Rehabilitation pedagogy
General data
Course ID: | WNP-PS-PRECW |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | Rehabilitation pedagogy |
Name in Polish: | Pedagogika resocjalizacyjna |
Organizational unit: | Faculty of Education |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
Subject level: | elementary |
Learning outcome code/codes: | enter learning outcome code/codes |
Short description: |
(in Polish) Celem przedmiotu jest zdobycie przez studentów podstawowej wiedzy z zakresu terminologii, zasad i celów pedagogiki resocjalizacyjnej, nieprzystosowania społecznego, diagnozy resocjalizacyjnej oraz technik i metod pracy z osobami niedostosowanymi społecznie w środowisku otwartym i instytucjonalnym. Celem ćwiczeń jest zdobycie kompetencji, takich jak: otwartość na nowatorskie działania na rzecz osób niedostosowanych społecznie oraz świadomość poziomu swojej wiedzy i potrzeba ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego. |
Full description: |
(in Polish) Zakres tematyczny: 1. Teoretyczny kontekst pedagogiki resocjalizacyjnej 2. Nieprzystosowanie społeczne – terminologia, przyczyny, objawy, typologie 3. Wybrane zagadnienia diagnozy resocjalizacyjnej 4. Cele i zasady wychowania resocjalizującego 5. Wybrane metody i techniki wychowania resocjalizującego 6. Instytucje wychowania resocjalizującego 7. Specjalistyczne programy resocjalizacyjne 8. Duszpasterstwo więzienne 9. Trudności i wyzwania pedagogiki resocjalizacyjnej 10. Resocjalizacja w różnych krajach świata |
Bibliography: |
(in Polish) Literatura podstawowa: - Ambroziak W., Pedagogika resocjalizacyjna. W stronę uspołecznienia systemu oddziaływań, Kraków 2016 - Czapów Cz., Jedlewski S., Pedagogika resocjalizacyjna, Warszawa 1971; - Górski S., Metodyka resocjalizacji, Warszawa 1985 - Konopczyński M., Twórcza resocjalizacja, Warszawa 1996; - Pospiszyl K., Resocjalizacja. Teoretyczne podstawy oraz przykłady programów oddziaływań, Warszawa 1998; - Pytka L., Pedagogika resocjalizacyjna, Warszawa 2001; - Urban B., Stanik J., red., Resocjalizacja T.1, 2. Warszawa 2008; - Wysocka E., Diagnoza w resocjalizacji: obszary problemowe i modele rozwiązań w ujęciu psychopedagogicznym, Warszawa 2009. Literatura dodatkowa: - Konopczyński M., Pospiszyl I., Resocjalizacja: w stronę środowiska otwartego, Warszawa 2007; - Iwański Z., Wprowadzenie do pedagogiki resocjalizacyjnej, Płock 2003; - Pospiszyl K., Resocjalizacja nieletnich. Doświadczenia i koncepcje, Warszawa 1990; - Pytka L., Autonomia i tożsamość pedagogiki resocjalizacyjnej, w: B.Jezierska, A.Rejzner, P.Szczepaniak, A.Szecówka, Red., Profilaktyka społeczna i resocjalizacja w nurtach inkluzji. Doświadczenia, problemy, perspektywy międzynarodowe, Warszawa 2013; - Pytka L., 2009, Warszawska szkoła pedagogiki resocjalizacyjnej – historia i współczesność, (w:) B.Kałdon, A.Fidelus, J.Kahlan, Diagnostyka i rozwiązywanie problemów psychospołecznych dzieci i młodzieży Warszawa; - Sawicka K., Polska myśl resocjalizacyjna, (red.) Warszawa 1993 - Szczęsny W., Zarys resocjalizacji z elementami patologii społecznej i profilaktyki, Warszawa 2003; |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
