Psychologia rozwoju człowieka
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WNP-PS-PRC-CW |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Psychologia rozwoju człowieka |
Jednostka: | Wydział Nauk Pedagogicznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | symbole efektów uczenia się dla kierunku pedagogika specjalna, studia jednolite magisterskie: PSPE_U05 PSPE_U06 PSPE_K04 |
Wymagania wstępne: | podstawy psychologii ogólnej |
Skrócony opis: |
Celem ćwiczeń jest zapoznanie studentów z rozwojem człowieka od okresu prenatalnego do okresu adolescencji. |
Pełny opis: |
Podczas ćwiczeń student zdobędzie wiedzę na temat osiągnięć rozwojowych zachodzących we wszystkich sferach funkcjonowania człowieka od momentu poczęcia do okresu adolescencji. Zmiany rozwojowe scharakteryzowane zostaną kolejno do poszczególnych sfer - sfery fizycznej, poznawczej, emocjonalnej, społecznej, moralnej, osobowości, rozwoju mowy i komunikacji. |
Literatura: |
Literatura podstawowa: Barbara Harwas-Napierała, Janusz Trempała, Psychologia rozwoju człowieka. T. 2 Charakterystyka okresów życia człowieka, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2009 Jan Trempała, Psychologia rozwoju człowieka, PWN, Warszawa 2019 Matczak A., Zarys psychologii rozwoju, Wyd. Edukacyjne Żak, Warszawa 2003 Literatura uzupełniająca: Anna Brzezińska, Psychologiczne portrety człowieka. Praktyczna psychologia rozwojowa, GWP, Gdańska 2005 Appelt Karolina, Brzezińska Anna I., Ziółkowska Beata, Psychologia rozwoju człowieka, GWP, Gdańsk 2019 |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Efekty kształcenia W05 - Student umie zdefiniować podstawowe pojęcia z zakresu psychologii rozwojowej i osobowości; Student charakteryzuje zmiany rozwojowe które zachodzą w poszczególnych okresach rozwojowych U06- Student potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi z zakresu psychologii rozwojowej w celu analizowania i interpretowania ludzkich zachowań oraz projektowania właściwych działań pedagogicznych uwzględniając charakterystyczne dla danego okresu rozwojowego cechy kluczowe; potrafi dokonać analizy zjawisk społecznych uwzględniając rozwój człowieka i konstruować działania pedagogiczne K04 - ma świadomość swojej wiedzy, potrzeby indywidualizacji działań i rozpoznawania potrzeb dzieci w zależności od ich możliwości rozwojowych; widzi stałą potrzebę podnoszenia swoich kwalifikacji Opis ECTS Udział w zajęciach: 30 godzin Zapoznanie się z literaturą omawianą na zajęciach: 15 godzin Przygotowanie się do kolokwium: 10 godzin Aktywny udział podczas zajęć, praca w grupach: 5 godzin 30+15+10+5=60 godzin / 2 ECTS |
Metody i kryteria oceniania: |
Kryteria oceniania: - kolokwium pisemne, obecność na zajęciach, dodatkowa aktywność podczas zajęć (praca w grupach - prezentacja z określonego tematu, praca z pytaniami problemowymi, prezentacja artykułu naukowe z obszaru psychologii rozwojowej) kolokwium pisemne Skala: 0-49% - 2 (ndst) 50-60% - 3 (dst) 61-70%- 3+ (dst+) 71-80% - 6 pkt - 4 (db) 81-90% - 4+ (db+) 91-100%- 5 (bdb) Student, który zaliczył przedmiot wie / umie / potrafi na ocenę: 3.0 Student zna w stopniu podstawowym rozwój człowieka od okresu prenatalnego do okresu adolescencji, pomija jednak wiele istotnych kwestii lub popełnia błędy, umie wymienić osiągnięcia i procesy rozwojowe w określonych odcinkach życia 3.5 Student zna w stopniu podstawowym rozwój człowieka od okresu prenatalnego do okresu adolescencji, umie wymienić osiągnięcia i procesy rozwojowe w określonych odcinkach życia, potrafi wskazać różnice intra oraz interindywidualne w rozwoju człowieka, popełnia przy tym liczne błędy lub pomija istotne szczegóły 4.0 Student potrafi scharakteryzować rozwój człowieka od okresu prenatalnego do okresu adolescencji, umie wymienić i opisać osiągnięcia i procesy rozwojowe w określonych odcinkach życia, potrafi wskazać różnice intra oraz interindywidualne w rozwoju człowieka, popełnia przy tym nieliczne błędy lub pomija istotne szczegóły 4.5 Student potrafi scharakteryzować rozwój człowieka od okresu prenatalnego do okresu adolescencji, umie wymienić i opisać osiągnięcia i procesy rozwojowe w określonych odcinkach życia, potrafi wskazać różnice intra oraz interindywidualne w rozwoju człowieka 5.0 Student potrafi scharakteryzować dokładnie rozwój człowieka od okresu prenatalnego do okresu adolescencji, umie wymienić i opisać osiągnięcia i procesy rozwojowe w określonych odcinkach życia, potrafi wskazać różnice intra oraz interindywidualne w rozwoju człowiek |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-15 - 2024-06-30 |
Przejdź do planu
PN CW
WT ŚR CZ CW
PT CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin, 24 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Martyna Czarnecka | |
Prowadzący grup: | Martyna Czarnecka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | Opis ECTS Udział w zajęciach: 30 godzin Zapoznanie się z literaturą omawianą na zajęciach: 10 godzin Przygotowanie się do kolokwium: 5 godzin Aktywny udział podczas zajęć, praca w grupach: 15 godzin 30+10+5+15=60 godzin / 2 ECTS |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Celem ćwiczeń jest zapoznanie studentów z poszczególnymi fazami rozwoju człowieka. Problematyka zajęć skoncentrowana będzie wokół psychologii rozwoju dzieci i młodzieży. Podczas zajęć student dowie się jak przebiega rozwój jednostki od okresu prenatalnego aż do okresu późnej adolescencji. |
|
Pełny opis: |
Podczas ćwiczeń student zdobędzie wiedzę na temat osiągnięć rozwojowych zachodzących we wszystkich sferach funkcjonowania człowieka od momentu poczęcia do okresu adolescencji. Zmiany rozwojowe scharakteryzowane zostaną kolejno do poszczególnych sfer - sfery fizycznej, poznawczej, emocjonalnej, społecznej, moralnej, osobowości, rozwoju mowy i komunikacji. |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: Barbara Harwas-Napierała, Janusz Trempała, Psychologia rozwoju człowieka. T. 2 Charakterystyka okresów życia człowieka, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2009 Jan Trempała, Psychologia rozwoju człowieka, PWN, Warszawa 2019 Matczak A., Zarys psychologii rozwoju, Wyd. Edukacyjne Żak, Warszawa 2003 Literatura uzupełniająca: Anna Brzezińska, Psychologiczne portrety człowieka. Praktyczna psychologia rozwojowa, GWP, Gdańska 2005 Appelt Karolina, Brzezińska Anna I., Ziółkowska Beata, Psychologia rozwoju człowieka, GWP, Gdańsk 2019 |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.