Special education
General data
Course ID: | WNP-PS-PS-CW |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | Special education |
Name in Polish: | Pedagogika specjalna |
Organizational unit: | Faculty of Education |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
0 OR
3.00
(differs over time)
|
Language: | Polish |
Subject level: | elementary |
Learning outcome code/codes: | (in Polish) symbole efektów uczenia się dla kierunku PEDAGOGIKA SPECJALNA, studia jednolite magisterskie: PSPE_W02 PSPE_W10 PSPE_U06 PSPE_U14 PSPE_K05 |
Full description: |
(in Polish) Realizacja przedmiotu służy: - uzyskaniu przez Studenta pogłębionej i uporządkowanej wiedzy na temat różnych subdyscyplin pedagogiki specjalnej, w tym terminologii, teorii, metodyki wykonywania typowych zadań oraz norm, procedur i dobrych praktyk stosowanych w różnych obszarach pedagogiki specjalnej - uzyskaniu przez Studenta pogłębionej wiedzy dotyczącej koncepcji rehabilitacji, edukacji, resocjalizacji, terapii dzieci/uczniów ze SPE, organizacji i metodyki kształcenia w systemie włączającym, integracyjnym i specjalnym - nabyciu umiejętności pogłębionego diagnozowania, oceniania złożonych sytuacji rehabilitacyjnych, edukacyjnych, terapeutycznych, resocjalizacyjnych istotnych dla projektowania i prowadzenia zajęć z uwzględnieniem specjalnych potrzeb ich uczestników - wyposażeniu Studenta w kompetencje społeczne uzdatniające do podejmowania indywidualnych i zespołowych wyzwań zawodowych, wynikających z roli nauczyciela-pedagoga specjalnego w kontekście zmieniających się potrzeb społecznych. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
(in Polish) Efekty przedmiotowe w zakresie wiedzy: Efekt przedmiotowy 1. - PSPE_W02; Efekt przedmiotowy 2. - PSPE_W10; Efekty przedmiotowe w zakresie umiejętności: Efekt przedmiotowy 3. - PSPE_U06; Efekt przedmiotowy 4. - PSPE_U14; Efekty przedmiotowe w zakresie kompetencji społecznych: Efekt przedmiotowy 5. - PSPE_K05 Efekty przedmiotowe w zakresie wiedzy: Efekt przedmiotowy 1. Student charakteryzuje w sposób pogłębiony różne subdyscypliny pedagogiki specjalnej, objaśnia terminologię, teorię i metodykę wykonywania typowych zadań oraz normy, procedury i dobre praktyki stosowane w różnych obszarach pedagogiki specjalnej. Efekt przedmiotowy 2. Student różnicuje organizację i metodykę kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w systemie włączającym, integracyjnym i specjalnym, charakteryzuje efektywne strategie nauczania i uniwersalnego projektowania zajęć, opisuje sposoby indywidualizacji lekcji, identyfikuje modele współpracy pedagogów specjalnych z nauczycielami, specjalistami i rodzicami. Efekty przedmiotowe w zakresie umiejętności: Efekt przedmiotowy 3. Student diagnozuje i analizuje złożone zachowania, procesy i zjawiska edukacyjne, terapeutyczne, rehabilitacyjne i resocjalizacyjne, integrując i wykorzystując w tym celu wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki specjalnej oraz powiązanych z nią dyscyplin. Efekt przedmiotowy 4. Student wykorzystuje w dyskusji merytoryczną i metodyczną wiedzę z zakresu pedagogiki specjalnej oraz pokrewnych dyscyplin naukowych w projektowaniu, adaptacji, realizacji, ewaluacji i modyfikacji procesu dydaktyczno-terapeutycznego, przy uwzględnieniu specyficznych potrzeb i możliwości dzieci(uczniów) ze specjalnymi potrzebami rozwojowymi. Efekty przedmiotowe w zakresie kompetencji społecznych: Efekt przedmiotowy 5. Student jest przekonany o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań pedagogicznych w środowisku społecznym, świadomie podejmuje starania na rzecz stałego samodoskonalenia się i kształtowania postawy odpowiedzialności za powierzone indywidualne i zespołowe zadania wynikające z roli zawodowej nauczyciela-pedagoga specjalnego. |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) KRYTERIA OCENIANIA dla kierunku PEDAGOGIKA SPECJALNA ocena 3,0 (dst) Wiedza Student z błędami charakteryzuje różne subdyscypliny pedagogiki specjalnej, z trudnością objaśnia terminologię, teorię i metodykę wykonywania typowych zadań oraz normy, procedury i dobre praktyki stosowane w różnych obszarach pedagogiki specjalnej. Z trudem różnicuje organizację i metodykę kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w systemie włączającym, integracyjnym i specjalnym, z błędami charakteryzuje efektywne strategie nauczania i uniwersalnego projektowania zajęć, w sposób elementarny opisuje sposoby indywidualizacji lekcji, z trudnością identyfikuje modele współpracy pedagogów specjalnych z nauczycielami, specjalistami i rodzicami. Umiejętności Student z błędami diagnozuje i analizuje złożone zachowania, procesy i zjawiska edukacyjne, terapeutyczne, rehabilitacyjne i resocjalizacyjne, z trudem integrując i