(in Polish) Profilaktyka społeczna i terapia uzależnień
General data
Course ID: | WNP-PS-PSTU |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | (unknown) |
Name in Polish: | Profilaktyka społeczna i terapia uzależnień |
Organizational unit: | Faculty of Education |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
Subject level: | elementary |
Learning outcome code/codes: | PSI_TS3_W01, PSI_TS3_W02, PSI_TS3_W04, PSI_TS3_W05, PSI_TS3_W07, PSI_TS3_W08, PSI_TS3_U03, PSI_TS3_U04, PSI_TS3_U06, PSI_TS3_U08, PSI_TS3_U09, PSI_TS3_K04, PSI_TS3_K05, PSI_TS3_K06 |
Short description: |
(in Polish) Celem zajęć jest zdobycie przez studentów wiedzy, umiejętności i kompetencji z zakresu profilaktyki społecznej i terapii uzależnień |
Full description: |
(in Polish) Zakres tematów: 1. Podstawowe pojęcia związane z profilaktyką społeczną: Cele, poziomy i strategie profilaktyki społecznej 2. Zasady profilaktyki – analiza czynników ryzyka i czynników chroniących 3. Profilaktyka zintegrowana 4. Pogramy profilaktyczne – zasady opracowania i przeprowadzania 5. Przegląd wybranych programów profilaktycznych w kontekście analizy ich skuteczności 6. Rodzaje i mechanizmy uzależnień 7. Alkohol w rodzinie: role w rodzinie alkoholowej, DDA, współuzależnienia (kategorie diagnostyczne 8. Uzależnienia substancjalne (od alkoholu, od narkotyków) i behawioralne (hazard, pracoholizm, siecioholizm, fonoholizm, zakupoholizm) 9. Rodzaje terapii uzależnień 10. Terapia indywidualna i terapie wspierające (dialog motywujący, TSR) 11. Terapia grupowa na przykładzie AA 12 Społeczność terapeutycza na przykładzie Synanonu i MONARU 13. Farmakoterapia w uzależnieniach 14. Abstynencja a picie kontrolowane 15. Przegląd ośrodków terapii uzależnień |
Bibliography: |
(in Polish) Literatura podstawowa: 1. Gaś Z., Profilaktyka uzależnień, Warszawa 1993; 2. Gaś Z., Uzależnienia – skuteczność programów profilaktyki, Warszawa 1994; 3. Griffiths M., Sawicka-Chrapkowicz A., Gry i hazard: uzależnienia dzieci w okresie dorastania, Gdańsk 2004; 4. Guerreschi C., Marazziti M.,Wieczorek-Niebielska A., Nowe uzależnienia, Kraków 2010; 5. Kozka S., Patologia fonoholizmu: przyczyny, skutki i leczenie uzależnienia dzieci i młodzieży od telefonu komórkowego, Warszawa 2013; 6. Kuska Cz., Fopka-Kowalczyk M., Profilaktyka społeczna i resocjalizacja w środowisku otwartym: stare i nowe wyzwania dla społeczności lokalnych, Toruń 2013; 7. Kwaśniewski J., Profilaktyka społeczna i resocjalizacja, Warszawa 2009; 8. Sztander W., Dzieci w rodzinie z problemem alkoholowym, Warszawa 2006; 9. Urban B., Stanik J., red., Resocjalizacja T.1, 2. Warszawa 2008; 10. Woronowicz B., Uzależnienia – geneza, terapia, powrót do zdrowia, Poznań 2009. Literatura dodatkowa: 1. Bielecka E., Profilaktyka i readaptacja społeczna, Białystok 2007; 2. Hawkins J. D., Podręcznik ewaluacji programów profilaktycznych, Warszawa- Olsztyn 1994; 3. Szpringer M., Profilaktyka społeczna. Rodzina, szkoła, środowisko lokalne, Kielce 2004. 4. Kurlak I., Wybrane zagadnienia problematyki patologicznego hazardu w Polsce, Forum Pedagogiczne nr 1/2017, s. 149-162. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
(in Polish) W_01 Student omawia terminologię, zasady, cele, poziomy i strategie profilaktyki społecznej. W_02 Student opisuje rodzaje i mechanizmy uzależnienia oraz ich konsekwencje dla jednostki i otocznia W_03 Student charakteryzuje formy i metody terapii uzależnień i terapii wspierających U_01 Student potrafi dokonać analizy skuteczności istniejących programów profilaktycznych i form oraz rodzajów terapii uzależnień K_01 Student ma świadomość potrzeby ciągłego dokształcania się zawodowego w zakresie profilaktyki społecznej i terapii uzależnień oraz rozwoju osobistego K_02 Student jest otwarty na nowatorskie metody w zakresie profilaktyki i terapii uzależnień Opis ECTS: - udział w konwersatorium: 30 godz. - przygotowanie do zajęć (opracowanie tekstów naukowych, przygotowanie wypowiedzi ustnej, przygotowanie do dyskusji i debaty): 30 godz. - opracowanie analizy skuteczności wybranego programu profilaktycznego 10 godz - przygotowanie do kolokwium ustnego: 20 godz.; 30+30+10+20= 90 = 3 ECTS |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Student realizujący założone efekty kształcenia na ocenę 3,0 (dostateczną) w zakresie: - wiedzy: wybiórczo przedstawia terminologię, zasady, cele, poziomy i strategie profilaktyki społecznej, wymienia rodzaje i uzależnienia oraz ich podstawowe konsekwencje dla jednostki i otocznia, wymienia formy i metody terapii uzależnień i terapii wspierających - umiejętności: potrafi dokonać pobieżnej analizy skuteczności istniejących programów profilaktycznych i form oraz rodzajów terapii uzależnień, wspierając się notatkami i zebranymi materiałami - kompetencji: ma na niskim poziomie świadomość potrzeby ciągłego dokształcania się zawodowego w zakresie profilaktyki społecznej i terapii uzależnień i rozwoju osobistego; jest w niewielkim stopniu otwarty na nowatorskie metody w zakresie profilaktyki i terapii uzależnień. 3,5 (dostateczną plus) w zakresie: - wiedzy: przedstawia podstawową terminologię, wymienia zasady, cele, poziomy i strategie profilaktyki społecznej, wymienia i pobieżnie opisuje rodzaje uzależnienia oraz ich podstawowe konsekwencje dla jednostki i otocznia, wymienia i wybiórczo opisuje formy i metody terapii uzależnień i terapii wspierających - umiejętności: potrafi dokonać analizy skuteczności istniejących programów profilaktycznych i form oraz rodzajów terapii uzależnień, wspierając się notatkami i zebranymi materiałami. - kompetencji: ma dostateczną świadomość potrzeby ciągłego dokształcania się zawodowego w zakresie profilaktyki społecznej i terapii uzależnień i rozwoju osobistego; jest otwarty na niektóre nowatorskie metody w zakresie profilaktyki i terapii uzależnień. 4,0 (dobrą) w zakresie: - wiedzy: przedstawia terminologię, wymienia zasady, cele, poziomy i strategie profilaktyki społecznej, wymienia opisuje rodzaje i mechanizmy uzależnienia oraz ich podstawowe konsekwencje dla jednostki i otocznia, wymienia oraz opisuje formy i metody terapii uzależnień i terapii wspierających - umiejętności: potrafi dokonać analizy skuteczności istniejących programów profilaktycznych i form oraz rodzajów terapii uzależnień, w niewielkim stopniu wspierając się notatkami i zebranymi materiałami. - kompetencji: ma świadomość potrzeby ciągłego dokształcania się zawodowego w zakresie profilaktyki społecznej i terapii uzależnień i rozwoju osobistego; jest otwarty na nowatorskie metody w zakresie profilaktyki i terapii uzależnień. 4,5 (dobrą plus) w zakresie: - wiedzy: przedstawia i dokładnie opisuje terminologię, zasady, cele, poziomy i strategie profilaktyki społecznej, opisuje i wyjaśnia na podstawie przykładów rodzaje i mechanizmy uzależnienia oraz ich podstawowe konsekwencje dla jednostki i otocznia, opisuje formy i metody terapii uzależnień i terapii wspierających; - umiejętności: potrafi dokonać samodzielnej analizy skuteczności istniejących programów profilaktycznych i form oraz rodzajów terapii uzależnień; - kompetencji: ma wysoki poziom świadomości potrzeby ciągłego dokształcania się zawodowego w zakresie profilaktyki społecznej i terapii uzależnień i rozwoju osobistego; jest otwarty na nowatorskie metody w zakresie profilaktyki i terapii uzależnień. 5,0 (bardzo dobrą) w zakresie: - wiedzy: w oparciu o wiedzę z zajęć oraz wyniesioną z literatury dokładnie opisuje oraz wyjaśnia terminologię, zasady, cele, poziomy i strategie profilaktyki społecznej, opisuje i wyjaśnia na podstawie przykładów rodzaje i mechanizmy uzależnienia oraz ich podstawowe konsekwencje dla jednostki i otocznia, opisuje i krytycznie analizuje formy i metody terapii uzależnień i terapii wspierających; - umiejętności: potrafi dokonać samodzielnej krytycznej i dogłębnej analizy skuteczności istniejących programów profilaktycznych i form oraz rodzajów terapii uzależnień, odznacza się przy tym twórczym myśleniem i łączeniem wiedzy teoretycznej z praktyczną; - kompetencji: ma bardzo wysoki poziom świadomości potrzeby ciągłego dokształcania się zawodowego w zakresie profilaktyki społecznej i terapii uzależnień i rozwoju osobistego; przejawia wysoki poziom otwartości ale i krytycyzmu na nowatorskie metody w zakresie profilaktyki i terapii uzależnień. |
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.