Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Resocialization Pedagogy

General data

Course ID: WNP-PS-PRES-CW
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: Resocialization Pedagogy
Name in Polish: Pedagogika resocjalizacyjna
Organizational unit: Faculty of Education
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): 0 OR 3.00 (depends on study program) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
(in Polish) Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się:

education

Subject level:

elementary

Learning outcome code/codes:

(in Polish) symbole efektów uczenia się dla kierunku PEDAGOGIKA SPECJALNA, studia jednolite magisterskie:


PS_TS2_W1,

PS_TS2_W2,

PS_TS2_W3,

PS_TS2_U1;

PS_TS2_U2,

PS_TS2_U12,

PS_TS2_K4

Short description: (in Polish)

Celem zajęć jest zdobycie przez studentów wiedzy, umiejętności i kompetencji z zakresu pedagogiki resocjalizacyjnej.

Full description: (in Polish)

Celem przedmiotu jest zdobycie przez studentów podstawowej wiedzy z zakresu terminologii, zasad i celów pedagogiki resocjalizacyjnej, nieprzystosowania społecznego, diagnozy resocjalizacyjnej oraz technik i metod pracy z osobami niedostosowanymi społecznie w środowisku otwartym i instytucjonalnym.

Zakres tematyczny:

1. Teoretyczny kontekst pedagogiki resocjalizacyjnej

2. Nieprzystosowanie społeczne – terminologia, przyczyny, objawy, typologie

3. Wybrane zagadnienia diagnozy resocjalizacyjnej

4. Cele i zasady wychowania resocjalizującego

5. Wybrane metody i techniki wychowania resocjalizującego stosowane w warunkach wolnościowych oraz izolacyjnych - m.in. w Zakładzie Karnym, Młodzieżowym Ośrodku Wychowawczym czy w pracy kuratora sądowego.

6. Instytucje wychowania resocjalizującego

7. Specjalistyczne programy resocjalizacyjne

8. Trudności i wyzwania pedagogiki resocjalizacyjnej - praca z osobami uzależnionymi od alkoholu i narkotyków

9. Postępowanie karne, a postępowanie w sprawie nieletniego - zagadnienia prawne prowadzące do zaistnienia przestrzeni resocjalizacyjnej

10. Depresja i samobójstwa - kluczowe problemy stojące przed pedagogami resocjalizacyjnymi we współczesnym świecie

Bibliography: (in Polish)

1. L. Pytka "Pedagogika resocjalizacyjna";

2. Cz. Czapów, S. Jedlewski "Pedagogika resocjalizacyjna";

3. Cz. Czapów "Wychowanie resocjalizujące";

4. J. Stanik, B. Urban "Resocjalizacja. Teoria i praktyka pedagogiczna";

5. M. Konopczyński "Metody twórczej resocjalizacji";

6. J. Szymańska "Zapobieganie samobójstwom dzieci i młodzieży".

Efekty kształcenia i opis ECTS: (in Polish)

W_01 Student omawia terminologię, zasady i cele wychowania resocjalizującego oraz charakteryzuje zagadnienie nieprzystosowania społecznego.

W_02 Student charakteryzuje systemy i metody pomocy osobom nieprzystosowanym społecznie w środowisku otwartym i zamkniętym

U_01 Student potrafi dobrać metody, techniki i programy resocjalizacyjne do poziomy i rodzaju nieprzystosowania społecznego jednostek i grup

U_02. Student potrafi dokonać analizy porównawczej metod i technik resocjalizacji w Polsce

K_01 Student ma świadomość potrzeby ciągłego dokształcania się zawodowego w zakresie resocjalizacji i rozwoju osobistego.

K_02 Student jest otwarty na nowatorskie działania na rzecz osób niedostosowanych społecznie.

Opis ECTS

- udział w ćwiczeniach, przygotowanie do zaliczenia pisemnego, zaliczenie pisemne: 30 godz. / 3 pkt ECTS

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Na ocenę końcową składają się:

- aktywność i praca na zajęciach;

- obecność;

- praca zaliczeniowa.

Dopuszczalna jest jedna nieusprawiedliwiona nieobecność na zajęciach, każda kolejna skutkuje obniżeniem oceny końcowej o pół stopnia. Aktywność na zajęciach ujęta sumarycznie (wszystkie zajęcia) podwyższa ocenę końcową o pół stopnia. Kluczowym warunkiem zaliczenia przedmiotu jest praca zaliczeniowa składająca się z kilku pytań otwartych dotyczących tematyki omawianej na zajęciach.

