Statistics for educators
General data
Course ID: | WNP-PS-S |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | Statistics for educators |
Name in Polish: | Statystyka dla pedagogów |
Organizational unit: | Faculty of Education |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
0 OR
2.00
(depends on study program)
|
Language: | Polish |
Subject level: | elementary |
Learning outcome code/codes: | (in Polish) symbole efektów uczenia się dla kierunku pedagogika specjalna, studia jednolite magisterskie: PS_W6 PS_W16 PS_W18 PS_U3 PS_U17 PS_U19 PS_K4 |
Preliminary Requirements: | (in Polish) Matematyka - poziom podstawowy, Excel - poziom podstawowy |
Short description: |
(in Polish) Przedmiot na poziomie podstawowym wprowadza elementy statystyki opisowej oraz podstawy obsługi programu IBM SPSS/PASW statistics. Głównym celem przedmiotu jest przedstawienie zastosowania podstawowych procedur statystycznych w praktyce, jak m.in. współzależności, dynamika oraz estymacja danych. Przedmiot ma za zadanie przygotowanie studentów do wykonywania analizy statystycznej oraz interpretacji danych pochodzących z badań sondażowych z wykorzystanie programu IBM SPSS. |
Full description: |
(in Polish) Prowadzone zajęcia mają na celu zapoznanie studentów z możliwościami metod statystycznych w badaniach pedagogicznych w wykorzystanie pakietu IBM SPSS/PASW Statistics 1. Zajęcia organizacyjne 2. Zajęcia wprowadzające: metody statystyczne w pedagogice/edytory IBM/SPSS 3. Przygotowanie danych do analizy: zarządzanie zbiorami danych 4. Przygotowanie danych do analizy: przekształcanie danych 5. Statystyka opisowa: miary tendencji centralnej 6. Statystyka opisowa: Miary rozproszenia 7. Tabele zależności 8. Testy chi-kwadrat 9. Statystyka indukcyjna 10. Testy parametryczne 11. Korelacje 12. Indexy 13. Wybór wielokrotny 14. Wielkość próby 15. Powtórzenie |
Bibliography: |
(in Polish) Nawojczyk M., 2002, Przewodnik po statystyce dla socjologów, SPSS Polska, Kraków. Górniak Jarosław, J. Wachnicki, 2004, Pierwsze kroki w analizie danych, SPSS Polska, Kraków. Bedyńska, Sylwia; Brzezicka, Aneta (red.), Statystyczny drogowskaz 1. Praktyczny poradnik analizy danych w naukach społecznych na przykładach z psychologii, SWPS ACADEMICA, Warszawa 2007. Bedyńska, Sylwia; Brzezicka, Aneta (red.), Statystyczny drogowskaz 2. Praktyczny poradnik analizy danych w naukach społecznych na przykładach z psychologii, SWPS ACADEMICA, Warszawa 2013. Krajewska A., Statystyka dla pedagogów: wybrane zagadnienia. Trans Humana, Białystok 2001. Łobocki M., Wprowadzenie do metodologii badań pedagogicznych, Warszawa 1999. Łobocki M., Metody i techniki badań pedagogicznych, Warszawa 2000. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
(in Polish) WIEDZA Student zna podstawowe pojęcia statystyczne (m.in. schemat badania i jego rodzaje, zmienne i ich klasyfikacje, pomiar i rodzaje skal pomiarowych) Student potrafi wymienić i scharakteryzować poszczególne etapy badań pedagogicznych. Student potrafi wymienić i zdefiniować podstawowe statystyki opisowe (miary tendencji centralnej, miary rozproszenia, miary kształtu rozkładu) Student potrafi wymienić i zinterpretować podstawowe testy statystyczne, podaje ich hipotezy (zerowe i alternatywne) oraz założenia. UMIEJĘTNOŚCI Student wie, jak wprowadzić dane do programu IBM SPSS Statistics. Student potrafi obliczyć i zinterpretować podstawowe statystyki opisowe