Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Methodology of Resocialization Work

General data

Course ID: WNP-PS-MRES
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: Methodology of Resocialization Work
Name in Polish: Metodyka pracy resocjalizacyjnej
Organizational unit: Faculty of Education
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): 0 OR 3.00 (depends on study program) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Subject level:

elementary

Learning outcome code/codes:

(in Polish) symbole efektów uczenia się dla kierunku pedagogika specjalna, studia jednolite magisterskie:


PS_TS2_W4,

PS_TS2_U4,

PS_TS2_U8,

PS_TS2_U14,

PS_TS2_K7

Short description: (in Polish)

W trakcie zajęć zostaną studentom przybliżone podstawowe zagadnienia z zakresu metodyki pracy resocjalizacyjnej. Prowadzący przedstawi specyfikę pracy w jednostkach penitencjarnych (placówkach izolacyjnych dla osób dorosłych) oraz placówkach resocjalizacyjnych dla nieletnich. Studenci zostaną zapoznani zarówno teoretycznie jak i praktycznie z metodami pracy w stosunku do dorosłych skazanych oraz nieletnich. Studenci zostaną także zapoznani z probacyjnymi metodami resocjalizacyjnymi. Słuchacze dowiedzą się gdzie oraz przez kogo owe metody są stosowane. Studenci zostaną zapoznani z praktycznymi aspektami tworzenia planów (projektów) resocjalizacyjnych. Od strony ćwiczeniowej zostaną nadto zapoznani ze sposobami rozmów z podopiecznymi.

Full description: (in Polish)

W czasie zajęć omówione zostaną następujące tematy:

1. Zagadnienia wprowadzające (podstawowe pojęcia na temat metodyki);

2. Metodyka pracy resocjalizacyjnej – systematyzacja pojęć (ujęcie definicyjno-teoretyczne);

3. Istota metodyki resocjalizacji, jej cele i zadania. Powiązania metodyki z innymi dyscyplinami;

4. Poznanie środowiska osób pozbawionych wolności – funkcjonowanie zakładów karnych oraz aresztów śledczych;

5. Poznanie środowiska nieletnich w placówkach izolacyjnych - Młodzieżowe Ośrodki Wychowawcze, Okręgowe Ośrodki Wychowawcze, Młodzieżowe Ośrodki Socjoterapii oraz Zakłady Poprawcze;

6. Organizacja pracy i zadania wychowawcy resocjalizacyjnego pracującego z dorosłym skazanym oraz nieletnim;

7. Metody oddziaływania resocjalizującego w stosunku do nieletniego;

8. Metody resocjalizacji penitencjarnej: metody oparte na wpływie osobistym (przykład własny, doradzanie wychowawcze, przekonywanie). Metody oparte na wpływie sytuacyjnym (organizowanie doświadczeń, nagradzanie i karanie dyscyplinarne);

9. Metody resocjalizacyjne stosowane w warunkach probacyjnych;

10. Tworzenie planów resocjalizacyjnych (ćw. praktyczne);

11. Sposoby rozmów z podopiecznymi - praktyczne wskazania.

Bibliography: (in Polish)

1) Czapów Cz. Jedlewski St., Pedagogika resocjalizacyjna, Wydawnictwo PWN, Warszawa 1971;

2) Czapów Cz., Wychowanie resocjalizujące: elementy metodyki i diagnostyki, Wydawnictwo PWN, Warszawa 1978;

3) Fidelus A., Determinanty readaptacji społecznej skazanych, Wydawnictwo UKSW, Warszawa 2012;

4) Górski S., Metodyka resocjalizacji, Wydawnictwo Instytut Wydawniczy Związków Zawodowych, Warszawa 1985;

5) Konopczyński M., Teoretyczne podstawy metodyki oddziaływań resocjalizacyjnych, Wydawnictwo PWN, Warszawa 2006;

6) Konopczyński M., Metody Twórczej Resocjalizacji, Wydawnictwo PWN, Warszawa 2007;

7) Lipkowski O., Resocjalizacja, Wydawnictwo WSiP, Warszawa 1980;

8) Machel H., Sens i bezsens resocjalizacji penitencjarnej - casus polski (Studium penitencjarno-pedagogiczne), Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2008;

9) Machel H., Więzienie jako instytucja karna i izolacyjna, Wydawnictwo Arche, Gdańsk 2003;

10) Marczak M., Resocjalizacyjne programy penitencjarne realizowane przez Służbę Więzienną w Polsce, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2009;

