(in Polish) Tyflopedagogika
General data
Course ID: | WNP-PS-T |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | (unknown) |
Name in Polish: | Tyflopedagogika |
Organizational unit: | Faculty of Education |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
Learning outcome code/codes: | enter learning outcome code/codes |
Short description: |
(in Polish) Realizacja przedmiotu zorientowana jest na stworzenie Studentowi warunków do przyswojenia uporządkowanej tyflopedagogicznej wiedzy, obejmującej aspekty przedmiotowe, pojęciowe, metodologiczne i dydaktyczne tej subdyscypliny pedagogiki specjalnej, w powiązaniu z innymi dyscyplinami wiedzy, a ponadto umożliwienie mu nabycia umiejętności wykorzystywania podstawowej teoretycznej wiedzy z zakresu tyflopedagogiki i powiązanych z nią dyscyplin w celu analizowania i interpretacji konkretnych procesów, zjawisk z zakresu rehabilitacji, edukacji, wychowania i opieki, terapii i wsparcia społecznego osób niepełnosprawnych wzrokowo. W wyniku realizacji wykładu, Student przyswaja i wzmacnia kompetencje społeczne w zakresie gotowości do uczestnictwa w grupach i instytucjach zaktywizowanych na rzecz osób z dysfunkcją wzroku, podejmowania wyzwań zawodowych, jest przekonany o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań rehabilitacyjnych, edukacyjnych, terapeutycznych wobec osób z dysfunkcją wzroku. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
(in Polish) Wiedza: EK 1 Student ma elementarną i uporządkowaną wiedzę dotyczącą tyflopedagogiki, obejmującą przedmiot, zakres, teleologię, terminologię, główne tezy i koncepcje, typologie i klasyfikacje tej subdyscypliny pedagogiki specjalnej oraz ma wiedzę o jej miejscu w systemie nauk i powiązaniu z innymi dyscyplinami naukowymi. EK 2 Student ma uporządkowaną wiedzę na temat edukacji, terapii i rehabilitacji osób niepełnosprawnych wzrokowo (i dokonań głównych współtwórców światowej i polskiej tyflopedagogiki) oraz ich filozoficznych, społeczno-kulturowych, historycznych, biologicznych, psychologicznych i medycznych podstaw i rozumie różnorodne uwarunkowania tych procesów. zna obecne formy i aktualne tendencje w tyflopedagogice, tyflotechnice, tyfloandragogice i tyflogerontologii, rozumie ich rolę i znaczenie we współczesnej pedagogice specjalnej. EK 3 Student posiada wiedzę o znaczeniu wzroku w życiu człowieka i skutkach jego uszkodzenia lub utraty dla rozwoju poznawczego, fizyczno-zdrowotnego, emocjonalnego i społecznego. EK 4 Ma wiedzę tyflologiczną na temat współczesnych procesów komunikacji osób niewidomych i słabowidzących, ich prawidłowości i zakłóceń oraz dawnych i obecnie stosowanych środków komunikacyjnych pomiędzy niepełnosprawnymi wzrokowo a otoczeniem. EK 5 Ma podstawową, uporządkowaną wiedzę na temat specyfiki wspierania i uwarunkowań edukacji specjalnej dzieci i młodzieży z dysfunkcją wzroku w przedszkolu i szkole ogólnodostępnej, integracyjnej i specjalnej oraz wspierania rozwoju dorosłych osób niewidomych i słabowidzących w instytucjach edukacyjno-terapeutycznych. EK 6 Ma podstawową wiedzę o strukturze i funkcjach światowego i polskiego systemu edukacji uwzględniającej potrzeby osób niewidomych i słabowidzących; a w szczególności o celach, podstawach prawnych, organizacji i funkcjonowaniu instytucji edukacyjnych, wychowawczych i opiekuńczych, rehabilitacyjnych, terapeutycznych, kulturalnych oraz instytucji wsparcia. Umiejętności: EK 7 Wykorzystuje podstawową wiedzę teoretyczną z zakresu tyflopedagogiki (i jej historycznych uwarunkowań) i powiązanych z nią dyscyplin w celu analizowania i interpretacji konkretnych współczesnych procesów i zjawisk z zakresu rehabilitacji, edukacji, wychowania i opieki, terapii i wsparcia społecznego osób niepełnosprawnych wzrokowo. EK 8 Potrafi ocenić przydatność typowych współczesnych metod, procedur i dobrych praktyk do realizacji zadań związanych z rehabilitacją, edukacją, wychowaniem, opieką, terapią, wsparciem osób niewidomych i słabowidzących. Kompetencje: EK 9 Jest przekonany o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań rehabilitacyjnych, edukacyjnych, terapeutycznych w tyflopedagogice; jest gotowy do podejmowania wyzwań zawodowych; wykazuje aktywność, podejmuje trud i odznacza się wytrwałością w realizacji indywidualnych i zespołowych profesjonalnych działań zawodowych w ramach tyflopedagogiki. EK 10 Ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności w zakresie edukacji dziecka niepełnosprawnego wzrokowo oraz jego rehabilitacji, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, dokonuje samooceny własnych kompetencji i doskonali umiejętności, wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia w obrębie tyflopedagogiki. ECTS [1 ECTS = 25 (30) godz.]: Udział w wykładach: 30 godz. Konsultacje: 10 godz. Praca własna: przygotowanie do zajęć: 10 godz. czytanie wskazanej literatury: 20 godz. przygotowanie do egzaminu: 20 godz. suma godzin: 90 godzin [90/30(25)=2] liczba ECTS: 3 |
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.