Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

(in Polish) Profilaktyka społeczna i terapia uzależnień

General data

Course ID: WNP-PS-PSTU
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: (unknown)
Name in Polish: Profilaktyka społeczna i terapia uzależnień
Organizational unit: Faculty of Education
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Subject level:

elementary

Learning outcome code/codes:

PSI_TS3_W01, PSI_TS3_W02, PSI_TS3_W04, PSI_TS3_W05, PSI_TS3_W07, PSI_TS3_W08, PSI_TS3_U03, PSI_TS3_U04, PSI_TS3_U06, PSI_TS3_U08, PSI_TS3_U09, PSI_TS3_K04, PSI_TS3_K05, PSI_TS3_K06


Short description: (in Polish)

Celem zajęć jest zdobycie przez studentów wiedzy, umiejętności i kompetencji z zakresu profilaktyki społecznej i terapii uzależnień

Full description: (in Polish)

Zakres tematów:

1. Podstawowe pojęcia związane z profilaktyką społeczną: Cele, poziomy i strategie profilaktyki społecznej

2. Zasady profilaktyki – analiza czynników ryzyka i czynników chroniących

3. Profilaktyka zintegrowana

4. Pogramy profilaktyczne – zasady opracowania i przeprowadzania

5. Przegląd wybranych programów profilaktycznych w kontekście analizy ich skuteczności

6. Rodzaje i mechanizmy uzależnień

7. Alkohol w rodzinie: role w rodzinie alkoholowej, DDA, współuzależnienia (kategorie diagnostyczne

8. Uzależnienia substancjalne (od alkoholu, od narkotyków) i behawioralne (hazard, pracoholizm, siecioholizm, fonoholizm, zakupoholizm)

9. Rodzaje terapii uzależnień

10. Terapia indywidualna i terapie wspierające (dialog motywujący, TSR)

11. Terapia grupowa na przykładzie AA

12 Społeczność terapeutycza na przykładzie Synanonu i MONARU

13. Farmakoterapia w uzależnieniach

14. Abstynencja a picie kontrolowane

15. Przegląd ośrodków terapii uzależnień

Bibliography: (in Polish)

Literatura podstawowa:

1. Gaś Z., Profilaktyka uzależnień, Warszawa 1993;

2. Gaś Z., Uzależnienia – skuteczność programów profilaktyki, Warszawa 1994;

3. Griffiths M., Sawicka-Chrapkowicz A., Gry i hazard: uzależnienia dzieci w okresie dorastania, Gdańsk 2004;

4. Guerreschi C., Marazziti M.,Wieczorek-Niebielska A., Nowe uzależnienia, Kraków 2010;

5. Kozka S., Patologia fonoholizmu: przyczyny, skutki i leczenie uzależnienia dzieci i młodzieży od telefonu komórkowego, Warszawa 2013;

6. Kuska Cz., Fopka-Kowalczyk M., Profilaktyka społeczna i resocjalizacja w środowisku otwartym: stare i nowe wyzwania dla społeczności lokalnych, Toruń 2013;

7. Kwaśniewski J., Profilaktyka społeczna i resocjalizacja, Warszawa 2009;

8. Sztander W., Dzieci w rodzinie z problemem alkoholowym, Warszawa 2006;

9. Urban B., Stanik J., red., Resocjalizacja T.1, 2. Warszawa 2008;

10. Woronowicz B., Uzależnienia – geneza, terapia, powrót do zdrowia, Poznań 2009.

Literatura dodatkowa:

1. Bielecka E., Profilaktyka i readaptacja społeczna, Białystok 2007;

2. Hawkins J. D., Podręcznik ewaluacji programów profilaktycznych, Warszawa- Olsztyn 1994;

3. Szpringer M., Profilaktyka społeczna. Rodzina, szkoła, środowisko lokalne, Kielce 2004.

4. Kurlak I., Wybrane zagadnienia problematyki patologicznego hazardu w Polsce, Forum Pedagogiczne nr 1/2017, s. 149-162.

Efekty kształcenia i opis ECTS: (in Polish)

W_01 Student omawia terminologię, zasady, cele, poziomy i strategie profilaktyki społecznej.

W_02 Student opisuje rodzaje i mechanizmy uzależnienia oraz ich konsekwencje dla jednostki i otocznia

W_03 Student charakteryzuje formy i metody terapii uzależnień i terapii wspierających

U_01 Student potrafi dokonać analizy skuteczności istniejących programów profilaktycznych i form oraz rodzajów terapii uzależnień

K_01 Student ma świadomość potrzeby ciągłego dokształcania się zawodowego w zakresie profilaktyki społecznej i terapii uzależnień oraz rozwoju osobistego

K_02 Student jest otwarty na nowatorskie metody w zakresie profilaktyki i terapii uzależnień

Opis ECTS:

- udział w konwersatorium: 30 godz.

- przygotowanie do zajęć (opracowanie tekstów naukowych, przygotowanie wypowiedzi ustnej, przygotowanie do dyskusji i debaty): 30 godz.

