Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Pedagogika specjalna

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WNP-PS-PS-CW
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Pedagogika specjalna
Jednostka: Wydział Nauk Pedagogicznych
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 3.00 (zmienne w czasie) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Poziom przedmiotu:

podstawowy

Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się:

symbole efektów uczenia się dla kierunku PEDAGOGIKA SPECJALNA, studia jednolite magisterskie:

PSPE_W02 PSPE_W10 PSPE_U06 PSPE_U14 PSPE_K05


Pełny opis:

Realizacja przedmiotu służy:

- uzyskaniu przez Studenta pogłębionej i uporządkowanej wiedzy na temat różnych subdyscyplin pedagogiki specjalnej, w tym terminologii, teorii, metodyki wykonywania typowych zadań oraz norm, procedur i dobrych praktyk stosowanych w różnych obszarach pedagogiki specjalnej

- uzyskaniu przez Studenta pogłębionej wiedzy dotyczącej koncepcji rehabilitacji, edukacji, resocjalizacji, terapii dzieci/uczniów ze SPE, organizacji i metodyki kształcenia w systemie włączającym, integracyjnym i specjalnym

- nabyciu umiejętności pogłębionego diagnozowania, oceniania złożonych sytuacji rehabilitacyjnych, edukacyjnych, terapeutycznych, resocjalizacyjnych istotnych dla projektowania i prowadzenia zajęć z uwzględnieniem specjalnych potrzeb ich uczestników

- wyposażeniu Studenta w kompetencje społeczne uzdatniające do podejmowania indywidualnych i zespołowych wyzwań zawodowych, wynikających z roli nauczyciela-pedagoga specjalnego w kontekście zmieniających się potrzeb społecznych.

Efekty kształcenia i opis ECTS:

Efekty przedmiotowe w zakresie wiedzy:

Efekt przedmiotowy 1. - PSPE_W02; Efekt przedmiotowy 2. - PSPE_W10;

Efekty przedmiotowe w zakresie umiejętności:

Efekt przedmiotowy 3. - PSPE_U06; Efekt przedmiotowy 4. - PSPE_U14;

Efekty przedmiotowe w zakresie kompetencji społecznych:

Efekt przedmiotowy 5. - PSPE_K05

Efekty przedmiotowe w zakresie wiedzy:

Efekt przedmiotowy 1.

Student charakteryzuje w sposób pogłębiony różne subdyscypliny pedagogiki specjalnej, objaśnia terminologię, teorię i metodykę wykonywania typowych zadań oraz normy, procedury i dobre praktyki stosowane w różnych obszarach pedagogiki specjalnej.

Efekt przedmiotowy 2.

Student różnicuje organizację i metodykę kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w systemie włączającym, integracyjnym i specjalnym, charakteryzuje efektywne strategie nauczania i uniwersalnego projektowania zajęć, opisuje sposoby

indywidualizacji lekcji, identyfikuje modele współpracy pedagogów specjalnych z nauczycielami, specjalistami i rodzicami.

Efekty przedmiotowe w zakresie umiejętności:

Efekt przedmiotowy 3.

Student diagnozuje i analizuje złożone zachowania, procesy i zjawiska edukacyjne, terapeutyczne, rehabilitacyjne i resocjalizacyjne, integrując i wykorzystując w tym celu wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki specjalnej oraz powiązanych z nią dyscyplin.

Efekt przedmiotowy 4.

Student wykorzystuje w dyskusji merytoryczną i metodyczną wiedzę z zakresu pedagogiki specjalnej oraz pokrewnych dyscyplin naukowych w projektowaniu, adaptacji, realizacji, ewaluacji i modyfikacji procesu dydaktyczno-terapeutycznego, przy uwzględnieniu specyficznych potrzeb i możliwości dzieci(uczniów) ze specjalnymi potrzebami rozwojowymi.

Efekty przedmiotowe w zakresie kompetencji społecznych:

Efekt przedmiotowy 5.

Student jest przekonany o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań pedagogicznych w środowisku społecznym, świadomie podejmuje starania na rzecz stałego samodoskonalenia się i kształtowania postawy odpowiedzialności za powierzone indywidualne i zespołowe zadania wynikające z roli zawodowej nauczyciela-pedagoga specjalnego.

Metody i kryteria oceniania:

KRYTERIA OCENIANIA dla kierunku PEDAGOGIKA SPECJALNA

ocena 3,0 (dst)

Wiedza

Student z błędami charakteryzuje różne subdyscypliny pedagogiki specjalnej, z trudnością objaśnia terminologię, teorię i metodykę wykonywania typowych zadań oraz normy, procedury i dobre praktyki stosowane w różnych obszarach pedagogiki specjalnej. Z trudem różnicuje organizację i metodykę kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w systemie włączającym, integracyjnym i specjalnym, z błędami charakteryzuje efektywne strategie nauczania i uniwersalnego projektowania zajęć, w sposób elementarny opisuje sposoby indywidualizacji lekcji, z trudnością identyfikuje modele współpracy pedagogów specjalnych z nauczycielami, specjalistami i rodzicami.

