(in Polish) Psychologia rozwoju człowieka
General data
Course ID: | WNP-PS-PRC-CW |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | (unknown) |
Name in Polish: | Psychologia rozwoju człowieka |
Organizational unit: | Faculty of Education |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
0 OR
2.00
(depends on study program)
|
Language: | Polish |
Subject level: | elementary |
Learning outcome code/codes: | (in Polish) symbole efektów uczenia się dla kierunku pedagogika specjalna, studia jednolite magisterskie: PSPE_U05 PSPE_U06 PSPE_K04 |
Preliminary Requirements: | (in Polish) podstawy psychologii ogólnej |
Short description: |
(in Polish) Celem ćwiczeń jest zapoznanie studentów z rozwojem człowieka od okresu prenatalnego do okresu adolescencji. |
Full description: |
(in Polish) Podczas ćwiczeń student zdobędzie wiedzę na temat osiągnięć rozwojowych zachodzących we wszystkich sferach funkcjonowania człowieka od momentu poczęcia do okresu adolescencji. Zmiany rozwojowe scharakteryzowane zostaną kolejno do poszczególnych sfer - sfery fizycznej, poznawczej, emocjonalnej, społecznej, moralnej, osobowości, rozwoju mowy i komunikacji. |
Bibliography: |
(in Polish) Literatura podstawowa: Barbara Harwas-Napierała, Janusz Trempała, Psychologia rozwoju człowieka. T. 2 Charakterystyka okresów życia człowieka, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2009 Jan Trempała, Psychologia rozwoju człowieka, PWN, Warszawa 2019 Matczak A., Zarys psychologii rozwoju, Wyd. Edukacyjne Żak, Warszawa 2003 Literatura uzupełniająca: Anna Brzezińska, Psychologiczne portrety człowieka. Praktyczna psychologia rozwojowa, GWP, Gdańska 2005 Appelt Karolina, Brzezińska Anna I., Ziółkowska Beata, Psychologia rozwoju człowieka, GWP, Gdańsk 2019 |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
(in Polish) Efekty kształcenia W05 - Student umie zdefiniować podstawowe pojęcia z zakresu psychologii rozwojowej i osobowości; Student charakteryzuje zmiany rozwojowe które zachodzą w poszczególnych okresach rozwojowych U06- Student potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi z zakresu psychologii rozwojowej w celu analizowania i interpretowania ludzkich zachowań oraz projektowania właściwych działań pedagogicznych uwzględniając charakterystyczne dla danego okresu rozwojowego cechy kluczowe; potrafi dokonać analizy zjawisk społecznych uwzględniając rozwój człowieka i konstruować działania pedagogiczne K04 - ma świadomość swojej wiedzy, potrzeby indywidualizacji działań i rozpoznawania potrzeb dzieci w zależności od ich możliwości rozwojowych; widzi stałą potrzebę podnoszenia swoich kwalifikacji Opis ECTS Udział w zajęciach: 30 godzin Zapoznanie się z literaturą omawianą na zajęciach: 15 godzin Przygotowanie się do kolokwium: 10 godzin Aktywny udział podczas zajęć, praca w grupach: 5 godzin 30+15+10+5=60 godzin / 2 ECTS |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Kryteria oceniania: - kolokwium pisemne, obecność na zajęciach, dodatkowa aktywność podczas zajęć (praca w grupach - prezentacja z określonego tematu, praca z pytaniami problemowymi, prezentacja artykułu naukowe z obszaru psychologii rozwojowej) kolokwium pisemne Skala: 0-49% - 2 (ndst) 50-60% - 3 (dst) 61-70%- 3+ (dst+) 71-80% - 6 pkt - 4 (db) 81-90% - 4+ (db+) 91-100%- 5 (bdb) Student, który zaliczył przedmiot wie / umie / potrafi na ocenę: 3.0 Student zna w stopniu podstawowym rozwój człowieka od okresu prenatalnego do okresu adolescencji, pomija