Resocialization Pedagogy
General data
Course ID: | WNP-PS-PRES-CW |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | Resocialization Pedagogy |
Name in Polish: | Pedagogika resocjalizacyjna |
Organizational unit: | Faculty of Education |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
0 OR
3.00
(depends on study program)
|
Language: | Polish |
(in Polish) Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się: | education |
Subject level: | elementary |
Learning outcome code/codes: | (in Polish) symbole efektów uczenia się dla kierunku PEDAGOGIKA SPECJALNA, studia jednolite magisterskie: PS_TS2_W1, PS_TS2_W2, PS_TS2_W3, PS_TS2_U1; PS_TS2_U2, PS_TS2_U12, PS_TS2_K4 |
Short description: |
(in Polish) Celem zajęć jest zdobycie przez studentów wiedzy, umiejętności i kompetencji z zakresu pedagogiki resocjalizacyjnej. |
Full description: |
(in Polish) Celem przedmiotu jest zdobycie przez studentów podstawowej wiedzy z zakresu terminologii, zasad i celów pedagogiki resocjalizacyjnej, nieprzystosowania społecznego, diagnozy resocjalizacyjnej oraz technik i metod pracy z osobami niedostosowanymi społecznie w środowisku otwartym i instytucjonalnym. Zakres tematyczny: 1. Teoretyczny kontekst pedagogiki resocjalizacyjnej 2. Nieprzystosowanie społeczne – terminologia, przyczyny, objawy, typologie 3. Wybrane zagadnienia diagnozy resocjalizacyjnej 4. Cele i zasady wychowania resocjalizującego 5. Wybrane metody i techniki wychowania resocjalizującego stosowane w warunkach wolnościowych oraz izolacyjnych - m.in. w Zakładzie Karnym, Młodzieżowym Ośrodku Wychowawczym czy w pracy kuratora sądowego. 6. Instytucje wychowania resocjalizującego 7. Specjalistyczne programy resocjalizacyjne 8. Trudności i wyzwania pedagogiki resocjalizacyjnej - praca z osobami uzależnionymi od alkoholu i narkotyków 9. Postępowanie karne, a postępowanie w sprawie nieletniego - zagadnienia prawne prowadzące do zaistnienia przestrzeni resocjalizacyjnej 10. Depresja i samobójstwa - kluczowe problemy stojące przed pedagogami resocjalizacyjnymi we współczesnym świecie |
Bibliography: |
(in Polish) 1. L. Pytka "Pedagogika resocjalizacyjna"; 2. Cz. Czapów, S. Jedlewski "Pedagogika resocjalizacyjna"; 3. Cz. Czapów "Wychowanie resocjalizujące"; 4. J. Stanik, B. Urban "Resocjalizacja. Teoria i praktyka pedagogiczna"; 5. M. Konopczyński "Metody twórczej resocjalizacji"; 6. J. Szymańska "Zapobieganie samobójstwom dzieci i młodzieży". |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
(in Polish) W_01 Student omawia terminologię, zasady i cele wychowania resocjalizującego oraz charakteryzuje zagadnienie nieprzystosowania społecznego. W_02 Student charakteryzuje systemy i metody pomocy osobom nieprzystosowanym społecznie w środowisku otwartym i zamkniętym U_01 Student potrafi dobrać metody, techniki i programy resocjalizacyjne do poziomy i rodzaju nieprzystosowania społecznego jednostek i grup U_02. Student potrafi dokonać analizy porównawczej metod i technik resocjalizacji w Polsce K_01 Student ma świadomość potrzeby ciągłego dokształcania się zawodowego w zakresie resocjalizacji i rozwoju osobistego. K_02 Student jest otwarty na nowatorskie działania na rzecz osób niedostosowanych społecznie. Opis ECTS - udział w ćwiczeniach, przygotowanie do zaliczenia pisemnego, zaliczenie pisemne: 30 godz. / 3 pkt ECTS |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Na ocenę końcową składają się: - aktywność i praca na zajęciach; - obecność; - praca zaliczeniowa. Dopuszczalna jest jedna nieusprawiedliwiona nieobecność na zajęciach, każda kolejna skutkuje obniżeniem oceny końcowej o pół stopnia. Aktywność na zajęciach ujęta sumarycznie (wszystkie zajęcia) podwyższa ocenę końcową o pół stopnia. Kluczowym warunkiem zaliczenia przedmiotu jest praca zaliczeniowa składająca się z kilku pytań otwartych dotyczących