Umiejętności

Student z błędami diagnozuje i analizuje złożone zachowania, procesy i zjawiska edukacyjne, terapeutyczne, rehabilitacyjne i resocjalizacyjne, z trudem integrując i wykorzystując w tym celu wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki specjalnej oraz powiązanych z nią dyscyplin. Elementarnie wykorzystuje w dyskusji merytoryczną i metodyczną wiedzę z zakresu pedagogiki specjalnej oraz pokrewnych dyscyplin naukowych w projektowaniu, adaptacji, realizacji, ewaluacji i modyfikacji procesu dydaktyczno-terapeutycznego, przy uwzględnieniu specyficznych potrzeb i możliwości dzieci(uczniów) ze specjalnymi potrzebami rozwojowymi.

Kompetencje społeczne

Student jest słabo przekonany o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań pedagogicznych w środowisku społecznym, z trudem świadomie podejmuje starania na rzecz

stałego samodoskonalenia się i kształtowania postawy odpowiedzialności za powierzone indywidualne i zespołowe zadania wynikające z roli zawodowej nauczyciela-pedagoga specjalnego.

ocena 3,5 (dst plus)

Wiedza

Student poprawnie charakteryzuje różne subdyscypliny pedagogiki specjalnej, dostatecznie objaśnia terminologię, teorię i metodykę wykonywania typowych zadań oraz normy, procedury i dobre praktyki stosowane w różnych obszarach pedagogiki specjalnej. Dostatecznie różnicuje organizację i metodykę kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w systemie włączającym, integracyjnym i specjalnym, poprawnie charakteryzuje efektywne strategie nauczania i uniwersalnego projektowania zajęć, w sposób dostateczny opisuje sposoby indywidualizacji lekcji, poprawnie identyfikuje modele współpracy pedagogów specjalnych z nauczycielami, specjalistami i rodzicami.

Umiejętności

Student dostatecznie diagnozuje i analizuje złożone zachowania, procesy i zjawiska edukacyjne, terapeutyczne, rehabilitacyjne i resocjalizacyjne, poprawnie integrując i wykorzystując w tym celu wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki specjalnej oraz powiązanych z nią dyscyplin. Poprawnie wykorzystuje w dyskusji merytoryczną i metodyczną wiedzę z zakresu pedagogiki specjalnej oraz pokrewnych dyscyplin naukowych w projektowaniu, adaptacji, realizacji, ewaluacji i modyfikacji procesu dydaktyczno-terapeutycznego, przy uwzględnieniu specyficznych potrzeb i możliwości dzieci(uczniów) ze specjalnymi potrzebami rozwojowymi.

Kompetencje społeczne

Student jest dostatecznie przekonany o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań pedagogicznych w środowisku społecznym, dostatecznie świadomie podejmuje starania na rzecz stałego samodoskonalenia się i kształtowania postawy odpowiedzialności za powierzone indywidualne i zespołowe zadania wynikające z roli zawodowej nauczyciela-pedagoga specjalnego.

ocena 4,0 (db)

Wiedza

Student odpowiednio charakteryzuje różne subdyscypliny pedagogiki specjalnej, zadowalająco objaśnia terminologię, teorię i metodykę wykonywania typowych zadań oraz normy, procedury i dobre praktyki stosowane w różnych obszarach pedagogiki specjalnej. Prawidłowo różnicuje organizację i metodykę kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w systemie włączającym, integracyjnym i specjalnym, dość dobrze charakteryzuje efektywne strategie nauczania i uniwersalnego projektowania zajęć, w sposób zadowalający opisuje sposoby indywidualizacji lekcji, odpowiednio identyfikuje modele współpracy pedagogów specjalnych z nauczycielami, specjalistami i rodzicami.

Umiejętności

Student zadowalająco diagnozuje i analizuje złożone zachowania, procesy i zjawiska edukacyjne, terapeutyczne, rehabilitacyjne i resocjalizacyjne, odpowiednio integrując i wykorzystując w tym celu wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki specjalnej oraz powiązanych z nią dyscyplin. Odpowiednio wykorzystuje w dyskusji merytoryczną i metodyczną wiedzę z zakresu pedagogiki specjalnej oraz pokrewnych dyscyplin naukowych w projektowaniu, adaptacji, realizacji, ewaluacji i modyfikacji procesu dydaktyczno-terapeutycznego, przy uwzględnieniu specyficznych potrzeb i możliwości dzieci(uczniów) ze specjalnymi potrzebami rozwojowymi.

