Methods of teaching children with visual impairment I
General data
Course ID: | WNP-PS-MKZ1 |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | Methods of teaching children with visual impairment I |
Name in Polish: | Metodyka kształcenia zintegrowanego dzieci z dysfunkcją wzroku I |
Organizational unit: | Faculty of Education |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
Subject level: | elementary |
Learning outcome code/codes: | PSI_W02 PSI_TS2_W02 PSI_TS2_W06 PSI_TS2_W10 PSI_W19 PSI_TS2_W03 PSI_TS2_W05 PSI_TS2_W06 PSI_TS2_W02 PSI_TS2_W03 PSI_TS2_W05 PSI_TS2_W02 PSI_TS2_W03 PSI_TS2_W05 PSI_TS2_W03 PSI_TS2_W05 PSI_TS2_W05 PSI_TS2_W05 PSI_TS2_W03 PSI_TS2_W04 PSI_TS2_W06 PSI_TS2_W07 PSI_TS2_W08 PSI_TS2_U01 PSI_TS2_U03 PSI_TS2_U05 PSI_TS2_U01 PSI_TS2_U03 PSI_TS2_U05 PSI_TS2_U01 PSI_TS2_U02 PSI_TS2_U05 PSI_TS2_U9 PSI_TS2_U01 PSI_TS2_U02 PSI_TS2_U03 PSI_TS2_U05 PSI_TS2_U06 PSI_TS2_U8 PSI_TS2_U01 PSI_TS2_U02 PSI_TS2_U05 PSI_TS2_U8 PSI_TS2_U13 PSI_TS2_K04 PSI_TS2_K06 PSI_TS2_K01 PSI_TS2_K02 PSI_TS2_K03 |
Short description: |
(in Polish) Celem przedmiotu jest osiągnięcie przez studentów wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych z zakresu planowania, organizowania i prowadzenia działalności wychowawczo-dydaktycznej w klasach I-III, w których kształcą się uczniowie słabowidzący (specjalnych, integracyjnych i ogólnodostępnych – w ramach edukacji włączającej), a zatem dostosowania form, metod i środków dydaktycznych oraz przestrzeni klasy i szkoły do ich specyficznych potrzeb i możliwości, warunkujących osiąganie przez uczniów z dysfunkcją wzroku wymagań szkolnych w zakresie wszystkich obszarów edukacyjnych, zgodnie z aktualnymi wymogami metodyki edukacji wczesnoszkolnej oraz optymalnego rozwoju psychofizycznego i społecznego. Przedmiot jest istotną częścią procesu kształcenia, dzięki realizacji której osiąga się zakładane efekty kształcenia dla kierunku pedagogika specjalna o specjalności Pedagogika Osób Niepełnosprawnych Intelektualnie i Tyflopedagogika, zgodnie z wymogami Krajowych Ram Kwalifikacji. |
Bibliography: |
(in Polish) Literatura: Bendych E., Nowak J., Przygotowanie dzieci niewidomych do nauki szkolnej, WSiP, Warszawa 1985. Błaziak M., Kałkus A., Warunki optymalnego funkcjonowania ucznia z dysfunkcją wzroku w klasie integracyjnej, "Szkoła Specjalna", nr 5 / 2002. Czerwińska K.., Adaptacja pomocy w nauce języków obcych osób niewidomych i słabo widzących, Wyd. APS, Warszawa 2008. Czerwińska, K., Wybrane problemy pracy z uczniem z niepełnosprawnością wzrokową w klasie integracyjnej, w: Wobec odmienności. Pedagogiczne konotacje, red. L. Marszałek, M. Dycht, Wyd. UKSW, Warszawa 2007. Jakubowski S., Poradnik dydaktyczny dla nauczycieli realizujących podstawę programową w zakresie szkoły podstawowej i gimnazjum z uczniami niewidomymi i słabo widzącymi, Warszawa 2001. Kirenko J., Gindrich P., Odkrywanie niepełnosprawności wzrokowej w nauczaniu włączającym, Wydawnictwo Akademickie WSSP, Lublin 2007. Koc K., Wychowanie fizyczne w szkole dla niewidomych, w: Współczesna recepcja myśli Matki Elżbiety Róży Czackiej - kształcenie i rehabilitacja, J. Kuczyńska-Kwapisz(red.), Warszawa2012. Krawczyk A., Zwolnienie z zajęć wychowania fizycznego dzieci i młodzieży słabowidzącej - pomocne czy szkodliwe działanie dorosłych? w: Edukacja równych szans, M. Paplińska (red.), Warszawa 2008. Model pracy z uczniem niewidomym i słabo widzącym, [w:] Podniesienie efektywności kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Materiały