Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Konstruowanie IPET i projektów edukacyjnych II

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WNP-PS-IPET-2
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Konstruowanie IPET i projektów edukacyjnych II
Jednostka: Wydział Nauk Pedagogicznych
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 4.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się:

pedagogika

Poziom przedmiotu:

podstawowy

Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się:

symbole efektów uczenia się dla kierunku pedagogika specjalna, studia jednolite magisterskie:


PS_W10

PS_W11

PS_W17 PS_U4

PS_U7 PS_U8

PS_U9 PS_U10

PS_K1 PS_K5

Wymagania wstępne:

1. Podstawy prawne organizowania pomocy psychologiczno - pedagogicznej w szkole

2. Formy pomocy dziecku ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi

3. Przygotowanie arkusza Wielospecjalistycznej Oceny Poziomu Funkcjonowania Ucznia

4. Opinia psychologiczna

5. Orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego

Skrócony opis:

1. Źródła prawa dot. budowy IPET-u i jego ewaluacji.

2. Tworzenie Indywidualnego Programu Edukacyjno – Terapeutycznego na podstawie wyników diagnozy.

3. Określanie potrzeb edukacyjnych i terapeutycznych dziecka i ucznia z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego.

4. Ustalanie zintegrowanych działań nauczycieli i specjalistów.

5. Formy wsparcia rodziny dziecka i ucznia z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego w rozwiązywaniu problemów edukacyjnych i wychowawczych.

6. Monitorowanie i ewaluacja Indywidualnych Programów Edukacyjno – Terapeutycznych.

Pełny opis:

. Tworzenie Indywidualnego Programu Edukacyjno – Terapeutycznego na podstawie wyników diagnozy:

a. Określanie potrzeb edukacyjnych i terapeutycznych dziecka i ucznia z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego;

b. Określanie celów edukacyjnych i terapeutycznych w odniesieniu do sfer rozwoju;

c. Ustalanie zintegrowanych działań nauczycieli i specjalistów;

d. Dostosowanie kryteriów oceniania i klasyfikowania uczniów z uwzględnieniem możliwości psychofizycznych;

e. Organizacja działań wspierających w placówce oświatowej z uwzględnieniem współdziałania z instytucjami działającymi na rzecz dziecka i rodziny w środowisku;

f. Formy wsparcia rodziny dziecka i ucznia z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego w rozwiązywaniu problemów edukacyjnych i wychowawczych.

2. Monitorowanie i ewaluacja Indywidualnych Programów Edukacyjno – Terapeutycznych:

a. Sposoby dokumentowania i monitorowania realizacji działań w ramach Indywidualnego Programu Edukacyjno – Terapeutycznego;

b. Formy i metody ewaluacji procesu i efektów Indywidualnego Programu Edukacyjno – Terapeutycznego.

3. Współdziałanie z rodziną dziecka i ucznia z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego w celu realizacji działań wspierających:

a. Zasady współdziałania określone w przepisach prawnych;

b. Organizacja efektywnej współpracy z rodziną na rzecz wspierania procesu edukacyjno – terapeutycznego.

Literatura:

1. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dn. 9 sierpnia 2017r. w sprawie organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym (tekst jednolity Dz.U. z 2020 poz. 1309 )

2. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dn. 9 sierpnia 2020r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno – pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (tekst jednolity Dz. U. z 2020r. Poz. 1280)

3. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dn. 22 lutego 2019r. w sprawie oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych (Dz. U. z 2019 poz. 373).

4 Cybulska R., Derewlana H., Kacprzak A., Pęczek K., Uczeń ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w systemie edukacji w świetle nowych przepisów prawa oświatowego, ORE, Warszawa 2017. https://www.ore.edu.pl/2015/03/pomoc-psychologiczno-pedagogiczna/

Efekty kształcenia i opis ECTS:

Student:

C.3.W.3 Zna zasady organizacji pomocy psychologiczno pedagogicznej dla dziecka i ucznia z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego.

C.3.W.3 Zna aspekty oceniania i klasyfikowania uczniów z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego.

D.2.W.2 Zna założenia i zasady konstruowania indywidualnych programów edukacyjno - terapeutycznych

D.2.W.2 Zna zasady i metody ewaluacji indywidualnych programów edukacyjno - terapeutycznych.

C.3.W.5 Zna zagadnienia relacji między rodziną dziecka i ucznia z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego a specjalistami.

.

Metody i kryteria oceniania:

Wykład aktywizujący, dyskusja, analiza dokumentów, case study, praktycznego działania.

Praca pisemna - opracowanie IPET dla wybranego dziecka (z możliwością współdziałania w grupie nie więcej niż czteroosobowej osobowej).

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)

Okres: 2023-02-01 - 2023-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Cwiczenia 2, 30 godzin, 17 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Beata Sapiejewska-Dąbrowska
Prowadzący grup: Beata Sapiejewska-Dąbrowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Cwiczenia 2 - Zaliczenie na ocenę
E-Learning:

E-Learning (pełny kurs)

Opis nakładu pracy studenta w ECTS:

a) Nakład pracy Studenta:


- ćwiczenia - 10 h;


- przygotowanie się do zajęć, lektury - 5 h;


- opracowanie IPET - 10h;


- opracowanie arkusza ewaluacji IPET - 5 h.



Typ przedmiotu:

obowiązkowy

Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

nie dotyczy

Skrócony opis:

1. Źródła prawa dot. budowy IPET-u i jego ewaluacji.

2. Tworzenie Indywidualnego Programu Edukacyjno – Terapeutycznego na podstawie wyników diagnozy.

3. Określanie potrzeb edukacyjnych i terapeutycznych dziecka i ucznia z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego.