(in Polish) W_01 Student omawia terminologię, zasady i cele wychowania resocjalizującego oraz charakteryzuje zagadnienie nieprzystosowania społecznego. W_02 Student charakteryzuje systemy i metody pomocy osobom nieprzystosowanym społecznie w środowisku otwartym i zamkniętym U_01 Student potrafi dobrać metody, techniki i programy resocjalizacyjne do poziomy i rodzaju nieprzystosowania społecznego jednostek i grup U_02. Student potrafi dokonać analizy porównawczej metod i technik resocjalizacji w Polsce i na świecie K_01 Student ma świadomość potrzeby ciągłego dokształcania się zawodowego w zakresie resocjalizacji i rozwoju osobistego. K_02 Student jest otwarty na nowatorskie działania na rzecz osób niedostosowanych społecznie. Opis ECTS - udział w ćwiczeniach: 30 godz. - przygotowanie do zajęć (opracowanie tekstów naukowych, kart pracy, przygotowanie wypowiedzi ustnej): 30 godz. - Przygotowanie referatu dotyczącego współczesnych i nowatorskich programów resocjalizacyjnych na świecie 20 godz - przygotowanie do kolokwium pisemnego: 10 godz. 30+30+20+10=90 godz./3 ECTS |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Student na ocenę: 3,0 (dostateczną) w zakresie: - wiedzy (W01,W02): wybiórczo przedstawia terminologię, wymienia zasady i cele wychowania resocjalizującego oraz w niewielkim stopniu przedstawia zagadnienie nieprzystosowania społecznego; wymienia podstawowe systemy i metody pomocy osobom nieprzystosowanym społecznie w środowisku otwartym i zamkniętym; - umiejętności (U01,U02): z pomocą prowadzącego potrafi dobrać podstawowe metody, techniki i programy resocjalizacyjne do poziomu i rodzaju nieprzystosowania społecznego jednostek i grup; porównuje tylko wybrane metody i technik resocjalizacji w Polsce i na świecie; - kompetencji(K01, K02): w niewielkim stopniu ma świadomość potrzeby ciągłego dokształcania się zawodowego w zakresie resocjalizacji i rozwoju osobistego; czasami prezentuje postawę otwartości na nowatorskie działania na rzecz osób niedostosowanych społecznie. 3,5 (dostateczną plus) w zakresie - wiedzy (W01,W02): przedstawia podstawową terminologię, wymienia i opisuje niektóre zasady i cele wychowania resocjalizującego oraz przedstawia podstawowe zagadnienie nieprzystosowania społecznego; wymienia i opisuje podstawowe systemy i metody pomocy osobom nieprzystosowanym społecznie w środowisku otwartym i zamkniętym; - umiejętności (U01,U02): potrafi samodzielnie dobrać podstawowe metody, techniki i programy resocjalizacyjne do poziomu i rodzaju nieprzystosowania społecznego jednostek i grup; porównuje i opisuje tylko wybrane metody i technik resocjalizacji w Polsce i na świecie; - kompetencji (K01, K02): w dostatecznym stopniu ma świadomość potrzeby ciągłego dokształcania się zawodowego w zakresie resocjalizacji i rozwoju osobistego; często prezentuje postawę otwartości na nowatorskie działania na rzecz osób niedostosowanych społecznie. 4,0 (dobra) w zakresie - wiedzy (W01,W02): wyjaśnia terminologię, wymienia i opisuje większość zasad i celów wychowania resocjalizującego oraz przedstawia zagadnienie nieprzystosowania społecznego wskazując jego przyczyny stadia i typologie; wymienia i opisuje różne systemy i metody pomocy osobom nieprzystosowanym społecznie w środowisku otwartym i zamkniętym; - umiejętności (U01,U02): potrafi samodzielnie dobrać różne metody, techniki i programy resocjalizacyjne do poziomu i rodzaju nieprzystosowania społecznego jednostek i grup; porównuje i opisuje różne metody i technik resocjalizacji w Polsce i na świecie; - kompetencji (K01, K02): ma świadomość potrzeby ciągłego dokształcania się zawodowego w zakresie resocjalizacji i rozwoju osobistego; jest otwarty na nowatorskie działania na rzecz osób niedostosowanych społecznie. 