dla nauczycieli, Warszawa, MEN, 2010, (s. 130-147). Pedagogika wczesnoszkolna – dyskursy, problemy, rozwiązania, D. Klus-Stańska, M. Szczepska-Pustkowska (red.), WAiP, Warszawa 2009. Sękowska Z., Rehabilitacja dzieci niewidomych i słabowidzących, [w]: Tejże, Wprowadzenie do pedagogiki specjalnej, Warszawa, APS, 2001, (94-165) Sękowska Z., Tyflopedagogika, Warszawa 1981. Skrzetuska E., Przyswajanie pisma przez uczniów ze słabym widzeniem w klasach 1-3, Lublin, 2005. Skrzetuska E., Specyfika rozwoju pisma dzieci niedowidzących. Przygotowanie dzieci do nauki pisania, w: Rehabilitacja oraz edukacja dzieci i młodzieży z dysfunkcjami narządu wzroku, Pilecki J., Kozłowski M. (red.), Kraków 1999. Umławska W., Wady postawy u dzieci ze schorzeniami narządu wzroku, „Niepełnosprawność i Rehabilitacja”, 2/2008. Walthes R., Tyflopedagogika, Gdańsk 2007. Witczak-Nowotna J., Sposoby wspomagania integracji społecznej uczniów z dysfunkcją wzroku w szkołach ogólnodostępnych, [w:] Witczak-Nowotna J. (red.), Wspomaganie uczniów z dysfunkcją wzroku w szkołach ogólnodostępnych. Wybrane zagadnienia, BON UW, Warszawa 2010. Świat w zasięgu ręki. Dobre praktyki – projekt „Bliżej świata - od konkretu do abstrakcji”, J. Dłuska, M. Karwowska, W. Karasińska (red.), Wyd.SOSW Nr 1 dla Dzieci i Młodzieży Słabo Widzącej i Niewidomej im. L. Braille’a, Bydgoszcz 2011. Zasady adaptacji materiałów dydaktycznych do potrzeb osób słabowidzących, D. Kończyk (red.), BON UW, Warszawa 2011. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
(in Polish) WIEDZA W wyniku przeprowadzonych zajęć student: W_01 Prezentuje definicje medyczne, pedagogiczne i funkcjonalne niewidzenia i słabowzroczności oraz omawia konsekwencje dysfunkcji wzroku oraz ich wpływ na funkcjonowanie ucznia w klasach I-III w oparciu o założenia zintegrowanej edukacji wczesnoszkolnej i specyfikę placówek edukacyjnych (specjalnych, integracyjnych, ogólnodostępnych). W_02 Omawia cele rewalidacyjne w nauczaniu zintegrowanym uczniów z dysfunkcją wzroku wynikające z następstw funkcjonalnych niepełnosprawności wzrokowej oraz zasady pracy wychowawczo-dydaktycznej w klasie szkoły ogólnodostępnej, integracyjnej i specjalnej. W_03 Charakteryzuje najczęstsze problemy uczniów słabowidzących podczas nauki czytania oraz omawia zasady adaptacji materiału czytelniczego do potrzeb uczniów z dysfunkcją wzroku. W_04 Charakteryzuje najczęstsze problemy uczniów słabowidzących podczas nauki pisania oraz omawia metodyczny tok wprowadzenia nowej litery czarnodrukowej W_05 Omawia warunki efektywnej edukacji tyflograficznej uczniów słabowidzących oraz zasady tworzenia dydaktycznych materiałów tyflograficznych. W_06 Omawia założenia metodyczne oraz możliwości zastosowania metody ośrodków pracy w edukacji wczesnoszkolnej uczniów z dysfunkcją wzroku. W_07 Omawia zasady organizowania zajęć ruchowych dla uczniów z dysfunkcją wzroku. W_08 Określa i charakteryzuje uwarunkowania integracji społecznej uczniów z dysfunkcją wzroku oraz strategie wspomagające integrację społeczną. UMIEJĘTNOŚCI W wyniku przeprowadzonych zajęć student: U_01 Potrafi dokonać oceny materiału czytelniczego oraz jego adaptacji do potrzeb uczniów z dysfunkcją wzroku w klasach I-III. U_02 Potrafi dokonać oceny i modyfikacji przestrzeni klasy szkolnej do potrzeb uczniów z dysfunkcją wzroku w klasach I-III. U_03 Potrafi wykorzystać podstawową wiedzę z zakresu edukacji polonistycznej, matematycznej, przyrodniczej oraz z zakresu funkcjonowania i potrzeb