Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Special pedagogy

General data

Course ID: WNP-PS-PS
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: Special pedagogy
Name in Polish: Pedagogika specjalna
Organizational unit: Faculty of Education
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): 0 OR 3.00 (differs over time) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Subject level:

elementary

Learning outcome code/codes:

Special pedagogy: PS_W2, PS_W4, PS_W9, PS_W10, PS_U4, PS_U6, PS_K5, PS_K12


Short description: (in Polish)

Realizacja przedmiotu służy:

- uzyskaniu przez Studenta pogłębionej i uporządkowanej wiedzy na temat różnych subdyscyplin pedagogiki specjalnej, w tym terminologii, teorii, metodyki wykonywania typowych zadań oraz norm, procedur i dobrych praktyk stosowanych w różnych obszarach pedagogiki specjalnej

- uzyskaniu przez Studenta pogłębionej wiedzy dotyczącej koncepcji rehabilitacji, edukacji, resocjalizacji, terapii dzieci/uczniów ze SPE, organizacji i metodyki kształcenia w systemie włączającym, integracyjnym i specjalnym

- nabyciu umiejętności pogłębionego diagnozowania, oceniania złożonych sytuacji rehabilitacyjnych, edukacyjnych, terapeutycznych, resocjalizacyjnych oraz projektowania i prowadzenia zajęć z uwzględnieniem specjalnych potrzeb ich uczestników

- wyposażeniu Studenta w kompetencje społeczne uzdatniające do podejmowania indywidualnych i zespołowych wyzwań zawodowych, wynikających z roli nauczyciela-pedagoga specjalnego w kontekście zmieniających się potrzeb społecznych.

Efekty kształcenia i opis ECTS: (in Polish)

Efekty uczenia się i opis ECTS

Efekty przedmiotowe dla kierunku PEDAGOGIKA SPECJALNA

Efekty przedmiotowe w zakresie wiedzy:

Efekt przedmiotowy 1. - PS_W2; Efekt przedmiotowy 2. - PS_W4; Efekt przedmiotowy 3. - PS_W9; Efekt przedmiotowy 4. - PS_W10

Efekty przedmiotowe w zakresie umiejętności:

Efekt przedmiotowy 5. - PS_U4; Efekt przedmiotowy 6. - PS_U6;

Efekty przedmiotowe w zakresie kompetencji społecznych:

Efekt przedmiotowy 7. - PS_K5; Efekt przedmiotowy 8. - PS_K12.

Efekty przedmiotowe w zakresie wiedzy:

Efekt przedmiotowy 1. Student posiada pogłębioną i uporządkowaną wiedzę na temat różnych subdyscyplin pedagogiki specjalnej, obejmującą terminologię, teorię i metodykę wykonywania typowych zadań oraz normy, procedury i dobre praktyki stosowane w różnych obszarach pedagogiki specjalnej

Efekt przedmiotowy 2. Student posiada pogłębioną wiedzę dotyczącą koncepcji rehabilitacji, edukacji, resocjalizacji, terapii uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi i rozumie różnorodne uwarunkowania tych procesów

Efekt przedmiotowy 3. Student posiada pogłębioną wiedzę na temat systemu edukacji uczniów ze specjalnymi potrzebami rozwojowymi w kontekście systemu kształcenia powszechnego

Efekt przedmiotowy 4. Student posiada pogłębioną wiedzę w zakresie organizacji i metodyki kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w systemie włączającym, integracyjnym i specjalnym; w szczególności modeli współpracy pedagogów specjalnych z nauczycielami, specjalistami i rodzicami oraz modeli indywidualizacji lekcji, efektywnych strategii nauczania i uniwersalnego projektowania zajęć

Efekty przedmiotowe w zakresie umiejętności:

Efekt przedmiotowy 5. Student posiada umiejętność pogłębionego diagnozowania, oceniania złożonych sytuacji rehabilitacyjnych, edukacyjnych, terapeutycznych, resocjalizacyjnych oraz projektowania i prowadzenia zajęć z uwzględnieniem specjalnych potrzeb ich uczestników

Efekt przedmiotowy 6. Student potrafi wykorzystywać na podstawowym poziomie wiedzę psychologiczną i na poziomie rozszerzonym wiedzę pedagogiczną oraz pozyskiwać dane do analizowania zachowań, procesów i zjawisk w obszarze edukacji, rehabilitacji, terapii i resocjalizacji