4,5 (dobrą plus) w zakresie: - wiedzy (W01,W02) opisuje i wyjaśnia kwestie terminologiczne, zasady i cele wychowania resocjalizującego oraz dokładnie przedstawia zagadnienie nieprzystosowania społecznego wskazując jego przyczyny stadia i typologie; wymienia i opisuje różne systemy i metody pomocy osobom nieprzystosowanym społecznie w środowisku otwartym i zamkniętym, dostrzegając między nimi zależności oraz wskazując na ich wady i zalety; - umiejętności (U01,U02): potrafi samodzielnie dobrać różne metody, techniki i programy resocjalizacyjne do poziomu i rodzaju nieprzystosowania społecznego jednostek i grup, w taki sposób aby uzupełniały się nawzajem; porównuje i opisuje różne metody i technik resocjalizacji w Polsce i na świecie wskazując na ich wady i zalety; - kompetencji (K01, K02): ma świadomość potrzeby ciągłego dokształcania się zawodowego w zakresie resocjalizacji i rozwoju osobistego; jest zawsze otwarty na nowatorskie działania na rzecz osób niedostosowanych społecznie. 5,0 (bardzo dobrą) w zakresie: - wiedzy (W01,W02) w oarciu o wiedzę wyniesioną z zajęć i zaczerpniętą z literatury przedmiotu opisuje i wyjaśnia kwestie terminologiczne, zasady i cele wychowania resocjalizującego oraz dokładnie przedstawia zagadnienie nieprzystosowania społecznego wskazując jego przyczyny stadia i typologie oraz zachodzące między nimi zależności; opisuje i krytycznie wyjaśnia różne systemy i metody pomocy osobom nieprzystosowanym społecznie w środowisku otwartym i zamkniętym, wyciąga wnioski z obserwowanych u nich zalet i wad; - umiejętności (U01,U02): potrafi samodzielnie dobierać i optymalnie łączyć różne metody, techniki i programy resocjalizacyjne do poziomu i rodzaju nieprzystosowania społecznego jednostek i grup, przewidując możliwe konsekwencje ich stosowania; krytycznie porównuje i opisuje różne metody i technik resocjalizacji w Polsce i na świecie wskazując na ich wady i zalety podając własne propozycje i warunki ich zastosowania; - kompetencji (K01, K02): wyróżnia się świadomością potrzeby ciągłego dokształcania się zawodowego w zakresie resocjalizacji i rozwoju osobistego i otwartością na nowatorskie działania na rzecz osób niedostosowanych społecznie. Na ocenę końcową składają się: - aktywność i pracę na zajęciach, (opracowanie tekstów, sprawdziany w trakcie zajęć) – 40% oceny końcowej - przygotowanie referatu poświęconego nowym światowym trendom w resocjalizacji- 20% - test z treści teoretycznych – 40 % oceny końcowej Warunkiem uzyskania zaliczenia jest minimum 50% obecności – dwie nieobecności z przyczyn losowych są dopuszczalne, bez wpływu na ocenę końcową. Każda kolejna nieobecność skutkuje obniżeniem oceny końcowej o 0,5. Student ma prawo do dwukrotnego zaliczenia ustnego materiału na którym go nie było w celu zlikwidowania nieobecności. UWAGA! Zmiany wprowadzone po wprowadzeniu obowiązku pracy zdalnej, Ocena końcowa zostanie wyliczona wg następujących kryteriów: Efekty kształcenia W01, W02, U01, K01, K02: aktywności i pracy na zajęciach zdalnych (opracowanie tekstów, sprawdziany w trakcie zajęć, udział w debatach i dyskusjach na Forum przedmiotu na Moodle oraz podczas zajęć online na Microsoft Teams, praca w grupie oraz wykonywanie zadań). Studenci mający techniczne problemy z uczestnictwem w zajęciach na MT, przygotowują samodzielnie zadania związane w danym tematem. (30% oceny końcowej) Efekt kształcenia U02, K02: prezentacja referatu odbędzie na zajęciach na MT (30% oceny końcowej) Efekty kształcenia W01, W02, U01 – test odbędzie się platformie Moodle (40% oceny końcowej) |
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.