Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Methods of teaching children with visual impairment I

General data

Course ID: WNP-PS-MKZ1
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: Methods of teaching children with visual impairment I
Name in Polish: Metodyka kształcenia zintegrowanego dzieci z dysfunkcją wzroku I
Organizational unit: Faculty of Education
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Subject level:

elementary

Learning outcome code/codes:

PSI_W02

PSI_TS2_W02

PSI_TS2_W06

PSI_TS2_W10

PSI_W19

PSI_TS2_W03

PSI_TS2_W05

PSI_TS2_W06

PSI_TS2_W02

PSI_TS2_W03

PSI_TS2_W05

PSI_TS2_W02

PSI_TS2_W03

PSI_TS2_W05

PSI_TS2_W03

PSI_TS2_W05

PSI_TS2_W05

PSI_TS2_W05

PSI_TS2_W03

PSI_TS2_W04

PSI_TS2_W06

PSI_TS2_W07

PSI_TS2_W08

PSI_TS2_U01

PSI_TS2_U03

PSI_TS2_U05

PSI_TS2_U01

PSI_TS2_U03

PSI_TS2_U05

PSI_TS2_U01

PSI_TS2_U02

PSI_TS2_U05

PSI_TS2_U9

PSI_TS2_U01

PSI_TS2_U02

PSI_TS2_U03

PSI_TS2_U05

PSI_TS2_U06

PSI_TS2_U8

PSI_TS2_U01

PSI_TS2_U02

PSI_TS2_U05

PSI_TS2_U8

PSI_TS2_U13

PSI_TS2_K04

PSI_TS2_K06

PSI_TS2_K01

PSI_TS2_K02

PSI_TS2_K03


Short description: (in Polish)

Celem przedmiotu jest osiągnięcie przez studentów wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych z zakresu planowania,

organizowania i prowadzenia działalności wychowawczo-dydaktycznej w klasach I-III, w których kształcą się uczniowie

słabowidzący (specjalnych, integracyjnych i ogólnodostępnych – w ramach edukacji włączającej), a zatem dostosowania

form, metod i środków dydaktycznych oraz przestrzeni klasy i szkoły do ich specyficznych potrzeb i możliwości,

warunkujących osiąganie przez uczniów z dysfunkcją wzroku wymagań szkolnych w zakresie wszystkich obszarów

edukacyjnych, zgodnie z aktualnymi wymogami metodyki edukacji wczesnoszkolnej oraz optymalnego rozwoju

psychofizycznego i społecznego. Przedmiot jest istotną częścią procesu kształcenia, dzięki realizacji której osiąga się

zakładane efekty kształcenia dla kierunku pedagogika specjalna o specjalności Pedagogika Osób Niepełnosprawnych

Intelektualnie i Tyflopedagogika, zgodnie z wymogami Krajowych Ram Kwalifikacji.

Bibliography: (in Polish)

Literatura:

Bendych E., Nowak J., Przygotowanie dzieci niewidomych do nauki szkolnej, WSiP, Warszawa 1985.

Błaziak M., Kałkus A., Warunki optymalnego funkcjonowania ucznia z dysfunkcją wzroku w klasie integracyjnej, "Szkoła

Specjalna", nr 5 / 2002.

Czerwińska K.., Adaptacja pomocy w nauce języków obcych osób niewidomych i słabo widzących, Wyd. APS, Warszawa

2008.

Czerwińska, K., Wybrane problemy pracy z uczniem z niepełnosprawnością wzrokową w klasie integracyjnej, w: Wobec

odmienności. Pedagogiczne konotacje, red. L. Marszałek, M. Dycht, Wyd. UKSW, Warszawa 2007.

Jakubowski S., Poradnik dydaktyczny dla nauczycieli realizujących podstawę programową w zakresie szkoły podstawowej i

gimnazjum z uczniami niewidomymi i słabo widzącymi, Warszawa 2001.

Kirenko J., Gindrich P., Odkrywanie niepełnosprawności wzrokowej w nauczaniu włączającym, Wydawnictwo Akademickie

WSSP, Lublin 2007.

Koc K., Wychowanie fizyczne w szkole dla niewidomych, w: Współczesna recepcja myśli Matki Elżbiety Róży Czackiej -

kształcenie i rehabilitacja, J. Kuczyńska-Kwapisz(red.), Warszawa2012.

Krawczyk A., Zwolnienie z zajęć wychowania fizycznego dzieci i młodzieży słabowidzącej - pomocne czy szkodliwe

działanie dorosłych? w: Edukacja równych szans, M. Paplińska (red.), Warszawa 2008.