11) Pospiszyl K., Resocjalizacja. Teoretyczne podstawy oraz przykłady programów oddziaływań, ŻAK Wydawnictwo Akademickie, Warszawa 2012;

12) Pytka L., Pedagogika resocjalizacyjna. Wybrane zagadnienia teoretyczne diagnostyczne i metodyczne, Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej, Warszawa 2005;

13) Urban B., Stanik J. (red.), Resocjalizacja: teoria i praktyka pedagogiczna, t. 1, Wydawnictwo PWN, Warszawa 2007;

14) Miller W., Rollnick S., Dialog motywujący, Wydawnictwo UJ, Kraków 2022.

Akty prawne:

1) Ustawa z dnia 6 czerwca 1997 r. – Kodeks karny, (Dz. U. z 2018 r. poz. 1600 i 2077 oraz z 2019 r. poz. 730, 858 i 870);

2) Ustawa z dnia 6 czerwca 1997 r. – Kodeks karny wykonawczy, (Dz. U. z 2020 r., poz. 523 ze zm.);

3) Ustawa z dnia 9 kwietnia 2010 r. o Służbie Więziennej, (Dz. U. z 2018 r. poz. 1542, 1669, 2245 i 2399 oraz z 2019 r. poz. 125);

4) Ustawa z dnia 9 czerwca 2022 r. o wspieraniu i resocjalizacji nieletnich (Dz. U. 2022, poz. 1700;

5) Ustawa z dnia 27 lipca 2001 r. o kuratorach sądowych (Dz.U. 2020 poz. 167);

6) Rozporządzenia wykonawcze.

Efekty kształcenia i opis ECTS: (in Polish)

1. W zakresie wiedzy:

Student posiada uporządkowaną wiedzę na temat teorii i praktyki wychowania resocjalizującego. Ma uporządkowana wiedzę dotyczącą różnych środowisk wychowawczych (w środowisku zamkniętym i otwartym), ich specyfiki i procesów w nich zachodzących, definiuje pojęcia związane z metodyką resocjalizacji, wymienia metody pracy resocjalizacyjnej i opisuje je.

2. W zakresie umiejętności:

Student potrafi przełożyć zdobytą wiedzę teoretyczną na praktyczne oddziaływanie.

3. W zakresie kompetencji społecznych:

Student ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego rozwoju osobistego i zawodowego. Docenia znaczenie nauk pedagogicznych dla rozwoju jednostki i prawidłowych więzi w środowiskach społecznych oraz rozumie potrzebę systematycznego budowania warsztatu pracy pedagoga resocjalizacyjnego.

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Na ocenę końcową składać się będą następujące elementy:

1. Obecność na zajęciach - akceptowana jest jedna nieobecność nieusprawiedliwiona, każda kolejna obniży ocenę o pół stopnia;

2. Aktywność na zajęciach - możliwe podniesienie oceny końcowej o pół stopnia;

3. Praca zaliczeniowa.

na ocenę 3,0 student potrafi:

podać definicję resocjalizacji, metodyki, potrafi wymienić podstawowe metody resocjalizacyjne, widzi różnicę w stosowanych metodach resocjalizacyjnych względem dorosłego skazanego oraz nieletniego;

na ocenę 3,5 student potrafi:

podać definicję resocjalizacji, metodyki, potrafi wymienić podstawowe metody resocjalizacyjne (umie je rozróżnić oraz opisać), widzi różnicę w stosowanych metodach resocjalizacyjnych względem dorosłego skazanego oraz nieletniego, umie opisać w stopniu podstawowym organizację i funkcjonowanie zakładów karnych oraz izolacyjnych placówek dla nieletnich;

na ocenę 4,0 student potrafi:

podać definicję resocjalizacji, metodyki, potrafi wymienić metody resocjalizacyjne (umie je rozróżnić oraz opisać), widzi różnicę w stosowanych metodach resocjalizacyjnych względem dorosłego skazanego oraz nieletniego, umie opisać szczegółowo organizację i funkcjonowanie zakładów karnych oraz izolacyjnych placówek dla nieletnich, zna zadania wychowawcy resocjalizacyjnego, posiada podstawowy warsztat pracy do stosowania oddziaływań resocjalizacyjnych;

na ocenę 4,5 student potrafi:

