(in Polish) Metodyka pracy w instytucjach zamkniętych
General data
Course ID: | WNP-PS-METZ-CW |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | (unknown) |
Name in Polish: | Metodyka pracy w instytucjach zamkniętych |
Organizational unit: | Faculty of Education |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
0 OR
3.00
(depends on study program)
|
Language: | Polish |
Subject level: | elementary |
Learning outcome code/codes: | enter learning outcome code/codes |
Short description: |
(in Polish) W trakcie zajęć zostaną studentom przybliżone podstawowe zagadnienia z zakresu metodyki pracy resocjalizacyjnej w środowisku zamkniętym. Prowadzący przedstawi specyfikę pracy w jednostkach penitencjarnych (placówkach izolacyjnych dla osób dorosłych) oraz placówkach resocjalizacyjnych dla nieletnich. Studenci zostaną zapoznani zarówno teoretycznie jak i praktycznie z metodami pracy w stosunku do dorosłych skazanych oraz nieletnich. Studenci zostaną zapoznani z praktycznymi aspektami tworzenia planów (projektów) resocjalizacyjnych oraz ich realizacją. Od strony ćwiczeniowej zostaną nadto zapoznani ze sposobami rozmów z podopiecznymi, w tym podopiecznymi trudnymi, którzy nie mają motywacji i nie chcą wejść w przestrzeń swojej przemiany. |
Full description: |
(in Polish) W czasie zajęć omówione zostaną następujące tematy: 1. Zagadnienia wprowadzające (podstawowe pojęcia na temat metodyki); 2. Metodyka pracy resocjalizacyjnej – systematyzacja pojęć (ujęcie definicyjno-teoretyczne); 3. Istota metodyki resocjalizacji, jej cele i zadania. Powiązania metodyki z innymi dyscyplinami; 4. Osadzeni w zakładach karnych i aresztach śledczych - praca pedagoga resocjalizacyjnego nad zmianą myślenia skazanych; 5. Nieletni w Młodzieżowych Ośrodkach Wychowawczych, Okręgowych Ośrodkach Wychowawczych, Młodzieżowych Ośrodkach Socjoterapii oraz Zakładach Poprawczych - szkolenie umiejętności wpływu na nieletniego, uporania się z oporem poprzez wzbudzanie motywacji do zmiany; 8. Metody resocjalizacji penitencjarnej: metody oparte na wpływie osobistym (przykład własny, doradzanie wychowawcze, przekonywanie). Metody oparte na wpływie sytuacyjnym (organizowanie doświadczeń, nagradzanie i karanie dyscyplinarne); 9. Socjoterapeutyczne metody oddziaływań na skazanych oraz nieletnich umieszczonych w placówkach izolacyjnych; 10. Tworzenie planów (projektów) resocjalizacyjnych (ćw. praktyczne); 11. Sposoby prowadzenia rozmowy ze skazanym oraz nieletnim - psychoterapeutyczne metody oddziaływań. |
Bibliography: |
(in Polish) Literatura: 1) Czapów Cz. Jedlewski St., Pedagogika resocjalizacyjna, Wydawnictwo PWN, Warszawa 1971; 2) Czapów Cz., Wychowanie resocjalizujące: elementy metodyki i diagnostyki, Wydawnictwo PWN, Warszawa 1978; 3) Fidelus A., Determinanty readaptacji społecznej skazanych, Wydawnictwo UKSW, Warszawa 2012; 4) Górski S., Metodyka resocjalizacji, Wydawnictwo Instytut Wydawniczy Związków Zawodowych, Warszawa 1985; 5) Konopczyński M., Teoretyczne podstawy metodyki oddziaływań resocjalizacyjnych, Wydawnictwo PWN, Warszawa 2006; 6) Konopczyński M., Metody Twórczej Resocjalizacji, Wydawnictwo PWN, Warszawa 2007; 7) Lipkowski O., Resocjalizacja, Wydawnictwo WSiP, Warszawa 1980; 8) Machel H., Sens i bezsens resocjalizacji penitencjarnej - casus polski (Studium penitencjarno-pedagogiczne), Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2008; 9) Machel H., Więzienie jako instytucja karna i izolacyjna, Wydawnictwo Arche, Gdańsk 2003; 