Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Basics of work in the school environment

General data

Course ID: WNP-PS-PPR
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: Basics of work in the school environment
Name in Polish: Podstawy pracy w środowisku szkolnym
Organizational unit: Faculty of Education
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): 0 OR 3.00 (depends on study program) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Subject level:

intermediate

Learning outcome code/codes:

(in Polish) symbole efektów uczenia się dla kierunku PEDAGOGIKA SPECJALNA, studia jednolite magisterskie:


PS_TS2_W5,

PS_TS2_W10,

PS_TS2_W12, ,

PS_TS2_U6,

PS_TS2_U7,

PS_TS2_U8,

PS_TS2_K1,

PS_TS2_K5

Short description: (in Polish)

Podstawy pracy w środowisku szkolnym to przedmiot informujący o obszarach, które warunkują pracę ucznia, nauczyciela, pedagoga i rodzica, w ramach ich wspólnego uczestniczenia w procesie kształcenia.

Full description: (in Polish)

Skąd się wzięła szkoła, jaką przeszła drogę i gdzie jest obecnie? To jedno z pytań badawczych, rozważanych podczas zajęć. Dyskusja o szkolnej wolności, ale i zniewoleniu musi przetoczyć się przez Uniwersytet, szczególnie w dobie post-pandemicznych refleksji o edukacji jutra. Odmiejscowienie szkoły, ale i odszkolenienie edukacji to rozważane w tym duchu postulaty antypedagogów i coraz liczniejszych edukatorów demokratycznych i domowych. Z drugiej strony mowa jest o powrocie do źródeł i rekonstrukcji kluczowych tradycji.

Funkcjonowanie szkoły opiera się również na administracji, zarządzanej centralnie do poziomu kuratoriów, samorządowo do poziomu powiatów i gmin, oraz częściowo oddolnie, w przypadku szkół społecznych i edukacji domowej.

Bibliography: (in Polish)

Śliwerski, B., Paluch, M., Uwolnić szkołę z systemy klasowo-lekcyjnego, Kraków, 2021

Hessen, S., Szkoła i demokracja na przełomie, Warszawa, Kraków, 1997

Kędra, M., Cogito - Szkoła z własnym obliczem, Kraków, 2021

Gawrecki, L., Zarządzanie w Oświacie - Podręcznikowy zarys problematyki, Kraków, 2021

Klus-Stańska, Dydaktyka wobec chaosu pojęć i zdarzeń, Warszawa, 2010

Kuźma, J., Scholiologia. Zarys koncepcji ogólnej nauki o szkole, wydanie V - poprawione, Kraków.

Efekty kształcenia i opis ECTS: (in Polish)

1) Student definiuje własnymi słowami podstawowe terminy i pojęcia z obszaru teorii o szkole (scholiologii),

2) Wyróżnia cechy charakterystyczne personalizmu, jako nurtu filozoficznego mogącego wyjaśnić zawiłe zależności w relacjach wewnątrz ludzkich i międzyludzkich

3) Odnajduje we własnym doświadczeniu pracy z innymi osobami momenty wzbogacające i deprecjonujące osobowość człowieka.

4) Przeprowadza część zajęć eksponując wybrany problem współpracy międzyludzkiej i próbę jego rozwiązania.

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Ocena efektów kształcenia od nr: 1 do 4 zależna jest od poziomu zaangażowania poznawczego i ekspresji opanowanej wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych studenta:

- na ocenę 2 (nast..): nie umie zdefiniować własnymi słowami podstawowych terminów teoretycznych;

- na ocenę 3 (dst.): własnymi słowami, poprawnie definiuje do 3 terminów i pojęć teoretycznych;

- na ocenę 4 (db.): poprawnie definiuje większość poznanych pojęć, potrafi je ze sobą powiązać, znajdując w nich kluczowe zależności;

- na ocenę 5 (bdb.): definiuje zaproponowane w trakcie zajęć terminy, koncepcje, nurty teoretyczne na wielu poziomach wzajemnych powiązań i zależności. Podchodzi to tematu interdyscyplinarnie wskazując różne przyczyny analizowanego zjawiska i jego społeczne konsekwencje. Wykazuje własną inicjatywę do podejmowania akademickiego dyskursu.

Classes in period "Winter semester 2021/22" (past)

Time span: 2021-10-01 - 2022-01-31
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Conversatorium, 15 hours, 19 places more information
Coordinators: Michał Paluch
Group instructors: Michał Paluch
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - graded credit
Conversatorium - graded credit
(in Polish) E-Learning:

(in Polish) E-Learning (pełny kurs)

Type of subject:

obligatory

(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

(in Polish) nie dotyczy

Classes in period "Winter semester 2022/23" (past)

Time span: 2022-10-01 - 2023-01-31
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Conversatorium, 15 hours, 21 places more information
Coordinators: Michał Paluch
Group instructors: Michał Paluch
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - graded credit
Conversatorium - graded credit
Type of subject:

obligatory

(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

(in Polish) nie dotyczy

Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
contact accessibility statement mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-1 (2024-05-13)