Model pracy z uczniem niewidomym i słabo widzącym, [w:] Podniesienie efektywności kształcenia uczniów ze specjalnymi

potrzebami edukacyjnymi. Materiały dla nauczycieli, Warszawa, MEN, 2010, (s. 130-147).

Pedagogika wczesnoszkolna – dyskursy, problemy, rozwiązania, D. Klus-Stańska, M. Szczepska-Pustkowska (red.), WAiP,

Warszawa 2009.

Sękowska Z., Rehabilitacja dzieci niewidomych i słabowidzących, [w]: Tejże, Wprowadzenie do pedagogiki specjalnej,

Warszawa, APS, 2001, (94-165)

Sękowska Z., Tyflopedagogika, Warszawa 1981.

Skrzetuska E., Przyswajanie pisma przez uczniów ze słabym widzeniem w klasach 1-3, Lublin, 2005.

Skrzetuska E., Specyfika rozwoju pisma dzieci niedowidzących. Przygotowanie dzieci do nauki pisania, w: Rehabilitacja

oraz edukacja dzieci i młodzieży z dysfunkcjami narządu wzroku, Pilecki J., Kozłowski M. (red.), Kraków 1999.

Umławska W., Wady postawy u dzieci ze schorzeniami narządu wzroku, „Niepełnosprawność i Rehabilitacja”, 2/2008.

Walthes R., Tyflopedagogika, Gdańsk 2007.

Witczak-Nowotna J., Sposoby wspomagania integracji społecznej uczniów z dysfunkcją wzroku w szkołach

ogólnodostępnych, [w:] Witczak-Nowotna J. (red.), Wspomaganie uczniów z dysfunkcją wzroku w szkołach

ogólnodostępnych. Wybrane zagadnienia, BON UW, Warszawa 2010.

Świat w zasięgu ręki. Dobre praktyki – projekt „Bliżej świata - od konkretu do abstrakcji”, J. Dłuska, M. Karwowska, W.

Karasińska (red.), Wyd.SOSW Nr 1 dla Dzieci i Młodzieży Słabo Widzącej i Niewidomej im. L. Braille’a, Bydgoszcz 2011.

Zasady adaptacji materiałów dydaktycznych do potrzeb osób słabowidzących, D. Kończyk (red.), BON UW, Warszawa 2011.

Efekty kształcenia i opis ECTS: (in Polish)

WIEDZA

W wyniku przeprowadzonych zajęć student:

W_01 Prezentuje definicje medyczne, pedagogiczne i funkcjonalne niewidzenia i słabowzroczności oraz omawia konsekwencje dysfunkcji wzroku oraz ich wpływ na funkcjonowanie ucznia w klasach I-III w oparciu o założenia zintegrowanej edukacji wczesnoszkolnej i specyfikę placówek edukacyjnych (specjalnych, integracyjnych, ogólnodostępnych).

W_02 Omawia cele rewalidacyjne w nauczaniu zintegrowanym uczniów z dysfunkcją wzroku wynikające z następstw funkcjonalnych niepełnosprawności wzrokowej oraz zasady pracy wychowawczo-dydaktycznej w klasie szkoły ogólnodostępnej, integracyjnej i specjalnej.

W_03 Charakteryzuje najczęstsze problemy uczniów słabowidzących podczas nauki czytania oraz omawia zasady adaptacji materiału czytelniczego do potrzeb uczniów z dysfunkcją wzroku.

W_04 Charakteryzuje najczęstsze problemy uczniów słabowidzących podczas nauki pisania oraz omawia metodyczny tok wprowadzenia nowej litery czarnodrukowej

W_05 Omawia warunki efektywnej edukacji tyflograficznej uczniów słabowidzących oraz zasady tworzenia dydaktycznych materiałów tyflograficznych.

W_06 Omawia założenia metodyczne oraz możliwości zastosowania metody ośrodków pracy w edukacji wczesnoszkolnej uczniów z dysfunkcją wzroku.

W_07 Omawia zasady organizowania zajęć ruchowych dla uczniów z dysfunkcją wzroku.

W_08 Określa i charakteryzuje uwarunkowania integracji społecznej uczniów z dysfunkcją wzroku oraz strategie wspomagające integrację społeczną.

UMIEJĘTNOŚCI

W wyniku przeprowadzonych zajęć student:

U_01 Potrafi dokonać oceny materiału czytelniczego oraz jego adaptacji do potrzeb uczniów z dysfunkcją wzroku w klasach I-III.

