Basics of the vision rehabilitation
General data
Course ID: | WNP-PS-PRW |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | Basics of the vision rehabilitation |
Name in Polish: | Podstawy rehabilitacji wzroku |
Organizational unit: | Faculty of Education |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
Learning outcome code/codes: | enter learning outcome code/codes |
Short description: |
(in Polish) Realizacja zajęć ma na celu wyposażenie Studenta w podstawową wiedzę z zakresu prawidłowości i zakłóceń funkcjonowania wzrokowego człowieka i wykorzystanie jej w kierunku diagnozowania, analizy i interpretacji oraz efektywnego projektowania działań edukacyjnych i rehabilitacyjnych, terapeutycznych, stosownie do wymogów metodyki pracy z osobami słabowidzącymi, działań zapobiegających pogarszaniu się osłabionego widzenia, jak też działań niwelujących lub zmniejszających zaburzenia w funkcjonowaniu wzrokowym człowieka. Celem przedmiotu jest także stworzenie warunków do nabycia przez Studenta kompetencji w aspekcie profesjonalnego, zgodnego z zasadami etyki zawodowej, aktywnego uczestnictwa w grupach i instytucjach wspierających osoby słabowidzące. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
(in Polish) Wiedza EK 1 Student ma podstawową wiedzę dotyczącą anatomii i patologii układu wzrokowego, wybranych zespołów chorobowych, fizjologii procesu widzenia oraz zna jej etiologię i funkcjonalne następstwa dla rozwoju psychofizycznego, społecznego i poznawczego człowieka. EK 2 Student definiuje podstawowe cele i główne założenia usprawniania wzroku osób słabowidzących, zna modele świadczeń, programy diagnostyczno-oceniające, programy terapii oraz pomoce rehabilitacyjne na rzecz osób z zakłóceniami widzenia. EK 3 Student ma podstawową, uporządkowaną wiedzę na temat specyfiki wspierania edukacji specjalnej dzieci i młodzieży słabowidzącej w przedszkolu i szkole ogólnodostępnej, integracyjnej i specjalnej oraz wspierania rozwoju dorosłych osób słabowidzących w instytucjach edukacyjno-terapeutycznych. UMIEJĘTNOŚCI EK 4 Student posiada umiejętności diagnostyczne pozwalające na rozpoznawanie poziomu funkcjonowania wzrokowego osoby słabowidzącej, opracowywanie wyników obserwacji i formułowanie wniosków pod kątem terapii widzenia. EK 5 Student samodzielnie zdobywa wiedzę i rozwija swoje profesjonalne umiejętności związane z działalnością w zakresie programowania i realizowania działań na rzecz stymulacji i ćwiczenia wzroku osób słabowidzących, korzystając z różnych źródeł (w języku polskim i obcym) i nowoczesnych technologii (ICT). EK 6 Student ocenia przydatność typowych metod, procedur i dobrych praktyk do realizacji zadań związanych z diagnozą widzenia i rehabilitacją wzroku osób słabowidzących. EK 7 Student kieruje procesami rehabilitacji i terapii usprawniania wzroku osób słabowidzących; dobiera i wykorzystuje dostępne materiały, środki i metody pracy tyflopedagogicznej w celu zaprojektowania i efektywnego realizowania zajęć rehabilitacji wzroku. EK 8 Student samodzielnie projektuje działania wspierające rozwój widzenia, służące ochronie wzroku lub zmniejszające zaburzenia w funkcjonowaniu wzrokowym dziecka słabowidzącego w okresie przedszkolnym i wczesnoszkolnym. KOMPETENCJE EK 9 Student rozumie potrzeby osób słabowidzących, wykazuje wrażliwość na specyfikę ich rozwoju fizycznego, psychicznego i społecznego. EK 10 Student jest przekonany o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań rehabilitacyjnych, edukacyjnych, terapeutycznych na rzecz osób słabowidzących; jest gotowy do podejmowania wyzwań zawodowych; wykazuje aktywność, podejmuje trud i odznacza się wytrwałością w realizacji indywidualnych i zespołowych profesjonalnych działań zawodowych w zakresie rehabilitacji wzroku. ECTS [1 ECTS = 25 (30) godz.]: Udział w ćwiczeniach: 30 godz. Konsultacje: 5 godz. Praca własna: przygotowanie do zajęć: 10 godz. czytanie wskazanej literatury: 5 godz. napisanie referatu/eseju: 5 godz. przygotowanie do zaliczenia: 5 godz. suma godzin: 60 godzin [60/30(25)=2] liczba ECTS: 2 |
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.