Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Rehabilitation pedagogy

General data

Course ID: WNP-PS-PRECW
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: Rehabilitation pedagogy
Name in Polish: Pedagogika resocjalizacyjna
Organizational unit: Faculty of Education
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Subject level:

elementary

Learning outcome code/codes:

enter learning outcome code/codes

Short description: (in Polish)

Celem przedmiotu jest zdobycie przez studentów podstawowej wiedzy z zakresu terminologii, zasad i celów pedagogiki resocjalizacyjnej, nieprzystosowania społecznego, diagnozy resocjalizacyjnej oraz technik i metod pracy z osobami niedostosowanymi społecznie w środowisku otwartym i instytucjonalnym. Celem ćwiczeń jest zdobycie kompetencji, takich jak: otwartość na nowatorskie działania na rzecz osób niedostosowanych społecznie oraz świadomość poziomu swojej wiedzy i potrzeba ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego.

Full description: (in Polish)

Zakres tematyczny:

1. Teoretyczny kontekst pedagogiki resocjalizacyjnej

2. Nieprzystosowanie społeczne – terminologia, przyczyny, objawy, typologie

3. Wybrane zagadnienia diagnozy resocjalizacyjnej

4. Cele i zasady wychowania resocjalizującego

5. Wybrane metody i techniki wychowania resocjalizującego

6. Instytucje wychowania resocjalizującego

7. Specjalistyczne programy resocjalizacyjne

8. Duszpasterstwo więzienne

9. Trudności i wyzwania pedagogiki resocjalizacyjnej

10. Resocjalizacja w różnych krajach świata

Bibliography: (in Polish)

Literatura podstawowa:

- Ambroziak W., Pedagogika resocjalizacyjna. W stronę uspołecznienia systemu oddziaływań, Kraków 2016

- Czapów Cz., Jedlewski S., Pedagogika resocjalizacyjna, Warszawa 1971;

- Górski S., Metodyka resocjalizacji, Warszawa 1985

- Konopczyński M., Twórcza resocjalizacja, Warszawa 1996;

- Pospiszyl K., Resocjalizacja. Teoretyczne podstawy oraz przykłady programów oddziaływań, Warszawa 1998;

- Pytka L., Pedagogika resocjalizacyjna, Warszawa 2001;

- Urban B., Stanik J., red., Resocjalizacja T.1, 2. Warszawa 2008;

- Wysocka E., Diagnoza w resocjalizacji: obszary problemowe i modele rozwiązań w ujęciu psychopedagogicznym, Warszawa 2009.

Literatura dodatkowa:

- Konopczyński M., Pospiszyl I., Resocjalizacja: w stronę środowiska otwartego, Warszawa 2007;

- Iwański Z., Wprowadzenie do pedagogiki resocjalizacyjnej, Płock 2003;

- Pospiszyl K., Resocjalizacja nieletnich. Doświadczenia i koncepcje, Warszawa 1990;

- Pytka L., Autonomia i tożsamość pedagogiki resocjalizacyjnej, w: B.Jezierska, A.Rejzner, P.Szczepaniak, A.Szecówka, Red., Profilaktyka społeczna i resocjalizacja w nurtach inkluzji. Doświadczenia, problemy, perspektywy międzynarodowe, Warszawa 2013;

- Pytka L., 2009, Warszawska szkoła pedagogiki resocjalizacyjnej – historia i współczesność, (w:) B.Kałdon, A.Fidelus, J.Kahlan, Diagnostyka i rozwiązywanie problemów psychospołecznych dzieci i młodzieży Warszawa;

- Sawicka K., Polska myśl resocjalizacyjna, (red.) Warszawa 1993

- Szczęsny W., Zarys resocjalizacji z elementami patologii społecznej i profilaktyki, Warszawa 2003;

Efekty kształcenia i opis ECTS: (in Polish)

W_01 Student omawia terminologię, zasady i cele wychowania resocjalizującego oraz charakteryzuje zagadnienie nieprzystosowania społecznego.