podać definicję resocjalizacji, metodyki, potrafi wymienić metody resocjalizacyjne (umie je rozróżnić oraz opisać) - ma umiejętności do zastosowania ich w praktyce, widzi różnicę w stosowanych metodach resocjalizacyjnych względem dorosłego skazanego oraz nieletniego, umie opisać szczegółowo organizację i funkcjonowanie zakładów karnych oraz izolacyjnych placówek dla nieletnich, zna szczegółowe zadania wychowawcy resocjalizacyjnego, posiada dość obszerny warsztat pracy do stosowania oddziaływań resocjalizacyjnych;

na ocenę 5,0 student potrafi:

podać definicję resocjalizacji, metodyki, potrafi wymienić metody resocjalizacyjne (umie je rozróżnić oraz opisać) - ma umiejętności do zastosowania ich w praktyce, umie powiązać metodykę pracy resocjalizacyjnej z innymi dziedzinami nauki, widzi różnicę w stosowanych metodach resocjalizacyjnych względem dorosłego skazanego oraz nieletniego, umie opisać szczegółowo organizację i funkcjonowanie zakładów karnych oraz izolacyjnych placówek dla nieletnich, zna szczegółowe zadania wychowawcy resocjalizacyjnego, posiada dużą wiedzę do stosowania oddziaływań resocjalizacyjnych - umie przeprowadzać rozmowy o charakterze resocjalizacyjnym, potrafi stosować metody resocjalizacyjne w środowisku otwartym (wolnościowym), umie tworzyć plany resocjalizacyjne i specjalistyczne projekty resocjalizacyjne

Classes in period "Summer semester 2022/23" (past)

Time span: 2023-02-01 - 2023-06-30
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Classes, 30 hours, 18 places more information
Coordinators: Artur Pięta
Group instructors: Artur Pięta
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - graded credit
Classes - graded credit
(in Polish) E-Learning:

(in Polish) E-Learning (pełny kurs)

Type of subject:

obligatory

(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

(in Polish) nie dotyczy

Short description: (in Polish)

W trakcie zajęć zostaną studentom przybliżone podstawowe zagadnienia z zakresu metodyki pracy resocjalizacyjnej. Prowadzący przedstawi specyfikę pracy w jednostkach penitencjarnych (placówkach izolacyjnych dla osób dorosłych) oraz placówkach resocjalizacyjnych dla nieletnich. Studenci zostaną zapoznani zarówno teoretycznie jak i praktycznie z metodami pracy w stosunku do dorosłych skazanych oraz nieletnich. Studenci zostaną także zapoznani z probacyjnymi metodami resocjalizacyjnymi. Słuchacze dowiedzą się gdzie oraz przez kogo owe metody są stosowane. Studenci zostaną zapoznani z praktycznymi aspektami tworzenia planów (projektów) resocjalizacyjnych. Od strony ćwiczeniowej zostaną nadto zapoznani ze sposobami rozmów z podopiecznymi.

Full description: (in Polish)

W czasie zajęć omówione zostaną następujące tematy:

1. Zagadnienia wprowadzające (podstawowe pojęcia na temat metodyki);

2. Metodyka pracy resocjalizacyjnej – systematyzacja pojęć (ujęcie definicyjno-teoretyczne);

3. Istota metodyki resocjalizacji, jej cele i zadania. Powiązania metodyki z innymi dyscyplinami;

4. Poznanie środowiska osób pozbawionych wolności – funkcjonowanie zakładów karnych oraz aresztów śledczych;

5. Poznanie środowiska nieletnich w placówkach izolacyjnych - Młodzieżowe Ośrodki Wychowawcze, Okręgowe Ośrodki Wychowawcze, Młodzieżowe Ośrodki Socjoterapii oraz Zakłady Poprawcze;

6. Organizacja pracy i zadania wychowawcy resocjalizacyjnego pracującego z dorosłym skazanym oraz nieletnim;

7. Metody oddziaływania resocjalizującego w stosunku do nieletniego;

8. Metody resocjalizacji penitencjarnej: metody oparte na wpływie osobistym (przykład własny, doradzanie wychowawcze, przekonywanie). Metody oparte na wpływie sytuacyjnym (organizowanie doświadczeń, nagradzanie i karanie dyscyplinarne);

9. Metody resocjalizacyjne stosowane w warunkach probacyjnych;

10. Tworzenie planów resocjalizacyjnych (ćw. praktyczne);

11. Sposoby rozmów z podopiecznymi - praktyczne wskazania.

Bibliography: (in Polish)