Efekty przedmiotowe w zakresie kompetencji społecznych:

Efekt przedmiotowy 7. Student jest przekonany o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań pedagogicznych w środowisku społecznym, wykazuje gotowość do podejmowania wyzwań zawodowych, wykazuje aktywność, podejmuje trud i odznacza się wytrwałością w realizacji indywidualnych i zespołowych działań zawodowych wynikających z roli nauczyciela

Efekt przedmiotowy 8. Student dostrzega znaczenie i rolę wartości ogólnoludzkich, uniwersalnych i chrześcijańskich w budowaniu relacji edukacyjnych, rehabilitacyjnych, terapeutycznych i resocjalizacyjnych, kreowaniu środowiska wychowawczego i wspieraniu integralnego rozwoju człowieka

Opis ECTS

ECTS [1 ECTS = 25 godz.]:

Udział w ćwiczeniach - 45 godz.

Konsultacje - 5 godz.

Czytanie literatury – 40 godz.

Przygotowanie do zajęć: 15 godz.

Przygotowanie do zaliczenia (1 semestr) - 30 godz.

Przygotowanie do zaliczenia (2 semestr) - 15 godz.

Suma godzin - 150 [150/25 = 6]

Liczba ECTS: 6

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Dla Kierunku PEDAGOGIKA SPECJALNA

ocena 3,0 (dst)

Wiedza

Student posiada słabo pogłębioną i słabo uporządkowaną wiedzę na temat różnych subdyscyplin pedagogiki specjalnej, obejmującą terminologię, teorię i metodykę wykonywania typowych zadań oraz normy, procedury i dobre praktyki stosowane w różnych obszarach pedagogiki specjalnej. Student z błędami identyfikuje koncepcje rehabilitacji, edukacji, resocjalizacji, terapii dzieci/uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi i trudem rozumie różnorodne uwarunkowania tych procesów. Student posiada słabo pogłębioną wiedzę w zakresie organizacji i metodyki kształcenia uczniów ze SPE w systemie włączającym, integracyjnym i specjalnym; w szczególności modeli współpracy pedagogów specjalnych z nauczycielami, specjalistami i rodzicami oraz modeli indywidualizacji lekcji, efektywnych strategii nauczania i uniwersalnego projektowania zajęć.

Umiejętności

Student posiada elementarną umiejętność pogłębionego diagnozowania, oceniania złożonych sytuacji rehabilitacyjnych, edukacyjnych, terapeutycznych, resocjalizacyjnych oraz projektowania i prowadzenia zajęć z uwzględnieniem specjalnych potrzeb ich uczestników. Student z błędami analizuje i ocenia przydatność typowych metod, procedur i dobrych praktyk w realizacji zadań związanych z tego typu działalnością, z trudem przewiduje konsekwencje planowanych działań.

Kompetencje społeczne

Student jest słabo przekonany o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań pedagogicznych w środowisku społecznym, wykazuje elementarną gotowość do podejmowania wyzwań zawodowych, wykazuje niską aktywność i wytrwałość w realizacji indywidualnych i zespołowych działań zawodowych wynikających z roli nauczyciela-pedagoga specjalnego. Student z trudem dostrzega znaczenie i rolę wartości ogólnoludzkich, uniwersalnych i chrześcijańskich w budowaniu relacji edukacyjnych, rehabilitacyjnych, terapeutycznych i resocjalizacyjnych, kreowaniu środowiska wychowawczego i wspieraniu integralnego rozwoju człowieka.

ocena 3,5 (dst plus)

Wiedza

Student posiada dostatecznie pogłębioną i dostatecznie uporządkowaną wiedzę na temat różnych subdyscyplin pedagogiki specjalnej, obejmującą terminologię, teorię i metodykę wykonywania typowych zadań oraz normy, procedury i dobre praktyki stosowane w różnych obszarach pedagogiki specjalnej. Student dostatecznie identyfikuje koncepcje rehabilitacji, edukacji, resocjalizacji, terapii dzieci/uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi i dostatecznie rozumie różnorodne uwarunkowania tych procesów. Student posiada dostatecznie pogłębioną wiedzę w zakresie organizacji i metodyki kształcenia uczniów ze SPE w systemie włączającym, integracyjnym i specjalnym; w szczególności modeli współpracy pedagogów specjalnych z nauczycielami, specjalistami i rodzicami oraz modeli indywidualizacji lekcji, efektywnych strategii nauczania i uniwersalnego projektowania zajęć.

