Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Educational programs in inclusive education

General data

Course ID: WNP-PS-PRI
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (9998) Sustainable development The ISCED (International Standard Classification of Education) code has been designed by UNESCO.
Course title: Educational programs in inclusive education
Name in Polish: Programy wychowawcze w edukacji inkluzyjnej
Organizational unit: Faculty of Education
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): 0 OR 3.00 (depends on study program) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Subject level:

elementary

Learning outcome code/codes:

(in Polish) symbole efektów uczenia się dla kierunku pedagogika specjalna, studia jednolite magisterskie:


PS_W3 PS_W9

PS_W10 PS_U5

PS_U7 PS_U8

PS_U9 PS_K1

PS_K5

Preliminary Requirements:

(in Polish) Brak

Short description: (in Polish)

Udział w ćwiczeniach umożliwi studentom poznanie zasad tworzenia programów wychowawczo-profilaktycznych a ponadto uzyskanie umiejętności dokonywania oceny takich programów.

Full description: (in Polish)

Udział w ćwiczeniach umożliwi studentom poznanie zasad tworzenia programów wychowawczo-profilaktycznych a ponadto uzyskanie umiejętności dokonywania oceny takich programów.

Pomiar efektów kształcenia: przygotowanie konspektu zajęć dla uczniów o edukacji inkluzyjnej, celem włączania osób z różnymi potrzebami w procesie edukacyjnym, kształcenia uczniów ze zróżnicowanymi potrzebami edukacyjnymi; przygotowanie programu wychowawczego.

Bibliography: (in Polish)

Literatura:

Al-Khamisy D., Edukacja włączająca edukacją dialogu. W poszukiwaniu modelu edukacji dla ucznia ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej, Warszawa 2013.

Booth, T., Ainscow, M. (2011). Przewodnik po edukacji włączającej. Rozwój kształcenia i uczestnictwa w życiu szkoły.

Chrzanowska, I. (2015). Pedagogika specjalna. Od tradycji do współczesności. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.

Deptuła, M. (2013). Odrzucenie rówieśnicze. Warszawa: PWN.

Lejzerowicz, M. (2016). Włączanie i integracja a stygmatyzacja osób

z niepełnosprawnością w polskiej edukacji. Forum Oświatowe, 28(1), s. 133-157.

Kowalik, S. (2001). Pomiędzy dyskryminacją a integracją osób niepełnosprawnych. W: B. Kaja (red.). Wspomaganie rozwoju. Psychostymulacja i psychokorekcja (s. 37-58). Tom III. Bydgoszcz: Akademia Bydgoska.

Szpak A., Edukacja włączająca uczniów niepełnosprawnych – aktualne wyzwania, „Zeszyty Naukowe Zbliżenia Cywilizacyjne” 2017 nr XIII (4).

Szumski G. (2010). Wokół edukacji włączającej. Warszawa: Wydawnictwo APS.

Szumski G. (2009). Integracyjne kształcenie niepełnosprawnych. Warszawa: PWN-APS.

Szumski G., Wokół integracji włączającej. Efekty kształcenia uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim w klasach specjalnych, integracyjnych i ogólnodostępnych, Wyd. APS, Warszawa 2010.

Efekty kształcenia i opis ECTS: (in Polish)

Wiedza

Student zna zasady tworzenia programów wychowawczo-profilaktycznych i ich założenia w kontekście realizacji edukacji inkluzyjnej. Zna potrzeby społeczne i emocjonalne oraz edukacyjne dzieci z niepełnosprawnością.

Umiejętności

Student umie dokonać oceny programu wychowawczego i wskazać możliwości rozwijania edukacji inkluzyjnej. Potrafi stworzyć konspekt zajęć dla uczniów o edukacji inkluzyjnej/ zajęć integracyjnych dla zróżnicowanej grupy uczniów, a ponadto uzasadnić potrzebę realizacji tego rodzaju zajęć w kontekście przeciwdziałania dyskryminacji i wykluczaniu.

Kompetencje

Student wykazuje gotowość do realizacji zadań pedagogiczno-dydaktycznych wykonywanych w ramach zawodu pedagoga specjalnego. Dostrzega i rozumie specjalne potrzeby edukacyjne uczniów i jest gotowy przeciwdziałać zjawiskom wykluczania i dyskryminacji.

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Metody weryfikacji

- konspekt zajęć

- praca w grupach

- Indywidualna ocena programów wychowawczo-profilaktycznych

- Aktywny udział w ćwiczeniach

Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest obecność na zajęciach. Można mieć dwie nieobecności.

Wyniki:

1) Konspekt zajęć/program wychowawczy - 50 pkt

2) Praca w grupach - 10 pkt

3) Indywidualna ocena programów wychowawczo-profilaktycznych - 20 pkt

4) Aktywny udział w konwersatoriach - 20 pkt

Ostateczny wynik:

60-67 pkt. - 3,0

68-75 pkt. - 3,5

76-83 pkt. - 4,0

84-91 pkt. - 4,5

92-100 pkt. -5,0

Classes in period "Summer semester 2022/23" (past)

Time span: 2023-02-01 - 2023-06-30
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Classes, 30 hours, 17 places more information
Coordinators: Agnieszka Klimska
Group instructors: Agnieszka Klimska
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - graded credit
Classes - graded credit
(in Polish) E-Learning:

(in Polish) E-Learning (pełny kurs)

(in Polish) Opis nakładu pracy studenta w ECTS:

(in Polish) ECTS [1 ECTS=30(25) godz.]:

udział w ćwiczeniach: 30 godz.

analiza programów wychowawczych: 30 godz.

przygotowanie i prezentacja konspektu: 30 godz.

suma godzin: 90[60/30(25)=3]


Type of subject:

obligatory

(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

(in Polish) nie dotyczy

Short description: (in Polish)

Udział w ćwiczeniach umożliwi studentom poznanie zasad tworzenia programów wychowawczo-profilaktycznych a ponadto uzyskanie umiejętności dokonywania oceny takich programów.