wykorzystując w tym celu wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki specjalnej oraz powiązanych z nią dyscyplin. Elementarnie wykorzystuje w dyskusji merytoryczną i metodyczną wiedzę z zakresu pedagogiki specjalnej oraz pokrewnych dyscyplin naukowych w projektowaniu, adaptacji, realizacji, ewaluacji i modyfikacji procesu dydaktyczno-terapeutycznego, przy uwzględnieniu specyficznych potrzeb i możliwości dzieci(uczniów) ze specjalnymi potrzebami rozwojowymi. Kompetencje społeczne Student jest słabo przekonany o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań pedagogicznych w środowisku społecznym, z trudem świadomie podejmuje starania na rzecz stałego samodoskonalenia się i kształtowania postawy odpowiedzialności za powierzone indywidualne i zespołowe zadania wynikające z roli zawodowej nauczyciela-pedagoga specjalnego. ocena 3,5 (dst plus) Wiedza Student poprawnie charakteryzuje różne subdyscypliny pedagogiki specjalnej, dostatecznie objaśnia terminologię, teorię i metodykę wykonywania typowych zadań oraz normy, procedury i dobre praktyki stosowane w różnych obszarach pedagogiki specjalnej. Dostatecznie różnicuje organizację i metodykę kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w systemie włączającym, integracyjnym i specjalnym, poprawnie charakteryzuje efektywne strategie nauczania i uniwersalnego projektowania zajęć, w sposób dostateczny opisuje sposoby indywidualizacji lekcji, poprawnie identyfikuje modele współpracy pedagogów specjalnych z nauczycielami, specjalistami i rodzicami. Umiejętności Student dostatecznie diagnozuje i analizuje złożone zachowania, procesy i zjawiska edukacyjne, terapeutyczne, rehabilitacyjne i resocjalizacyjne, poprawnie integrując i wykorzystując w tym celu wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki specjalnej oraz powiązanych z nią dyscyplin. Poprawnie wykorzystuje w dyskusji merytoryczną i metodyczną wiedzę z zakresu pedagogiki specjalnej oraz pokrewnych dyscyplin naukowych w projektowaniu, adaptacji, realizacji, ewaluacji i modyfikacji procesu dydaktyczno-terapeutycznego, przy uwzględnieniu specyficznych potrzeb i możliwości dzieci(uczniów) ze specjalnymi potrzebami rozwojowymi. Kompetencje społeczne Student jest dostatecznie przekonany o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań pedagogicznych w środowisku społecznym, dostatecznie świadomie podejmuje starania na rzecz stałego samodoskonalenia się i kształtowania postawy odpowiedzialności za powierzone indywidualne i zespołowe zadania wynikające z roli zawodowej nauczyciela-pedagoga specjalnego. ocena 4,0 (db) Wiedza Student odpowiednio charakteryzuje różne subdyscypliny pedagogiki specjalnej, zadowalająco objaśnia terminologię, teorię i metodykę wykonywania typowych zadań oraz normy, procedury i dobre praktyki stosowane w różnych obszarach pedagogiki specjalnej. Prawidłowo różnicuje organizację i metodykę kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w systemie włączającym, integracyjnym i specjalnym, dość dobrze charakteryzuje efektywne strategie nauczania i uniwersalnego projektowania zajęć, w sposób zadowalający opisuje sposoby indywidualizacji lekcji, odpowiednio identyfikuje modele współpracy pedagogów specjalnych z nauczycielami, specjalistami i rodzicami. Umiejętności Student zadowalająco diagnozuje i analizuje złożone zachowania, procesy i zjawiska edukacyjne, terapeutyczne, rehabilitacyjne i resocjalizacyjne, odpowiednio integrując i wykorzystując w tym celu wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki specjalnej oraz powiązanych z nią dyscyplin. Odpowiednio wykorzystuje w dyskusji merytoryczną i metodyczną wiedzę z zakresu pedagogiki specjalnej oraz pokrewnych dyscyplin naukowych w projektowaniu, adaptacji, realizacji, ewaluacji i modyfikacji procesu dydaktyczno-terapeutycznego, przy uwzględnieniu specyficznych potrzeb i możliwości dzieci(uczniów) ze specjalnymi potrzebami rozwojowymi. Kompetencje społeczne Student jest zadowalająco przekonany o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań pedagogicznych w środowisku społecznym, odpowiednio świadomie podejmuje starania na rzecz stałego samodoskonalenia się i kształtowania postawy odpowiedzialności za powierzone indywidualne i zespołowe zadania wynikające z roli zawodowej nauczyciela-pedagoga specjalnego. ocena 4,5 (db plus) Wiedza Student trafnie charakteryzuje różne subdyscypliny pedagogiki specjalnej, właściwie objaśnia terminologię, teorię i metodykę wykonywania typowych zadań oraz normy, procedury i dobre praktyki stosowane w różnych obszarach pedagogiki specjalnej. Właściwie różnicuje organizację i metodykę kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w systemie włączającym, integracyjnym i specjalnym, dobrze