10) Marczak M., Resocjalizacyjne programy penitencjarne realizowane przez Służbę Więzienną w Polsce, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2009; 11) Pospiszyl K., Resocjalizacja. Teoretyczne podstawy oraz przykłady programów oddziaływań, ŻAK Wydawnictwo Akademickie, Warszawa 2012; 12) Pytka L., Pedagogika resocjalizacyjna. Wybrane zagadnienia teoretyczne diagnostyczne i metodyczne, Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej, Warszawa 2005; 13) Urban B., Stanik J. (red.), Resocjalizacja: teoria i praktyka pedagogiczna, t. 1, Wydawnictwo PWN, Warszawa 2007; 14) Miller W., Rollnick S., Dialog motywujący, Wydawnictwo UJ, Kraków 2022; 15) Cialdini R., Wywieranie wpływu na ludzi. Teoria i praktyka, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 1999; 16) Szczepanik R., Jaros A., Techniki socjoterapeutyczne w pracy z dzieckiem agreywnym. Akty prawne: 1) Ustawa z dnia 6 czerwca 1997 r. – Kodeks karny, (Dz. U. z 2018 r. poz. 1600 i 2077 oraz z 2019 r. poz. 730, 858 i 870); 2) Ustawa z dnia 6 czerwca 1997 r. – Kodeks karny wykonawczy, (Dz. U. z 2020 r., poz. 523 ze zm.); 3) Ustawa z dnia 9 kwietnia 2010 r. o Służbie Więziennej, (Dz. U. z 2018 r. poz. 1542, 1669, 2245 i 2399 oraz z 2019 r. poz. 125); 4) Ustawa z dnia 9 czerwca 2022 r. o wspieraniu i resocjalizacji nieletnich (Dz. U. 2022, poz. 1700; 5) Ustawa z dnia 27 lipca 2001 r. o kuratorach sądowych (Dz.U. 2020 poz. 167); 6) Rozporządzenia wykonawcze. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
(in Polish) Wiedza: celem przedmiotu jest wyposażenie studentów w podstawową wiedzę o istocie, celach, metodach i prawidłowościach procesu wychowania resocjalizacyjnego w środowisku zamkniętym. Studenci będą posiadać wiedzę na temat osób oraz instytucji, które realizują działania resocjalizacyjne w warunkach izolacyjnych; Umiejętności: celem jest wykształcenie u studentów podstawowych umiejętności w zakresie diagnozowania nieprzystosowania społecznego, podejmowania działań profilaktycznych i resocjalizacyjnych, stosowania odpowiednich metod resocjalizacyjnych w środowisku zamkniętym. Kluczowym będzie dążenie do przełożenia wiedzy teoretycznej na praktyczną; Kompetencje: student prezentuje postawę zaangażowania, kreatywności wnikliwie analizując sytuację w środowisku zamkniętym, stosując nowoczesne metody działań, poszukując środków (zasad, metod, form, koncepcji itp.). Student ma świadomość konieczności ciągłego rozwoju zawodowego. |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Na ocenę końcową składać się będą następujące elementy: 1. Obecność na zajęciach - akceptowana jest jedna nieobecność nieusprawiedliwiona, każda kolejna obniży ocenę o pół stopnia; 2. Aktywność na zajęciach - możliwe podniesienie oceny końcowej o pół stopnia; 3. Praca zaliczeniowa. na ocenę 3,0 student potrafi: podać definicję resocjalizacji, metodyki, potrafi wymienić podstawowe metody resocjalizacyjne, widzi różnicę w stosowanych metodach resocjalizacyjnych względem dorosłego skazanego oraz nieletniego. na ocenę 3,5 student potrafi: podać definicję resocjalizacji, metodyki, potrafi wymienić podstawowe metody resocjalizacyjne (umie je rozróżnić oraz opisać), widzi różnicę w stosowanych metodach resocjalizacyjnych względem dorosłego skazanego oraz nieletniego, umie opisać w stopniu podstawowym organizację i funkcjonowanie zakładów karnych oraz izolacyjnych placówek dla nieletnich. na ocenę 4,0 student potrafi: podać definicję resocjalizacji, metodyki, potrafi wymienić