Statystyka dla pedagogów
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WNP-PS-S |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Statystyka dla pedagogów |
Jednostka: | Wydział Nauk Pedagogicznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | symbole efektów uczenia się dla kierunku pedagogika specjalna, studia jednolite magisterskie: PS_W6 PS_W16 PS_W18 PS_U3 PS_U17 PS_U19 PS_K4 |
Wymagania wstępne: | Matematyka - poziom podstawowy, Excel - poziom podstawowy |
Skrócony opis: |
Przedmiot na poziomie podstawowym wprowadza elementy statystyki opisowej oraz podstawy obsługi programu IBM SPSS/PASW statistics. Głównym celem przedmiotu jest przedstawienie zastosowania podstawowych procedur statystycznych w praktyce, jak m.in. współzależności, dynamika oraz estymacja danych. Przedmiot ma za zadanie przygotowanie studentów do wykonywania analizy statystycznej oraz interpretacji danych pochodzących z badań sondażowych z wykorzystanie programu IBM SPSS. |
Pełny opis: |
Prowadzone zajęcia mają na celu zapoznanie studentów z możliwościami metod statystycznych w badaniach pedagogicznych w wykorzystanie pakietu IBM SPSS/PASW Statistics 1. Zajęcia organizacyjne 2. Zajęcia wprowadzające: metody statystyczne w pedagogice/edytory IBM/SPSS 3. Przygotowanie danych do analizy: zarządzanie zbiorami danych 4. Przygotowanie danych do analizy: przekształcanie danych 5. Statystyka opisowa: miary tendencji centralnej 6. Statystyka opisowa: Miary rozproszenia 7. Tabele zależności 8. Testy chi-kwadrat 9. Statystyka indukcyjna 10. Testy parametryczne 11. Korelacje 12. Indexy 13. Wybór wielokrotny 14. Wielkość próby 15. Powtórzenie |
Literatura: |
Nawojczyk M., 2002, Przewodnik po statystyce dla socjologów, SPSS Polska, Kraków. Górniak Jarosław, J. Wachnicki, 2004, Pierwsze kroki w analizie danych, SPSS Polska, Kraków. Bedyńska, Sylwia; Brzezicka, Aneta (red.), Statystyczny drogowskaz 1. Praktyczny poradnik analizy danych w naukach społecznych na przykładach z psychologii, SWPS ACADEMICA, Warszawa 2007. Bedyńska, Sylwia; Brzezicka, Aneta (red.), Statystyczny drogowskaz 2. Praktyczny poradnik analizy danych w naukach społecznych na przykładach z psychologii, SWPS ACADEMICA, Warszawa 2013. Krajewska A., Statystyka dla pedagogów: wybrane zagadnienia. Trans Humana, Białystok 2001. Łobocki M., Wprowadzenie do metodologii badań pedagogicznych, Warszawa 1999. Łobocki M., Metody i techniki badań pedagogicznych, Warszawa 2000. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
WIEDZA Student zna podstawowe pojęcia statystyczne (m.in. schemat badania i jego rodzaje, zmienne i ich klasyfikacje, pomiar i rodzaje skal pomiarowych) Student potrafi wymienić i scharakteryzować poszczególne etapy badań pedagogicznych. Student potrafi wymienić i zdefiniować podstawowe statystyki opisowe (miary tendencji centralnej, miary rozproszenia, miary kształtu rozkładu) Student potrafi wymienić i zinterpretować podstawowe testy statystyczne, podaje ich hipotezy (zerowe i alternatywne) oraz założenia. UMIEJĘTNOŚCI Student wie, jak wprowadzić dane do programu IBM SPSS Statistics. Student potrafi obliczyć i zinterpretować podstawowe statystyki opisowe z wykorzystaniem programu IBM SPSS Statistics. Student dokonuje graficznej prezentacji zmiennych za pomocą programu IBM SPSS Statistics. Student wykonuje prostą, jak i bardziej złożoną analizę danych przy zastosowaniu podstawowych testów statystycznych w programie IBM SPSS Statistics. Student potrafi prawidłowo opisać uzyskane wyniki, jak i dokonać ich interpretacji. KOMPETENCJE Student dokonuje syntezy zebranych w badaniu informacji, umie poddać je krytycznej analizie i spójnie zaprezentować. Student potrafi podjąć właściwe decyzje w kwestii określania poziomu pomiaru zmiennych i doboru odpowiednich testów do ich analizy. Planowany godzinowy nakład pracy studenta (rozliczenie punktów ECTS): AKTYWNOŚĆ STUDENTA/NAKŁAD PRACY STUDENTA W GODZ. Udział w ćwiczeniach - 30h Przygotowanie się do zaliczenia - 15h Praca indywidualna: 15 h SUMA GODZIN: 60h |
Metody i kryteria oceniania: |
Obecność na zajęciach - możliwa jedna nieobecność; Egzamin w formie testowej; Kolokwia, praca samodzielna jak i w grupach |
Praktyki zawodowe: |
Nie wymagane |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-02-01 - 2023-06-30 |
Przejdź do planu
PN CW
WT CW
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin, 17 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Joanna Wróblewska-Skrzek | |