Umiejętności

Student posiada dostateczną umiejętność pogłębionego diagnozowania, oceniania złożonych sytuacji rehabilitacyjnych, edukacyjnych, terapeutycznych, resocjalizacyjnych oraz projektowania i prowadzenia zajęć z uwzględnieniem specjalnych potrzeb ich uczestników. Student dostatecznie analizuje i ocenia przydatność typowych metod, procedur i dobrych praktyk w realizacji zadań związanych z tego typu działalnością, dostatecznie przewiduje konsekwencje planowanych działań.

Kompetencje społeczne

Student jest dostatecznie przekonany o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań pedagogicznych w środowisku społecznym, wykazuje dostateczną gotowość do podejmowania wyzwań zawodowych, wykazuje dostateczną aktywność i wytrwałość w realizacji indywidualnych i zespołowych działań zawodowych wynikających z roli nauczyciela-pedagoga specjalnego. Student dostatecznie dostrzega znaczenie i rolę wartości ogólnoludzkich, uniwersalnych i chrześcijańskich w budowaniu relacji edukacyjnych, rehabilitacyjnych, terapeutycznych i resocjalizacyjnych, kreowaniu środowiska wychowawczego i wspieraniu integralnego rozwoju człowieka.

ocena 4,0 (db)

Wiedza

Student posiada wystarczająco pogłębioną i dość dobrze uporządkowaną wiedzę na temat różnych subdyscyplin pedagogiki specjalnej, obejmującą terminologię, teorię i metodykę wykonywania typowych zadań oraz normy, procedury i dobre praktyki stosowane w różnych obszarach pedagogiki specjalnej. Student zadowalająco identyfikuje koncepcje rehabilitacji, edukacji, resocjalizacji, terapii dzieci/uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi i dość dobrze rozumie różnorodne uwarunkowania tych procesów. Student posiada wystarczająco pogłębioną wiedzę w zakresie organizacji i metodyki kształcenia uczniów ze SPE w systemie włączającym, integracyjnym i specjalnym; w szczególności modeli współpracy pedagogów specjalnych z nauczycielami, specjalistami i rodzicami oraz modeli indywidualizacji lekcji, efektywnych strategii nauczania i uniwersalnego projektowania zajęć.

Umiejętności

Student posiada wystarczającą umiejętność pogłębionego diagnozowania, oceniania złożonych sytuacji rehabilitacyjnych, edukacyjnych, terapeutycznych, resocjalizacyjnych oraz projektowania i prowadzenia zajęć z uwzględnieniem specjalnych potrzeb ich uczestników. Student zadowalająco analizuje i ocenia przydatność typowych metod, procedur i dobrych praktyk w realizacji zadań związanych z tego typu działalnością, dość dobrze przewiduje konsekwencje planowanych działań.

Kompetencje społeczne

Student jest wystarczająco przekonany o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań pedagogicznych w środowisku społecznym, wykazuje zadowalającą gotowość do podejmowania wyzwań zawodowych, wykazuje wystarczającą aktywność i wytrwałość w realizacji indywidualnych i zespołowych działań zawodowych wynikających z roli nauczyciela-pedagoga specjalnego. Student zadowalająco dostrzega znaczenie i rolę wartości ogólnoludzkich, uniwersalnych i chrześcijańskich w budowaniu relacji edukacyjnych, rehabilitacyjnych, terapeutycznych i resocjalizacyjnych, kreowaniu środowiska wychowawczego i wspieraniu integralnego rozwoju człowieka.

ocena 4,5 (db plus)

Wiedza

Student posiada dobrze pogłębioną i uporządkowaną wiedzę na temat różnych subdyscyplin pedagogiki specjalnej, obejmującą terminologię, teorię i metodykę wykonywania typowych zadań oraz normy, procedury i dobre praktyki stosowane w różnych obszarach pedagogiki specjalnej. Student odpowiednio identyfikuje koncepcje rehabilitacji, edukacji, resocjalizacji, terapii dzieci/uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi i dobrze rozumie różnorodne uwarunkowania tych procesów. Student posiada odpowiednio pogłębioną wiedzę w zakresie organizacji i metodyki kształcenia uczniów ze SPE w systemie włączającym, integracyjnym i specjalnym; w szczególności modeli współpracy pedagogów specjalnych z nauczycielami, specjalistami i rodzicami oraz modeli indywidualizacji lekcji, efektywnych strategii nauczania i uniwersalnego projektowania zajęć.