1) Czapów Cz. Jedlewski St., Pedagogika resocjalizacyjna, Wydawnictwo PWN, Warszawa 1971;

2) Czapów Cz., Wychowanie resocjalizujące: elementy metodyki i diagnostyki, Wydawnictwo PWN, Warszawa 1978;

3) Fidelus A., Determinanty readaptacji społecznej skazanych, Wydawnictwo UKSW, Warszawa 2012;

4) Górski S., Metodyka resocjalizacji, Wydawnictwo Instytut Wydawniczy Związków Zawodowych, Warszawa 1985;

5) Konopczyński M., Teoretyczne podstawy metodyki oddziaływań resocjalizacyjnych, Wydawnictwo PWN, Warszawa 2006;

6) Konopczyński M., Metody Twórczej Resocjalizacji, Wydawnictwo PWN, Warszawa 2007;

7) Lipkowski O., Resocjalizacja, Wydawnictwo WSiP, Warszawa 1980;

8) Machel H., Sens i bezsens resocjalizacji penitencjarnej - casus polski (Studium penitencjarno-pedagogiczne), Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2008;

9) Machel H., Więzienie jako instytucja karna i izolacyjna, Wydawnictwo Arche, Gdańsk 2003;

10) Marczak M., Resocjalizacyjne programy penitencjarne realizowane przez Służbę Więzienną w Polsce, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2009;

11) Pospiszyl K., Resocjalizacja. Teoretyczne podstawy oraz przykłady programów oddziaływań, ŻAK Wydawnictwo Akademickie, Warszawa 2012;

12) Pytka L., Pedagogika resocjalizacyjna. Wybrane zagadnienia teoretyczne diagnostyczne i metodyczne, Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej, Warszawa 2005;

13) Urban B., Stanik J. (red.), Resocjalizacja: teoria i praktyka pedagogiczna, t. 1, Wydawnictwo PWN, Warszawa 2007;

14) Miller W., Rollnick S., Dialog motywujący, Wydawnictwo UJ, Kraków 2022.

Akty prawne:

1) Ustawa z dnia 6 czerwca 1997 r. – Kodeks karny, (Dz. U. z 2018 r. poz. 1600 i 2077 oraz z 2019 r. poz. 730, 858 i 870);

2) Ustawa z dnia 6 czerwca 1997 r. – Kodeks karny wykonawczy, (Dz. U. z 2020 r., poz. 523 ze zm.);

3) Ustawa z dnia 9 kwietnia 2010 r. o Służbie Więziennej, (Dz. U. z 2018 r. poz. 1542, 1669, 2245 i 2399 oraz z 2019 r. poz. 125);

4) Ustawa z dnia 9 czerwca 2022 r. o wspieraniu i resocjalizacji nieletnich (Dz. U. 2022, poz. 1700;

5) Ustawa z dnia 27 lipca 2001 r. o kuratorach sądowych (Dz.U. 2020 poz. 167);

6) Rozporządzenia wykonawcze.

Classes in period "Summer semester 2023/24" (in progress)

Time span: 2024-02-15 - 2024-06-30
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Classes, 30 hours, 18 places more information
Coordinators: Artur Pięta
Group instructors: Artur Pięta
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - graded credit
Classes - graded credit
Type of subject:

obligatory

(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

(in Polish) nie dotyczy

Short description: (in Polish)

W trakcie zajęć zostaną studentom przybliżone podstawowe zagadnienia z zakresu metodyki pracy resocjalizacyjnej. Prowadzący przedstawi specyfikę pracy w jednostkach penitencjarnych (placówkach izolacyjnych dla osób dorosłych) oraz placówkach resocjalizacyjnych dla nieletnich. Studenci zostaną zapoznani zarówno teoretycznie jak i praktycznie z metodami pracy w stosunku do dorosłych skazanych oraz nieletnich. Studenci zostaną także zapoznani z probacyjnymi metodami resocjalizacyjnymi. Słuchacze dowiedzą się gdzie oraz przez kogo owe metody są stosowane. Studenci zostaną zapoznani z praktycznymi aspektami tworzenia planów (projektów) resocjalizacyjnych. Od strony ćwiczeniowej zostaną nadto zapoznani ze sposobami rozmów z podopiecznymi.

