Sociology of Education
General data
Course ID: | WNP-PS-SOE |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | Sociology of Education |
Name in Polish: | Socjologia edukacji |
Organizational unit: | Faculty of Education |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
0 OR
3.00
(depends on study program)
|
Language: | Polish |
Subject level: | elementary |
Learning outcome code/codes: | (in Polish) symbole efektów uczenia się dla kierunku pedagogika specjalna, studia jednolite magisterskie: PS_W3 PS_ W5 PS_ W8 PS_U2 PS_U14 PS_K2 PS_K5 PS_K12 symbole efektów uczenia się dla kierunku pedagogika, studia I stopnia: NP1_W06, NP1_W07, NP1_U01, NP1_K03 symbole efektów uczenia się dla kierunku pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna, studia stacjonarne jednolite magisterskie: PPW_W02, PPW_W10, PPW_U01, PPW_K08 |
Short description: |
(in Polish) Poziom przedmiotu: podstawowy. Celem wykładów jest wyjaśnienie kulturowo-społecznych uwarunkowań socjalizacji, stosunków/interakcji społecznych w procesie wychowania, nabywania kompetencji społecznych w procesie socjalizacji; dostrzeganie społecznych przemian w środowisku, ich wartościowanie; kształtowanie postawy odpowiedzialności za środowisko społeczne. Metody kształcenia: wykład problemowy, wykład konwersatoryjny, praca z książką (w przypadku pracy pisemnej: metoda projektu / szczegóły podczas zajęć). |
Full description: |
(in Polish) Treści kształcenia: Tematyka wykładów implikuje następujące zagadnienia: socjologia edukacji jako subdyscyplina naukowa (pogranicze socjologii i pedagogiki) i przedmiot kształcenia na studiach pedagogicznych; przedmiot badań socjologii edukacji, proces socjalizacji, społeczne wymagania funkcjonalne, stadia socjalizacji, socjalizacja pierwotna, socjalizacja wtórna, składniki socjalizacji, stosunki społeczne w instytucjach wychowania naturalnego, bezpośredniego, pośredniego; problem izonomii rozwojowej oraz patologii życia społecznego; umiejętności uniwersalne, społeczeństwo wychowujące, socjologiczno-pedagogiczny aspekt środowiska; edukacja ustawiczna w rzeczywistości ogólnej tendencji kultury ponowoczesnej. Wiedza W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien definiować i rozumieć pojęcia naukowe socjologii edukacji; wyjaśnić ciągłość i związek kultury polskiej (europejskiej) z kulturą grecką, rzymską, chrześcijańską oraz jej wpływ na środowisko społeczne, proces socjalizacji, inkulturacji; wyjaśnia socjologiczno-pedagogiczne aspekty kształtowania stosunków społecznych w procesie wychowania; ma wiedzę dotyczącą instytucji wychowania naturalnego, bezpośredniego i pośredniego. Umiejętności W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć interpretować treści kształcenia związane z tożsamością europejskiego kręgu cywilizacyjno-kulturowego; zaprezentować umiejętności związane z poczuciem przynależności do społeczności szkolnej, środowiska lokalnego, regionu, kraju; kreować warunki sprzyjające wychowaniu bezpośredniemu i pośredniemu, indywidualnemu i grupowemu działaniu na rzecz środowiska społecznego; organizować i planować nawiązywanie i utrzymywanie prawidłowych interakcji z dziećmi, dorosłymi, osobami z niepełnosprawnością, przedstawicielami innej narodowości i rasy. Kompetencje społeczne W wyniku przeprowadzonych zajęć student posiada dojrzałe postawy społeczne w podejmowaniu aktywności na rzecz środowiska społeczno-kulturowego; postępuje zgodne zasadami etyki w zapobieganiu sytuacjom zagrażającym zrównoważonemu rozwojowi społecznemu; prezentuje kreatywne postawy intra- oraz interpersonalne w procesie wychowania, socjalizacji, kulturalizacji. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
(in Polish) EFEKTY KSZTAŁCENIA: Wiedza W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien definiować i rozumieć pojęcia naukowe socjologii edukacji; wyjaśnić ciągłość i związek kultury polskiej (europejskiej) z kulturą grecką, rzymską, chrześcijańską oraz jej wpływ na środowisko społeczne, proces socjalizacji, inkulturacji; wyjaśnia socjologiczno-pedagogiczne aspekty kształtowania stosunków społecznych w procesie wychowania; ma wiedzę dotyczącą instytucji wychowania naturalnego, bezpośredniego i pośredniego. Umiejętności W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć interpretować treści kształcenia związane z tożsamością europejskiego kręgu cywilizacyjno-kulturowego; zaprezentować umiejętności związane z poczuciem przynależności do społeczności szkolnej, środowiska lokalnego, regionu, kraju; kreować warunki sprzyjające wychowaniu bezpośredniemu i pośredniemu, indywidualnemu i grupowemu działaniu na rzecz środowiska społecznego; organizować i planować nawiązywanie i utrzymywanie prawidłowych interakcji z dziećmi, dorosłymi, osobami z niepełnosprawnością, przedstawicielami innej narodowości i rasy. Kompetencje społeczne (postawy) W wyniku przeprowadzonych zajęć student posiada dojrzałe postawy społeczne w podejmowaniu aktywności na rzecz środowiska społeczno-kulturowego; postępuje zgodne zasadami etyki w zapobieganiu sytuacjom zagrażającym zrównoważonemu rozwojowi społecznemu; prezentuje kreatywne postawy intra oraz interpersonalne w procesie wychowania, socjalizacji, kulturalizacji. NAKŁAD