Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Statistics for educators

General data

Course ID: WNP-PS-S
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: Statistics for educators
Name in Polish: Statystyka dla pedagogów
Organizational unit: Faculty of Education
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): 0 OR 2.00 (depends on study program) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Subject level:

elementary

Learning outcome code/codes:

(in Polish) symbole efektów uczenia się dla kierunku pedagogika specjalna, studia jednolite magisterskie:


PS_W6 PS_W16

PS_W18 PS_U3

PS_U17 PS_U19

PS_K4

Preliminary Requirements:

(in Polish) Matematyka - poziom podstawowy, Excel - poziom podstawowy

Short description: (in Polish)

Przedmiot na poziomie podstawowym wprowadza elementy statystyki opisowej oraz podstawy obsługi programu IBM SPSS/PASW statistics.

Głównym celem przedmiotu jest przedstawienie zastosowania podstawowych procedur statystycznych w praktyce, jak m.in. współzależności, dynamika oraz estymacja danych. Przedmiot ma za zadanie przygotowanie studentów do wykonywania analizy statystycznej oraz interpretacji danych pochodzących z badań sondażowych z wykorzystanie programu IBM SPSS.

Full description: (in Polish)

Prowadzone zajęcia mają na celu zapoznanie studentów z możliwościami metod statystycznych w badaniach pedagogicznych w wykorzystanie pakietu IBM SPSS/PASW Statistics

1. Zajęcia organizacyjne

2. Zajęcia wprowadzające: metody statystyczne w pedagogice/edytory IBM/SPSS

3. Przygotowanie danych do analizy: zarządzanie zbiorami danych

4. Przygotowanie danych do analizy: przekształcanie danych

5. Statystyka opisowa: miary tendencji centralnej

6. Statystyka opisowa: Miary rozproszenia

7. Tabele zależności

8. Testy chi-kwadrat

9. Statystyka indukcyjna

10. Testy parametryczne

11. Korelacje

12. Indexy

13. Wybór wielokrotny

14. Wielkość próby

15. Powtórzenie

Bibliography: (in Polish)

Nawojczyk M., 2002, Przewodnik po statystyce dla socjologów, SPSS Polska, Kraków.

Górniak Jarosław, J. Wachnicki, 2004, Pierwsze kroki w analizie danych, SPSS Polska, Kraków.

Bedyńska, Sylwia; Brzezicka, Aneta (red.), Statystyczny drogowskaz 1. Praktyczny poradnik analizy danych w naukach społecznych na przykładach z psychologii, SWPS ACADEMICA, Warszawa 2007.

Bedyńska, Sylwia; Brzezicka, Aneta (red.), Statystyczny drogowskaz 2. Praktyczny poradnik analizy danych w naukach społecznych na przykładach z psychologii, SWPS ACADEMICA, Warszawa 2013.

Krajewska A., Statystyka dla pedagogów: wybrane zagadnienia. Trans Humana, Białystok 2001.

Łobocki M., Wprowadzenie do metodologii badań pedagogicznych, Warszawa 1999.

Łobocki M., Metody i techniki badań pedagogicznych, Warszawa 2000.

Efekty kształcenia i opis ECTS: (in Polish)

WIEDZA

Student zna podstawowe pojęcia statystyczne (m.in. schemat badania i jego rodzaje, zmienne i ich klasyfikacje, pomiar i rodzaje skal pomiarowych)

Student potrafi wymienić i scharakteryzować poszczególne etapy badań pedagogicznych.

Student potrafi wymienić i zdefiniować podstawowe statystyki opisowe (miary tendencji centralnej, miary rozproszenia, miary kształtu rozkładu)

Student potrafi wymienić i zinterpretować podstawowe testy statystyczne, podaje ich hipotezy (zerowe i alternatywne) oraz założenia.

UMIEJĘTNOŚCI

Student wie, jak wprowadzić dane do programu IBM SPSS Statistics.

