Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

(in Polish) Tyflopedagogika

General data

Course ID: WNP-PS-T
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: (unknown)
Name in Polish: Tyflopedagogika
Organizational unit: Faculty of Education
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Learning outcome code/codes:

enter learning outcome code/codes

Short description: (in Polish)

Realizacja przedmiotu zorientowana jest na stworzenie Studentowi warunków do przyswojenia uporządkowanej tyflopedagogicznej wiedzy, obejmującej aspekty przedmiotowe, pojęciowe, metodologiczne i dydaktyczne tej subdyscypliny pedagogiki specjalnej, w powiązaniu z innymi dyscyplinami wiedzy, a ponadto umożliwienie mu nabycia umiejętności wykorzystywania podstawowej teoretycznej wiedzy z zakresu tyflopedagogiki i powiązanych z nią dyscyplin w celu analizowania i interpretacji konkretnych procesów, zjawisk z zakresu rehabilitacji, edukacji, wychowania i opieki, terapii i wsparcia społecznego osób niepełnosprawnych wzrokowo. W wyniku realizacji wykładu, Student przyswaja i wzmacnia kompetencje społeczne w zakresie gotowości do uczestnictwa w grupach i instytucjach zaktywizowanych na rzecz osób z dysfunkcją wzroku, podejmowania wyzwań zawodowych, jest przekonany o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań rehabilitacyjnych, edukacyjnych, terapeutycznych wobec osób z dysfunkcją wzroku.

Efekty kształcenia i opis ECTS: (in Polish)

Wiedza:

EK 1 Student ma elementarną i uporządkowaną wiedzę dotyczącą tyflopedagogiki, obejmującą przedmiot, zakres, teleologię, terminologię, główne tezy i koncepcje, typologie i klasyfikacje tej subdyscypliny pedagogiki specjalnej oraz ma wiedzę o jej miejscu w systemie nauk i powiązaniu z innymi dyscyplinami naukowymi.

EK 2 Student ma uporządkowaną wiedzę na temat edukacji, terapii i rehabilitacji osób niepełnosprawnych wzrokowo (i dokonań głównych współtwórców światowej i polskiej tyflopedagogiki) oraz ich filozoficznych, społeczno-kulturowych, historycznych, biologicznych, psychologicznych i medycznych podstaw i rozumie różnorodne uwarunkowania tych procesów. zna obecne formy i aktualne tendencje w tyflopedagogice, tyflotechnice, tyfloandragogice i tyflogerontologii, rozumie ich rolę i znaczenie we współczesnej pedagogice specjalnej.

EK 3 Student posiada wiedzę o znaczeniu wzroku w życiu człowieka i skutkach jego uszkodzenia lub utraty dla rozwoju poznawczego, fizyczno-zdrowotnego, emocjonalnego i społecznego.

EK 4 Ma wiedzę tyflologiczną na temat współczesnych procesów komunikacji osób niewidomych i słabowidzących, ich prawidłowości i zakłóceń oraz dawnych i obecnie stosowanych środków komunikacyjnych pomiędzy niepełnosprawnymi wzrokowo a otoczeniem.

EK 5 Ma podstawową, uporządkowaną wiedzę na temat specyfiki wspierania i uwarunkowań edukacji specjalnej dzieci i młodzieży z dysfunkcją wzroku w przedszkolu i szkole ogólnodostępnej, integracyjnej i specjalnej oraz wspierania rozwoju dorosłych osób niewidomych i słabowidzących w instytucjach edukacyjno-terapeutycznych.

EK 6 Ma podstawową wiedzę o strukturze i funkcjach światowego i polskiego systemu edukacji uwzględniającej potrzeby osób niewidomych i słabowidzących; a w szczególności o celach, podstawach prawnych, organizacji i funkcjonowaniu instytucji edukacyjnych, wychowawczych i opiekuńczych, rehabilitacyjnych, terapeutycznych, kulturalnych oraz instytucji wsparcia.

Umiejętności:

EK 7 Wykorzystuje podstawową wiedzę teoretyczną z zakresu tyflopedagogiki (i jej historycznych uwarunkowań) i powiązanych z nią dyscyplin w celu analizowania i interpretacji konkretnych współczesnych procesów i zjawisk z zakresu rehabilitacji, edukacji, wychowania i opieki, terapii i wsparcia społecznego osób niepełnosprawnych wzrokowo.

EK 8 Potrafi ocenić przydatność typowych współczesnych metod, procedur i dobrych praktyk do realizacji zadań związanych z rehabilitacją, edukacją, wychowaniem, opieką, terapią, wsparciem osób niewidomych i słabowidzących.

Kompetencje:

EK 9 Jest przekonany o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań rehabilitacyjnych, edukacyjnych, terapeutycznych w tyflopedagogice; jest gotowy do podejmowania wyzwań zawodowych; wykazuje aktywność, podejmuje trud i odznacza się wytrwałością w realizacji indywidualnych i zespołowych profesjonalnych działań zawodowych w ramach tyflopedagogiki.

EK 10 Ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności w zakresie edukacji dziecka niepełnosprawnego wzrokowo oraz jego rehabilitacji, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, dokonuje samooceny własnych kompetencji i doskonali umiejętności, wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia w obrębie tyflopedagogiki.

ECTS [1 ECTS = 25 (30) godz.]:

Udział w wykładach: 30 godz.

Konsultacje: 10 godz.

Praca własna:

przygotowanie do zajęć: 10 godz.

czytanie wskazanej literatury: 20 godz.

przygotowanie do egzaminu: 20 godz.

suma godzin: 90 godzin [90/30(25)=2]

liczba ECTS: 3

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
contact accessibility statement mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-1 (2024-05-13)