Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

The methodics of school pedagogists work

General data

Course ID: WNP-PS-MPPSZS
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: The methodics of school pedagogists work
Name in Polish: Metodyka pracy pedagoga szkolnego
Organizational unit: Faculty of Education
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Subject level:

elementary

Learning outcome code/codes:

enter learning outcome code/codes

Preliminary Requirements:

(in Polish) brak

Short description: (in Polish)

Przedstawienie podstawowych zadań pedagoga szkolnego, organizacji pracy, wymaganej dokumentacji oraz podstaw prawnych pomocy psychologiczno - pedagogicznej.

Full description: (in Polish)

Prawo w pracy pedagoga szkolnego - przepisy dotyczące organizacji pracy, podstawowa dokumentacja. Role pedagoga szkolnego w szkole. Wychowanie, profilaktyka, pomoc psychologiczno - pedagogiczna - rola pedagoga szkolnego. Organizacja miejsca pracy pedagoga szkolnego i wymagane cechy dotyczące jego osoby. Pedagog szkolny i uczniowie, rodzice, nauczyciele. Najczęstsze problemy uczniów wymagające wsparcia pedagoga. Metody oraz techniki badawcze i diagnostyczne w pracy pedagoga szkolnego. Współpraca pedagoga szkolnego z podmiotami i instytucjami wspierającymi dziecko i rodzinę.

Bibliography: (in Polish)

M. Sałasiński, B. Badziukiewicz, Vademecum pedagoga szkolnego, Warszawa 2003; G. Gajewska, A. Doliński, Teoretyczno - metodyczne aspekty warsztatu pedagoga. Scenariusze zajęć, Zielona Góra 2002; Grażyna Gajewska, Pedagogika opiekuńcza, elementy metodyki, Zielona Góra 2009, Teoretyczno – metodyczne aspekty wychowania młodzieży a warsztat pedagoga, scenariusze zajęć wychowawczych, red. Grażyna Gajewska, Anna Szczęsna, Artur Doliński, Zielona Góra 2008, I. Jundziłł, Rola zawodowa pedagoga szkolnego, Warszawa 1980; M. Kowalczyk - Gnyp, Pedagog szkolny i pracownik socjalny wobec zadań pomocy dziecku w środowisku lokalnym (w:) Dziecko w lokalnym systemie pomocy społecznej, pod red. S. Czarneckiej, Częstochowa 2003; K. Lodziński, Kwalifikacje zawodowe nauczycieli. Prawo oświatowe w pytaniach i odpowiedziach, Warszawa 2008; M. Sowisło, Dla dobra dziecka. O warsztacie pracy nauczyciela - wychowawcy, Kraków 2008; K. Szewczuk, Praca pedagoga szkolnego w świetle prawa oświatowego (w:) Oblicza pedagogii, pod red. K. Jarkiewicza, Kraków 2005; H. Cudak, Współdziałanie pedagoga szkolnego z rodzicami w eliminowaniu trudności wychowawczych dzieci, Nauczyciel i Szkoła 2005, nr 1 - 2; B. Damus, Z doświadczeń pedagoga szkolnego, Problemy Opiekuńczo - Wychowawcze 2002, nr 6; A. Dzikomska - Kucharz, Pedagog w szkole, Edukacja i Dialog 2003, nr 1; K. Grad, Pedagog szkolny dziś, Nowa Szkoła 2005, nr 7; B. Gwizdek, E. Sołtys, Rola i zadania pedagoga szkolnego, Remedium 2004, nr 1; B. Kałdon, Prawne aspekty działalności pedagoga szkolnego, Społeczeństwo i Rodzina 2006, nr 4; B. Matyjas, Profilaktyka i resocjalizacja w pracy pedagoga szkolnego, Problemy Opiekuńczo - Wychowawcze 2002, nr 9; J. Swędrak, Drama w pracy pedagoga szkolnego, Życie Szkoły 2008, nr 7; R. Wroczyński, O zastosowaniu pedagogiki i o użyteczności zawodu pedagoga, Pedagogika Społeczna 2007, nr 2.

Efekty kształcenia i opis ECTS: (in Polish)

EU 1 - Posiada wiedzę na temat roli pedagoga szkolnego w procesie wychowania, opieki i profilaktyki oraz role pełnione w szkole.

EU 2 - Zna podstawowe teorie dotyczące wychowania, uczenia się i nauczania, rozumie różnorodne uwarunkowania tych procesów. Ma podstawową wiedzę o uczestnikach działalności edukacyjnej, wychowawczej, opiekuńczej.

EU 3 - Posiada wiedzę na temat metod i technik badawczych i diagnostycznych stosowanych w swoich działaniach.

EU 4 - Posiada szeroką wiedzę na temat metodyki pracy pedagoga szkolnego, podstaw prawnych, organizacji pracy, prowadzonej dokumentacji.. Posiada praktyczne umiejętności prowadzenia zajęć o charakterze profilaktycznym ze szczególnym uwzględnieniem problemów występujących w środowisku szkolnym (agresja, przemoc, uzależnienia). Posiada umiejętność prowadzenia dokumentacji pracy wychowawczej. Jest otwarty na nowatorskie rozwiązania na gruncie metodyki i postępuje zgodnie z dyrektywami metodycznymi.

EU 5 - Potrafi projektować pomoc psychologiczno - pedagogiczną w kierunku rozwiązania konkretnych problemów pedagogicznych i prognozować przebieg ich rozwiązywania oraz przewidywać skutki planowanych działań.

