Konstruowanie IPET i projektów edukacyjnych II
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WNP-PS-IPET-2 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Konstruowanie IPET i projektów edukacyjnych II |
Jednostka: | Wydział Nauk Pedagogicznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
4.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się: | pedagogika |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | symbole efektów uczenia się dla kierunku pedagogika specjalna, studia jednolite magisterskie: PS_W10 PS_W11 PS_W17 PS_U4 PS_U7 PS_U8 PS_U9 PS_U10 PS_K1 PS_K5 |
Wymagania wstępne: | 1. Podstawy prawne organizowania pomocy psychologiczno - pedagogicznej w szkole 2. Formy pomocy dziecku ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi 3. Przygotowanie arkusza Wielospecjalistycznej Oceny Poziomu Funkcjonowania Ucznia 4. Opinia psychologiczna 5. Orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego |
Skrócony opis: |
1. Źródła prawa dot. budowy IPET-u i jego ewaluacji. 2. Tworzenie Indywidualnego Programu Edukacyjno – Terapeutycznego na podstawie wyników diagnozy. 3. Określanie potrzeb edukacyjnych i terapeutycznych dziecka i ucznia z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego. 4. Ustalanie zintegrowanych działań nauczycieli i specjalistów. 5. Formy wsparcia rodziny dziecka i ucznia z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego w rozwiązywaniu problemów edukacyjnych i wychowawczych. 6. Monitorowanie i ewaluacja Indywidualnych Programów Edukacyjno – Terapeutycznych. |
Pełny opis: |
. Tworzenie Indywidualnego Programu Edukacyjno – Terapeutycznego na podstawie wyników diagnozy: a. Określanie potrzeb edukacyjnych i terapeutycznych dziecka i ucznia z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego; b. Określanie celów edukacyjnych i terapeutycznych w odniesieniu do sfer rozwoju; c. Ustalanie zintegrowanych działań nauczycieli i specjalistów; d. Dostosowanie kryteriów oceniania i klasyfikowania uczniów z uwzględnieniem możliwości psychofizycznych; e. Organizacja działań wspierających w placówce oświatowej z uwzględnieniem współdziałania z instytucjami działającymi na rzecz dziecka i rodziny w środowisku; f. Formy wsparcia rodziny dziecka i ucznia z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego w rozwiązywaniu problemów edukacyjnych i wychowawczych. 2. Monitorowanie i ewaluacja Indywidualnych Programów Edukacyjno – Terapeutycznych: a. Sposoby dokumentowania i monitorowania realizacji działań w ramach Indywidualnego Programu Edukacyjno – Terapeutycznego; b. Formy i metody ewaluacji procesu i efektów Indywidualnego Programu Edukacyjno – Terapeutycznego. 3. Współdziałanie z rodziną dziecka i ucznia z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego w celu realizacji działań wspierających: a. Zasady współdziałania określone w przepisach prawnych; b. Organizacja efektywnej współpracy z rodziną na rzecz wspierania procesu edukacyjno – terapeutycznego. |
Literatura: |
1. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dn. 9 sierpnia 2017r. w sprawie organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym (tekst jednolity Dz.U. z 2020 poz. 1309 ) 2. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dn. 9 sierpnia 2020r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno – pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (tekst jednolity Dz. U. z 2020r. Poz. 1280) 3. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dn. 22 lutego 2019r. w sprawie oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych (Dz. U. z 2019 poz. 373). 4 Cybulska R., Derewlana H., Kacprzak A., Pęczek K., Uczeń ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w systemie edukacji w świetle nowych przepisów prawa oświatowego, ORE, Warszawa 2017. https://www.ore.edu.pl/2015/03/pomoc-psychologiczno-pedagogiczna/ |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Student: C.3.W.3 Zna zasady organizacji pomocy psychologiczno pedagogicznej dla dziecka i ucznia z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego. C.3.W.3 Zna aspekty oceniania i klasyfikowania uczniów z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego. D.2.W.2 Zna założenia i zasady konstruowania indywidualnych programów edukacyjno - terapeutycznych D.2.W.2 Zna zasady i metody ewaluacji indywidualnych programów edukacyjno - terapeutycznych. C.3.W.5 Zna zagadnienia relacji między rodziną dziecka i ucznia z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego a specjalistami. . |
Metody i kryteria oceniania: |
Wykład aktywizujący, dyskusja, analiza dokumentów, case study, praktycznego działania. Praca pisemna - opracowanie IPET dla wybranego dziecka (z możliwością współdziałania w grupie nie więcej niż czteroosobowej osobowej). |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-02-01 - 2023-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT CW2
CW2
CW2
CW2
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Cwiczenia 2, 30 godzin, 17 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Beata Sapiejewska-Dąbrowska | |
Prowadzący grup: | Beata Sapiejewska-Dąbrowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Cwiczenia 2 - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | a) Nakład pracy Studenta: - ćwiczenia - 10 h; - przygotowanie się do zajęć, lektury - 5 h; - opracowanie IPET - 10h; - opracowanie arkusza ewaluacji IPET - 5 h. |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
1. Źródła prawa dot. budowy IPET-u i jego ewaluacji. 2. Tworzenie Indywidualnego Programu Edukacyjno – Terapeutycznego na podstawie wyników diagnozy. 3. Określanie potrzeb edukacyjnych i terapeutycznych dziecka i ucznia z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego. 4. Ustalanie zintegrowanych działań nauczycieli i specjalistów. 5. Formy wsparcia rodziny dziecka i ucznia z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego w rozwiązywaniu problemów edukacyjnych i wychowawczych. 6. Monitorowanie i ewaluacja Indywidualnych Programów Edukacyjno – Terapeutycznych. |