uczniów z dysfunkcją wzroku, w celu projektowania zajęć zintegrowanych; opracować i stosować odpowiednie metody i formy pracy dydaktyczno- wychowawczej w kl. I-III. U_04 Potrafi samodzielnie przygotować środki dydaktyczne dostosowane do potrzeb uczniów z dysfunkcją wzroku. U_05 Potrafi zaplanować działania w ramach edukacji wczesnoszkolnej wspomagające integrację społeczną uczniów z dysfunkcją wzroku. KOMPETENCJE W wyniku przeprowadzonych zajęć student posiada następujące kompetencje: K_01 Ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności w zakresie pracy dydaktyczno-wychowawczej i rewalidacyjnej z uczniem z dysfunkcją wzroku oraz rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego. K_02 Rozumie potrzeby osób z dysfunkcją wzroku, wykazuje wrażliwość na ich problemy fizyczne, psychologiczne i społeczne. K_03 Jest przekonany o konieczności stosowania w praktyce indywidualizacji w pracy dydaktyczno-wychowawczej i rewalidacyjnej, wynikającej ze specjalnych potrzeb edukacyjnych ucznia. |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Kryteria oceniania: Wymagana jest obecność i aktywność na zajęciach (zapoznawanie się z zadana literaturą, czynny udział w dyskusjach, grach symulacyjnych, przygotowanie sprawozdań z hospitacji), wykonanie zadanych projektów i przedłożenie raportów z realizacji, przygotowywanie scenariuszy zajęć, zaliczenie dwóch środsemestralnych testów oraz pisemnego sprawdzianu końcowego (obejmujących treści zajęć oraz wskazanej literatury przedmiotu); – dopuszczalna jest jedna nieobecność w semestrze (obecność na hospitacjach jest obowiązkowa). Dodatkową nieobecność należy zaliczyć po wcześniejszym uzgodnieniu z prowadzącą zajęcia. W przypadku, gdy absencja studenta na zajęciach wyniesie 50% godzin zajęciowych, nie ma możliwości odrobienia zajęć, student nie uzyskuje zaliczenia przedmiotu. Ocena dostateczna Student prezentuje zakładane efekty kształcenia. Wiedzę referuje bez pogłębionej analizy, nie wykazuje pogłębionej znajomości literatury przedmiotu i podmiotu, formułowane wnioski mają charakter odtwórczy, wykonane prace nie charakteryzują się innowacyjnością. Ocena dostateczna plus Student prezentuje zakładane efekty kształcenia. Wiedzę referuje bez pogłębionej analizy, wykazuje znajomość literatury przedmiotu i podmiotu, formułowane wnioski mają charakter odtwórczy, wykonane prace nie charakteryzują się innowacyjnością. Ocena dobra Student prezentuje zakładane efekty kształcenia. Wiedzę prezentuje z pogłębioną analizą i refleksją, wykazuje znajomość literatury przedmiotu i podmiotu, formułuje własne wnioski, odnosi wiedzę teoretyczną do praktyki pedagogicznej, wykonane prace mają charakter zindywidualizowany i twórczy. Ocena dobra plus Student prezentuje zakładane efekty kształcenia. Wiedzę prezentuje z pogłębioną analizą i refleksją, wykazuje znajomość literatury przedmiotu i podmiotu, poszukuje własnych źródeł, formułuje własne wnioski, odnosi wiedzę teoretyczną do praktyki pedagogicznej, wykonane prace mają charakter zindywidualizowany i twórczy. Ocena bardzo dobra Student prezentuje zakładane efekty kształcenia. Wiedzę prezentuje z pogłębioną analizą i refleksją, wykazuje znajomość literatury przedmiotu i podmiotu, poszukuje własnych źródeł, zarówno w piśmiennictwie polskim, jak i zagranicznym, formułuje własne wnioski, odnosi wiedzę teoretyczną do praktyki pedagogicznej, wykonane prace mają charakter zindywidualizowany i twórczy. |
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.