z wykorzystaniem programu IBM SPSS Statistics. Student dokonuje graficznej prezentacji zmiennych za pomocą programu IBM SPSS Statistics. Student wykonuje prostą, jak i bardziej złożoną analizę danych przy zastosowaniu podstawowych testów statystycznych w programie IBM SPSS Statistics. Student potrafi prawidłowo opisać uzyskane wyniki, jak i dokonać ich interpretacji. KOMPETENCJE Student dokonuje syntezy zebranych w badaniu informacji, umie poddać je krytycznej analizie i spójnie zaprezentować. Student potrafi podjąć właściwe decyzje w kwestii określania poziomu pomiaru zmiennych i doboru odpowiednich testów do ich analizy. Planowany godzinowy nakład pracy studenta (rozliczenie punktów ECTS): AKTYWNOŚĆ STUDENTA/NAKŁAD PRACY STUDENTA W GODZ. Udział w ćwiczeniach - 30h Przygotowanie się do zaliczenia - 15h Praca indywidualna: 15 h SUMA GODZIN: 60h |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Obecność na zajęciach - możliwa jedna nieobecność; Egzamin w formie testowej; Kolokwia, praca samodzielna jak i w grupach |
Practical placement: |
(in Polish) Nie wymagane |
Classes in period "Summer semester 2022/23" (past)
Time span: | 2023-02-01 - 2023-06-30 |
Navigate to timetable
MO CW
TU CW
W TH FR |
Type of class: |
Classes, 30 hours, 17 places
|
|
Coordinators: | Joanna Wróblewska-Skrzek | |
Group instructors: | Joanna Wróblewska-Skrzek | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
graded credit
Classes - graded credit |
|
(in Polish) Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | (in Polish) Udział w ćwiczeniach 30 godz. Przygotowanie do testu: 15 godz. Samodzielne wykonywanie zadań: 15 godz. Konsultacje: 2 godz. Suma godzin: 62=około 2 ECTS |
|
Type of subject: | obligatory |
|
(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | (in Polish) nie dotyczy |
|
Short description: |
(in Polish) Przedmiot na poziomie podstawowym wprowadza elementy statystyki opisowej oraz podstawy obsługi programu IBM SPSS/PASW statistics. Głównym celem przedmiotu jest przedstawienie zastosowania podstawowych procedur statystycznych w praktyce, jak m.in. współzależności, dynamika oraz estymacja danych. Przedmiot ma za zadanie przygotowanie studentów do wykonywania analizy statystycznej oraz interpretacji danych pochodzących z badań sondażowych z wykorzystanie programu IBM SPSS. |
|
Full description: |
(in Polish) Prowadzone zajęcia mają na celu zapoznanie studentów z możliwościami metod statystycznych w badaniach pedagogicznych w wykorzystanie pakietu IBM SPSS/Pasw Statistics 1. Zajęcia organizacyjne 2. Zajęcia wprowadzające: metody statystyczne w pedagogice/edytory IBM/SPSS 3. Przygotowanie danych do analizy: zarządzanie zbiorami danych 4. Przygotowanie danych do analizy: przekształcanie danych 5. Statystyka opisowa: miary tendencji centralnej 6. Statystyka opisowa: Miary rozproszenia 7. Tabele zależności 8. Testy chi-kwadrat 9. Statystyka indukcyjna 10. Testy parametryczne 11. Korelacje 12. Indexy 13. Wybór wielokrotny 14. Wielkość próby 15. Powtórzenie |
|
Bibliography: |