PRACY STUDENTKI/STUDENTA: - aktywne uczestniczenie w wykładzie - 30 godz. dydaktycznych - praca z książką (literatura przedmiotu) - 30 godz. dydaktycznych - konsultacje według potrzeb studentki/studenta (dyżur) - przygotowanie do kolokwium pisemnego (lub projektu pisemnego/ szczegóły podczas zajęć) - 30 godz. dydaktycznych Ogółem 90 godzin dydaktycznych (3 ECTS). METODY KSZTAŁCENIA: wykład problemowy, wykład konwersatoryjny, praca z książką (w przypadku pracy pisemnej: metoda projektu / szczegóły podczas wykładu). |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Wykład zdalny prowadzony za pomocą aplikacji MS Teams. Osiągnięcie efektów kształcenia jest warunkiem uzyskania końcowej oceny pozytywnej na podstawie kolokwium pisemnego (w warunkach stacjonarnych): - ocena 3.0 - student zadowalająco zna podstawowe tezy z wykładu konwersatoryjnego/problemowego w zakresie socjologii edukacji; rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się, rozwijania swoich umiejętności. - ocena 3.5 - student wyjaśnia stosunki/interakcje społeczne w procesie wychowania, socjalizacji; systematycznie pracuje nad sobą (wiedza, umiejętności, kompetencje społeczne). - ocena 4.0 - student rozwiązuje problemy dotyczące stosunków/interakcji społecznych w procesie socjalizacji, posiada umiejętność rozumienia zjawisk społecznych, rozumie potrzebę ciągłego rozwoju osobistego. - ocena 4.5 - student klasyfikuje, porównuje stosunki/interakcje społeczne w procesie socjalizacji, potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę i ma świadomość istnienia etycznego wymiaru w badaniach naukowych oraz w procesie doskonalenia wiedzy. - ocena 5.0 - student potrafi ocenić i interpretować zjawiska społeczne w procesie socjalizacji, posiada umiejętność prezentowania własnych poglądów i merytorycznego ich argumentowania; dostrzega znaczenie i rolę wartości uniwersalnych, chrześcijańskich w kreowaniu środowiska wychowawczego i wspieraniu integralnego rozwoju społecznego. Podczas kolokwium pisemnego ocena końcowa zależy od jakości odpowiedzi na pytania otwarte (forma indywidualna jednolita): 60% - ocena 3.0; 70% - ocena 3.5; 80% - ocena 4.0; 90% - ocena 4.5; 100% - ocena 5.0. |
Classes in period "Winter semester 2022/23" (past)
Time span: | 2022-10-01 - 2023-01-31 |
Navigate to timetable
MO WYK
TU W TH FR |
Type of class: |
Lectures, 30 hours, 85 places
|
|
Coordinators: | Edyta Wolter | |
Group instructors: | Edyta Wolter | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
examination
Lectures - examination |
|
(in Polish) E-Learning: | (in Polish) E-Learning (pełny kurs) |
|
(in Polish) Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | (in Polish) NAKŁAD PRACY STUDENTKI/STUDENTA: - uczestniczenie w wykładzie - 30 godz. dydaktycznych - praca z książką (literatura przedmiotu) - 30 godz. dydaktycznych - konsultacje według potrzeb studentki/studenta (dyżur) - przygotowanie do kolokwium pisemnego lub projektu pisemnego - 30 godz. dydaktycznych Ogółem 90 godzin dydaktycznych (3 ECTS). METODY KSZTAŁCENIA: wykład problemowy, wykład konwersatoryjny, praca z książką, w przypadku pracy pisemnej: metoda projektu (szczegóły podczas wykładu). |
|
Type of subject: | obligatory |
|
(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | (in Polish) nie dotyczy |
|
Short description: |
(in Polish) Metody kształcenia: wykład problemowy, wykład konwersatoryjny, praca z książką (w przypadku pracy pisemnej: metoda projektu, szczegóły podczas zajęć). |
|
Wymagania wstępne: |
(in Polish) METODY KSZTAŁCENIA: wykład problemowy, wykład konwersatoryjny, praca z książką, w przypadku pracy pisemnej: metoda projektu (szczegóły podczas wykładu). |
Classes in period "Winter semester 2023/24" (past)
Time span: | 2023-10-01 - 2024-01-31 |
Navigate to timetable
MO WYK
TU W TH FR |
Type of class: |
Lectures, 30 hours, 66 places
|
|
Coordinators: | Edyta Wolter | |
Group instructors: | Edyta Wolter | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
examination
Lectures - examination |
|
(in Polish) Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | (in Polish) NAKŁAD PRACY STUDENTKI/STUDENTA: - aktywne uczestniczenie w wykładzie - 30 godz. dydaktycznych - praca z książką (literatura przedmiotu) - 30 godz. dydaktycznych - konsultacje według potrzeb studentki/studenta (dyżur) - przygotowanie do kolokwium pisemnego (lub projektu pisemnego/ szczegóły podczas zajęć) - 30 godz. dydaktycznych. Ogółem 90 godzin dydaktycznych (3 ECTS). |
|
Type of subject: | obligatory |
|
(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | (in Polish) nie dotyczy |
|
Short description: |
(in Polish) Poziom przedmiotu: podstawowy. Celem wykładów jest wyjaśnienie kulturowo-społecznych uwarunkowań socjalizacji, stosunków/interakcji społecznych w procesie wychowania, nabywania kompetencji społecznych w procesie socjalizacji; dostrzeganie społecznych przemian w środowisku, ich wartościowanie; kształtowanie postawy odpowiedzialności za środowisko społeczne. Metody kształcenia: wykład problemowy, wykład konwersatoryjny, praca z książką, w przypadku pracy pisemnej: metoda projektu (szczegóły podczas zajęć). |
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.