jednak wiele istotnych kwestii lub popełnia błędy, umie wymienić osiągnięcia i procesy rozwojowe w określonych odcinkach życia 3.5 Student zna w stopniu podstawowym rozwój człowieka od okresu prenatalnego do okresu adolescencji, umie wymienić osiągnięcia i procesy rozwojowe w określonych odcinkach życia, potrafi wskazać różnice intra oraz interindywidualne w rozwoju człowieka, popełnia przy tym liczne błędy lub pomija istotne szczegóły 4.0 Student potrafi scharakteryzować rozwój człowieka od okresu prenatalnego do okresu adolescencji, umie wymienić i opisać osiągnięcia i procesy rozwojowe w określonych odcinkach życia, potrafi wskazać różnice intra oraz interindywidualne w rozwoju człowieka, popełnia przy tym nieliczne błędy lub pomija istotne szczegóły 4.5 Student potrafi scharakteryzować rozwój człowieka od okresu prenatalnego do okresu adolescencji, umie wymienić i opisać osiągnięcia i procesy rozwojowe w określonych odcinkach życia, potrafi wskazać różnice intra oraz interindywidualne w rozwoju człowieka 5.0 Student potrafi scharakteryzować dokładnie rozwój człowieka od okresu prenatalnego do okresu adolescencji, umie wymienić i opisać osiągnięcia i procesy rozwojowe w określonych odcinkach życia, potrafi wskazać różnice intra oraz interindywidualne w rozwoju człowiek |
Classes in period "Summer semester 2023/24" (in progress)
Time span: | 2024-02-15 - 2024-06-30 |
Navigate to timetable
MO CW
TU W TH CW
FR CW
|
Type of class: |
Classes, 30 hours, 24 places
|
|
Coordinators: | Martyna Czarnecka | |
Group instructors: | Martyna Czarnecka | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
graded credit
Classes - graded credit |
|
(in Polish) Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | (in Polish) Opis ECTS Udział w zajęciach: 30 godzin Zapoznanie się z literaturą omawianą na zajęciach: 10 godzin Przygotowanie się do kolokwium: 5 godzin Aktywny udział podczas zajęć, praca w grupach: 15 godzin 30+10+5+15=60 godzin / 2 ECTS |
|
Type of subject: | obligatory |
|
(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | (in Polish) nie dotyczy |
|
Short description: |
(in Polish) Celem ćwiczeń jest zapoznanie studentów z poszczególnymi fazami rozwoju człowieka. Problematyka zajęć skoncentrowana będzie wokół psychologii rozwoju dzieci i młodzieży. Podczas zajęć student dowie się jak przebiega rozwój jednostki od okresu prenatalnego aż do okresu późnej adolescencji. |
|
Full description: |
(in Polish) Podczas ćwiczeń student zdobędzie wiedzę na temat osiągnięć rozwojowych zachodzących we wszystkich sferach funkcjonowania człowieka od momentu poczęcia do okresu adolescencji. Zmiany rozwojowe scharakteryzowane zostaną kolejno do poszczególnych sfer - sfery fizycznej, poznawczej, emocjonalnej, społecznej, moralnej, osobowości, rozwoju mowy i komunikacji. |
|
Bibliography: |
(in Polish) Literatura podstawowa: Barbara Harwas-Napierała, Janusz Trempała, Psychologia rozwoju człowieka. T. 2 Charakterystyka okresów życia człowieka, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2009 Jan Trempała, Psychologia rozwoju człowieka, PWN, Warszawa 2019 Matczak A., Zarys psychologii rozwoju, Wyd. Edukacyjne Żak, Warszawa 2003 Literatura uzupełniająca: Anna Brzezińska, Psychologiczne portrety człowieka. Praktyczna psychologia rozwojowa, GWP, Gdańska 2005 Appelt Karolina, Brzezińska Anna I., Ziółkowska Beata, Psychologia rozwoju człowieka, GWP, Gdańsk 2019 |
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.