Student potrafi obliczyć i zinterpretować podstawowe statystyki opisowe z wykorzystaniem programu IBM SPSS Statistics.

Student dokonuje graficznej prezentacji zmiennych za pomocą programu IBM SPSS Statistics.

Student wykonuje prostą, jak i bardziej złożoną analizę danych przy zastosowaniu podstawowych testów statystycznych w programie IBM SPSS Statistics.

Student potrafi prawidłowo opisać uzyskane wyniki, jak i dokonać ich interpretacji.

KOMPETENCJE

Student dokonuje syntezy zebranych w badaniu informacji, umie poddać je krytycznej analizie i spójnie zaprezentować.

Student potrafi podjąć właściwe decyzje w kwestii określania poziomu pomiaru zmiennych i doboru odpowiednich testów do ich analizy.

Planowany godzinowy nakład pracy studenta (rozliczenie punktów ECTS):

AKTYWNOŚĆ STUDENTA/NAKŁAD PRACY STUDENTA W GODZ.

Udział w ćwiczeniach - 30h

Przygotowanie się do zaliczenia - 15h

Praca indywidualna: 15 h

SUMA GODZIN: 60h

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Obecność na zajęciach - możliwa jedna nieobecność;

Egzamin w formie testowej;

Kolokwia, praca samodzielna jak i w grupach

Practical placement: (in Polish)

Nie wymagane

Classes in period "Summer semester 2022/23" (past)

Time span: 2023-02-01 - 2023-06-30
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Classes, 30 hours, 17 places more information
Coordinators: Joanna Wróblewska-Skrzek
Group instructors: Joanna Wróblewska-Skrzek
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - graded credit
Classes - graded credit
(in Polish) Opis nakładu pracy studenta w ECTS:

(in Polish) Udział w ćwiczeniach 30 godz.

Przygotowanie do testu: 15 godz.

Samodzielne wykonywanie zadań: 15 godz.

Konsultacje: 2 godz.

Suma godzin: 62=około 2 ECTS


Type of subject:

obligatory

(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

(in Polish) nie dotyczy

Short description: (in Polish)

Przedmiot na poziomie podstawowym wprowadza elementy statystyki opisowej oraz podstawy obsługi programu IBM SPSS/PASW statistics.

Głównym celem przedmiotu jest przedstawienie zastosowania podstawowych procedur statystycznych w praktyce, jak m.in. współzależności, dynamika oraz estymacja danych. Przedmiot ma za zadanie przygotowanie studentów do wykonywania analizy statystycznej oraz interpretacji danych pochodzących z badań sondażowych z wykorzystanie programu IBM SPSS.

Full description: (in Polish)

Prowadzone zajęcia mają na celu zapoznanie studentów z możliwościami metod statystycznych w badaniach pedagogicznych w wykorzystanie pakietu IBM SPSS/Pasw Statistics

1. Zajęcia organizacyjne

2. Zajęcia wprowadzające: metody statystyczne w pedagogice/edytory IBM/SPSS

3. Przygotowanie danych do analizy: zarządzanie zbiorami danych

4. Przygotowanie danych do analizy: przekształcanie danych

5. Statystyka opisowa: miary tendencji centralnej

6. Statystyka opisowa: Miary rozproszenia

7. Tabele zależności

8. Testy chi-kwadrat

9. Statystyka indukcyjna

10. Testy parametryczne

11. Korelacje

12. Indexy

13. Wybór wielokrotny

14. Wielkość próby

15. Powtórzenie

Bibliography: (in Polish)

Nawojczyk M., 2002, Przewodnik po statystyce dla socjologów, SPSS Polska, Kraków.

Górniak Jarosław, J. Wachnicki, 2004, Pierwsze kroki w analizie danych, SPSS Polska, Kraków.

Bedyńska, Sylwia; Brzezicka, Aneta (red.), Statystyczny drogowskaz 1. Praktyczny poradnik analizy danych w naukach społecznych na przykładach z psychologii, SWPS ACADEMICA, Warszawa 2007.