metody resocjalizacyjne (umie je rozróżnić oraz opisać), widzi różnicę w stosowanych metodach resocjalizacyjnych względem dorosłego skazanego oraz nieletniego, umie opisać szczegółowo organizację i funkcjonowanie zakładów karnych oraz izolacyjnych placówek dla nieletnich, zna podstawowe techniki socjoterapeutyczne, zna podstawy dialogu motywującego, rozumie czym jest praca nad motywacją skazanego oraz nieletniego. na ocenę 4,5 student potrafi: podać definicję resocjalizacji, metodyki, potrafi wymienić metody resocjalizacyjne (umie je rozróżnić oraz opisać), widzi różnicę w stosowanych metodach resocjalizacyjnych względem dorosłego skazanego oraz nieletniego, umie opisać szczegółowo organizację i funkcjonowanie zakładów karnych oraz izolacyjnych placówek dla nieletnich, zna techniki socjoterapeutyczne i umie je stosować w praktyce, zna zasady dialogu motywującego, rozumie czym jest praca nad motywacją skazanego oraz nieletniego, rozumie czym jest tzw. "język zmiany". na ocenę 5,0 student potrafi: podać definicję resocjalizacji, metodyki, potrafi wymienić metody resocjalizacyjne (umie je rozróżnić oraz opisać) - ma umiejętności do zastosowania ich w praktyce, umie powiązać metodykę pracy resocjalizacyjnej z innymi dziedzinami nauki, widzi różnicę w stosowanych metodach resocjalizacyjnych względem dorosłego skazanego oraz nieletniego, umie opisać szczegółowo organizację i funkcjonowanie zakładów karnych oraz izolacyjnych placówek dla nieletnich, posiada dużą wiedzę do stosowania oddziaływań resocjalizacyjnych - umie przeprowadzać rozmowy o charakterze resocjalizacyjnym, potrafi stosować metody resocjalizacyjne w środowisku zamkniętym, zna techniki socjoterapeutyczne i umie je stosować w praktyce, zna zasady dialogu motywującego, rozumie czym jest praca nad motywacją skazanego oraz nieletniego, rozumie czym jest tzw. "język zmiany", umie tworzyć plany resocjalizacyjne i specjalistyczne projekty resocjalizacyjne realizowane w warunkach izolacyjnych. |
Classes in period "Summer semester 2023/24" (in progress)
Time span: | 2024-02-15 - 2024-06-30 |
Navigate to timetable
MO TU CW
CW
W TH FR |
Type of class: |
Classes, 30 hours, 16 places
|
|
Coordinators: | Artur Pięta | |
Group instructors: | Artur Pięta | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
graded credit
Classes - graded credit |
|
Type of subject: | obligatory |
|
(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | (in Polish) nie dotyczy |
|
Short description: |
(in Polish) W trakcie zajęć zostaną studentom przybliżone podstawowe zagadnienia z zakresu metodyki pracy resocjalizacyjnej w środowisku zamkniętym. Prowadzący przedstawi specyfikę pracy w jednostkach penitencjarnych (placówkach izolacyjnych dla osób dorosłych) oraz placówkach resocjalizacyjnych dla nieletnich. Studenci zostaną zapoznani zarówno teoretycznie jak i praktycznie z metodami pracy w stosunku do dorosłych skazanych oraz nieletnich. Studenci zostaną zapoznani z praktycznymi aspektami tworzenia planów (projektów) resocjalizacyjnych oraz ich realizacją. Od strony ćwiczeniowej zostaną nadto zapoznani ze sposobami rozmów z podopiecznymi, w tym podopiecznymi trudnymi, którzy nie mają motywacji i nie chcą wejść w przestrzeń swojej przemiany. |
|
Full description: |