Student na ocenę:

3,0 (dostateczną) w zakresie:

- wiedzy (W01,W02): wybiórczo przedstawia terminologię, wymienia zasady i cele wychowania resocjalizującego oraz w niewielkim stopniu przedstawia zagadnienie nieprzystosowania społecznego; wymienia podstawowe systemy i metody pomocy osobom nieprzystosowanym społecznie w środowisku otwartym i zamkniętym;

- umiejętności (U01,U02): z pomocą prowadzącego potrafi dobrać podstawowe metody, techniki i programy resocjalizacyjne do poziomu i rodzaju nieprzystosowania społecznego jednostek i grup; porównuje tylko wybrane metody i techniki resocjalizacji w Polsce;

- kompetencji(K01, K02): w niewielkim stopniu ma świadomość potrzeby ciągłego dokształcania się zawodowego w zakresie resocjalizacji i rozwoju osobistego; czasami prezentuje postawę otwartości na nowatorskie działania na rzecz osób niedostosowanych społecznie.

3,5 (dostateczną plus) w zakresie

- wiedzy (W01,W02): przedstawia podstawową terminologię, wymienia i opisuje niektóre zasady i cele wychowania resocjalizującego oraz przedstawia podstawowe zagadnienie nieprzystosowania społecznego; wymienia i opisuje podstawowe systemy i metody pomocy osobom nieprzystosowanym społecznie w środowisku otwartym i zamkniętym;

- umiejętności (U01,U02): potrafi samodzielnie dobrać podstawowe metody, techniki i programy resocjalizacyjne do poziomu i rodzaju nieprzystosowania społecznego jednostek i grup; porównuje i opisuje tylko wybrane metody i techniki resocjalizacji w Polsce;

- kompetencji (K01, K02): w dostatecznym stopniu ma świadomość potrzeby ciągłego dokształcania się zawodowego w zakresie resocjalizacji i rozwoju osobistego; często prezentuje postawę otwartości na nowatorskie działania na rzecz osób niedostosowanych społecznie.

4,0 (dobra) w zakresie

- wiedzy (W01,W02): wyjaśnia terminologię, wymienia i opisuje większość zasad i celów wychowania resocjalizującego oraz przedstawia zagadnienie nieprzystosowania społecznego wskazując jego przyczyny stadia i typologie; wymienia i opisuje różne systemy i metody pomocy osobom nieprzystosowanym społecznie w środowisku otwartym i zamkniętym;

- umiejętności (U01,U02): potrafi samodzielnie dobrać różne metody, techniki i programy resocjalizacyjne do poziomu i rodzaju nieprzystosowania społecznego jednostek i grup; porównuje i opisuje różne metody i techniki resocjalizacji w Polsce;

- kompetencji (K01, K02): ma świadomość potrzeby ciągłego dokształcania się zawodowego w zakresie resocjalizacji i rozwoju osobistego; jest otwarty na nowatorskie działania na rzecz osób niedostosowanych społecznie.

4,5 (dobrą plus) w zakresie:

- wiedzy (W01,W02) opisuje i wyjaśnia kwestie terminologiczne, zasady i cele wychowania resocjalizującego oraz dokładnie przedstawia zagadnienie nieprzystosowania społecznego wskazując jego przyczyny stadia i typologie; wymienia i opisuje różne systemy i metody pomocy osobom nieprzystosowanym społecznie w środowisku otwartym i zamkniętym, dostrzegając między nimi zależności oraz wskazując na ich wady i zalety;

- umiejętności (U01,U02): potrafi samodzielnie dobrać różne metody, techniki i programy resocjalizacyjne do poziomu i rodzaju nieprzystosowania społecznego jednostek i grup, w taki sposób aby uzupełniały się nawzajem; porównuje i opisuje różne metody i techniki resocjalizacji w Polsce wskazując na ich wady i zalety;

- kompetencji (K01, K02): ma świadomość potrzeby ciągłego dokształcania się zawodowego w zakresie resocjalizacji i rozwoju osobistego; jest zawsze otwarty na nowatorskie działania na rzecz osób niedostosowanych społecznie.