Full description: (in Polish)

W czasie zajęć omówione zostaną następujące tematy:

1. Zagadnienia wprowadzające (podstawowe pojęcia na temat metodyki);

2. Metodyka pracy resocjalizacyjnej – systematyzacja pojęć (ujęcie definicyjno-teoretyczne);

3. Istota metodyki resocjalizacji, jej cele i zadania. Powiązania metodyki z innymi dyscyplinami;

4. Poznanie środowiska osób pozbawionych wolności – funkcjonowanie zakładów karnych oraz aresztów śledczych;

5. Poznanie środowiska nieletnich w placówkach izolacyjnych - Młodzieżowe Ośrodki Wychowawcze, Okręgowe Ośrodki Wychowawcze, Młodzieżowe Ośrodki Socjoterapii oraz Zakłady Poprawcze;

6. Organizacja pracy i zadania wychowawcy resocjalizacyjnego pracującego z dorosłym skazanym oraz nieletnim;

7. Metody oddziaływania resocjalizującego w stosunku do nieletniego;

8. Metody resocjalizacji penitencjarnej: metody oparte na wpływie osobistym (przykład własny, doradzanie wychowawcze, przekonywanie). Metody oparte na wpływie sytuacyjnym (organizowanie doświadczeń, nagradzanie i karanie dyscyplinarne);

9. Metody resocjalizacyjne stosowane w warunkach probacyjnych;

10. Tworzenie planów resocjalizacyjnych (ćw. praktyczne);

11. Sposoby rozmów z podopiecznymi - praktyczne wskazania.

Bibliography: (in Polish)

1) Czapów Cz. Jedlewski St., Pedagogika resocjalizacyjna, Wydawnictwo PWN, Warszawa 1971;

2) Czapów Cz., Wychowanie resocjalizujące: elementy metodyki i diagnostyki, Wydawnictwo PWN, Warszawa 1978;

3) Fidelus A., Determinanty readaptacji społecznej skazanych, Wydawnictwo UKSW, Warszawa 2012;

4) Górski S., Metodyka resocjalizacji, Wydawnictwo Instytut Wydawniczy Związków Zawodowych, Warszawa 1985;

5) Konopczyński M., Teoretyczne podstawy metodyki oddziaływań resocjalizacyjnych, Wydawnictwo PWN, Warszawa 2006;

6) Konopczyński M., Metody Twórczej Resocjalizacji, Wydawnictwo PWN, Warszawa 2007;

7) Lipkowski O., Resocjalizacja, Wydawnictwo WSiP, Warszawa 1980;

8) Machel H., Sens i bezsens resocjalizacji penitencjarnej - casus polski (Studium penitencjarno-pedagogiczne), Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2008;

9) Machel H., Więzienie jako instytucja karna i izolacyjna, Wydawnictwo Arche, Gdańsk 2003;

10) Marczak M., Resocjalizacyjne programy penitencjarne realizowane przez Służbę Więzienną w Polsce, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2009;

11) Pospiszyl K., Resocjalizacja. Teoretyczne podstawy oraz przykłady programów oddziaływań, ŻAK Wydawnictwo Akademickie, Warszawa 2012;

12) Pytka L., Pedagogika resocjalizacyjna. Wybrane zagadnienia teoretyczne diagnostyczne i metodyczne, Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej, Warszawa 2005;

13) Urban B., Stanik J. (red.), Resocjalizacja: teoria i praktyka pedagogiczna, t. 1, Wydawnictwo PWN, Warszawa 2007;

14) Miller W., Rollnick S., Dialog motywujący, Wydawnictwo UJ, Kraków 2022.

Akty prawne:

1) Ustawa z dnia 6 czerwca 1997 r. – Kodeks karny, (Dz. U. z 2018 r. poz. 1600 i 2077 oraz z 2019 r. poz. 730, 858 i 870);

2) Ustawa z dnia 6 czerwca 1997 r. – Kodeks karny wykonawczy, (Dz. U. z 2020 r., poz. 523 ze zm.);

3) Ustawa z dnia 9 kwietnia 2010 r. o Służbie Więziennej, (Dz. U. z 2018 r. poz. 1542, 1669, 2245 i 2399 oraz z 2019 r. poz. 125);

4) Ustawa z dnia 9 czerwca 2022 r. o wspieraniu i resocjalizacji nieletnich (Dz. U. 2022, poz. 1700;

5) Ustawa z dnia 27 lipca 2001 r. o kuratorach sądowych (Dz.U. 2020 poz. 167);

6) Rozporządzenia wykonawcze.

Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)