tematyki omawianej na zajęciach. Student na ocenę: 3,0 (dostateczną) w zakresie: - wiedzy (W01,W02): wybiórczo przedstawia terminologię, wymienia zasady i cele wychowania resocjalizującego oraz w niewielkim stopniu przedstawia zagadnienie nieprzystosowania społecznego; wymienia podstawowe systemy i metody pomocy osobom nieprzystosowanym społecznie w środowisku otwartym i zamkniętym; - umiejętności (U01,U02): z pomocą prowadzącego potrafi dobrać podstawowe metody, techniki i programy resocjalizacyjne do poziomu i rodzaju nieprzystosowania społecznego jednostek i grup; porównuje tylko wybrane metody i techniki resocjalizacji w Polsce; - kompetencji(K01, K02): w niewielkim stopniu ma świadomość potrzeby ciągłego dokształcania się zawodowego w zakresie resocjalizacji i rozwoju osobistego; czasami prezentuje postawę otwartości na nowatorskie działania na rzecz osób niedostosowanych społecznie. 3,5 (dostateczną plus) w zakresie - wiedzy (W01,W02): przedstawia podstawową terminologię, wymienia i opisuje niektóre zasady i cele wychowania resocjalizującego oraz przedstawia podstawowe zagadnienie nieprzystosowania społecznego; wymienia i opisuje podstawowe systemy i metody pomocy osobom nieprzystosowanym społecznie w środowisku otwartym i zamkniętym; - umiejętności (U01,U02): potrafi samodzielnie dobrać podstawowe metody, techniki i programy resocjalizacyjne do poziomu i rodzaju nieprzystosowania społecznego jednostek i grup; porównuje i opisuje tylko wybrane metody i techniki resocjalizacji w Polsce; - kompetencji (K01, K02): w dostatecznym stopniu ma świadomość potrzeby ciągłego dokształcania się zawodowego w zakresie resocjalizacji i rozwoju osobistego; często prezentuje postawę otwartości na nowatorskie działania na rzecz osób niedostosowanych społecznie. 4,0 (dobra) w zakresie - wiedzy (W01,W02): wyjaśnia terminologię, wymienia i opisuje większość zasad i celów wychowania resocjalizującego oraz przedstawia zagadnienie nieprzystosowania społecznego wskazując jego przyczyny stadia i typologie; wymienia i opisuje różne systemy i metody pomocy osobom nieprzystosowanym społecznie w środowisku otwartym i zamkniętym; - umiejętności (U01,U02): potrafi samodzielnie dobrać różne metody, techniki i programy resocjalizacyjne do poziomu i rodzaju nieprzystosowania społecznego jednostek i grup; porównuje i opisuje różne metody i techniki resocjalizacji w Polsce; - kompetencji (K01, K02): ma świadomość potrzeby ciągłego dokształcania się zawodowego w zakresie resocjalizacji i rozwoju osobistego; jest otwarty na nowatorskie działania na rzecz osób niedostosowanych społecznie. 4,5 (dobrą plus) w zakresie: - wiedzy (W01,W02) opisuje i wyjaśnia kwestie terminologiczne, zasady i cele wychowania resocjalizującego oraz dokładnie przedstawia zagadnienie nieprzystosowania społecznego wskazując jego przyczyny stadia i typologie; wymienia i opisuje różne systemy i metody pomocy osobom nieprzystosowanym społecznie w środowisku otwartym i zamkniętym, dostrzegając między nimi zależności oraz wskazując na ich wady i zalety; - umiejętności (U01,U02): potrafi samodzielnie dobrać różne metody, techniki i programy resocjalizacyjne do poziomu i rodzaju nieprzystosowania społecznego jednostek i grup, w taki sposób aby uzupełniały się nawzajem; porównuje i opisuje różne metody i techniki resocjalizacji w Polsce wskazując na ich wady i zalety; - kompetencji (K01, K02): ma świadomość potrzeby ciągłego dokształcania się zawodowego w zakresie resocjalizacji i rozwoju osobistego; jest zawsze otwarty na nowatorskie działania na rzecz osób niedostosowanych społecznie. 