Special pedagogy
General data
Course ID: | WNP-PS-PS |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | Special pedagogy |
Name in Polish: | Pedagogika specjalna |
Organizational unit: | Faculty of Education |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
0 OR
3.00
(differs over time)
|
Language: | Polish |
Subject level: | elementary |
Learning outcome code/codes: | Special pedagogy: PS_W2, PS_W4, PS_W9, PS_W10, PS_U4, PS_U6, PS_K5, PS_K12 |
Short description: |
(in Polish) Realizacja przedmiotu służy: - uzyskaniu przez Studenta pogłębionej i uporządkowanej wiedzy na temat różnych subdyscyplin pedagogiki specjalnej, w tym terminologii, teorii, metodyki wykonywania typowych zadań oraz norm, procedur i dobrych praktyk stosowanych w różnych obszarach pedagogiki specjalnej - uzyskaniu przez Studenta pogłębionej wiedzy dotyczącej koncepcji rehabilitacji, edukacji, resocjalizacji, terapii dzieci/uczniów ze SPE, organizacji i metodyki kształcenia w systemie włączającym, integracyjnym i specjalnym - nabyciu umiejętności pogłębionego diagnozowania, oceniania złożonych sytuacji rehabilitacyjnych, edukacyjnych, terapeutycznych, resocjalizacyjnych oraz projektowania i prowadzenia zajęć z uwzględnieniem specjalnych potrzeb ich uczestników - wyposażeniu Studenta w kompetencje społeczne uzdatniające do podejmowania indywidualnych i zespołowych wyzwań zawodowych, wynikających z roli nauczyciela-pedagoga specjalnego w kontekście zmieniających się potrzeb społecznych. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
(in Polish) Efekty uczenia się i opis ECTS Efekty przedmiotowe dla kierunku PEDAGOGIKA SPECJALNA Efekty przedmiotowe w zakresie wiedzy: Efekt przedmiotowy 1. - PS_W2; Efekt przedmiotowy 2. - PS_W4; Efekt przedmiotowy 3. - PS_W9; Efekt przedmiotowy 4. - PS_W10 Efekty przedmiotowe w zakresie umiejętności: Efekt przedmiotowy 5. - PS_U4; Efekt przedmiotowy 6. - PS_U6; Efekty przedmiotowe w zakresie kompetencji społecznych: Efekt przedmiotowy 7. - PS_K5; Efekt przedmiotowy 8. - PS_K12. Efekty przedmiotowe w zakresie wiedzy: Efekt przedmiotowy 1. Student posiada pogłębioną i uporządkowaną wiedzę na temat różnych subdyscyplin pedagogiki specjalnej, obejmującą terminologię, teorię i metodykę wykonywania typowych zadań oraz normy, procedury i dobre praktyki stosowane w różnych obszarach pedagogiki specjalnej Efekt przedmiotowy 2. Student posiada pogłębioną wiedzę dotyczącą koncepcji rehabilitacji, edukacji, resocjalizacji, terapii uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi i rozumie różnorodne uwarunkowania tych procesów Efekt przedmiotowy 3. Student posiada pogłębioną wiedzę na temat systemu edukacji uczniów ze specjalnymi potrzebami rozwojowymi w kontekście systemu kształcenia powszechnego Efekt przedmiotowy 4. Student posiada pogłębioną wiedzę w zakresie organizacji i metodyki kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w systemie włączającym, integracyjnym i specjalnym; w szczególności modeli współpracy pedagogów specjalnych z nauczycielami, specjalistami i rodzicami oraz modeli indywidualizacji lekcji, efektywnych strategii nauczania i uniwersalnego projektowania zajęć Efekty przedmiotowe w zakresie umiejętności: Efekt przedmiotowy 5. Student posiada umiejętność pogłębionego diagnozowania, oceniania złożonych sytuacji rehabilitacyjnych, edukacyjnych, terapeutycznych, resocjalizacyjnych oraz projektowania i prowadzenia zajęć z uwzględnieniem specjalnych potrzeb ich uczestników Efekt przedmiotowy 6. Student potrafi wykorzystywać na podstawowym poziomie wiedzę psychologiczną i na poziomie rozszerzonym wiedzę pedagogiczną oraz pozyskiwać dane do analizowania zachowań, procesów i zjawisk w obszarze edukacji, rehabilitacji, terapii i resocjalizacji Efekty przedmiotowe w zakresie kompetencji społecznych: Efekt przedmiotowy 7. Student jest przekonany o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań pedagogicznych w środowisku społecznym, wykazuje gotowość do podejmowania wyzwań zawodowych, wykazuje