W_02 Student charakteryzuje systemy i metody pomocy osobom nieprzystosowanym społecznie w środowisku otwartym i zamkniętym

U_01 Student potrafi dobrać metody, techniki i programy resocjalizacyjne do poziomy i rodzaju nieprzystosowania społecznego jednostek i grup

U_02. Student potrafi dokonać analizy porównawczej metod i technik resocjalizacji w Polsce i na świecie

K_01 Student ma świadomość potrzeby ciągłego dokształcania się zawodowego w zakresie resocjalizacji i rozwoju osobistego.

K_02 Student jest otwarty na nowatorskie działania na rzecz osób niedostosowanych społecznie.

Opis ECTS

- udział w ćwiczeniach: 30 godz.

- przygotowanie do zajęć (opracowanie tekstów naukowych, kart pracy, przygotowanie wypowiedzi ustnej): 30 godz.

- Przygotowanie referatu dotyczącego współczesnych i nowatorskich programów resocjalizacyjnych na świecie 20 godz

- przygotowanie do kolokwium pisemnego: 10 godz.

30+30+20+10=90 godz./3 ECTS

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Student na ocenę:

3,0 (dostateczną) w zakresie:

- wiedzy (W01,W02): wybiórczo przedstawia terminologię, wymienia zasady i cele wychowania resocjalizującego oraz w niewielkim stopniu przedstawia zagadnienie nieprzystosowania społecznego; wymienia podstawowe systemy i metody pomocy osobom nieprzystosowanym społecznie w środowisku otwartym i zamkniętym;

- umiejętności (U01,U02): z pomocą prowadzącego potrafi dobrać podstawowe metody, techniki i programy resocjalizacyjne do poziomu i rodzaju nieprzystosowania społecznego jednostek i grup; porównuje tylko wybrane metody i technik resocjalizacji w Polsce i na świecie;

- kompetencji(K01, K02): w niewielkim stopniu ma świadomość potrzeby ciągłego dokształcania się zawodowego w zakresie resocjalizacji i rozwoju osobistego; czasami prezentuje postawę otwartości na nowatorskie działania na rzecz osób niedostosowanych społecznie.

3,5 (dostateczną plus) w zakresie

- wiedzy (W01,W02): przedstawia podstawową terminologię, wymienia i opisuje niektóre zasady i cele wychowania resocjalizującego oraz przedstawia podstawowe zagadnienie nieprzystosowania społecznego; wymienia i opisuje podstawowe systemy i metody pomocy osobom nieprzystosowanym społecznie w środowisku otwartym i zamkniętym;

- umiejętności (U01,U02): potrafi samodzielnie dobrać podstawowe metody, techniki i programy resocjalizacyjne do poziomu i rodzaju nieprzystosowania społecznego jednostek i grup; porównuje i opisuje tylko wybrane metody i technik resocjalizacji w Polsce i na świecie;

- kompetencji (K01, K02): w dostatecznym stopniu ma świadomość potrzeby ciągłego dokształcania się zawodowego w zakresie resocjalizacji i rozwoju osobistego; często prezentuje postawę otwartości na nowatorskie działania na rzecz osób niedostosowanych społecznie.

4,0 (dobra) w zakresie

- wiedzy (W01,W02): wyjaśnia terminologię, wymienia i opisuje większość zasad i celów wychowania resocjalizującego oraz przedstawia zagadnienie nieprzystosowania społecznego wskazując jego przyczyny stadia i typologie; wymienia i opisuje różne systemy i metody pomocy osobom nieprzystosowanym społecznie w środowisku otwartym i zamkniętym;

- umiejętności (U01,U02): potrafi samodzielnie dobrać różne metody, techniki i programy resocjalizacyjne do poziomu i rodzaju nieprzystosowania społecznego jednostek i grup; porównuje i opisuje różne metody i technik resocjalizacji w Polsce i na świecie;

- kompetencji (K01, K02): ma świadomość potrzeby ciągłego dokształcania się zawodowego w zakresie resocjalizacji i rozwoju osobistego; jest otwarty na nowatorskie działania na rzecz osób niedostosowanych społecznie.

