Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Special education

General data

Course ID: WNP-PS-PS-CW
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: Special education
Name in Polish: Pedagogika specjalna
Organizational unit: Faculty of Education
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): 0 OR 3.00 (differs over time) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Subject level:

elementary

Learning outcome code/codes:

(in Polish) symbole efektów uczenia się dla kierunku PEDAGOGIKA SPECJALNA, studia jednolite magisterskie:

PSPE_W02 PSPE_W10 PSPE_U06 PSPE_U14 PSPE_K05


Full description: (in Polish)

Realizacja przedmiotu służy:

- uzyskaniu przez Studenta pogłębionej i uporządkowanej wiedzy na temat różnych subdyscyplin pedagogiki specjalnej, w tym terminologii, teorii, metodyki wykonywania typowych zadań oraz norm, procedur i dobrych praktyk stosowanych w różnych obszarach pedagogiki specjalnej

- uzyskaniu przez Studenta pogłębionej wiedzy dotyczącej koncepcji rehabilitacji, edukacji, resocjalizacji, terapii dzieci/uczniów ze SPE, organizacji i metodyki kształcenia w systemie włączającym, integracyjnym i specjalnym

- nabyciu umiejętności pogłębionego diagnozowania, oceniania złożonych sytuacji rehabilitacyjnych, edukacyjnych, terapeutycznych, resocjalizacyjnych istotnych dla projektowania i prowadzenia zajęć z uwzględnieniem specjalnych potrzeb ich uczestników

- wyposażeniu Studenta w kompetencje społeczne uzdatniające do podejmowania indywidualnych i zespołowych wyzwań zawodowych, wynikających z roli nauczyciela-pedagoga specjalnego w kontekście zmieniających się potrzeb społecznych.

Efekty kształcenia i opis ECTS: (in Polish)

Efekty przedmiotowe w zakresie wiedzy:

Efekt przedmiotowy 1. - PSPE_W02; Efekt przedmiotowy 2. - PSPE_W10;

Efekty przedmiotowe w zakresie umiejętności:

Efekt przedmiotowy 3. - PSPE_U06; Efekt przedmiotowy 4. - PSPE_U14;

Efekty przedmiotowe w zakresie kompetencji społecznych:

Efekt przedmiotowy 5. - PSPE_K05

Efekty przedmiotowe w zakresie wiedzy:

Efekt przedmiotowy 1.

Student charakteryzuje w sposób pogłębiony różne subdyscypliny pedagogiki specjalnej, objaśnia terminologię, teorię i metodykę wykonywania typowych zadań oraz normy, procedury i dobre praktyki stosowane w różnych obszarach pedagogiki specjalnej.

Efekt przedmiotowy 2.

Student różnicuje organizację i metodykę kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w systemie włączającym, integracyjnym i specjalnym, charakteryzuje efektywne strategie nauczania i uniwersalnego projektowania zajęć, opisuje sposoby

indywidualizacji lekcji, identyfikuje modele współpracy pedagogów specjalnych z nauczycielami, specjalistami i rodzicami.

Efekty przedmiotowe w zakresie umiejętności:

Efekt przedmiotowy 3.

Student diagnozuje i analizuje złożone zachowania, procesy i zjawiska edukacyjne, terapeutyczne, rehabilitacyjne i resocjalizacyjne, integrując i wykorzystując w tym celu wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki specjalnej oraz powiązanych z nią dyscyplin.

Efekt przedmiotowy 4.

Student wykorzystuje w dyskusji merytoryczną i metodyczną wiedzę z zakresu pedagogiki specjalnej oraz pokrewnych dyscyplin naukowych w projektowaniu, adaptacji, realizacji, ewaluacji i modyfikacji procesu dydaktyczno-terapeutycznego, przy uwzględnieniu specyficznych potrzeb i możliwości dzieci(uczniów) ze specjalnymi potrzebami rozwojowymi.

Efekty przedmiotowe w zakresie kompetencji społecznych:

Efekt przedmiotowy 5.

Student jest przekonany o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań pedagogicznych w środowisku społecznym, świadomie podejmuje starania na rzecz stałego samodoskonalenia się i kształtowania postawy odpowiedzialności za powierzone indywidualne i zespołowe zadania wynikające z roli zawodowej nauczyciela-pedagoga specjalnego.

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

KRYTERIA OCENIANIA dla kierunku PEDAGOGIKA SPECJALNA

ocena 3,0 (dst)

Wiedza

Student z błędami charakteryzuje różne subdyscypliny pedagogiki specjalnej, z trudnością objaśnia terminologię, teorię i metodykę wykonywania typowych zadań oraz normy, procedury i dobre praktyki stosowane w różnych obszarach pedagogiki specjalnej. Z trudem różnicuje organizację i metodykę kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w systemie włączającym, integracyjnym i specjalnym, z błędami charakteryzuje efektywne strategie nauczania i uniwersalnego projektowania zajęć, w sposób elementarny opisuje sposoby indywidualizacji lekcji, z trudnością identyfikuje modele współpracy pedagogów specjalnych z nauczycielami, specjalistami i rodzicami.