Full description: (in Polish)

Udział w ćwiczeniach umożliwi studentom poznanie zasad tworzenia programów wychowawczo-profilaktycznych a ponadto uzyskanie umiejętności dokonywania oceny takich programów.

Pomiar efektów kształcenia: przygotowanie konspektu zajęć dla uczniów o edukacji inkluzyjnej, celem włączania osób z różnymi potrzebami w procesie edukacyjnym, kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.

Bibliography: (in Polish)

Literatura:

Al-Khamisy D., Edukacja włączająca edukacją dialogu. W poszukiwaniu modelu edukacji dla ucznia ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej, Warszawa 2013.

Booth, T., Ainscow, M. (2011). Przewodnik po edukacji włączającej. Rozwój kształcenia i uczestnictwa w życiu szkoły.

Chrzanowska, I. (2015). Pedagogika specjalna. Od tradycji do współczesności. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.

Deptuła, M. (2013). Odrzucenie rówieśnicze. Warszawa: PWN.

Lejzerowicz, M. (2016). Włączanie i integracja a stygmatyzacja osób

z niepełnosprawnością w polskiej edukacji. Forum Oświatowe, 28(1), s. 133-157.

Kowalik, S. (2001). Pomiędzy dyskryminacją a integracją osób niepełnosprawnych. W: B. Kaja (red.). Wspomaganie rozwoju. Psychostymulacja i psychokorekcja (s. 37-58). Tom III. Bydgoszcz: Akademia Bydgoska.

Szpak A., Edukacja włączająca uczniów niepełnosprawnych – aktualne wyzwania, „Zeszyty Naukowe Zbliżenia Cywilizacyjne” 2017 nr XIII (4).

Szumski G. (2010). Wokół edukacji włączającej. Warszawa: Wydawnictwo APS.

Szumski G. (2009). Integracyjne kształcenie niepełnosprawnych. Warszawa: PWN-APS.

Szumski G., Wokół integracji włączającej. Efekty kształcenia uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim w klasach specjalnych, integracyjnych i ogólnodostępnych, Wyd. APS, Warszawa 2010.

Classes in period "Summer semester 2023/24" (in progress)

Time span: 2024-02-15 - 2024-06-30
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Classes, 30 hours, 18 places more information
Coordinators: Agnieszka Klimska
Group instructors: Agnieszka Klimska
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - graded credit
Classes - graded credit
(in Polish) Opis nakładu pracy studenta w ECTS:

(in Polish) ECTS [1 ECTS=30(25) godz.]:

udział w ćwiczeniach: 30 godz.

analiza programów wychowawczych: 30 godz.

przygotowanie i prezentacja konspektu: 30 godz.

suma godzin: 90[60/30(25)=3]


Type of subject:

obligatory

(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

(in Polish) nie dotyczy

Short description: (in Polish)

Udział w ćwiczeniach umożliwi studentom poznanie zasad tworzenia programów wychowawczo-profilaktycznych a ponadto uzyskanie umiejętności dokonywania oceny takich programów.

Full description: (in Polish)

Udział w ćwiczeniach umożliwi studentom poznanie zasad tworzenia programów wychowawczo-profilaktycznych a ponadto uzyskanie umiejętności dokonywania oceny takich programów.

Pomiar efektów kształcenia: przygotowanie konspektu zajęć dla uczniów o edukacji inkluzyjnej, celem włączania osób z różnymi potrzebami w procesie edukacyjnym, kształcenia uczniów ze zróżnicowanymi potrzebami edukacyjnymi.

Bibliography: (in Polish)

Literatura:

Al-Khamisy D., Edukacja włączająca edukacją dialogu. W poszukiwaniu modelu edukacji dla ucznia ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej, Warszawa 2013.

Booth, T., Ainscow, M. (2011). Przewodnik po edukacji włączającej. Rozwój kształcenia i uczestnictwa w życiu szkoły.

Chrzanowska, I. (2015). Pedagogika specjalna. Od tradycji do współczesności. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.

Deptuła, M. (2013). Odrzucenie rówieśnicze. Warszawa: PWN.

Lejzerowicz, M. (2016). Włączanie i integracja a stygmatyzacja osób

z niepełnosprawnością w polskiej edukacji. Forum Oświatowe, 28(1), s. 133-157.

Kowalik, S. (2001). Pomiędzy dyskryminacją a integracją osób niepełnosprawnych. W: B. Kaja (red.). Wspomaganie rozwoju. Psychostymulacja i psychokorekcja (s. 37-58). Tom III. Bydgoszcz: Akademia Bydgoska.

Szpak A., Edukacja włączająca uczniów niepełnosprawnych – aktualne wyzwania, „Zeszyty Naukowe Zbliżenia Cywilizacyjne” 2017 nr XIII (4).

Szumski G. (2010). Wokół edukacji włączającej. Warszawa: Wydawnictwo APS.

Szumski G. (2009). Integracyjne kształcenie niepełnosprawnych. Warszawa: PWN-APS.

Szumski G., Wokół integracji włączającej. Efekty kształcenia uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim w klasach specjalnych, integracyjnych i ogólnodostępnych, Wyd. APS, Warszawa 2010.

Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)