Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

The Methodology of Educational Research with Elements of Statistics

General data

Course ID: WNP-PS-MBPS
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: The Methodology of Educational Research with Elements of Statistics
Name in Polish: Metodologia badań pedagogicznych z elementami statystyki
Organizational unit: Faculty of Education
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Subject level:

elementary

Learning outcome code/codes:

enter learning outcome code/codes

Short description: (in Polish)

Ćwiczenia z Metodologii badań pedagogicznych z elementami statystyki przygotowują studenta do prawidłowego projektowania i przeprowadzania badań, a także uczą samodzielnie analizować i interpretować zebrane dane. Głównym celem prowadzonych zajęć jest wykazanie związków między metodologicznymi aspektami problematyki badawczej, a statystyczną analizą danych. Wszystkie obliczenia będą wykonywane z wykorzystaniem programu IBM SPSS Statistics.

W roku akademickim 2019/2020 kurs został objęty akredytacją firmy Predictive Solutions.

Full description: (in Polish)

Ćwiczenia z Metodologii badań pedagogicznych z elementami statystyki przygotowują studenta do prawidłowego projektowania i przeprowadzania badań, a także uczą samodzielnie analizować i interpretować zebrane dane. Głównym celem prowadzonych zajęć jest wykazanie związków między metodologicznymi aspektami problematyki badawczej, a statystyczną analizą danych. Student zostanie zapoznany z prawidłową metodologicznie konstrukcją kwestionariusza ankiety. Następnie omówiony zostanie związek między formułowanymi pytaniami, a wskaźnikami zmiennych, które podlegają badaniu. Dalsza analiza danych będzie uwzględniała obliczenie statystyk opisowych (miar tendencji centralnej, miar rozproszenia, miar kształtu rozkładu), prezentację tabelaryczną i graficzną danych oraz wykonanie prostego wnioskowania statystycznego z wykorzystaniem m.in. testów chi-kwadrat, współczynników korelacji r-Pearsona, tau-b Kendalla czy testów t-Studenta i ich nieparametrycznych odpowiedników. Wszystkie obliczenia będą wykonywane z wykorzystaniem programu IBM SPSS Statistics.

W roku akademickim 2019/2020 kurs został objęty akredytacją firmy Predictive Solutions.

Bibliography: (in Polish)

Literatura podstawowa:

Bedyńska S., Cypryańska M.., Statystyczny Drogowskaz 1, Wydawnictwo Academickie Sedno Sp. z o.o., Warszawa, 2013

Bereźnicki F., Praca dyplomowa na studiach I i II stopnia z nauk społecznych, Kraków 2010.

Francuz, P., Mackiewicz, R., Liczby nie wiedzą skąd pochodzą. Przewodnik po metodologii i statystyce nie tylko dla psychologów, Wydawnictwo KUL, Lublin, 2005.

Konarzewski, K., Jak uprawiać badania oświatowe. Metodologia praktyczna, Warszawa 2000.

Krajewska A., Badania ilościowe w pedagogice – podstawowe właściwości i koncepcja badań, (w:) A. Krajewska (red.) Przemiany w kształceniu pedagogów, Olecko 2010.

Krajewska A., Statystyka dla pedagogów: wybrane zagadnienia. Trans Humana, Białystok 2001.

Łobocki M., Wprowadzenie do metodologii badań pedagogicznych, Warszawa 1999.

Łobocki M., Metody i techniki badań pedagogicznych, Warszawa 2000.

Palka S., Metodologia badania. Praktyka pedagogiczna, Gdańsk, 2006.

Palka S. (red.), Podstawy metodologii badań w pedagogice, Gdańsk 2010.

Pilch T. Bauman T., Zasady badań pedagogicznych. Strategie ilościowe i jakościowe, „Żak” Warszawa 2001.

Literatura uzupełniająca:

Babbie E., Badania społeczne w praktyce, PWN, Warszawa, 2004.

Brzeziński J., Badania eksperymentalne w psychologii i pedagogice, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa, 2000.

Brzeziński J., Metodologia badań psychologicznych, PWN, Warszawa, 2005.

Denzin H.K., Lincoln Y.S., Handbook of Qualitative Research, Thousand Oaks, Sage 1994.

Ostrowska U., Dialog w pedagogicznym badaniu jakościowym, „Impuls”, Kraków 2000.

Nowaczyk Cz., Podstawy metod statystycznych dla pedagogów, Warszawa 1985.

Pieter J., Zarys metodologii pracy naukowej, PWN, Warszawa 1971.

Rubacha K., Metodologia badań nad edukacją, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa, 2008.

Efekty kształcenia i opis ECTS: (in Polish)

WIEDZA

EK_01. Student zna podstawowe pojęcia metodologiczno-statystyczne (m.in. schemat badania i jego rodzaje, operacjonalizacja, zmienne i ich klasyfikacje, pomiar i rodzaje skal pomiarowych)

EK_02. Student potrafi wymienić i scharakteryzować poszczególne etapy badań pedagogicznych.

EK_03. Student zna metodologiczne wytyczne do budowania własnego narzędzia badawczego, jakim jest kwestionariuz.

EK_04. Student potrafi wymienić i zdefiniować podstawowe statystyki opisowe (miary tendencji centralnej, miary rozproszenia, miary kształtu rozkładu).

5. Student potrafi wymienić podstawowe testy wykorzystywane do wnioskowania statystycznego, podaje ich hipotezy zerowe i alternatywne.

UMIEJĘTNOŚCI

EK_01. Student potrafi opracować własne narzędzie badawcze (kwestionariusz), poprawne metodologicznie.

EK_02. Student wie, jak wprowadzić dane do programu IBM SPSS Statistics.

EK_03. Student potrafi obliczyć podstawowe statystyki opisowe z wykorzystaniem programu IBM SPSS Statistics.

EK_04. Student dokonuje graficznej prezentacji zmiennych za pomocą programu IBM SPSS Statistics.

EK_05. Student wykonuje prostą analizę danych przy zastosowaniu podstawowych testów statystycznych w programie IBM SPSS Statistics.

KOMPETENCJE

EK_01. Student dokonuje syntezy zebranych w badaniu informacji, umie poddać je krytycznej analizie i spójnie zaprezentować.

EK_02. Student potrafi podjąć właściwe decyzje w kwestii określania poziomu pomiaru zmiennych i doboru odpowiednich testów do ich analizy.

Planowany godzinowy nakład pracy studenta (rozliczenie punktów ECTS): (1 ECTS=25-30 godz)

Udział w zajęciach - 16h

Przygotowanie się do zajęć, lektury - 10h

Konsultacje - 10h

Przygotowanie się do zaliczenia - 25h

SUMA GODZIN: 61h

Sumaryczna liczba punktów ECTS: 2

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
contact accessibility statement mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-1 (2024-05-13)