aktywność, podejmuje trud i odznacza się wytrwałością w realizacji indywidualnych i zespołowych działań zawodowych wynikających z roli nauczyciela Efekt przedmiotowy 8. Student dostrzega znaczenie i rolę wartości ogólnoludzkich, uniwersalnych i chrześcijańskich w budowaniu relacji edukacyjnych, rehabilitacyjnych, terapeutycznych i resocjalizacyjnych, kreowaniu środowiska wychowawczego i wspieraniu integralnego rozwoju człowieka Opis ECTS ECTS [1 ECTS = 25 godz.]: Udział w ćwiczeniach - 45 godz. Konsultacje - 5 godz. Czytanie literatury – 40 godz. Przygotowanie do zajęć: 15 godz. Przygotowanie do zaliczenia (1 semestr) - 30 godz. Przygotowanie do zaliczenia (2 semestr) - 15 godz. Suma godzin - 150 [150/25 = 6] Liczba ECTS: 6 |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Dla Kierunku PEDAGOGIKA SPECJALNA ocena 3,0 (dst) Wiedza Student posiada słabo pogłębioną i słabo uporządkowaną wiedzę na temat różnych subdyscyplin pedagogiki specjalnej, obejmującą terminologię, teorię i metodykę wykonywania typowych zadań oraz normy, procedury i dobre praktyki stosowane w różnych obszarach pedagogiki specjalnej. Student z błędami identyfikuje koncepcje rehabilitacji, edukacji, resocjalizacji, terapii dzieci/uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi i trudem rozumie różnorodne uwarunkowania tych procesów. Student posiada słabo pogłębioną wiedzę w zakresie organizacji i metodyki kształcenia uczniów ze SPE w systemie włączającym, integracyjnym i specjalnym; w szczególności modeli współpracy pedagogów specjalnych z nauczycielami, specjalistami i rodzicami oraz modeli indywidualizacji lekcji, efektywnych strategii nauczania i uniwersalnego projektowania zajęć. Umiejętności Student posiada elementarną umiejętność pogłębionego diagnozowania, oceniania złożonych sytuacji rehabilitacyjnych, edukacyjnych, terapeutycznych, resocjalizacyjnych oraz projektowania i prowadzenia zajęć z uwzględnieniem specjalnych potrzeb ich uczestników. Student z błędami analizuje i ocenia przydatność typowych metod, procedur i dobrych praktyk w realizacji zadań związanych z tego typu działalnością, z trudem przewiduje konsekwencje planowanych działań. Kompetencje społeczne Student jest słabo przekonany o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań pedagogicznych w środowisku społecznym, wykazuje elementarną gotowość do podejmowania wyzwań zawodowych, wykazuje niską aktywność i wytrwałość w realizacji indywidualnych i zespołowych działań zawodowych wynikających z roli nauczyciela-pedagoga specjalnego. Student z trudem dostrzega znaczenie i rolę wartości ogólnoludzkich, uniwersalnych i chrześcijańskich w budowaniu relacji edukacyjnych, rehabilitacyjnych, terapeutycznych i resocjalizacyjnych, kreowaniu środowiska wychowawczego i wspieraniu integralnego rozwoju człowieka. ocena 3,5 (dst plus) Wiedza Student posiada dostatecznie pogłębioną i dostatecznie uporządkowaną wiedzę na temat różnych subdyscyplin pedagogiki specjalnej, obejmującą terminologię, teorię i metodykę wykonywania typowych zadań oraz normy, procedury i dobre praktyki stosowane w różnych obszarach pedagogiki specjalnej. Student dostatecznie identyfikuje koncepcje rehabilitacji, edukacji, resocjalizacji, terapii dzieci/uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi i dostatecznie rozumie różnorodne uwarunkowania tych procesów. Student posiada dostatecznie pogłębioną wiedzę w zakresie organizacji i metodyki kształcenia uczniów ze SPE w systemie włączającym, integracyjnym i specjalnym; w szczególności modeli współpracy pedagogów specjalnych z nauczycielami, specjalistami i rodzicami oraz modeli indywidualizacji lekcji, efektywnych strategii nauczania i uniwersalnego projektowania zajęć. Umiejętności Student posiada dostateczną umiejętność pogłębionego diagnozowania, oceniania złożonych sytuacji rehabilitacyjnych, edukacyjnych, terapeutycznych, resocjalizacyjnych oraz projektowania i prowadzenia zajęć z uwzględnieniem specjalnych potrzeb ich uczestników. Student dostatecznie analizuje