charakteryzuje efektywne strategie nauczania i uniwersalnego projektowania zajęć, w sposób trafny opisuje sposoby indywidualizacji lekcji, właściwie identyfikuje modele współpracy pedagogów specjalnych z nauczycielami, specjalistami i rodzicami. Umiejętności Student trafnie diagnozuje i analizuje złożone zachowania, procesy i zjawiska edukacyjne, terapeutyczne, rehabilitacyjne i resocjalizacyjne, właściwie integrując i wykorzystując w tym celu wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki specjalnej oraz powiązanych z nią dyscyplin. Dobrze wykorzystuje w dyskusji merytoryczną i metodyczną wiedzę z zakresu pedagogiki specjalnej oraz pokrewnych dyscyplin naukowych w projektowaniu, adaptacji, realizacji, ewaluacji i modyfikacji procesu dydaktyczno-terapeutycznego, przy uwzględnieniu specyficznych potrzeb i możliwości dzieci(uczniów) ze specjalnymi potrzebami rozwojowymi. Kompetencje społeczne Student jest właściwie przekonany o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań pedagogicznych w środowisku społecznym, wysoce świadomie podejmuje starania na rzecz stałego samodoskonalenia się i kształtowania postawy odpowiedzialności za powierzone indywidualne i zespołowe zadania wynikające z roli zawodowej nauczyciela-pedagoga specjalnego. ocena 5,0 (bdb) Wiedza Student w pełni charakteryzuje w sposób pogłębiony różne subdyscypliny pedagogiki specjalnej, bezbłędnie objaśnia terminologię, teorię i metodykę wykonywania typowych zadań oraz normy, procedury i dobre praktyki stosowane w różnych obszarach pedagogiki specjalnej. Bardzo dobrze różnicuje organizację i metodykę kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w systemie włączającym, integracyjnym i specjalnym, kompletnie charakteryzuje efektywne strategie nauczania i uniwersalnego projektowania zajęć, bezbłędnie opisuje sposoby indywidualizacji lekcji, wzorowo identyfikuje modele współpracy pedagogów specjalnych z nauczycielami, specjalistami i rodzicami. Umiejętności Student kompletnie diagnozuje i analizuje złożone zachowania, procesy i zjawiska edukacyjne, terapeutyczne, rehabilitacyjne i resocjalizacyjne, w pełni integrując i wykorzystując w tym celu wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki specjalnej oraz powiązanych z nią dyscyplin. Bardzo dobrze wykorzystuje w dyskusji merytoryczną i metodyczną wiedzę z zakresu pedagogiki specjalnej oraz pokrewnych dyscyplin naukowych w projektowaniu, adaptacji, realizacji, ewaluacji i modyfikacji procesu dydaktyczno-terapeutycznego, przy uwzględnieniu specyficznych potrzeb i możliwości dzieci(uczniów) ze specjalnymi potrzebami rozwojowymi. Kompetencje społeczne Student jest w pełni przekonany o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań pedagogicznych w środowisku społecznym, w pełni świadomie podejmuje starania na rzecz stałego samodoskonalenia się i kształtowania postawy odpowiedzialności za powierzone indywidualne i zespołowe zadania wynikające z roli zawodowej nauczyciela-pedagoga specjalnego. |
Classes in period "Winter semester 2023/24" (past)
Time span: | 2023-10-01 - 2024-01-31 |
Navigate to timetable
MO TU CW
CW
W TH FR |
Type of class: |
Classes, 30 hours, 43 places
|
|
Coordinators: | Marzena Dycht | |
Group instructors: | Marzena Dycht | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
graded credit
Classes - graded credit |
|
(in Polish) E-Learning: | (in Polish) E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
(in Polish) Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | (in Polish) ECTS [1 ECTS = 25 godz.]: Udział w ćwiczeniach (godziny kontaktowe) – sem. zimowy – 30 godz. Czytanie literatury – 15 godz. Przygotowanie do zajęć: 20 godz. Przygotowanie do zaliczenia, konsultacje – 10 godz. Suma godzin - 75 [75/25 = 3] Liczba ECTS: 3 |
|
Type of subject: | obligatory |
|
(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | (in Polish) nie dotyczy |
Classes in period "Summer semester 2023/24" (in progress)
Time span: | 2024-02-15 - 2024-06-30 |
Navigate to timetable
MO TU CW
W TH FR |
Type of class: |
Classes, 15 hours, 24 places
|
|
Coordinators: | Marzena Dycht | |
Group instructors: | Marzena Dycht | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
graded credit
Classes - graded credit |
|
(in Polish) Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | (in Polish) ECTS [1 ECTS = 25 godz.]: Udział w ćwiczeniach (godziny kontaktowe) – sem. letni – 15 godz. Czytanie literatury – 20 godz. Przygotowanie do zajęć: 25 godz. Przygotowanie do zaliczenia, konsultacje – 15 godz. Suma godzin - 75 [75/25 = 3] Liczba ECTS: 3 |
|
Type of subject: | obligatory |
|
(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | (in Polish) nie dotyczy |
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.