(in Polish) Nawojczyk M., 2002, Przewodnik po statystyce dla socjologów, SPSS Polska, Kraków. Górniak Jarosław, J. Wachnicki, 2004, Pierwsze kroki w analizie danych, SPSS Polska, Kraków. Bedyńska, Sylwia; Brzezicka, Aneta (red.), Statystyczny drogowskaz 1. Praktyczny poradnik analizy danych w naukach społecznych na przykładach z psychologii, SWPS ACADEMICA, Warszawa 2007. Bedyńska, Sylwia; Brzezicka, Aneta (red.), Statystyczny drogowskaz 2. Praktyczny poradnik analizy danych w naukach społecznych na przykładach z psychologii, SWPS ACADEMICA, Warszawa 2013. Krajewska A., Statystyka dla pedagogów: wybrane zagadnienia. Trans Humana, Białystok 2001. Łobocki M., Wprowadzenie do metodologii badań pedagogicznych, Warszawa 1999. Łobocki M., Metody i techniki badań pedagogicznych, Warszawa 2000. |
|
Wymagania wstępne: |
(in Polish) Brak |
Classes in period "Summer semester 2023/24" (in progress)
Time span: | 2024-02-15 - 2024-06-30 |
Navigate to timetable
MO TU W CW
TH CW
FR |
Type of class: |
Classes, 30 hours, 18 places
|
|
Coordinators: | Joanna Wróblewska-Skrzek | |
Group instructors: | Joanna Wróblewska-Skrzek | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
graded credit
Classes - graded credit |
|
(in Polish) E-Learning: | (in Polish) E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
(in Polish) Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | (in Polish) Udział w ćwiczeniach 30 godz. Przygotowanie do testu: 15 godz. Samodzielne wykonywanie zadań: 15 godz. Konsultacje: 2 godz. Suma godzin: 62=około 2 ECTS |
|
Type of subject: | obligatory |
|
(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | (in Polish) nie dotyczy |
|
Short description: |
(in Polish) Przedmiot na poziomie podstawowym wprowadza elementy statystyki opisowej oraz podstawy obsługi programu IBM SPSS/PASW statistics. Głównym celem przedmiotu jest przedstawienie zastosowania podstawowych procedur statystycznych w praktyce, jak m.in. współzależności, dynamika oraz estymacja danych. Przedmiot ma za zadanie przygotowanie studentów do wykonywania analizy statystycznej oraz interpretacji danych pochodzących z badań sondażowych z wykorzystanie programu IBM SPSS. |
|
Full description: |
(in Polish) Prowadzone zajęcia mają na celu zapoznanie studentów z możliwościami metod statystycznych w badaniach pedagogicznych w wykorzystanie pakietu IBM SPSS/Pasw Statistics 1. Zajęcia organizacyjne 2. Zajęcia wprowadzające: metody statystyczne w pedagogice/edytory IBM/SPSS 3. Przygotowanie danych do analizy: zarządzanie zbiorami danych 4. Przygotowanie danych do analizy: przekształcanie danych 5. Statystyka opisowa: miary tendencji centralnej 6. Statystyka opisowa: Miary rozproszenia 7. Tabele zależności 8. Testy chi-kwadrat 9. Statystyka indukcyjna 10. Testy parametryczne 11. Korelacje 12. Indexy 13. Wybór wielokrotny 14. Wielkość próby 15. Powtórzenie |
|
Bibliography: |
(in Polish) Nawojczyk M., 2002, Przewodnik po statystyce dla socjologów, SPSS Polska, Kraków. Górniak Jarosław, J. Wachnicki, 2004, Pierwsze kroki w analizie danych, SPSS Polska, Kraków. Bedyńska, Sylwia; Brzezicka, Aneta (red.), Statystyczny drogowskaz 1. Praktyczny poradnik analizy danych w naukach społecznych na przykładach z psychologii, SWPS ACADEMICA, Warszawa 2007. Bedyńska, Sylwia; Brzezicka, Aneta (red.), Statystyczny drogowskaz 2. Praktyczny poradnik analizy danych w naukach społecznych na przykładach z psychologii, SWPS ACADEMICA, Warszawa 2013. Krajewska A., Statystyka dla pedagogów: wybrane zagadnienia. Trans Humana, Białystok 2001. Łobocki M., Wprowadzenie do metodologii badań pedagogicznych, Warszawa 1999. Łobocki M., Metody i techniki badań pedagogicznych, Warszawa 2000. |
|
Wymagania wstępne: |
(in Polish) Brak |
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.