Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

(in Polish) Psychologia rozwoju człowieka

General data

Course ID: WNP-PS-PRC-CW
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: (unknown)
Name in Polish: Psychologia rozwoju człowieka
Organizational unit: Faculty of Education
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): 0 OR 2.00 (depends on study program) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Subject level:

elementary

Learning outcome code/codes:

(in Polish) symbole efektów uczenia się dla kierunku pedagogika specjalna, studia jednolite magisterskie:


PSPE_U05 PSPE_U06 PSPE_K04

Preliminary Requirements:

(in Polish) podstawy psychologii ogólnej

Short description: (in Polish)

Celem ćwiczeń jest zapoznanie studentów z rozwojem człowieka od okresu prenatalnego do okresu adolescencji.

Full description: (in Polish)

Podczas ćwiczeń student zdobędzie wiedzę na temat osiągnięć rozwojowych zachodzących we wszystkich sferach funkcjonowania człowieka od momentu poczęcia do okresu adolescencji. Zmiany rozwojowe scharakteryzowane zostaną kolejno do poszczególnych sfer - sfery fizycznej, poznawczej, emocjonalnej, społecznej, moralnej, osobowości, rozwoju mowy i komunikacji.

Bibliography: (in Polish)

Literatura podstawowa:

Barbara Harwas-Napierała, Janusz Trempała, Psychologia rozwoju człowieka. T. 2 Charakterystyka okresów życia człowieka, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2009

Jan Trempała, Psychologia rozwoju człowieka, PWN, Warszawa 2019

Matczak A., Zarys psychologii rozwoju, Wyd. Edukacyjne Żak, Warszawa 2003

Literatura uzupełniająca:

Anna Brzezińska, Psychologiczne portrety człowieka. Praktyczna psychologia rozwojowa, GWP, Gdańska 2005

Appelt Karolina, Brzezińska Anna I., Ziółkowska Beata, Psychologia rozwoju człowieka, GWP, Gdańsk 2019

Efekty kształcenia i opis ECTS: (in Polish)

Efekty kształcenia

W05 - Student umie zdefiniować podstawowe pojęcia z zakresu psychologii rozwojowej i osobowości; Student charakteryzuje zmiany rozwojowe które zachodzą w poszczególnych okresach rozwojowych

U06- Student potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami

teoretycznymi z zakresu psychologii rozwojowej w celu analizowania i interpretowania ludzkich zachowań oraz projektowania właściwych działań pedagogicznych uwzględniając charakterystyczne dla danego okresu rozwojowego cechy kluczowe; potrafi dokonać analizy zjawisk społecznych uwzględniając rozwój człowieka i konstruować działania pedagogiczne

K04 - ma świadomość swojej wiedzy, potrzeby indywidualizacji działań i rozpoznawania potrzeb dzieci w zależności od ich możliwości rozwojowych; widzi stałą potrzebę podnoszenia swoich kwalifikacji

Opis ECTS

Udział w zajęciach: 30 godzin

Zapoznanie się z literaturą omawianą na zajęciach: 15 godzin

Przygotowanie się do kolokwium: 10 godzin

Aktywny udział podczas zajęć, praca w grupach: 5 godzin

30+15+10+5=60 godzin / 2 ECTS

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Kryteria oceniania:

- kolokwium pisemne, obecność na zajęciach, dodatkowa aktywność podczas zajęć (praca w grupach - prezentacja z określonego tematu, praca z pytaniami problemowymi, prezentacja artykułu naukowe z obszaru psychologii rozwojowej)

kolokwium pisemne

Skala:

0-49% - 2 (ndst)

50-60% - 3 (dst)

61-70%- 3+ (dst+)

71-80% - 6 pkt - 4 (db)

81-90% - 4+ (db+)

91-100%- 5 (bdb)

Student, który zaliczył przedmiot wie / umie / potrafi na ocenę:

