Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Psychology of human development

General data

Course ID: WNP-PS-PCZ-KK
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: Psychology of human development
Name in Polish: Psychologia rozwoju człowieka
Organizational unit: Faculty of Education
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): 0 OR 3.00 (depends on study program) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Subject level:

elementary

Learning outcome code/codes:

(in Polish) symbole efektów uczenia się dla kierunku pedagogika specjalna, studia jednolite magisterskie:


PS_W3

PS_W10

PS_U2

PS_U5

PS_U6

PS_K4

Short description: (in Polish)

Celem ćwiczeń jest zapoznanie studentów z wybranymi zagadnieniami z zakresu psychologii rozwoju człowieka, w tym w szczególności ze zmianami rozwojowymi w poszczególnych okresach życia oraz możliwościami rozpoznawania i wspierania rozwoju poznawczego, społeczno-emocjonalnego , motorycznego oraz mowy dzieci i młodzieży.

Full description: (in Polish)

Pojęcie rozwoju, zmiany rozwojowej, tempa, rytmu i dynamiki

Wybrane aspekty rozwoju motorycznego, poznawczego, emocjonalno-społecznego, moralnego oraz rozwoju mowy człowieka w cyklu życia

Gry, zabawy i inne aktywności wpierające rozwój poznawczych, społeczno-emocjonalny i ruchowy dziecka

Etapy rozwoju rysunku dziecka. Analiza rysunków dziecięcych

Zabawa, zabawki i literatura dziecięca a rozwój dziecka w okresie wczesnego i średniego dzieciństwa

Place zabaw, wystawy i muzea jako przestrzenie rozwoju dziecka

Obserwacja i wywiad w psychologii rozwojowej

Zaburzenia w rozwoju - przegląd wybranych zespołów genetycznych (etiologia, epidemiologia, charakterystyka, przebieg rozwoju, szanse edukacyjne, terapia)

Wybrane metody wspomagania rozwoju dziecka oraz rozwijania umiejętności psychospołecznych na poszczególnych etapach życia

Bibliography: (in Polish)

LITERATURA OBOWIĄZKOWA:

Bee, H. (2004), Psychologia rozwoju człowieka, Poznań: Wydawnictwo Zysk i S-ka.

Birch, A. (2005), Psychologia rozwojowa w zarycie. Od niemowlęctwa do dorosłości, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Brzezińka A. I. (2015). Psychologiczne portrety. Praktyczna psychologia rozwojowa, Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

Ciccarelli S. K., White J. N. (2015). Psychologia, Poznań: Dom Wydawniczy REBIS.

Harwas-Napierała, B., Trempała, J. (red.) (2005), Psychologia rozwoju człowieka. Charakterystyka okresów życia człowieka, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Cytowska B., Winczura B., Stawarski A. (2008). Dzieci chore, niepełnosprawne i z utrudnieniami w rozwoju. Kraków: Oficyna Wydawnicza„Impuls”.

Twardowski A. (2009). Wspomaganie rozwoju dzieci z rzadkimi zespołami genetycznymi. Poznań: Wydawnictwo Naukowe PolskiegoTowarzystwa Pedagogicznego.

Turner, J. S. Helms, D. B. (1999), Rozwój człowieka, Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.

Vasta, R. (1995), Psychologia dziecka, Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.

Wadsworth, B. J. (1998), Teoria Piageta. Poznawczy i emocjonalny rozwój dziecka, Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.

LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA:

Gruszczyk-Kolczyńska, E., Zielińska, E. (2004), Wspomaganie rozwoju umysłowego trzylatków i dzieci starszych wolniej rozwijających się,Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.

Eliot L. (2010).,Co tam się dzieje. Jak rozwijać mózg i umysł w pierwszych latach życia, Wyd. Media Rodzina, Poznań.

Rostowski J. (2012), Rozwój mózgu człowieka w cyklu życia. Aspekty bioneuropsychologiczne, Wyd. Difin, Warszawa.

Sekułowicz M., Kruk-Lasocka J., Kulmatycki L. (red.).(2008), Psychomotoryka. Ruch pełen znaczeń. Wyd. Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej, Wrocław

Efekty kształcenia i opis ECTS: (in Polish)

PS_W3 posiada pogłębioną wiedzę psychologiczną i pedagogiczną pozwalającą na rozumienie procesów prawidłowego i zaburzonego rozwoju człowieka oraz procesów socjalizacji, wychowania i nauczania-uczenia się

PS_W10 posiada pogłębioną wiedzę w zakresie organizacji i metodyki kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi

PS_U2 potrafi prawidłowo rozpoznawać zjawiska społeczne oraz interpretować je z punktu widzenia psychologii rozwojowej i pedagogiki specjalnej

PS_U5 poosiada umiejętność wykorzystywania aktualnych koncepcji psychologicznych i pedagogicznych w planowaniu, realizacji i ewaluacji procesu wychowania i nauczania uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi

PS_U6 potrafi wykorzystywać na podstawowym poziomie wiedzę psychologiczną oraz na rozszerzonym poziomie wiedzę pedagogiczną do analizowania zachowań, procesów i zjawisk w obszarze edukacji, rehabilitacji, terapii i resocjalizacji

PS_K4 jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści; uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych oraz zasięgania opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązywaniem problemów

NAKŁAD PRACY STUDENTA

Godziny kontaktowe ćwiczenia 30 h

Przygotowanie się do zajęć, lektury 25h

Przygotowanie projektu 20h

Sumaryczna liczba punktów ECTS 3

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Ocena projektu zespołowego polegającego na przygotowaniu i przedstawieniu prezentacji na zadany temat.

Kryteria oceny:

zgodność z tematem (0-2p.), poprawność merytoryczna (0-2p.),struktura (0-2p.), odwołanie do źródeł (0-2p.), poprawność językowa (0-2p.) , staranność wykonania (0-2p.), przedstawienie i omówienie (0-2p.)

punktacja:

14-13p. ocena: bardzo dobry(5)

12 p. ocena: dobry plus (4.5)

11-10 p. ocena: dobry (4)

9 p. ocena: dostateczny plus (3.5)

8-7 p. ocena: dostateczny (3)

Classes in period "Summer semester 2021/22" (past)

Time span: 2022-02-01 - 2022-06-30
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Classes, 30 hours, 23 places more information
Coordinators: Kamil Kuracki
Group instructors: Kamil Kuracki
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - graded credit
Classes - graded credit
(in Polish) E-Learning:

(in Polish) E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy

Type of subject:

obligatory

(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

(in Polish) nie dotyczy

Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)