5,0 (bardzo dobrą) w zakresie: - wiedzy (W01,W02) w oparciu o wiedzę wyniesioną z zajęć i zaczerpniętą z literatury przedmiotu opisuje i wyjaśnia kwestie terminologiczne, zasady i cele wychowania resocjalizującego oraz dokładnie przedstawia zagadnienie nieprzystosowania społecznego wskazując jego przyczyny stadia i typologie oraz zachodzące między nimi zależności; opisuje i krytycznie wyjaśnia różne systemy i metody pomocy osobom nieprzystosowanym społecznie w środowisku otwartym i zamkniętym, wyciąga wnioski z obserwowanych u nich zalet i wad; - umiejętności (U01,U02): potrafi samodzielnie dobierać i optymalnie łączyć różne metody, techniki i programy resocjalizacyjne do poziomu i rodzaju nieprzystosowania społecznego jednostek i grup, przewidując możliwe konsekwencje ich stosowania; krytycznie porównuje i opisuje różne metody i techniki resocjalizacji w Polsce wskazując na ich wady i zalety podając własne propozycje i warunki ich zastosowania; - kompetencji (K01, K02): wyróżnia się świadomością potrzeby ciągłego dokształcania się zawodowego w zakresie resocjalizacji i rozwoju osobistego i otwartością na nowatorskie działania na rzecz osób niedostosowanych społecznie. |
Classes in period "Winter semester 2021/22" (past)
Time span: | 2021-10-01 - 2022-01-31 |
Navigate to timetable
MO TU CW
CW
W CW
TH FR |
Type of class: |
Classes, 30 hours, 20 places
|
|
Coordinators: | Anna Fidelus, Artur Pięta | |
Group instructors: | Anna Fidelus, Artur Pięta | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
graded credit
Classes - graded credit |
|
(in Polish) E-Learning: | (in Polish) E-Learning (pełny kurs) |
|
Type of subject: | obligatory |
|
(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | (in Polish) nie dotyczy |
|
Short description: |
(in Polish) Celem zajęć jest zdobycie przez studentów wiedzy, umiejętności i kompetencji z zakresu pedagogiki resocjalizacyjnej. |
|
Full description: |
(in Polish) Celem przedmiotu jest zdobycie przez studentów podstawowej wiedzy z zakresu terminologii, zasad i celów pedagogiki resocjalizacyjnej, nieprzystosowania społecznego, diagnozy resocjalizacyjnej oraz technik i metod pracy z osobami niedostosowanymi społecznie w środowisku otwartym i instytucjonalnym. Zakres tematyczny: 1. Teoretyczny kontekst pedagogiki resocjalizacyjnej 2. Nieprzystosowanie społeczne – terminologia, przyczyny, objawy, typologie 3. Wybrane zagadnienia diagnozy resocjalizacyjnej 4. Cele i zasady wychowania resocjalizującego 5. Wybrane metody i techniki wychowania resocjalizującego stosowane w warunkach wolnościowych oraz izolacyjnych - m.in. w Zakładzie Karnym, Młodzieżowym Ośrodku Wychowawczym czy w pracy kuratora sądowego. 6. Instytucje wychowania resocjalizującego 7. Specjalistyczne programy resocjalizacyjne 8. Trudności i wyzwania pedagogiki resocjalizacyjnej - praca z osobami uzależnionymi od alkoholu i narkotyków 9. Postępowanie karne, a postępowanie w sprawie nieletniego - zagadnienia prawne prowadzące do zaistnienia przestrzeni resocjalizacyjnej 10. Depresja i samobójstwa - kluczowe problemy stojące przed pedagogami resocjalizacyjnymi we współczesnym świecie |
|
Bibliography: |
(in Polish) 1. L. Pytka "Pedagogika resocjalizacyjna"; 2. Cz. Czapów, S. Jedlewski "Pedagogika resocjalizacyjna"; 3. Cz. Czapów "Wychowanie resocjalizujące"; 4. J. Stanik, B. Urban "Resocjalizacja. Teoria i praktyka pedagogiczna"; 5. M. Konopczyński "Metody twórczej resocjalizacji"; 6. J. Szymańska "Zapobieganie samobójstwom dzieci i młodzieży". |
|
Wymagania wstępne: |
(in Polish) Brak |
Classes in period "Winter semester 2022/23" (past)
Time span: | 2022-10-01 - 2023-01-31 |
Navigate to timetable
MO TU CW
CW
W TH FR |
Type of class: |
Classes, 30 hours, 21 places
|
|
Coordinators: | Artur Pięta | |
Group instructors: | Artur Pięta | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
graded credit
Classes - graded credit |
|
Type of subject: | obligatory |
|
(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | (in Polish) nie dotyczy |
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.