4,5 (dobrą plus) w zakresie:

- wiedzy (W01,W02) opisuje i wyjaśnia kwestie terminologiczne, zasady i cele wychowania resocjalizującego oraz dokładnie przedstawia zagadnienie nieprzystosowania społecznego wskazując jego przyczyny stadia i typologie; wymienia i opisuje różne systemy i metody pomocy osobom nieprzystosowanym społecznie w środowisku otwartym i zamkniętym, dostrzegając między nimi zależności oraz wskazując na ich wady i zalety;

- umiejętności (U01,U02): potrafi samodzielnie dobrać różne metody, techniki i programy resocjalizacyjne do poziomu i rodzaju nieprzystosowania społecznego jednostek i grup, w taki sposób aby uzupełniały się nawzajem; porównuje i opisuje różne metody i technik resocjalizacji w Polsce i na świecie wskazując na ich wady i zalety;

- kompetencji (K01, K02): ma świadomość potrzeby ciągłego dokształcania się zawodowego w zakresie resocjalizacji i rozwoju osobistego; jest zawsze otwarty na nowatorskie działania na rzecz osób niedostosowanych społecznie.

5,0 (bardzo dobrą) w zakresie:

- wiedzy (W01,W02) w oarciu o wiedzę wyniesioną z zajęć i zaczerpniętą z literatury przedmiotu opisuje i wyjaśnia kwestie terminologiczne, zasady i cele wychowania resocjalizującego oraz dokładnie przedstawia zagadnienie nieprzystosowania społecznego wskazując jego przyczyny stadia i typologie oraz zachodzące między nimi zależności; opisuje i krytycznie wyjaśnia różne systemy i metody pomocy osobom nieprzystosowanym społecznie w środowisku otwartym i zamkniętym, wyciąga wnioski z obserwowanych u nich zalet i wad;

- umiejętności (U01,U02): potrafi samodzielnie dobierać i optymalnie łączyć różne metody, techniki i programy resocjalizacyjne do poziomu i rodzaju nieprzystosowania społecznego jednostek i grup, przewidując możliwe konsekwencje ich stosowania; krytycznie porównuje i opisuje różne metody i technik resocjalizacji w Polsce i na świecie wskazując na ich wady i zalety podając własne propozycje i warunki ich zastosowania;

- kompetencji (K01, K02): wyróżnia się świadomością potrzeby ciągłego dokształcania się zawodowego w zakresie resocjalizacji i rozwoju osobistego i otwartością na nowatorskie działania na rzecz osób niedostosowanych społecznie.

Na ocenę końcową składają się:

- aktywność i pracę na zajęciach, (opracowanie tekstów, sprawdziany w trakcie zajęć) – 40% oceny końcowej

- przygotowanie referatu poświęconego nowym światowym trendom w resocjalizacji- 20%

- test z treści teoretycznych – 40 % oceny końcowej

Warunkiem uzyskania zaliczenia jest minimum 50% obecności – dwie nieobecności z przyczyn losowych są dopuszczalne, bez wpływu na ocenę końcową. Każda kolejna nieobecność skutkuje obniżeniem oceny końcowej o 0,5. Student ma prawo do dwukrotnego zaliczenia ustnego materiału na którym go nie było w celu zlikwidowania nieobecności.

UWAGA! Zmiany wprowadzone po wprowadzeniu obowiązku pracy zdalnej, Ocena końcowa zostanie wyliczona wg następujących kryteriów:

Efekty kształcenia W01, W02, U01, K01, K02: aktywności i pracy na zajęciach zdalnych (opracowanie tekstów, sprawdziany w trakcie zajęć, udział w debatach i dyskusjach na Forum przedmiotu na Moodle oraz podczas zajęć online na Microsoft Teams, praca w grupie oraz wykonywanie zadań). Studenci mający techniczne problemy z uczestnictwem w zajęciach na MT, przygotowują samodzielnie zadania związane w danym tematem. (30% oceny końcowej)

Efekt kształcenia U02, K02: prezentacja referatu odbędzie na zajęciach na MT (30% oceny końcowej)

Efekty kształcenia W01, W02, U01 – test odbędzie się platformie Moodle (40% oceny końcowej)

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
contact accessibility statement mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-1 (2024-05-13)