Umiejętności

Student z błędami diagnozuje i analizuje złożone zachowania, procesy i zjawiska edukacyjne, terapeutyczne, rehabilitacyjne i resocjalizacyjne, z trudem integrując i wykorzystując w tym celu wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki specjalnej oraz powiązanych z nią dyscyplin. Elementarnie wykorzystuje w dyskusji merytoryczną i metodyczną wiedzę z zakresu pedagogiki specjalnej oraz pokrewnych dyscyplin naukowych w projektowaniu, adaptacji, realizacji, ewaluacji i modyfikacji procesu dydaktyczno-terapeutycznego, przy uwzględnieniu specyficznych potrzeb i możliwości dzieci(uczniów) ze specjalnymi potrzebami rozwojowymi.

Kompetencje społeczne

Student jest słabo przekonany o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań pedagogicznych w środowisku społecznym, z trudem świadomie podejmuje starania na rzecz

stałego samodoskonalenia się i kształtowania postawy odpowiedzialności za powierzone indywidualne i zespołowe zadania wynikające z roli zawodowej nauczyciela-pedagoga specjalnego.

ocena 3,5 (dst plus)

Wiedza

Student poprawnie charakteryzuje różne subdyscypliny pedagogiki specjalnej, dostatecznie objaśnia terminologię, teorię i metodykę wykonywania typowych zadań oraz normy, procedury i dobre praktyki stosowane w różnych obszarach pedagogiki specjalnej. Dostatecznie różnicuje organizację i metodykę kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w systemie włączającym, integracyjnym i specjalnym, poprawnie charakteryzuje efektywne strategie nauczania i uniwersalnego projektowania zajęć, w sposób dostateczny opisuje sposoby indywidualizacji lekcji, poprawnie identyfikuje modele współpracy pedagogów specjalnych z nauczycielami, specjalistami i rodzicami.

Umiejętności

Student dostatecznie diagnozuje i analizuje złożone zachowania, procesy i zjawiska edukacyjne, terapeutyczne, rehabilitacyjne i resocjalizacyjne, poprawnie integrując i wykorzystując w tym celu wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki specjalnej oraz powiązanych z nią dyscyplin. Poprawnie wykorzystuje w dyskusji merytoryczną i metodyczną wiedzę z zakresu pedagogiki specjalnej oraz pokrewnych dyscyplin naukowych w projektowaniu, adaptacji, realizacji, ewaluacji i modyfikacji procesu dydaktyczno-terapeutycznego, przy uwzględnieniu specyficznych potrzeb i możliwości dzieci(uczniów) ze specjalnymi potrzebami rozwojowymi.

Kompetencje społeczne

Student jest dostatecznie przekonany o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań pedagogicznych w środowisku społecznym, dostatecznie świadomie podejmuje starania na rzecz stałego samodoskonalenia się i kształtowania postawy odpowiedzialności za powierzone indywidualne i zespołowe zadania wynikające z roli zawodowej nauczyciela-pedagoga specjalnego.

ocena 4,0 (db)

Wiedza

Student odpowiednio charakteryzuje różne subdyscypliny pedagogiki specjalnej, zadowalająco objaśnia terminologię, teorię i metodykę wykonywania typowych zadań oraz normy, procedury i dobre praktyki stosowane w różnych obszarach pedagogiki specjalnej. Prawidłowo różnicuje organizację i metodykę kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w systemie włączającym, integracyjnym i specjalnym, dość dobrze charakteryzuje efektywne strategie nauczania i uniwersalnego projektowania zajęć, w sposób zadowalający opisuje sposoby indywidualizacji lekcji, odpowiednio identyfikuje modele współpracy pedagogów specjalnych z nauczycielami, specjalistami i rodzicami.

Umiejętności

Student zadowalająco diagnozuje i analizuje złożone zachowania, procesy i zjawiska edukacyjne, terapeutyczne, rehabilitacyjne i resocjalizacyjne, odpowiednio integrując i wykorzystując w tym celu wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki specjalnej oraz powiązanych z nią dyscyplin. Odpowiednio wykorzystuje w dyskusji merytoryczną i metodyczną wiedzę z zakresu pedagogiki specjalnej oraz pokrewnych dyscyplin naukowych w projektowaniu, adaptacji, realizacji, ewaluacji i modyfikacji procesu dydaktyczno-terapeutycznego, przy uwzględnieniu specyficznych potrzeb i możliwości dzieci(uczniów) ze specjalnymi potrzebami rozwojowymi.

Kompetencje społeczne

Student jest zadowalająco przekonany o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań pedagogicznych w środowisku społecznym, odpowiednio świadomie podejmuje starania na rzecz stałego samodoskonalenia się i kształtowania postawy odpowiedzialności za powierzone indywidualne i zespołowe zadania wynikające z roli zawodowej nauczyciela-pedagoga specjalnego.

ocena 4,5 (db plus)

Wiedza

Student trafnie charakteryzuje różne subdyscypliny pedagogiki specjalnej, właściwie objaśnia terminologię, teorię i metodykę wykonywania typowych zadań oraz normy, procedury i dobre praktyki stosowane w różnych obszarach pedagogiki specjalnej. Właściwie różnicuje organizację i metodykę kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w systemie włączającym, integracyjnym i specjalnym, dobrze charakteryzuje efektywne strategie nauczania i uniwersalnego projektowania zajęć, w sposób trafny opisuje sposoby indywidualizacji lekcji, właściwie identyfikuje modele współpracy pedagogów specjalnych z nauczycielami, specjalistami i rodzicami.

