Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Psychologia rozwoju człowieka

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WNP-PS-PRC-CW
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Psychologia rozwoju człowieka
Jednostka: Wydział Nauk Pedagogicznych
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 2.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Poziom przedmiotu:

podstawowy

Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się:

symbole efektów uczenia się dla kierunku pedagogika specjalna, studia jednolite magisterskie:


PSPE_U05 PSPE_U06 PSPE_K04

Wymagania wstępne:

podstawy psychologii ogólnej

Skrócony opis:

Celem ćwiczeń jest zapoznanie studentów z rozwojem człowieka od okresu prenatalnego do okresu adolescencji.

Pełny opis:

Podczas ćwiczeń student zdobędzie wiedzę na temat osiągnięć rozwojowych zachodzących we wszystkich sferach funkcjonowania człowieka od momentu poczęcia do okresu adolescencji. Zmiany rozwojowe scharakteryzowane zostaną kolejno do poszczególnych sfer - sfery fizycznej, poznawczej, emocjonalnej, społecznej, moralnej, osobowości, rozwoju mowy i komunikacji.

Literatura:

Literatura podstawowa:

Barbara Harwas-Napierała, Janusz Trempała, Psychologia rozwoju człowieka. T. 2 Charakterystyka okresów życia człowieka, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2009

Jan Trempała, Psychologia rozwoju człowieka, PWN, Warszawa 2019

Matczak A., Zarys psychologii rozwoju, Wyd. Edukacyjne Żak, Warszawa 2003

Literatura uzupełniająca:

Anna Brzezińska, Psychologiczne portrety człowieka. Praktyczna psychologia rozwojowa, GWP, Gdańska 2005

Appelt Karolina, Brzezińska Anna I., Ziółkowska Beata, Psychologia rozwoju człowieka, GWP, Gdańsk 2019

Efekty kształcenia i opis ECTS:

Efekty kształcenia

W05 - Student umie zdefiniować podstawowe pojęcia z zakresu psychologii rozwojowej i osobowości; Student charakteryzuje zmiany rozwojowe które zachodzą w poszczególnych okresach rozwojowych

U06- Student potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami

teoretycznymi z zakresu psychologii rozwojowej w celu analizowania i interpretowania ludzkich zachowań oraz projektowania właściwych działań pedagogicznych uwzględniając charakterystyczne dla danego okresu rozwojowego cechy kluczowe; potrafi dokonać analizy zjawisk społecznych uwzględniając rozwój człowieka i konstruować działania pedagogiczne

K04 - ma świadomość swojej wiedzy, potrzeby indywidualizacji działań i rozpoznawania potrzeb dzieci w zależności od ich możliwości rozwojowych; widzi stałą potrzebę podnoszenia swoich kwalifikacji

Opis ECTS

Udział w zajęciach: 30 godzin

Zapoznanie się z literaturą omawianą na zajęciach: 15 godzin

Przygotowanie się do kolokwium: 10 godzin

Aktywny udział podczas zajęć, praca w grupach: 5 godzin

30+15+10+5=60 godzin / 2 ECTS

Metody i kryteria oceniania:

Kryteria oceniania:

- kolokwium pisemne, obecność na zajęciach, dodatkowa aktywność podczas zajęć (praca w grupach - prezentacja z określonego tematu, praca z pytaniami problemowymi, prezentacja artykułu naukowe z obszaru psychologii rozwojowej)

kolokwium pisemne

Skala:

0-49% - 2 (ndst)

50-60% - 3 (dst)

61-70%- 3+ (dst+)

71-80% - 6 pkt - 4 (db)

81-90% - 4+ (db+)

91-100%- 5 (bdb)

Student, który zaliczył przedmiot wie / umie / potrafi na ocenę:

3.0 Student zna w stopniu podstawowym rozwój człowieka od okresu prenatalnego do okresu adolescencji, pomija jednak wiele istotnych kwestii lub popełnia błędy, umie wymienić osiągnięcia i procesy rozwojowe w określonych odcinkach życia

3.5 Student zna w stopniu podstawowym rozwój człowieka od okresu prenatalnego do okresu adolescencji, umie wymienić osiągnięcia i procesy rozwojowe w określonych odcinkach życia, potrafi wskazać różnice intra oraz interindywidualne w rozwoju człowieka, popełnia przy tym liczne błędy lub pomija istotne szczegóły

4.0 Student potrafi scharakteryzować rozwój człowieka od okresu prenatalnego do okresu adolescencji, umie wymienić i opisać osiągnięcia i procesy rozwojowe w określonych odcinkach życia, potrafi wskazać różnice intra oraz interindywidualne w rozwoju człowieka, popełnia przy tym nieliczne błędy lub pomija istotne szczegóły

4.5 Student potrafi scharakteryzować rozwój człowieka od okresu prenatalnego do okresu adolescencji, umie wymienić i opisać osiągnięcia i procesy rozwojowe w określonych odcinkach życia, potrafi wskazać różnice intra oraz interindywidualne w rozwoju człowieka

5.0 Student potrafi scharakteryzować dokładnie rozwój człowieka od okresu prenatalnego do okresu adolescencji, umie wymienić i opisać osiągnięcia i procesy rozwojowe w określonych odcinkach życia, potrafi wskazać różnice intra oraz interindywidualne w rozwoju człowiek

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)

Okres: 2024-02-15 - 2024-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin, 24 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Martyna Czarnecka
Prowadzący grup: Martyna Czarnecka
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Opis nakładu pracy studenta w ECTS:

Opis ECTS

Udział w zajęciach: 30 godzin

Zapoznanie się z literaturą omawianą na zajęciach: 10 godzin

Przygotowanie się do kolokwium: 5 godzin

Aktywny udział podczas zajęć, praca w grupach: 15 godzin

30+10+5+15=60 godzin / 2 ECTS

Typ przedmiotu:

obowiązkowy

Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

nie dotyczy

Skrócony opis:

Celem ćwiczeń jest zapoznanie studentów z poszczególnymi fazami rozwoju człowieka. Problematyka zajęć skoncentrowana będzie wokół psychologii rozwoju dzieci i młodzieży. Podczas zajęć student dowie się jak przebiega rozwój jednostki od okresu prenatalnego aż do okresu późnej adolescencji.

Pełny opis:

Podczas ćwiczeń student zdobędzie wiedzę na temat osiągnięć rozwojowych zachodzących we wszystkich sferach funkcjonowania człowieka od momentu poczęcia do okresu adolescencji. Zmiany rozwojowe scharakteryzowane zostaną kolejno do poszczególnych sfer - sfery fizycznej, poznawczej, emocjonalnej, społecznej, moralnej, osobowości, rozwoju mowy i komunikacji.

Literatura:

Literatura podstawowa:

Barbara Harwas-Napierała, Janusz Trempała, Psychologia rozwoju człowieka. T. 2 Charakterystyka okresów życia człowieka, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2009

Jan Trempała, Psychologia rozwoju człowieka, PWN, Warszawa 2019

Matczak A., Zarys psychologii rozwoju, Wyd. Edukacyjne Żak, Warszawa 2003

Literatura uzupełniająca:

Anna Brzezińska, Psychologiczne portrety człowieka. Praktyczna psychologia rozwojowa, GWP, Gdańska 2005

Appelt Karolina, Brzezińska Anna I., Ziółkowska Beata, Psychologia rozwoju człowieka, GWP, Gdańsk 2019

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)