U_02 Potrafi dokonać oceny i modyfikacji przestrzeni klasy szkolnej do potrzeb uczniów z dysfunkcją wzroku w klasach I-III.

U_03 Potrafi wykorzystać podstawową wiedzę z zakresu edukacji polonistycznej, matematycznej, przyrodniczej oraz z zakresu funkcjonowania i potrzeb uczniów z dysfunkcją wzroku, w celu projektowania zajęć zintegrowanych; opracować i stosować odpowiednie metody i formy pracy dydaktyczno- wychowawczej w kl. I-III.

U_04 Potrafi samodzielnie przygotować środki dydaktyczne dostosowane do potrzeb uczniów z dysfunkcją wzroku.

U_05 Potrafi zaplanować działania w ramach edukacji wczesnoszkolnej wspomagające integrację społeczną uczniów z dysfunkcją wzroku.

KOMPETENCJE

W wyniku przeprowadzonych zajęć student posiada następujące kompetencje:

K_01 Ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności w zakresie pracy dydaktyczno-wychowawczej i rewalidacyjnej z uczniem z dysfunkcją wzroku oraz rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego.

K_02 Rozumie potrzeby osób z dysfunkcją wzroku, wykazuje wrażliwość na ich problemy fizyczne, psychologiczne i społeczne.

K_03 Jest przekonany o konieczności stosowania w praktyce indywidualizacji w pracy dydaktyczno-wychowawczej i rewalidacyjnej, wynikającej ze specjalnych potrzeb edukacyjnych ucznia.

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Kryteria oceniania:

Wymagana jest obecność i aktywność na zajęciach (zapoznawanie się z zadana literaturą, czynny udział w dyskusjach,

grach symulacyjnych, przygotowanie sprawozdań z hospitacji), wykonanie zadanych projektów i przedłożenie raportów z

realizacji, przygotowywanie scenariuszy zajęć, zaliczenie dwóch środsemestralnych testów oraz pisemnego sprawdzianu

końcowego (obejmujących treści zajęć oraz wskazanej literatury przedmiotu);

– dopuszczalna jest jedna nieobecność w semestrze (obecność na hospitacjach jest obowiązkowa). Dodatkową

nieobecność należy zaliczyć po wcześniejszym uzgodnieniu z prowadzącą zajęcia. W przypadku, gdy absencja studenta na

zajęciach wyniesie 50% godzin zajęciowych, nie ma możliwości odrobienia zajęć, student nie uzyskuje zaliczenia

przedmiotu.

Ocena dostateczna

Student prezentuje zakładane efekty kształcenia. Wiedzę referuje bez pogłębionej analizy, nie wykazuje pogłębionej

znajomości literatury przedmiotu i podmiotu, formułowane wnioski mają charakter odtwórczy, wykonane prace nie

charakteryzują się innowacyjnością.

Ocena dostateczna plus

Student prezentuje zakładane efekty kształcenia. Wiedzę referuje bez pogłębionej analizy, wykazuje znajomość literatury

przedmiotu i podmiotu, formułowane wnioski mają charakter odtwórczy, wykonane prace nie charakteryzują się

innowacyjnością.

Ocena dobra

Student prezentuje zakładane efekty kształcenia. Wiedzę prezentuje z pogłębioną analizą i refleksją, wykazuje znajomość

literatury przedmiotu i podmiotu, formułuje własne wnioski, odnosi wiedzę teoretyczną do praktyki pedagogicznej, wykonane

prace mają charakter zindywidualizowany i twórczy.

Ocena dobra plus

Student prezentuje zakładane efekty kształcenia. Wiedzę prezentuje z pogłębioną analizą i refleksją, wykazuje znajomość

literatury przedmiotu i podmiotu, poszukuje własnych źródeł, formułuje własne wnioski, odnosi wiedzę teoretyczną do

praktyki pedagogicznej, wykonane prace mają charakter zindywidualizowany i twórczy.

Ocena bardzo dobra

Student prezentuje zakładane efekty kształcenia. Wiedzę prezentuje z pogłębioną analizą i refleksją, wykazuje znajomość

literatury przedmiotu i podmiotu, poszukuje własnych źródeł, zarówno w piśmiennictwie polskim, jak i zagranicznym,

formułuje własne wnioski, odnosi wiedzę teoretyczną do praktyki pedagogicznej, wykonane prace mają charakter

zindywidualizowany i twórczy.

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
contact accessibility statement mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-1 (2024-05-13)