(in Polish) W czasie zajęć omówione zostaną następujące tematy: 1. Zagadnienia wprowadzające (podstawowe pojęcia na temat metodyki); 2. Metodyka pracy resocjalizacyjnej – systematyzacja pojęć (ujęcie definicyjno-teoretyczne); 3. Istota metodyki resocjalizacji, jej cele i zadania. Powiązania metodyki z innymi dyscyplinami; 4. Osadzeni w zakładach karnych i aresztach śledczych - praca pedagoga resocjalizacyjnego nad zmianą myślenia skazanych; 5. Nieletni w Młodzieżowych Ośrodkach Wychowawczych, Okręgowych Ośrodkach Wychowawczych, Młodzieżowych Ośrodkach Socjoterapii oraz Zakładach Poprawczych - szkolenie umiejętności wpływu na nieletniego, uporania się z oporem poprzez wzbudzanie motywacji do zmiany; 8. Metody resocjalizacji penitencjarnej: metody oparte na wpływie osobistym (przykład własny, doradzanie wychowawcze, przekonywanie). Metody oparte na wpływie sytuacyjnym (organizowanie doświadczeń, nagradzanie i karanie dyscyplinarne); 9. Socjoterapeutyczne metody oddziaływań na skazanych oraz nieletnich umieszczonych w placówkach izolacyjnych; 10. Tworzenie planów (projektów) resocjalizacyjnych (ćw. praktyczne); 11. Sposoby prowadzenia rozmowy ze skazanym oraz nieletnim - psychoterapeutyczne metody oddziaływań. |
|
Bibliography: |
(in Polish) Literatura: 1) Czapów Cz. Jedlewski St., Pedagogika resocjalizacyjna, Wydawnictwo PWN, Warszawa 1971; 2) Czapów Cz., Wychowanie resocjalizujące: elementy metodyki i diagnostyki, Wydawnictwo PWN, Warszawa 1978; 3) Fidelus A., Determinanty readaptacji społecznej skazanych, Wydawnictwo UKSW, Warszawa 2012; 4) Górski S., Metodyka resocjalizacji, Wydawnictwo Instytut Wydawniczy Związków Zawodowych, Warszawa 1985; 5) Konopczyński M., Teoretyczne podstawy metodyki oddziaływań resocjalizacyjnych, Wydawnictwo PWN, Warszawa 2006; 6) Konopczyński M., Metody Twórczej Resocjalizacji, Wydawnictwo PWN, Warszawa 2007; 7) Lipkowski O., Resocjalizacja, Wydawnictwo WSiP, Warszawa 1980; 8) Machel H., Sens i bezsens resocjalizacji penitencjarnej - casus polski (Studium penitencjarno-pedagogiczne), Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2008; 9) Machel H., Więzienie jako instytucja karna i izolacyjna, Wydawnictwo Arche, Gdańsk 2003; 10) Marczak M., Resocjalizacyjne programy penitencjarne realizowane przez Służbę Więzienną w Polsce, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2009; 11) Pospiszyl K., Resocjalizacja. Teoretyczne podstawy oraz przykłady programów oddziaływań, ŻAK Wydawnictwo Akademickie, Warszawa 2012; 12) Pytka L., Pedagogika resocjalizacyjna. Wybrane zagadnienia teoretyczne diagnostyczne i metodyczne, Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej, Warszawa 2005; 13) Urban B., Stanik J. (red.), Resocjalizacja: teoria i praktyka pedagogiczna, t. 1, Wydawnictwo PWN, Warszawa 2007; 14) Miller W., Rollnick S., Dialog motywujący, Wydawnictwo UJ, Kraków 2022; 15) Cialdini R., Wywieranie wpływu na ludzi. Teoria i praktyka, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 1999; 16) Szczepanik R., Jaros A., Techniki socjoterapeutyczne w pracy z dzieckiem agreywnym. Akty prawne: 1) Ustawa z dnia 6 czerwca 1997 r. – Kodeks karny, (Dz. U. z 2018 r. poz. 1600 i 2077 oraz z 2019 r. poz. 730, 858 i 870); 2) Ustawa z dnia 6 czerwca 1997 r. – Kodeks karny wykonawczy, (Dz. U. z 2020 r., poz. 523 ze zm.); 3) Ustawa z dnia 9 kwietnia 2010 r. o Służbie Więziennej, (Dz. U. z 2018 r. poz. 1542, 1669, 2245 i 2399 oraz z 2019 r. poz. 125); 4) Ustawa z dnia 9 czerwca 2022 r. o wspieraniu i resocjalizacji nieletnich (Dz. U. 2022, poz. 1700; 5) Ustawa z dnia 27 lipca 2001 r. o kuratorach sądowych (Dz.U. 2020 poz. 167); 6) Rozporządzenia wykonawcze. |
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.