i ocenia przydatność typowych metod, procedur i dobrych praktyk w realizacji zadań związanych z tego typu działalnością, dostatecznie przewiduje konsekwencje planowanych działań. Kompetencje społeczne Student jest dostatecznie przekonany o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań pedagogicznych w środowisku społecznym, wykazuje dostateczną gotowość do podejmowania wyzwań zawodowych, wykazuje dostateczną aktywność i wytrwałość w realizacji indywidualnych i zespołowych działań zawodowych wynikających z roli nauczyciela-pedagoga specjalnego. Student dostatecznie dostrzega znaczenie i rolę wartości ogólnoludzkich, uniwersalnych i chrześcijańskich w budowaniu relacji edukacyjnych, rehabilitacyjnych, terapeutycznych i resocjalizacyjnych, kreowaniu środowiska wychowawczego i wspieraniu integralnego rozwoju człowieka. ocena 4,0 (db) Wiedza Student posiada wystarczająco pogłębioną i dość dobrze uporządkowaną wiedzę na temat różnych subdyscyplin pedagogiki specjalnej, obejmującą terminologię, teorię i metodykę wykonywania typowych zadań oraz normy, procedury i dobre praktyki stosowane w różnych obszarach pedagogiki specjalnej. Student zadowalająco identyfikuje koncepcje rehabilitacji, edukacji, resocjalizacji, terapii dzieci/uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi i dość dobrze rozumie różnorodne uwarunkowania tych procesów. Student posiada wystarczająco pogłębioną wiedzę w zakresie organizacji i metodyki kształcenia uczniów ze SPE w systemie włączającym, integracyjnym i specjalnym; w szczególności modeli współpracy pedagogów specjalnych z nauczycielami, specjalistami i rodzicami oraz modeli indywidualizacji lekcji, efektywnych strategii nauczania i uniwersalnego projektowania zajęć. Umiejętności Student posiada wystarczającą umiejętność pogłębionego diagnozowania, oceniania złożonych sytuacji rehabilitacyjnych, edukacyjnych, terapeutycznych, resocjalizacyjnych oraz projektowania i prowadzenia zajęć z uwzględnieniem specjalnych potrzeb ich uczestników. Student zadowalająco analizuje i ocenia przydatność typowych metod, procedur i dobrych praktyk w realizacji zadań związanych z tego typu działalnością, dość dobrze przewiduje konsekwencje planowanych działań. Kompetencje społeczne Student jest wystarczająco przekonany o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań pedagogicznych w środowisku społecznym, wykazuje zadowalającą gotowość do podejmowania wyzwań zawodowych, wykazuje wystarczającą aktywność i wytrwałość w realizacji indywidualnych i zespołowych działań zawodowych wynikających z roli nauczyciela-pedagoga specjalnego. Student zadowalająco dostrzega znaczenie i rolę wartości ogólnoludzkich, uniwersalnych i chrześcijańskich w budowaniu relacji edukacyjnych, rehabilitacyjnych, terapeutycznych i resocjalizacyjnych, kreowaniu środowiska wychowawczego i wspieraniu integralnego rozwoju człowieka. ocena 4,5 (db plus) Wiedza Student posiada dobrze pogłębioną i uporządkowaną wiedzę na temat różnych subdyscyplin pedagogiki specjalnej, obejmującą terminologię, teorię i metodykę wykonywania typowych zadań oraz normy, procedury i dobre praktyki stosowane w różnych obszarach pedagogiki specjalnej. Student odpowiednio identyfikuje koncepcje rehabilitacji, edukacji, resocjalizacji, terapii dzieci/uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi i dobrze rozumie różnorodne uwarunkowania tych procesów. Student posiada odpowiednio pogłębioną wiedzę w zakresie organizacji i metodyki kształcenia uczniów ze SPE w systemie włączającym, integracyjnym i specjalnym; w szczególności modeli współpracy pedagogów specjalnych z nauczycielami, specjalistami i rodzicami oraz modeli indywidualizacji lekcji, efektywnych strategii nauczania i uniwersalnego projektowania zajęć. Umiejętności Student posiada odpowiednią umiejętność pogłębionego diagnozowania, oceniania złożonych sytuacji rehabilitacyjnych, edukacyjnych, terapeutycznych, resocjalizacyjnych oraz projektowania i prowadzenia zajęć z uwzględnieniem specjalnych potrzeb