Legal bases in special pedagogy
General data
Course ID: | WNP-PS-PPRPS |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | Legal bases in special pedagogy |
Name in Polish: | Podstawy prawne w pedagogice specjalnej |
Organizational unit: | Faculty of Education |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
Subject level: | elementary |
Learning outcome code/codes: | PSI_W08, PSI_W20, PSI_TS1_W10, PSI_U14, PSI_TS1_U01, PSI_U08, PSI_K01, PSI_K05 |
Short description: |
(in Polish) Tematyka zajęć obejmuje podstawowe zagadnienia z prawa konstytucyjnego, rodzinnego, ze szczególnym uwzględnieniem prawa oświatowego. Udział w ćwiczeniach pozwala na zdobycie aktualnej wiedzy dotyczącej kształcenia specjalnego w systemie oświaty w Polsce: podmiotów odpowiedzialnych, zasad organizacji, zasad finansowania. Wskazują ścieżki wsparcia socjalnego i edukacyjnego dla osób z niepełnosprawnością i ich rodzin. Ich wartością jest pokazanie aktualnych trendów niesegregacyjnego kształcenia osób z niepełnosprawnościami oraz powiązanie standardów prawnych z praktyką szkolną. Udział w ćwiczeniach wyposaża w niezbędna wiedzę prawną oraz kształtuje umiejętność stosowania przepisów prawa krajowego i międzynarodowego w praktyce. |
Full description: |
(in Polish) Zakres tematyczny przedmiotu obejmuje zagadnienia: Wprowadzenie do zagadnień prawnych – podstawowe standardy prawne i ich źródła (międzynarodowe konwencje, Konstytucja RP, ustawy oświatowe, inne ustawy, akty wykonawcze regulujące zagadnienia osób z niepełnosprawnością); Podstawy prawne wspomagania osób z niepełnosprawnościami - orzekanie o niepełnosprawności a orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego; zadania poradni psychologiczno - pedagogicznej. Podstawy prawne zatrudniania pedagogów specjalnych w instytucjach systemu oświaty oraz ich zadania. Uwarunkowania prawne organizacji kształcenia specjalnego w szkołach i placówkach; kształcenie segregacyjne, integracyjne i inkluzyjne Władza rodzicielska a świadczenie pomocy dzieciom/uczniom ze SPE. Uprawnienia osób z niepełnosprawnością w edukacji w świetle przepisów. Problematyka pomocy społecznej i świadczeń rodzinnych, w tym świadczeń opiekuńczych. Ćwiczenia wprowadzają w podstawowe zagadnienia prawne dotyczące w szczególności uczniów z niepełnosprawnością, ale także ich rodzin. Studenci zdobędą wiedzę o procedurach, które pozwalają osobom z niepełnosprawnością do korzystania z uprawnień w zakresie edukacji i spraw socjalnych. Udział w ćwiczeniach pozwoli na zrozumienie i poznanie zadań i odpowiedzialności różnych instytucji (oświaty, pomocy społecznej) wobec osób z niepełnosprawnością oraz ich rodzin. Celem zajęć jest również zapoznanie z podstawami prawnymi organizacji kształcenia specjalnego dzieciom, młodzieży i dorosłym w polskim systemie edukacji, ze zwróceniem uwagi na edukacje włączającą. W ramach ćwiczeń studenci zostają wprowadzeni do zagadnień prawnych z zakresu władzy rodzicielskiej i jej poszanowania oraz pomocy społecznej. Poznają zasady zatrudniania nauczycieli, w tym wymagania kwalifikacyjne, do pracy z uczniami z niepełnosprawnością. |
Bibliography: |
(in Polish) Akty prawne: Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r. (Dz. U. z 1997 r., Nr 78, poz. 483 z późn. zm.); Ustawa z dnia 14 grudnia 2016r. Prawo oświatowe (j. t. Dz. U. z 2020r., poz. 910 z późn. zm.) Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (j. t. Dz. U. z 2020r. , poz. 1327 z późn. zm.); Ustawa z dnia 25 lutego 1964 r. Kodeks rodzinny i opiekuńczy t. j. (Dz. U. z 2020r., poz. 1359; Ustawa z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (j. t. Dz. U. z 2020r., poz. 426 z późn. zm.) Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym (j. t. Dz.U. z 2020 poz. 1309). Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (j. t. Dz. U. z 2020 r., poz. 1280); Prawo oświatowe. Komentarz, red. M. Pilich, A. Olszewski, Wolters Kluwer Polska spółka z o. o., Warszawa 2020; Andrzejewski M., Smyczyński T., Prawo rodzinne i opiekuńcze, Wyd. C. H. Beck, Warszawa 2020 |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
(in Polish) 1) zdobywa podstawowe informacje dotyczące: prawa oświatowego, rodzinnego i opiekuńczego w systemie prawa w zakresie tematyki zajęć; ma uporządkowaną wiedzę o strukturze i funkcjach systemu edukacji integracyjnej i inkluzyjnej; 2) rozumie: znaczenie przestrzegania ustanowionych norm prawnych, znaczenie konieczności wspierania funkcjonowania osób niepełnosprawnych; potrzebę ciągłego dokształcania się i rozwoju własnych kompetencji; 3) posiada umiejętność: stosowania przepisów prawa w praktyce, w szczególności prawa oświatowego, prawa rodzinnego i opiekuńczego dla potrzeb osoby z niepełnosprawnością. |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) - aktywność podczas ćwiczeń - przygotowanie prezentacji na wybrany temat |
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.