Kompetencje społeczne

Student jest zadowalająco przekonany o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań pedagogicznych w środowisku społecznym, odpowiednio świadomie podejmuje starania na rzecz stałego samodoskonalenia się i kształtowania postawy odpowiedzialności za powierzone indywidualne i zespołowe zadania wynikające z roli zawodowej nauczyciela-pedagoga specjalnego.

ocena 4,5 (db plus)

Wiedza

Student trafnie charakteryzuje różne subdyscypliny pedagogiki specjalnej, właściwie objaśnia terminologię, teorię i metodykę wykonywania typowych zadań oraz normy, procedury i dobre praktyki stosowane w różnych obszarach pedagogiki specjalnej. Właściwie różnicuje organizację i metodykę kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w systemie włączającym, integracyjnym i specjalnym, dobrze charakteryzuje efektywne strategie nauczania i uniwersalnego projektowania zajęć, w sposób trafny opisuje sposoby indywidualizacji lekcji, właściwie identyfikuje modele współpracy pedagogów specjalnych z nauczycielami, specjalistami i rodzicami.

Umiejętności

Student trafnie diagnozuje i analizuje złożone zachowania, procesy i zjawiska edukacyjne, terapeutyczne, rehabilitacyjne i resocjalizacyjne, właściwie integrując i wykorzystując w tym celu wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki specjalnej oraz powiązanych z nią dyscyplin. Dobrze wykorzystuje w dyskusji merytoryczną i metodyczną wiedzę z zakresu pedagogiki specjalnej oraz pokrewnych dyscyplin naukowych w projektowaniu, adaptacji, realizacji, ewaluacji i modyfikacji procesu dydaktyczno-terapeutycznego, przy uwzględnieniu specyficznych potrzeb i możliwości dzieci(uczniów) ze specjalnymi potrzebami rozwojowymi.

Kompetencje społeczne

Student jest właściwie przekonany o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań pedagogicznych w środowisku społecznym, wysoce świadomie podejmuje starania na rzecz stałego samodoskonalenia się i kształtowania postawy odpowiedzialności za powierzone indywidualne i zespołowe zadania wynikające z roli zawodowej nauczyciela-pedagoga specjalnego.

ocena 5,0 (bdb)

Wiedza

Student w pełni charakteryzuje w sposób pogłębiony różne subdyscypliny pedagogiki specjalnej, bezbłędnie objaśnia terminologię, teorię i metodykę wykonywania typowych zadań oraz normy, procedury i dobre praktyki stosowane w różnych obszarach pedagogiki specjalnej. Bardzo dobrze różnicuje organizację i metodykę kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w systemie włączającym, integracyjnym i specjalnym, kompletnie charakteryzuje efektywne strategie nauczania i uniwersalnego projektowania zajęć, bezbłędnie opisuje sposoby indywidualizacji lekcji, wzorowo identyfikuje modele współpracy pedagogów specjalnych z nauczycielami, specjalistami i rodzicami.

Umiejętności

Student kompletnie diagnozuje i analizuje złożone zachowania, procesy i zjawiska edukacyjne, terapeutyczne, rehabilitacyjne i resocjalizacyjne, w pełni integrując i wykorzystując w tym celu wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki specjalnej oraz powiązanych z nią dyscyplin. Bardzo dobrze wykorzystuje w dyskusji merytoryczną i metodyczną wiedzę z zakresu pedagogiki specjalnej oraz pokrewnych dyscyplin naukowych w projektowaniu, adaptacji, realizacji, ewaluacji i modyfikacji procesu dydaktyczno-terapeutycznego, przy uwzględnieniu specyficznych potrzeb i możliwości dzieci(uczniów) ze specjalnymi potrzebami rozwojowymi.

Kompetencje społeczne

Student jest w pełni przekonany o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań pedagogicznych w środowisku społecznym, w pełni świadomie podejmuje starania na rzecz stałego samodoskonalenia się i kształtowania postawy odpowiedzialności za powierzone indywidualne i zespołowe zadania wynikające z roli zawodowej nauczyciela-pedagoga specjalnego.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-01-31
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin, 43 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Marzena Dycht
Prowadzący grup: Marzena Dycht
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
E-Learning:

E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy

Opis nakładu pracy studenta w ECTS:

ECTS [1 ECTS = 25 godz.]:

Udział w ćwiczeniach (godziny kontaktowe) – sem. zimowy – 30 godz.

Czytanie literatury – 15 godz.

Przygotowanie do zajęć: 20 godz.

Przygotowanie do zaliczenia, konsultacje – 10 godz.

Suma godzin - 75 [75/25 = 3]

Liczba ECTS: 3


Typ przedmiotu:

obowiązkowy

Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

nie dotyczy

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)

Okres: 2024-02-15 - 2024-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin, 24 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Marzena Dycht
Prowadzący grup: Marzena Dycht
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Opis nakładu pracy studenta w ECTS:

ECTS [1 ECTS = 25 godz.]:

Udział w ćwiczeniach (godziny kontaktowe) – sem. letni – 15 godz.

Czytanie literatury – 20 godz.

Przygotowanie do zajęć: 25 godz.

Przygotowanie do zaliczenia, konsultacje – 15 godz.

Suma godzin - 75 [75/25 = 3]

Liczba ECTS: 3


Typ przedmiotu:

obowiązkowy

Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

nie dotyczy

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-1 (2024-05-13)