- opracowanie analizy skuteczności wybranego programu profilaktycznego 10 godz

- przygotowanie do kolokwium ustnego: 20 godz.;

30+30+10+20= 90 = 3 ECTS

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Student realizujący założone efekty kształcenia na ocenę

3,0 (dostateczną) w zakresie:

- wiedzy: wybiórczo przedstawia terminologię, zasady, cele, poziomy i strategie profilaktyki społecznej, wymienia rodzaje i uzależnienia oraz ich podstawowe konsekwencje dla jednostki i otocznia, wymienia formy i metody terapii uzależnień i terapii wspierających

- umiejętności: potrafi dokonać pobieżnej analizy skuteczności istniejących programów profilaktycznych i form oraz rodzajów terapii uzależnień, wspierając się notatkami i zebranymi materiałami

- kompetencji: ma na niskim poziomie świadomość potrzeby ciągłego dokształcania się zawodowego w zakresie profilaktyki społecznej i terapii uzależnień i rozwoju osobistego; jest w niewielkim stopniu otwarty na nowatorskie metody w zakresie profilaktyki i terapii uzależnień.

3,5 (dostateczną plus) w zakresie:

- wiedzy: przedstawia podstawową terminologię, wymienia zasady, cele, poziomy i strategie profilaktyki społecznej, wymienia i pobieżnie opisuje rodzaje uzależnienia oraz ich podstawowe konsekwencje dla jednostki i otocznia, wymienia i wybiórczo opisuje formy i metody terapii uzależnień i terapii wspierających

- umiejętności: potrafi dokonać analizy skuteczności istniejących programów profilaktycznych i form oraz rodzajów terapii uzależnień, wspierając się notatkami i zebranymi materiałami.

- kompetencji: ma dostateczną świadomość potrzeby ciągłego dokształcania się zawodowego w zakresie profilaktyki społecznej i terapii uzależnień i rozwoju osobistego; jest otwarty na niektóre nowatorskie metody w zakresie profilaktyki i terapii uzależnień.

4,0 (dobrą) w zakresie:

- wiedzy: przedstawia terminologię, wymienia zasady, cele, poziomy i strategie profilaktyki społecznej, wymienia opisuje rodzaje i mechanizmy uzależnienia oraz ich podstawowe konsekwencje dla jednostki i otocznia, wymienia oraz opisuje formy i metody terapii uzależnień i terapii wspierających

- umiejętności: potrafi dokonać analizy skuteczności istniejących programów profilaktycznych i form oraz rodzajów terapii uzależnień, w niewielkim stopniu wspierając się notatkami i zebranymi materiałami.

- kompetencji: ma świadomość potrzeby ciągłego dokształcania się zawodowego w zakresie profilaktyki społecznej i terapii uzależnień i rozwoju osobistego; jest otwarty na nowatorskie metody w zakresie profilaktyki i terapii uzależnień.

4,5 (dobrą plus) w zakresie:

- wiedzy: przedstawia i dokładnie opisuje terminologię, zasady, cele, poziomy i strategie profilaktyki społecznej, opisuje i wyjaśnia na podstawie przykładów rodzaje i mechanizmy uzależnienia oraz ich podstawowe konsekwencje dla jednostki i otocznia, opisuje formy i metody terapii uzależnień i terapii wspierających;

- umiejętności: potrafi dokonać samodzielnej analizy skuteczności istniejących programów profilaktycznych i form oraz rodzajów terapii uzależnień;

- kompetencji: ma wysoki poziom świadomości potrzeby ciągłego dokształcania się zawodowego w zakresie profilaktyki społecznej i terapii uzależnień i rozwoju osobistego; jest otwarty na nowatorskie metody w zakresie profilaktyki i terapii uzależnień.

5,0 (bardzo dobrą) w zakresie:

- wiedzy: w oparciu o wiedzę z zajęć oraz wyniesioną z literatury dokładnie opisuje oraz wyjaśnia terminologię, zasady, cele, poziomy i strategie profilaktyki społecznej, opisuje i wyjaśnia na podstawie przykładów rodzaje i mechanizmy uzależnienia oraz ich podstawowe konsekwencje dla jednostki i otocznia, opisuje i krytycznie analizuje formy i metody terapii uzależnień i terapii wspierających;

- umiejętności: potrafi dokonać samodzielnej krytycznej i dogłębnej analizy skuteczności istniejących programów profilaktycznych i form oraz rodzajów terapii uzależnień, odznacza się przy tym twórczym myśleniem i łączeniem wiedzy teoretycznej z praktyczną;

- kompetencji: ma bardzo wysoki poziom świadomości potrzeby ciągłego dokształcania się zawodowego w zakresie profilaktyki społecznej i terapii uzależnień i rozwoju osobistego; przejawia wysoki poziom otwartości ale i krytycyzmu na nowatorskie metody w zakresie profilaktyki i terapii uzależnień.

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
contact accessibility statement mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-1 (2024-05-13)