Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

(in Polish) Psychologia kliniczna

General data

Course ID: WNP-PS-PK-C
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: (unknown)
Name in Polish: Psychologia kliniczna
Organizational unit: Faculty of Education
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): 0 OR 3.00 (depends on study program) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Subject level:

elementary

Learning outcome code/codes:

(in Polish) symbole efektów uczenia się dla kierunku pedagogika specjalna, studia jednolite magisterskie:

PS_W3 PS_W4

PS_U2 PS_U5

PS_U6 PS_K1

Preliminary Requirements:

(in Polish) podstawowa wiedza z zakresu psychologii ogólnej i psychologii rozwoju człowieka

Short description: (in Polish)

Celem zajęć będzie zapoznanie studenta z charakterystyką zaburzeń zdrowia psychicznego (zaburzenia lękowe, zaburzenia depresyjne, zaburzenia hiperkinetyczne, zaburzenia zachowania, zaburzenia odżywiania, autyzm i Zespół Aspergera). Student pozna etiologię zaburzeń, typowy obraz kliniczny i sposoby pomocy osobom doświadczającym określonych problemów zdrowia psychicznego.

Full description: (in Polish)

Podczas ćwiczeń zostaną omówione następujące tematy:

1. Różnicowanie niepokojących zachowań u dzieci - norma rozwojowa czy problem psychiczny?

2,3. Zaburzenia lękowe - etiologia, objawy, leczenie

4. Zaburzenia depresyjne - etiologia, objawy, leczenie

5,6. ADHD - zaburzenie hiperkinetyczne - etiologia, objawy, różnicowanie objawów ADHD od zachowań niepożądanych, metodyka pracy z dzieckiem z diagnozą ADHD

7,8. Zaburzenia zachowania i zachowania opozycyjno-buntownicze - etiologia, obraz kliniczny, różnicowanie, typy, metody pomocy

9. Zaburzenia odżywiania (anoreksja, bulimia) - etiologia, objawy, leczenie, modele powstawania zaburzeń odżywiania

10. Autyzm dziecięcy i Zespół Aspergera - etiologia, objawy, różnicowanie, metody wspierania rozwoju dziecka z diagnozą CZR

11. Dziecko z zaburzeniami psychotycznymi

12. Dziecko przewlekle chore w szkole

Bibliography: (in Polish)

Literatura obowiązkowa:

- Sęk H., Psychologia kliniczna 2, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2013

- Rola J., Zalewska M., Wybrane zagadnienia z psychologii klinicznej dziecka, Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej, Warszawa 2002

- Seligmann E.P., Walker E.F., Rosenhan D.L., Psychopatologia, Wydawnictwo Zysk i S-ka, Poznań 2003

- Bilikiewicz A., Psychiatria, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2007

-Meyer Robert G, Psychopatologia, Gdańskie Wydaw. Psychologiczne, Gdańsk 2003

- Borkowska A. Cierpiałkowska L., Grzegorzewska I, Psychologia kliniczna dzieci i młodzieży, PWN, Warszawa 2020

Cykl książek "One są wśród nas" opracowanych przez ORE

Efekty kształcenia i opis ECTS: (in Polish)

WIEDZA: W04: Student ma wiedzę na temat etiologii, obrazu klinicznego i metod pracy z osobami doświadczającymi zaburzeń zdrowia psychicznego (zaburzenia lękowe, depresyjne, hiperkenetyczne, zachowania, odżywiania, całościowe zaburzenia rozwoju)

UMIEJĘTNOŚCI: U05: Student umie wskazać różnice pomiędzy różnymi zaburzeniami psychicznymi, diagnozować problem i dobrać odpowiednie metody pomocy psychologiczno-pedagogicznej

KOMPETENCJE SPOŁECZNE K01: Student potrafi wykorzystać zdobytą podczas ćwiczeń wiedzę na temat zaburzeń zdrowia psychicznego dla rozpoznawania potrzeb dzieci, młodzieży i dorosłych oraz projektowania działań pomocowych

Opis ECTS:

Udział w ćwiczeniach : 30 godz.

Czas na zapoznanie się z literaturą: 10 godz.

Przygotowanie prezentacji: 10 godz.

Aktywność studenta podczas ćwiczeń: 20 godz.

Przygotowanie do egzaminu 20 godz.