ich uczestników. Student dobrze analizuje i ocenia przydatność typowych metod, procedur i dobrych praktyk w realizacji zadań związanych z tego typu działalnością, właściwie przewiduje konsekwencje planowanych działań. Kompetencje społeczne Student jest odpowiednio przekonany o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań pedagogicznych w środowisku społecznym, wykazuje właściwą gotowość do podejmowania wyzwań zawodowych, wykazuje właściwą aktywność i wytrwałość w realizacji indywidualnych i zespołowych działań zawodowych wynikających z roli nauczyciela-pedagoga specjalnego. Student dobrze dostrzega znaczenie i rolę wartości ogólnoludzkich, uniwersalnych i chrześcijańskich w budowaniu relacji edukacyjnych, rehabilitacyjnych, terapeutycznych i resocjalizacyjnych, kreowaniu środowiska wychowawczego i wspieraniu integralnego rozwoju człowieka. ocena 5,0 (bdb) Wiedza Student posiada w pełni pogłębioną i uporządkowaną wiedzę na temat różnych subdyscyplin pedagogiki specjalnej, obejmującą terminologię, teorię i metodykę wykonywania typowych zadań oraz normy, procedury i dobre praktyki stosowane w różnych obszarach pedagogiki specjalnej. Student w pełni identyfikuje koncepcje rehabilitacji, edukacji, resocjalizacji, terapii dzieci/uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi i bardzo dobrze rozumie różnorodne uwarunkowania tych procesów. Student posiada kompletną pogłębioną wiedzę w zakresie organizacji i metodyki kształcenia uczniów ze SPE w systemie włączającym, integracyjnym i specjalnym; w szczególności modeli współpracy pedagogów specjalnych z nauczycielami, specjalistami i rodzicami oraz modeli indywidualizacji lekcji, efektywnych strategii nauczania i uniwersalnego projektowania zajęć. Umiejętności Student posiada w pełni umiejętność pogłębionego diagnozowania, oceniania złożonych sytuacji rehabilitacyjnych, edukacyjnych, terapeutycznych, resocjalizacyjnych oraz projektowania i prowadzenia zajęć z uwzględnieniem specjalnych potrzeb ich uczestników. Student bezbłędnie analizuje i ocenia przydatność typowych metod, procedur i dobrych praktyk w realizacji zadań związanych z tego typu działalnością, w pełni przewiduje konsekwencje planowanych działań. Kompetencje społeczne Student jest w pełni przekonany o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań pedagogicznych w środowisku społecznym, wykazuje pełną gotowość do podejmowania wyzwań zawodowych, wykazuje bardzo dobrą aktywność i wytrwałość w realizacji indywidualnych i zespołowych działań zawodowych wynikających z roli nauczyciela-pedagoga specjalnego. Student bezbłędnie dostrzega znaczenie i rolę wartości ogólnoludzkich, uniwersalnych i chrześcijańskich w budowaniu relacji edukacyjnych, rehabilitacyjnych, terapeutycznych i resocjalizacyjnych, kreowaniu środowiska wychowawczego i wspieraniu integralnego rozwoju człowieka. |
Classes in period "Winter semester 2021/22" (past)
Time span: | 2021-10-01 - 2022-01-31 |
Navigate to timetable
MO CW
CW
CW
TU CW
W TH FR |
Type of class: |
Classes, 30 hours, 38 places
|
|
Coordinators: | Marzena Dycht | |
Group instructors: | Marzena Dycht | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
graded credit
Classes - graded credit |
|
(in Polish) E-Learning: | (in Polish) E-Learning (pełny kurs) |
|
Type of subject: | obligatory |
|
(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | (in Polish) nie dotyczy |
Classes in period "Summer semester 2021/22" (past)
Time span: | 2022-02-01 - 2022-06-30 |
Navigate to timetable
MO TU CW
CW
W TH FR |
Type of class: |
Classes, 15 hours, 23 places
|
|
Coordinators: | Marzena Dycht | |
Group instructors: | Marzena Dycht | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
graded credit
Classes - graded credit |
|
(in Polish) E-Learning: | (in Polish) E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Type of subject: | obligatory |
|
(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | (in Polish) nie dotyczy |
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.