Psychologia edukacji i wychowania
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WNP-PS-PEW-CW |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Psychologia edukacji i wychowania |
Jednostka: | Wydział Nauk Pedagogicznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | symbole efektów uczenia się dla kierunku PEDAGOGIKA SPECJALNA, studia jednolite magisterskie: PS_W3 PS_W10 PS_U2 PS_U5 PS_U6 PS_K4 |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów ze specyfiką pracy w obszarze psychologii edukacji i wychowania, zasadami wykorzystania wiedzy psychologicznej w projektowaniu i realizacji procesów edukacji i wychowania na różnych etapach życia ludzkiego. |
Pełny opis: |
1. Psychologia wychowania w pracy z rodziną. 2. Praca psychologiczna w placówce oświatowej. 3. Działalność instytucji i organizacji wspierających działania wychowawcze i edukacyjne. 4. Praca edukacyjna i wychowawcza z dziećmi i młodzieżą o nietypowym rozwoju. 5. Praca edukacyjna i wychowawcza z dziećmi i młodzieżą z zaburzeniami zachowania. 6. Wychowanie zdrowotne i seksualne. 7. Budowanie postawy uczenia się przez całe życie, poradnictwo zawodowe. |
Literatura: |
Liberska, H., Trempała, J. (red.). (2020). Psychologia wychowania. Wybrane problemy. Warszawa: PWN. Strelau, J. (red.). (2005). Psychologia. Podręcznik akademicki (T.3). Gdańsk: GWP. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Student wie/zna - czym zajmuje się psychologia edukacji i wychowania - w jaki sposób wspierać rodzinę w optymalizacji procesu wychowania - specyfikę pracy w placówce oświatowej oraz innych instytucjach wspierających procesy wychowania i edukacji - w jaki sposób realizować z dziećmi i młodzieżą treści w obszarze wychowania zdrowotnego i seksualnego Student umie - dostosować metody pracy do potrzeb i możliwości dziecka o specjalnych potrzebach edukacyjnych - nawiązać pozytywny kontakt i skutecznie pracować z dzieckiem z zaburzonym zachowaniem - zachęcać do budowania postawy uczenia się przez całe życie poprzez działania z zakresu doradztwa zawodowego Student chce - rozwijać swoją wiedzę i umiejętności w zakresie psychologii edukacji i wychowania - zrozumieć przyczyny i pozytywnie wykorzystać elementy indywidualnego funkcjonowania wychowanka OPIS ECTS Udział w ćwiczeniach: 15 godz. Zapoznanie się z literaturą: 15 godz. Zadania domowe: 5 godz. |
Metody i kryteria oceniania: |
Na ocenę końcową składają się: - obecność na zajęciach (20% oceny) - aktywność na zajęciach (40% oceny) - zadanie domowe (40% oceny) 90-100% – bdb Student posiada szeroką wiedzę i umiejętności w zakresie zagadnień psychologii edukacji i wychowania. Orientuje się w charakterystyce i możliwościach pracy wychowawczej i edukacyjnej w różnych instytucjach. Rozumie specyfikę pracy z uczniami o specjalnych potrzebach edukacyjnych. Potrafi odnieść swoją wiedzę do własnego życia zawodowego, a także wykorzystać ją w celu zrozumienia funkcjonowania innej osoby, planowania i realizacji pracy z nią. 80-89 – db+ Student posiada szeroką wiedzę i umiejętności w zakresie zagadnień psychologii edukacji i wychowania. Orientuje się w charakterystyce i możliwościach pracy wychowawczej i edukacyjnej w różnych instytucjach. Rozumie specyfikę pracy z uczniami o specjalnych potrzebach edukacyjnych. Najczęściej potrafi odnieść swoją wiedzę do własnego życia zawodowego, a także wykorzystać ją w celu zrozumienia funkcjonowania innej osoby, planowania i (zazwyczaj) realizacji pracy z nią. 70-79 – db Student posiada wiedzę i umiejętności w zakresie zagadnień psychologii edukacji i wychowania. Orientuje się w charakterystyce i możliwościach pracy wychowawczej i edukacyjnej w różnych instytucjach. Zwykle rozpoznaje specyfikę pracy z uczniami o specjalnych potrzebach edukacyjnych. Często potrafi odnieść swoją wiedzę do własnego życia zawodowego oraz wykorzystać ją w celu zrozumienia funkcjonowania innej osoby i planowania pracy z nią. 60- 69 – dst+ Student posiada wiedzę w zakresie zagadnień psychologii edukacji i wychowania. Orientuje się w charakterystyce i możliwościach pracy wychowawczej i edukacyjnej w różnych instytucjach. Niekiedy rozpoznaje specyfikę pracy z uczniami o specjalnych potrzebach edukacyjnych. Czasem potrafi wykorzystać swoją wiedzę w celu zrozumienia funkcjonowania innej osoby i planowania pracy z nią. 50-59 – dst Student posiada wiedzę w zakresie zagadnień psychologii edukacji i wychowania. Orientuje się w charakterystyce i możliwościach pracy wychowawczej i edukacyjnej w niektórych instytucjach. Niekiedy rozpoznaje specyfikę pracy z uczniami o specjalnych potrzebach edukacyjnych. 0-50 – ndst Student nie posiada podstawowej wiedzy i umiejętności w zakresie podstaw psychologii edukacji i wychowania. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2022-02-01 - 2022-06-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin, 18 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Joanna Ossowska | |
Prowadzący grup: | Joanna Ossowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.