Umiejętności

Student trafnie diagnozuje i analizuje złożone zachowania, procesy i zjawiska edukacyjne, terapeutyczne, rehabilitacyjne i resocjalizacyjne, właściwie integrując i wykorzystując w tym celu wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki specjalnej oraz powiązanych z nią dyscyplin. Dobrze wykorzystuje w dyskusji merytoryczną i metodyczną wiedzę z zakresu pedagogiki specjalnej oraz pokrewnych dyscyplin naukowych w projektowaniu, adaptacji, realizacji, ewaluacji i modyfikacji procesu dydaktyczno-terapeutycznego, przy uwzględnieniu specyficznych potrzeb i możliwości dzieci(uczniów) ze specjalnymi potrzebami rozwojowymi.

Kompetencje społeczne

Student jest właściwie przekonany o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań pedagogicznych w środowisku społecznym, wysoce świadomie podejmuje starania na rzecz stałego samodoskonalenia się i kształtowania postawy odpowiedzialności za powierzone indywidualne i zespołowe zadania wynikające z roli zawodowej nauczyciela-pedagoga specjalnego.

ocena 5,0 (bdb)

Wiedza

Student w pełni charakteryzuje w sposób pogłębiony różne subdyscypliny pedagogiki specjalnej, bezbłędnie objaśnia terminologię, teorię i metodykę wykonywania typowych zadań oraz normy, procedury i dobre praktyki stosowane w różnych obszarach pedagogiki specjalnej. Bardzo dobrze różnicuje organizację i metodykę kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w systemie włączającym, integracyjnym i specjalnym, kompletnie charakteryzuje efektywne strategie nauczania i uniwersalnego projektowania zajęć, bezbłędnie opisuje sposoby indywidualizacji lekcji, wzorowo identyfikuje modele współpracy pedagogów specjalnych z nauczycielami, specjalistami i rodzicami.

Umiejętności

Student kompletnie diagnozuje i analizuje złożone zachowania, procesy i zjawiska edukacyjne, terapeutyczne, rehabilitacyjne i resocjalizacyjne, w pełni integrując i wykorzystując w tym celu wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki specjalnej oraz powiązanych z nią dyscyplin. Bardzo dobrze wykorzystuje w dyskusji merytoryczną i metodyczną wiedzę z zakresu pedagogiki specjalnej oraz pokrewnych dyscyplin naukowych w projektowaniu, adaptacji, realizacji, ewaluacji i modyfikacji procesu dydaktyczno-terapeutycznego, przy uwzględnieniu specyficznych potrzeb i możliwości dzieci(uczniów) ze specjalnymi potrzebami rozwojowymi.

Kompetencje społeczne

Student jest w pełni przekonany o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań pedagogicznych w środowisku społecznym, w pełni świadomie podejmuje starania na rzecz stałego samodoskonalenia się i kształtowania postawy odpowiedzialności za powierzone indywidualne i zespołowe zadania wynikające z roli zawodowej nauczyciela-pedagoga specjalnego.

Classes in period "Winter semester 2023/24" (past)

Time span: 2023-10-01 - 2024-01-31
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Classes, 30 hours, 43 places more information
Coordinators: Marzena Dycht
Group instructors: Marzena Dycht
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - graded credit
Classes - graded credit
(in Polish) E-Learning:

(in Polish) E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy

(in Polish) Opis nakładu pracy studenta w ECTS:

(in Polish) ECTS [1 ECTS = 25 godz.]:

Udział w ćwiczeniach (godziny kontaktowe) – sem. zimowy – 30 godz.

Czytanie literatury – 15 godz.

Przygotowanie do zajęć: 20 godz.

Przygotowanie do zaliczenia, konsultacje – 10 godz.

Suma godzin - 75 [75/25 = 3]

Liczba ECTS: 3


Type of subject:

obligatory

(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

(in Polish) nie dotyczy

Classes in period "Summer semester 2023/24" (in progress)

Time span: 2024-02-15 - 2024-06-30
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Classes, 15 hours, 24 places more information
Coordinators: Marzena Dycht
Group instructors: Marzena Dycht
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - graded credit
Classes - graded credit
(in Polish) Opis nakładu pracy studenta w ECTS:

(in Polish) ECTS [1 ECTS = 25 godz.]:

Udział w ćwiczeniach (godziny kontaktowe) – sem. letni – 15 godz.

Czytanie literatury – 20 godz.

Przygotowanie do zajęć: 25 godz.

Przygotowanie do zaliczenia, konsultacje – 15 godz.

Suma godzin - 75 [75/25 = 3]

Liczba ECTS: 3


Type of subject:

obligatory

(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

(in Polish) nie dotyczy

Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)