SUMA GODZIN 90 godzin

LICZBA ECTS 90 godz./30 godz. = 3

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Warunki zaliczenia ćwiczeń:

- obecność na ćwiczeniach (dopuszczalne 2 nieobecności w semestrze)

- przygotowanie prezentacji z wybranego tematu (w grupach) i ich prezentacja w trakcie zajęć

- kolokwium pisemne - test (pytania jednokrotnego wyboru, za każde pytanie student może otrzymać 1 pkt

Skala:

91-100% - 5 (bdb)

81-90% - 4+ (db+)

71-80% - 4 (db)

61-70% - 3+ (dst+)

50-60% - 3 (dst)

0-49% - 2 (ndst)

Student na ocenę:

3 w stopniu dostatecznym opanował wiedzę z psychopatologii ogólnej, charakteryzuje ogólnie modele teoretyczne w psychologii klinicznej, definiuje przyczyny zaburzeń psychicznych, odróżnia grupy zaburzeń zdrowia psychicznego

3+ w stopniu dostatecznym opanował wiedzę z psychopatologii ogólnej, charakteryzuje ogólnie modele teoretyczne w psychologii klinicznej, definiuje przyczyny zaburzeń psychicznych, potrafi odróżnić objawy różnych zaburzeń zdrowia psychicznego

4 w dobrym stopniu opanował wiedzę z psychopatologii ogólnej, dobrze charakteryzuje modele teoretyczne w psychologii klinicznej, definiuje przyczyny zaburzeń psychicznych, potrafi odróżnić objawy różnych zaburzeń zdrowia psychicznego

4+ w dobrym stopniu opanował wiedzę z psychopatologii ogólnej, dobrze charakteryzuje modele teoretyczne w psychologii klinicznej, definiuje przyczyny zaburzeń psychicznych, potrafi odróżnić objawy różnych zaburzeń zdrowia psychicznego, ma świadomość indywidualizacji pracy z chorym

5 w bardzo dobrym stopniu opanował wiedzę z psychopatologii ogólnej, bardzo dobrze charakteryzuje modele teoretyczne w psychologii klinicznej, definiuje przyczyny zaburzeń psychicznych, potrafi odróżnić objawy różnych zaburzeń zdrowia psychicznego, ma świadomość indywidualizacji pracy z chorym, aktywnie uczestniczy w zajęciach podczas dyskusji

Classes in period "Winter semester 2023/24" (past)

Time span: 2023-10-01 - 2024-01-31
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Classes, 30 hours, 19 places more information
Coordinators: Martyna Czarnecka
Group instructors: Martyna Czarnecka
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - graded credit
Classes - graded credit
(in Polish) Opis nakładu pracy studenta w ECTS:

(in Polish) Opis ECTS:

Udział w ćwiczeniach : 30 godz.

Czas na zapoznanie się z literaturą: 10 godz.

Przygotowanie prezentacji: 10 godz.

Aktywność studenta podczas ćwiczeń: 20 godz.

Przygotowanie do egzaminu 20 godz.

SUMA GODZIN 90 godzin

LICZBA ECTS 90 godz./30 godz. = 3

Type of subject:

obligatory

(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

(in Polish) nie dotyczy

Short description: (in Polish)

Celem zajęć będzie zapoznanie studenta z charakterystyką zaburzeń zdrowia psychicznego (zaburzenia lękowe, zaburzenia depresyjne, zaburzenia hiperkinetyczne, zaburzenia zachowania, zaburzenia odżywiania, autyzm i Zespół Aspergera). Student pozna etiologię zaburzeń, typowy obraz kliniczny i sposoby pomocy osobom doświadczającym określonych problemów zdrowia psychicznego.

Full description: (in Polish)

Podczas ćwiczeń zostaną omówione następujące tematy:

1. Różnicowanie niepokojących zachowań u dzieci - norma rozwojowa czy problem psychiczny?

2,3. Zaburzenia lękowe - etiologia, objawy, leczenie

4. Zaburzenia depresyjne - etiologia, objawy, leczenie

5,6. ADHD - zaburzenie hiperkinetyczne - etiologia, objawy, różnicowanie objawów ADHD od zachowań niepożądanych, metodyka pracy z dzieckiem z diagnozą ADHD

7,8. Zaburzenia zachowania i zachowania opozycyjno-buntownicze - etiologia, obraz kliniczny, różnicowanie, typy, metody pomocy

9. Zaburzenia odżywiania (anoreksja, bulimia) - etiologia, objawy, leczenie, modele powstawania zaburzeń odżywiania

10. Autyzm dziecięcy i Zespół Aspergera - etiologia, objawy, różnicowanie, metody wspierania rozwoju dziecka z diagnozą CZR

11. Dziecko z zaburzeniami psychotycznymi

12. Dziecko przewlekle chore w szkole

Bibliography: (in Polish)

Literatura obowiązkowa:

- Sęk H., Psychologia kliniczna 2, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2013

- Rola J., Zalewska M., Wybrane zagadnienia z psychologii klinicznej dziecka, Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej, Warszawa 2002

- Seligmann E.P., Walker E.F., Rosenhan D.L., Psychopatologia, Wydawnictwo Zysk i S-ka, Poznań 2003

- Bilikiewicz A., Psychiatria, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2007

-Meyer Robert G, Psychopatologia, Gdańskie Wydaw. Psychologiczne, Gdańsk 2003

- Borkowska A. Cierpiałkowska L., Grzegorzewska I, Psychologia kliniczna dzieci i młodzieży, PWN, Warszawa 2020

Cykl książek "One są wśród nas" opracowanych przez ORE

Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)