Umiejętności

Student posiada odpowiednią umiejętność pogłębionego diagnozowania, oceniania złożonych sytuacji rehabilitacyjnych, edukacyjnych, terapeutycznych, resocjalizacyjnych oraz projektowania i prowadzenia zajęć z uwzględnieniem specjalnych potrzeb ich uczestników. Student dobrze analizuje i ocenia przydatność typowych metod, procedur i dobrych praktyk w realizacji zadań związanych z tego typu działalnością, właściwie przewiduje konsekwencje planowanych działań.

Kompetencje społeczne

Student jest odpowiednio przekonany o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań pedagogicznych w środowisku społecznym, wykazuje właściwą gotowość do podejmowania wyzwań zawodowych, wykazuje właściwą aktywność i wytrwałość w realizacji indywidualnych i zespołowych działań zawodowych wynikających z roli nauczyciela-pedagoga specjalnego. Student dobrze dostrzega znaczenie i rolę wartości ogólnoludzkich, uniwersalnych i chrześcijańskich w budowaniu relacji edukacyjnych, rehabilitacyjnych, terapeutycznych i resocjalizacyjnych, kreowaniu środowiska wychowawczego i wspieraniu integralnego rozwoju człowieka.

ocena 5,0 (bdb)

Wiedza

Student posiada w pełni pogłębioną i uporządkowaną wiedzę na temat różnych subdyscyplin pedagogiki specjalnej, obejmującą terminologię, teorię i metodykę wykonywania typowych zadań oraz normy, procedury i dobre praktyki stosowane w różnych obszarach pedagogiki specjalnej. Student w pełni identyfikuje koncepcje rehabilitacji, edukacji, resocjalizacji, terapii dzieci/uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi i bardzo dobrze rozumie różnorodne uwarunkowania tych procesów. Student posiada kompletną pogłębioną wiedzę w zakresie organizacji i metodyki kształcenia uczniów ze SPE w systemie włączającym, integracyjnym i specjalnym; w szczególności modeli współpracy pedagogów specjalnych z nauczycielami, specjalistami i rodzicami oraz modeli indywidualizacji lekcji, efektywnych strategii nauczania i uniwersalnego projektowania zajęć.

Umiejętności

Student posiada w pełni umiejętność pogłębionego diagnozowania, oceniania złożonych sytuacji rehabilitacyjnych, edukacyjnych, terapeutycznych, resocjalizacyjnych oraz projektowania i prowadzenia zajęć z uwzględnieniem specjalnych potrzeb ich uczestników. Student bezbłędnie analizuje i ocenia przydatność typowych metod, procedur i dobrych praktyk w realizacji zadań związanych z tego typu działalnością, w pełni przewiduje konsekwencje planowanych działań.

Kompetencje społeczne

Student jest w pełni przekonany o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań pedagogicznych w środowisku społecznym, wykazuje pełną gotowość do podejmowania wyzwań zawodowych, wykazuje bardzo dobrą aktywność i wytrwałość w realizacji indywidualnych i zespołowych działań zawodowych wynikających z roli nauczyciela-pedagoga specjalnego. Student bezbłędnie dostrzega znaczenie i rolę wartości ogólnoludzkich, uniwersalnych i chrześcijańskich w budowaniu relacji edukacyjnych, rehabilitacyjnych, terapeutycznych i resocjalizacyjnych, kreowaniu środowiska wychowawczego i wspieraniu integralnego rozwoju człowieka.

Classes in period "Winter semester 2021/22" (past)

Time span: 2021-10-01 - 2022-01-31
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Classes, 30 hours, 38 places more information
Coordinators: Marzena Dycht
Group instructors: Marzena Dycht
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - graded credit
Classes - graded credit
(in Polish) E-Learning:

(in Polish) E-Learning (pełny kurs)

Type of subject:

obligatory

(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

(in Polish) nie dotyczy

Classes in period "Summer semester 2021/22" (past)

Time span: 2022-02-01 - 2022-06-30
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Classes, 15 hours, 23 places more information
Coordinators: Marzena Dycht
Group instructors: Marzena Dycht
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - graded credit
Classes - graded credit
(in Polish) E-Learning:

(in Polish) E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy

Type of subject:

obligatory

(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

(in Polish) nie dotyczy

Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
contact accessibility statement mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-1 (2024-05-13)