EU 6 - Potrafi pracować w zespole pełniąc różne role; współpracować z nauczycielami i rodzicami, umie przyjmować i wyznaczać zadania, ma elementarne umiejętności organizacyjne.

EU 7 - Posiada umiejętność nawiązywania i podtrzymywania współpracy ze środowiskiem rodzinnym dziecka, placówkami specjalistycznymi i specjalistami. Potrafi dobierać i wykorzystywać dostępne materiały, środki i metody pracy w celu projektowania i efektywnego realizowania działań pedagogicznych (dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych) oraz wykorzystywać nowoczesne technologie w swojej pracy.

EU 8 - Ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, dokonuje samooceny własnych kompetencji i doskonali umiejętności, wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia.

EU 9- Ma świadomość konieczności prowadzenia zindywidualizowanych działań pedagogicznych (dydaktycznych, wychowawczych, opiekuńczych) w stosunku do uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.

Planowany godzinowy nakład pracy studenta (rozliczenie punktów ECTS): (1 ECTS=25-30 godz)

AKTYWNOŚĆ STUDENTA/NAKŁAD PRACY STUDENTA W GODZ.

Godziny kontaktowe, konwersatorium, ćwiczenia/15h

Przygotowanie się do zajęć, lektury/15h

Przygotowanie się do zaliczenia /30h

Sumaryczna liczba punktów ECTS: 2

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Podstawą zaliczania przedmiotu jest zaliczenie pisemne - kolokwium. Przewidywana punktacja - 12 punktów.

3.0 - student ma znikomą wiedzę na temat przepisów dotyczący pracy pedagoga szkolnego, organizacji jego pracy, metod diagnozowania oraz sposobów wsparcia dziecka w doświadczanych przez nie problemach, także w zakresie umiejętności współpracy ze środowiskiem rodzinnym dziecka, placówkami, nie dostrzega potrzeby własnego rozwoju, konieczności nabywania wiedzy i umiejętności w zakresie uwarunkowań trudności występujących u dzieci, niski poziom wiedzy i świadomości metodyki pracy pedagoga i zadań jakie musi realizować.Ocena odpowiada liczbie punktów 5.

3,5 - student ma dostateczną wiedzę na temat organizacji i miejsca pracy pedagoga szkolnego, prowadzonej przez niego dokumentacji, podejmowanych zadań, metod badawczych i technik diagnostycznych, rozpoznaje problemy i trudności uczniów, nie wskazuje jednak sposobów ich rozwiązania i wsparcia, także w zakresie umiejętności współpracy ze środowiskiem rodzinnym dziecka, placówkami, nie wykazuje dostatecznej aktywności w zakresie własnego rozwoju, nabywania wiedzy i umiejętności w zakresie uwarunkowań trudności występujących u dzieci, posiada dostateczny poziom wiedzy i świadomości co do metodyki pracy pedagoga i zadań jakie musi realizować.Ocena odpowiada liczbie punktów 6-7.

4.0 -student posiada podstawową wiedzę na temat organizacji i miejsca pracy pedagoga szkolnego, prowadzonej przez niego dokumentacji, podejmowanych zadań, metod badawczych i technik diagnostycznych, dokonuje rozpoznania problemów i zagrożeń w życiu uczniów, wskazuje sposoby udzielania im pomocy, zna instytucje i podmioty udzielające wsparcia i pomocy dziecku i jego rodzinie, wykazuje aktywność w zakresie własnego rozwoju, nabywania wiedzy i umiejętności w zakresie uwarunkowań trudności występujących u dzieci, posiada dobry poziom wiedzy i świadomości co do metodyki pracy pedagoga i zadań jakie musi realizować.Ocena odpowiada liczbie punktów 8-9.

4.5 - student posiada wiedzę na temat organizacji i miejsca pracy pedagoga szkolnego, prowadzonej przez niego dokumentacji, podejmowanych zadań, metod badawczych i technik diagnostycznych, dokonuje rozpoznania problemów i zagrożeń w życiu uczniów, wskazuje sposoby udzielania im pomocy, zna instytucje i podmioty udzielające wsparcia i pomocy dziecku i jego rodzinie, wykazuje zadowalająca aktywności w zakresie własnego rozwoju, nabywania wiedzy i umiejętności w zakresie uwarunkowań trudności występujących u dzieci, posiada wiedzę i świadomość co do metodyki pracy pedagoga i zadań jakie musi realizować.Ocena odpowiada liczbie punktów 11-10.

5.0 - student posiada bardzo dobrą, całkowitą wiedzę na temat organizacji i miejsca pracy pedagoga szkolnego, prowadzonej przez niego dokumentacji, podejmowanych zadań, metod badawczych i technik diagnostycznych, dokonuje rozpoznania problemów i zagrożeń w życiu uczniów, wskazuje sposoby udzielania im pomocy, zna instytucje i podmioty udzielające wsparcia i pomocy dziecku i jego rodzinie, zna ich kompetencje, wie jak nawiązać współpracę, jest aktywny w zakresie własnego rozwoju, nabywania wiedzy i umiejętności dotyczących uwarunkowań trudności występujących u dzieci, posiada bardzo dobry poziom wiedzy i świadomości co do metodyki pracy pedagoga i zadań jakie musi realizować.Ocena odpowiada liczbie punktów 12.

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
contact accessibility statement mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-1 (2024-05-13)