i terapeutycznych w odniesieniu do sfer rozwoju;

c. Ustalanie zintegrowanych działań nauczycieli i specjalistów;

d. Dostosowanie kryteriów oceniania i klasyfikowania uczniów z uwzględnieniem możliwości psychofizycznych;

e. Organizacja działań wspierających w placówce oświatowej z uwzględnieniem współdziałania z instytucjami działającymi na rzecz dziecka i rodziny w środowisku;

f. Formy wsparcia rodziny dziecka i ucznia z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego w rozwiązywaniu problemów edukacyjnych i wychowawczych.

2. Monitorowanie i ewaluacja Indywidualnych Programów Edukacyjno – Terapeutycznych:

a. Sposoby dokumentowania i monitorowania realizacji działań w ramach Indywidualnego Programu Edukacyjno – Terapeutycznego;

b. Formy i metody ewaluacji procesu i efektów Indywidualnego Programu Edukacyjno – Terapeutycznego.

3. Współdziałanie z rodziną dziecka i ucznia z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego w celu realizacji działań wspierających:

a. Zasady współdziałania określone w przepisach prawnych;

b. Organizacja efektywnej współpracy z rodziną na rzecz wspierania procesu edukacyjno – terapeutycznego.

Bibliography: (in Polish)

1. Marcinkowska, B. (2012). Indywidualne programy edukacyjno-terapeutyczne. W: J. Głodkowska (red.), Dydaktyka specjalna w przygotowaniu do kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Warszawa: Wyd. APS.

2. Rozporządzenia MEN w sprawie:

- zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach;

- warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym.

3. Trochimiak, B. (2010). Model pracy z uczniem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w przedszkolu, szkole podstawowej, gimnazjum i w szkole ponadgimnazjalnej. W: Podniesienie efektywności kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Warszawa:Wydawnictwo MEN.

MATERIAŁY DOSTĘPNE W OTWARTYCH ZASOBACH ELEKTRONICZNYCH:

1. Trochimiak, B. (2018). Indywidualny program edukacyjno-terapeutyczny – aspekty prawne z komentarzem. Część I. Szkoła Specjalna, 5, 369-375.

2. Trochimiak, B. (2019). Indywidualny program edukacyjno-terapeutyczny – aspekty prawne z komentarzem. Część II. Szkoła Specjalna, 2, 124-132.

http://www.szkolaspecjalna.aps.edu.pl/numery-archiwalne/

3. Przykładowe IPETY

https://www.ore.edu.pl/?s=IPET, https://www.ore.edu.pl/2017/11/bank-dobrych-praktyk-materialy-do-pobrania/

4. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym http://prawo.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=WDU20170001578

5. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 7 września 2017 r. w sprawie orzeczeń i opinii wydawanych przez zespoły orzekające działające w publicznych poradniach psychologiczno-pedagogicznych http://prawo.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=WDU20170001743

Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)