4. Ustalanie zintegrowanych działań nauczycieli i specjalistów.

5. Formy wsparcia rodziny dziecka i ucznia z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego w rozwiązywaniu problemów edukacyjnych i wychowawczych.

6. Monitorowanie i ewaluacja Indywidualnych Programów Edukacyjno – Terapeutycznych.

Pełny opis:

Tworzenie Indywidualnego Programu Edukacyjno – Terapeutycznego na podstawie wyników diagnozy:

a. Określanie potrzeb edukacyjnych i terapeutycznych dziecka i ucznia z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego;

b. Określanie celów edukacyjnych i terapeutycznych w odniesieniu do sfer rozwoju;

c. Ustalanie zintegrowanych działań nauczycieli i specjalistów;

d. Dostosowanie kryteriów oceniania i klasyfikowania uczniów z uwzględnieniem możliwości psychofizycznych;

e. Organizacja działań wspierających w placówce oświatowej z uwzględnieniem współdziałania z instytucjami działającymi na rzecz dziecka i rodziny w środowisku;

f. Formy wsparcia rodziny dziecka i ucznia z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego w rozwiązywaniu problemów edukacyjnych i wychowawczych.

2. Monitorowanie i ewaluacja Indywidualnych Programów Edukacyjno – Terapeutycznych:

a. Sposoby dokumentowania i monitorowania realizacji działań w ramach Indywidualnego Programu Edukacyjno – Terapeutycznego;

b. Formy i metody ewaluacji procesu i efektów Indywidualnego Programu Edukacyjno – Terapeutycznego.

3. Współdziałanie z rodziną dziecka i ucznia z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego w celu realizacji działań wspierających:

a. Zasady współdziałania określone w przepisach prawnych;

b. Organizacja efektywnej współpracy z rodziną na rzecz wspierania procesu edukacyjno – terapeutycznego.

Literatura:

1. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dn. 9 sierpnia 2017r. w sprawie organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym (tekst jednolity Dz.U. z 2020 poz. 1309 )

2. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dn. 9 sierpnia 2020r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno – pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (tekst jednolity Dz. U. z 2020r. Poz. 1280)

3. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dn. 22 lutego 2019r. w sprawie oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych (Dz. U. z 2019 poz. 373).

4 Cybulska R., Derewlana H., Kacprzak A., Pęczek K., Uczeń ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w systemie edukacji w świetle nowych przepisów prawa oświatowego, ORE, Warszawa 2017. https://www.ore.edu.pl/2015/03/pomoc-psychologiczno-pedagogiczna/

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)

Okres: 2024-02-15 - 2024-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin, 18 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Beata Sapiejewska-Dąbrowska
Prowadzący grup: Beata Sapiejewska-Dąbrowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Opis nakładu pracy studenta w ECTS:

a) Nakład pracy Studenta:


- ćwiczenia - 10 h;


- przygotowanie się do zajęć, lektury - 5 h;


- opracowanie IPET - 10h;


- opracowanie arkusza ewaluacji IPET - 5 h.



Typ przedmiotu:

obowiązkowy

Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

nie dotyczy

Skrócony opis:

1. Analiza specyfiki pracy z uczniem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.

2. Analiza podstaw prawnych, regulujących konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych.

4. Zapoznanie się z metodyką tworzenia indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych.

3. Analiza wzorów indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych.

5. Zapoznanie się z warunkami i zasadami ewaluacji IPET

6. Konstruowanie IPET dla różnych grup uczniów

7. Analiza opracowanych przez studentów indywidualnych programów edukacyjno terapeutycznych na podstawie wskazówek zawartych w ocenie wykładowcy.

Pełny opis:

Tworzenie Indywidualnego Programu Edukacyjno – Terapeutycznego na podstawie wyników diagnozy:

a. Określanie potrzeb edukacyjnych i terapeutycznych dziecka i ucznia z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego;

b. Określanie celów edukacyjnych i terapeutycznych w odniesieniu do sfer rozwoju;

c. Ustalanie zintegrowanych działań nauczycieli i specjalistów;

d. Dostosowanie kryteriów oceniania i klasyfikowania uczniów z uwzględnieniem możliwości psychofizycznych;

e. Organizacja działań wspierających w placówce oświatowej z uwzględnieniem współdziałania z instytucjami działającymi na rzecz dziecka i rodziny w środowisku;

f. Formy wsparcia rodziny dziecka i ucznia z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego w rozwiązywaniu problemów edukacyjnych i wychowawczych.

2. Monitorowanie i ewaluacja Indywidualnych Programów Edukacyjno – Terapeutycznych:

a. Sposoby dokumentowania i monitorowania realizacji działań w ramach Indywidualnego Programu Edukacyjno – Terapeutycznego;

b. Formy i metody ewaluacji procesu i efektów Indywidualnego Programu Edukacyjno – Terapeutycznego.

3. Współdziałanie z rodziną dziecka i ucznia z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego w celu realizacji działań wspierających:

a. Zasady współdziałania określone w przepisach prawnych;

b. Organizacja efektywnej współpracy z rodziną na rzecz wspierania procesu edukacyjno – terapeutycznego.

Literatura:

1. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dn. 9 sierpnia 2017r. w sprawie organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym (tekst jednolity Dz.U. z 2020 poz. 1309 )

2. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dn. 9 sierpnia 2020r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno – pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (tekst jednolity Dz. U. z 2020r. Poz. 1280)

3. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dn. 22 lutego 2019r. w sprawie oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych (Dz. U. z 2019 poz. 373).

4 Cybulska R., Derewlana H., Kacprzak A., Pęczek K., Uczeń ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w systemie edukacji w świetle nowych przepisów prawa oświatowego, ORE, Warszawa 2017. https://www.ore.edu.pl/2015/03/pomoc-psychologiczno-pedagogiczna/

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)