5,0 (bardzo dobrą) w zakresie:

- wiedzy (W01,W02) w oparciu o wiedzę wyniesioną z zajęć i zaczerpniętą z literatury przedmiotu opisuje i wyjaśnia kwestie terminologiczne, zasady i cele wychowania resocjalizującego oraz dokładnie przedstawia zagadnienie nieprzystosowania społecznego wskazując jego przyczyny stadia i typologie oraz zachodzące między nimi zależności; opisuje i krytycznie wyjaśnia różne systemy i metody pomocy osobom nieprzystosowanym społecznie w środowisku otwartym i zamkniętym, wyciąga wnioski z obserwowanych u nich zalet i wad;

- umiejętności (U01,U02): potrafi samodzielnie dobierać i optymalnie łączyć różne metody, techniki i programy resocjalizacyjne do poziomu i rodzaju nieprzystosowania społecznego jednostek i grup, przewidując możliwe konsekwencje ich stosowania; krytycznie porównuje i opisuje różne metody i techniki resocjalizacji w Polsce wskazując na ich wady i zalety podając własne propozycje i warunki ich zastosowania;

- kompetencji (K01, K02): wyróżnia się świadomością potrzeby ciągłego dokształcania się zawodowego w zakresie resocjalizacji i rozwoju osobistego i otwartością na nowatorskie działania na rzecz osób niedostosowanych społecznie.

Classes in period "Winter semester 2021/22" (past)

Time span: 2021-10-01 - 2022-01-31
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Classes, 30 hours, 20 places more information
Coordinators: Anna Fidelus, Artur Pięta
Group instructors: Anna Fidelus, Artur Pięta
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - graded credit
Classes - graded credit
(in Polish) E-Learning:

(in Polish) E-Learning (pełny kurs)

Type of subject:

obligatory

(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

(in Polish) nie dotyczy

Short description: (in Polish)

Celem zajęć jest zdobycie przez studentów wiedzy, umiejętności i kompetencji z zakresu pedagogiki resocjalizacyjnej.

Full description: (in Polish)

Celem przedmiotu jest zdobycie przez studentów podstawowej wiedzy z zakresu terminologii, zasad i celów pedagogiki resocjalizacyjnej, nieprzystosowania społecznego, diagnozy resocjalizacyjnej oraz technik i metod pracy z osobami niedostosowanymi społecznie w środowisku otwartym i instytucjonalnym.

Zakres tematyczny:

1. Teoretyczny kontekst pedagogiki resocjalizacyjnej

2. Nieprzystosowanie społeczne – terminologia, przyczyny, objawy, typologie

3. Wybrane zagadnienia diagnozy resocjalizacyjnej

4. Cele i zasady wychowania resocjalizującego

5. Wybrane metody i techniki wychowania resocjalizującego stosowane w warunkach wolnościowych oraz izolacyjnych - m.in. w Zakładzie Karnym, Młodzieżowym Ośrodku Wychowawczym czy w pracy kuratora sądowego.

6. Instytucje wychowania resocjalizującego

7. Specjalistyczne programy resocjalizacyjne

8. Trudności i wyzwania pedagogiki resocjalizacyjnej - praca z osobami uzależnionymi od alkoholu i narkotyków

9. Postępowanie karne, a postępowanie w sprawie nieletniego - zagadnienia prawne prowadzące do zaistnienia przestrzeni resocjalizacyjnej

10. Depresja i samobójstwa - kluczowe problemy stojące przed pedagogami resocjalizacyjnymi we współczesnym świecie

Bibliography: (in Polish)

1. L. Pytka "Pedagogika resocjalizacyjna";

2. Cz. Czapów, S. Jedlewski "Pedagogika resocjalizacyjna";

3. Cz. Czapów "Wychowanie resocjalizujące";

4. J. Stanik, B. Urban "Resocjalizacja. Teoria i praktyka pedagogiczna";

5. M. Konopczyński "Metody twórczej resocjalizacji";

6. J. Szymańska "Zapobieganie samobójstwom dzieci i młodzieży".

Wymagania wstępne: (in Polish)

Brak

Classes in period "Winter semester 2022/23" (past)

Time span: 2022-10-01 - 2023-01-31
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Classes, 30 hours, 21 places more information
Coordinators: Artur Pięta
Group instructors: Artur Pięta
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - graded credit
Classes - graded credit
Type of subject:

obligatory

(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

(in Polish) nie dotyczy

Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)