3.0 Student zna w stopniu podstawowym rozwój człowieka od okresu prenatalnego do okresu adolescencji, pomija jednak wiele istotnych kwestii lub popełnia błędy, umie wymienić osiągnięcia i procesy rozwojowe w określonych odcinkach życia

3.5 Student zna w stopniu podstawowym rozwój człowieka od okresu prenatalnego do okresu adolescencji, umie wymienić osiągnięcia i procesy rozwojowe w określonych odcinkach życia, potrafi wskazać różnice intra oraz interindywidualne w rozwoju człowieka, popełnia przy tym liczne błędy lub pomija istotne szczegóły

4.0 Student potrafi scharakteryzować rozwój człowieka od okresu prenatalnego do okresu adolescencji, umie wymienić i opisać osiągnięcia i procesy rozwojowe w określonych odcinkach życia, potrafi wskazać różnice intra oraz interindywidualne w rozwoju człowieka, popełnia przy tym nieliczne błędy lub pomija istotne szczegóły

4.5 Student potrafi scharakteryzować rozwój człowieka od okresu prenatalnego do okresu adolescencji, umie wymienić i opisać osiągnięcia i procesy rozwojowe w określonych odcinkach życia, potrafi wskazać różnice intra oraz interindywidualne w rozwoju człowieka

5.0 Student potrafi scharakteryzować dokładnie rozwój człowieka od okresu prenatalnego do okresu adolescencji, umie wymienić i opisać osiągnięcia i procesy rozwojowe w określonych odcinkach życia, potrafi wskazać różnice intra oraz interindywidualne w rozwoju człowiek

Classes in period "Summer semester 2023/24" (in progress)

Time span: 2024-02-15 - 2024-06-30
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Classes, 30 hours, 24 places more information
Coordinators: Martyna Czarnecka
Group instructors: Martyna Czarnecka
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - graded credit
Classes - graded credit
(in Polish) Opis nakładu pracy studenta w ECTS:

(in Polish) Opis ECTS

Udział w zajęciach: 30 godzin

Zapoznanie się z literaturą omawianą na zajęciach: 10 godzin

Przygotowanie się do kolokwium: 5 godzin

Aktywny udział podczas zajęć, praca w grupach: 15 godzin

30+10+5+15=60 godzin / 2 ECTS

Type of subject:

obligatory

(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

(in Polish) nie dotyczy

Short description: (in Polish)

Celem ćwiczeń jest zapoznanie studentów z poszczególnymi fazami rozwoju człowieka. Problematyka zajęć skoncentrowana będzie wokół psychologii rozwoju dzieci i młodzieży. Podczas zajęć student dowie się jak przebiega rozwój jednostki od okresu prenatalnego aż do okresu późnej adolescencji.

Full description: (in Polish)

Podczas ćwiczeń student zdobędzie wiedzę na temat osiągnięć rozwojowych zachodzących we wszystkich sferach funkcjonowania człowieka od momentu poczęcia do okresu adolescencji. Zmiany rozwojowe scharakteryzowane zostaną kolejno do poszczególnych sfer - sfery fizycznej, poznawczej, emocjonalnej, społecznej, moralnej, osobowości, rozwoju mowy i komunikacji.

Bibliography: (in Polish)

Literatura podstawowa:

Barbara Harwas-Napierała, Janusz Trempała, Psychologia rozwoju człowieka. T. 2 Charakterystyka okresów życia człowieka, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2009

Jan Trempała, Psychologia rozwoju człowieka, PWN, Warszawa 2019

Matczak A., Zarys psychologii rozwoju, Wyd. Edukacyjne Żak, Warszawa 2003

Literatura uzupełniająca:

Anna Brzezińska, Psychologiczne portrety człowieka. Praktyczna psychologia rozwojowa, GWP, Gdańska 2005

Appelt Karolina, Brzezińska Anna I., Ziółkowska Beata, Psychologia rozwoju człowieka, GWP, Gdańsk 2019

Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)