Prowadzący grup: | Joanna Wróblewska-Skrzek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | Udział w ćwiczeniach 30 godz. Przygotowanie do testu: 15 godz. Samodzielne wykonywanie zadań: 15 godz. Konsultacje: 2 godz. Suma godzin: 62=około 2 ECTS |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Przedmiot na poziomie podstawowym wprowadza elementy statystyki opisowej oraz podstawy obsługi programu IBM SPSS/PASW statistics. Głównym celem przedmiotu jest przedstawienie zastosowania podstawowych procedur statystycznych w praktyce, jak m.in. współzależności, dynamika oraz estymacja danych. Przedmiot ma za zadanie przygotowanie studentów do wykonywania analizy statystycznej oraz interpretacji danych pochodzących z badań sondażowych z wykorzystanie programu IBM SPSS. |
|
Pełny opis: |
Prowadzone zajęcia mają na celu zapoznanie studentów z możliwościami metod statystycznych w badaniach pedagogicznych w wykorzystanie pakietu IBM SPSS/Pasw Statistics 1. Zajęcia organizacyjne 2. Zajęcia wprowadzające: metody statystyczne w pedagogice/edytory IBM/SPSS 3. Przygotowanie danych do analizy: zarządzanie zbiorami danych 4. Przygotowanie danych do analizy: przekształcanie danych 5. Statystyka opisowa: miary tendencji centralnej 6. Statystyka opisowa: Miary rozproszenia 7. Tabele zależności 8. Testy chi-kwadrat 9. Statystyka indukcyjna 10. Testy parametryczne 11. Korelacje 12. Indexy 13. Wybór wielokrotny 14. Wielkość próby 15. Powtórzenie |
|
Literatura: |
Nawojczyk M., 2002, Przewodnik po statystyce dla socjologów, SPSS Polska, Kraków. Górniak Jarosław, J. Wachnicki, 2004, Pierwsze kroki w analizie danych, SPSS Polska, Kraków. Bedyńska, Sylwia; Brzezicka, Aneta (red.), Statystyczny drogowskaz 1. Praktyczny poradnik analizy danych w naukach społecznych na przykładach z psychologii, SWPS ACADEMICA, Warszawa 2007. Bedyńska, Sylwia; Brzezicka, Aneta (red.), Statystyczny drogowskaz 2. Praktyczny poradnik analizy danych w naukach społecznych na przykładach z psychologii, SWPS ACADEMICA, Warszawa 2013. Krajewska A., Statystyka dla pedagogów: wybrane zagadnienia. Trans Humana, Białystok 2001. Łobocki M., Wprowadzenie do metodologii badań pedagogicznych, Warszawa 1999. Łobocki M., Metody i techniki badań pedagogicznych, Warszawa 2000. |
|
Wymagania wstępne: |
Brak |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-15 - 2024-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CW
CZ CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin, 18 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Joanna Wróblewska-Skrzek | |
Prowadzący grup: | Joanna Wróblewska-Skrzek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | Udział w ćwiczeniach 30 godz. Przygotowanie do testu: 15 godz. Samodzielne wykonywanie zadań: 15 godz. Konsultacje: 2 godz. Suma godzin: 62=około 2 ECTS |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Przedmiot na poziomie podstawowym wprowadza elementy statystyki opisowej oraz podstawy obsługi programu IBM SPSS/PASW statistics. Głównym celem przedmiotu jest przedstawienie zastosowania podstawowych procedur statystycznych w praktyce, jak m.in. współzależności, dynamika oraz estymacja danych. Przedmiot ma za zadanie przygotowanie studentów do wykonywania analizy statystycznej oraz interpretacji danych pochodzących z badań sondażowych z wykorzystanie programu IBM SPSS. |
|
Pełny opis: |
Prowadzone zajęcia mają na celu zapoznanie studentów z możliwościami metod statystycznych w badaniach pedagogicznych w wykorzystanie pakietu IBM SPSS/Pasw Statistics 1. Zajęcia organizacyjne 2. Zajęcia wprowadzające: metody statystyczne w pedagogice/edytory IBM/SPSS 3. Przygotowanie danych do analizy: zarządzanie zbiorami danych 4. Przygotowanie danych do analizy: przekształcanie danych 5. Statystyka opisowa: miary tendencji centralnej 6. Statystyka opisowa: Miary rozproszenia 7. Tabele zależności 8. Testy chi-kwadrat 9. Statystyka indukcyjna 10. Testy parametryczne 11. Korelacje 12. Indexy 13. Wybór wielokrotny 14. Wielkość próby 15. Powtórzenie |
|
Literatura: |
Nawojczyk M., 2002, Przewodnik po statystyce dla socjologów, SPSS Polska, Kraków. Górniak Jarosław, J. Wachnicki, 2004, Pierwsze kroki w analizie danych, SPSS Polska, Kraków. Bedyńska, Sylwia; Brzezicka, Aneta (red.), Statystyczny drogowskaz 1. Praktyczny poradnik analizy danych w naukach społecznych na przykładach z psychologii, SWPS ACADEMICA, Warszawa 2007. Bedyńska, Sylwia; Brzezicka, Aneta (red.), Statystyczny drogowskaz 2. Praktyczny poradnik analizy danych w naukach społecznych na przykładach z psychologii, SWPS ACADEMICA, Warszawa 2013. Krajewska A., Statystyka dla pedagogów: wybrane zagadnienia. Trans Humana, Białystok 2001. Łobocki M., Wprowadzenie do metodologii badań pedagogicznych, Warszawa 1999. Łobocki M., Metody i techniki badań pedagogicznych, Warszawa 2000. |
|
Wymagania wstępne: |
Brak |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.