Bedyńska, Sylwia; Brzezicka, Aneta (red.), Statystyczny drogowskaz 2. Praktyczny poradnik analizy danych w naukach społecznych na przykładach z psychologii, SWPS ACADEMICA, Warszawa 2013.

Krajewska A., Statystyka dla pedagogów: wybrane zagadnienia. Trans Humana, Białystok 2001.

Łobocki M., Wprowadzenie do metodologii badań pedagogicznych, Warszawa 1999.

Łobocki M., Metody i techniki badań pedagogicznych, Warszawa 2000.

Wymagania wstępne: (in Polish)

Brak

Classes in period "Summer semester 2023/24" (in progress)

Time span: 2024-02-15 - 2024-06-30
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Classes, 30 hours, 18 places more information
Coordinators: Joanna Wróblewska-Skrzek
Group instructors: Joanna Wróblewska-Skrzek
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - graded credit
Classes - graded credit
(in Polish) E-Learning:

(in Polish) E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy

(in Polish) Opis nakładu pracy studenta w ECTS:

(in Polish) Udział w ćwiczeniach 30 godz.

Przygotowanie do testu: 15 godz.

Samodzielne wykonywanie zadań: 15 godz.

Konsultacje: 2 godz.

Suma godzin: 62=około 2 ECTS


Type of subject:

obligatory

(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

(in Polish) nie dotyczy

Short description: (in Polish)

Przedmiot na poziomie podstawowym wprowadza elementy statystyki opisowej oraz podstawy obsługi programu IBM SPSS/PASW statistics.

Głównym celem przedmiotu jest przedstawienie zastosowania podstawowych procedur statystycznych w praktyce, jak m.in. współzależności, dynamika oraz estymacja danych. Przedmiot ma za zadanie przygotowanie studentów do wykonywania analizy statystycznej oraz interpretacji danych pochodzących z badań sondażowych z wykorzystanie programu IBM SPSS.

Full description: (in Polish)

Prowadzone zajęcia mają na celu zapoznanie studentów z możliwościami metod statystycznych w badaniach pedagogicznych w wykorzystanie pakietu IBM SPSS/Pasw Statistics

1. Zajęcia organizacyjne

2. Zajęcia wprowadzające: metody statystyczne w pedagogice/edytory IBM/SPSS

3. Przygotowanie danych do analizy: zarządzanie zbiorami danych

4. Przygotowanie danych do analizy: przekształcanie danych

5. Statystyka opisowa: miary tendencji centralnej

6. Statystyka opisowa: Miary rozproszenia

7. Tabele zależności

8. Testy chi-kwadrat

9. Statystyka indukcyjna

10. Testy parametryczne

11. Korelacje

12. Indexy

13. Wybór wielokrotny

14. Wielkość próby

15. Powtórzenie

Bibliography: (in Polish)

Nawojczyk M., 2002, Przewodnik po statystyce dla socjologów, SPSS Polska, Kraków.

Górniak Jarosław, J. Wachnicki, 2004, Pierwsze kroki w analizie danych, SPSS Polska, Kraków.

Bedyńska, Sylwia; Brzezicka, Aneta (red.), Statystyczny drogowskaz 1. Praktyczny poradnik analizy danych w naukach społecznych na przykładach z psychologii, SWPS ACADEMICA, Warszawa 2007.

Bedyńska, Sylwia; Brzezicka, Aneta (red.), Statystyczny drogowskaz 2. Praktyczny poradnik analizy danych w naukach społecznych na przykładach z psychologii, SWPS ACADEMICA, Warszawa 2013.

Krajewska A., Statystyka dla pedagogów: wybrane zagadnienia. Trans Humana, Białystok 2001.

Łobocki M., Wprowadzenie do metodologii badań pedagogicznych, Warszawa 1999.

Łobocki M., Metody i techniki badań pedagogicznych, Warszawa 2000.

Wymagania wstępne: (in Polish)

Brak

Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)