|
Pełny opis: |
Tworzenie Indywidualnego Programu Edukacyjno – Terapeutycznego na podstawie wyników diagnozy: a. Określanie potrzeb edukacyjnych i terapeutycznych dziecka i ucznia z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego; b. Określanie celów edukacyjnych i terapeutycznych w odniesieniu do sfer rozwoju; c. Ustalanie zintegrowanych działań nauczycieli i specjalistów; d. Dostosowanie kryteriów oceniania i klasyfikowania uczniów z uwzględnieniem możliwości psychofizycznych; e. Organizacja działań wspierających w placówce oświatowej z uwzględnieniem współdziałania z instytucjami działającymi na rzecz dziecka i rodziny w środowisku; f. Formy wsparcia rodziny dziecka i ucznia z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego w rozwiązywaniu problemów edukacyjnych i wychowawczych. 2. Monitorowanie i ewaluacja Indywidualnych Programów Edukacyjno – Terapeutycznych: a. Sposoby dokumentowania i monitorowania realizacji działań w ramach Indywidualnego Programu Edukacyjno – Terapeutycznego; b. Formy i metody ewaluacji procesu i efektów Indywidualnego Programu Edukacyjno – Terapeutycznego. 3. Współdziałanie z rodziną dziecka i ucznia z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego w celu realizacji działań wspierających: a. Zasady współdziałania określone w przepisach prawnych; b. Organizacja efektywnej współpracy z rodziną na rzecz wspierania procesu edukacyjno – terapeutycznego. |
|
Literatura: |
1. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dn. 9 sierpnia 2017r. w sprawie organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym (tekst jednolity Dz.U. z 2020 poz. 1309 ) 2. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dn. 9 sierpnia 2020r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno – pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (tekst jednolity Dz. U. z 2020r. Poz. 1280) 3. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dn. 22 lutego 2019r. w sprawie oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych (Dz. U. z 2019 poz. 373). 4 Cybulska R., Derewlana H., Kacprzak A., Pęczek K., Uczeń ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w systemie edukacji w świetle nowych przepisów prawa oświatowego, ORE, Warszawa 2017. https://www.ore.edu.pl/2015/03/pomoc-psychologiczno-pedagogiczna/ |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-15 - 2024-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT CW
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin, 18 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Beata Sapiejewska-Dąbrowska | |
Prowadzący grup: | Beata Sapiejewska-Dąbrowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | a) Nakład pracy Studenta: - ćwiczenia - 10 h; - przygotowanie się do zajęć, lektury - 5 h; - opracowanie IPET - 10h; - opracowanie arkusza ewaluacji IPET - 5 h. |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
1. Analiza specyfiki pracy z uczniem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. 2. Analiza podstaw prawnych, regulujących konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych. 4. Zapoznanie się z metodyką tworzenia indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych. 3. Analiza wzorów indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych. 5. Zapoznanie się z warunkami i zasadami ewaluacji IPET 6. Konstruowanie IPET dla różnych grup uczniów 7. Analiza opracowanych przez studentów indywidualnych programów edukacyjno terapeutycznych na podstawie wskazówek zawartych w ocenie wykładowcy. |
|
Pełny opis: |
Tworzenie Indywidualnego Programu Edukacyjno – Terapeutycznego na podstawie wyników diagnozy: a. Określanie potrzeb edukacyjnych i terapeutycznych dziecka i ucznia z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego; b. Określanie celów edukacyjnych i terapeutycznych w odniesieniu do sfer rozwoju; c. Ustalanie zintegrowanych działań nauczycieli i specjalistów; d. Dostosowanie kryteriów oceniania i klasyfikowania uczniów z uwzględnieniem możliwości psychofizycznych; e. Organizacja działań wspierających w placówce oświatowej z uwzględnieniem współdziałania z instytucjami działającymi na rzecz dziecka i rodziny w środowisku; f. Formy wsparcia rodziny dziecka i ucznia z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego w rozwiązywaniu problemów edukacyjnych i wychowawczych. 2. Monitorowanie i ewaluacja Indywidualnych Programów Edukacyjno – Terapeutycznych: a. Sposoby dokumentowania i monitorowania realizacji działań w ramach Indywidualnego Programu Edukacyjno – Terapeutycznego; b. Formy i metody ewaluacji procesu i efektów Indywidualnego Programu Edukacyjno – Terapeutycznego. 3. Współdziałanie z rodziną dziecka i ucznia z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego w celu realizacji działań wspierających: a. Zasady współdziałania określone w przepisach prawnych; b. Organizacja efektywnej współpracy z rodziną na rzecz wspierania procesu edukacyjno – terapeutycznego. |
|
Literatura: |
1. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dn. 9 sierpnia 2017r. w sprawie organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym (tekst jednolity Dz.U. z 2020 poz. 1309 ) 2. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dn. 9 sierpnia 2020r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno – pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (tekst jednolity Dz. U. z 2020r. Poz. 1280) 3. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dn. 22 lutego 2019r. w sprawie oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych (Dz. U. z 2019 poz. 373). 4 Cybulska R., Derewlana H., Kacprzak A., Pęczek K., Uczeń ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w systemie edukacji w świetle nowych przepisów prawa oświatowego, ORE, Warszawa 2017. https://www.ore.edu.pl/2015/03/pomoc-psychologiczno-pedagogiczna/ |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.