(in Polish) Warsztat pedagogiczny - Komunikacja alternatywna i wspomagająca w pracy z dziećmi z niepełnosprawnościami
General data
Course ID: | WNP-PS-WPIC3 |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | (unknown) |
Name in Polish: | Warsztat pedagogiczny - Komunikacja alternatywna i wspomagająca w pracy z dziećmi z niepełnosprawnościami |
Organizational unit: | Faculty of Education |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
Subject level: | elementary |
Learning outcome code/codes: | Special pedagogy: PSI_W01, PSI_W02, PSI_W03, PSI_W04, PSI_W07, PSI_W09, PSI_W12, PSI_W13, PSI_W14, PSI_W17, PSI_W19, PSI_U01, PSI_U02, PSI_U03, PSI_U04, PSI_U05, PSI_U07, PSI_U08, PSI_U09, PSI_U10, PSI_U12, PSI_U13, PSI_U16, PSI_K01, PSI_K02, PSI_K03, PSI_K04, PSI_K05, PSI_K06, PSI_K08, PSI_K09 |
Short description: |
(in Polish) 1. Rozwój mowy dziecka. 2. Komunikacja. 3. Komunikacja wspomagająca i alternatywna (definicje, funkcja, klasyfikacja systemu AAC). 4. Użytkownicy AAC (potrzeby i możliwości). 5. Wybrane systemy niewspomagane: język migowy, język migany, daktylografia. 6. Wybrane systemy niewspomagane: fonogesty, Coghamo. 7. Wybrane systemy wspomagane: Makaton, Piktogramy. 8. Wybrane systemy wspomagane: PCS, Mówik, BoardMaker. 9. Pismo Blissa. 10. Komunikowanie się z osobami niewidomymi i głuchoniewidomymi. 11. Wykorzystanie metod komunikacji alternatywnej w praktyce - fragmenty filmów. 12. Metoda Knill’ów. |
Full description: |
(in Polish) 1. Rozwój mowy dziecka. 2. Komunikacja. 3. Komunikacja wspomagająca i alternatywna (definicje, funkcja, klasyfikacja systemu AAC). 4. Użytkownicy AAC (potrzeby i możliwości). 5. Wybrane systemy niewspomagane: język migowy, język migany, daktylografia. 6. Wybrane systemy niewspomagane: fonogesty, Coghamo. 7. Wybrane systemy wspomagane: Makaton, Piktogramy. 8. Wybrane systemy wspomagane: PCS, Mówik, BoardMaker. 9. Pismo Blissa. 10. Komunikowanie się z osobami niewidomymi i głuchoniewidomymi. 11. Wykorzystanie metod komunikacji alternatywnej w praktyce - fragmenty filmów. 12. Metoda Knill’ów. |
Bibliography: |
(in Polish) Błeszyński J., Alternatywne i wspomagające metody komunikacji, Kraków 2009. Brzdęk E., Komunikacja alternatywna i wspomagająca - zagadnienia wybrane w: Gunia G., Plutecka K., Wyczesany J., Tradycja, osiągnięcia, perspektywy pedagogiki specjalnej w kontekście zmian edukacyjnych, Kraków 2007. Gralińska M., Współpraca logopedów i rodziców w procesie stymulacji mowy u dzieci ze specyficznym rozwojem mowy w: Dykcik W., Twardowski A. (red.), Wspomaganie rozwoju i rehabilitacji dzieci z genetycznie uwarunkowanymi zespołami zaburzeń, Poznań 2004. Grycman M., Kaczmarek B. B., Podręczny słownik terminów AAC (komunikacja alternatywna i wspomagająca), Kraków 2014. Grycman M., Porozumiewam się, choć nie mówię - skuteczność metod wspomagających i alternatywnych w rehabilitacji dzieci z genetycznie uwarunkowanymi zespołami zaburzeń w: Dykcik W., Twardowski A. (red.), Wspomaganie rozwoju i rehabilitacji dzieci z genetycznie uwarunkowanymi zespołami zaburzeń, Poznań 2004. Gunia G., Terapia logopedyczna dzieci z zaburzeniami słuchu i mowy, Kraków 2013. Jakoniuk-Diallo A., Wykorzystywanie metody audytywno-werbalnej w terapii dzieci z genetycznie uwarunkowanymi zespołami zaburzeń w: Dykcik W., Twardowski A. (red.), Wspomaganie rozwoju i rehabilitacji dzieci z genetycznie uwarunkowanymi zespołami zaburzeń, Poznań 2004. Kaczmarek B., Metoda Makaton we wspomaganiu porozumiewania się dzieci z zaburzeniami mowy i języka w: Dykcik W., Twardowski A. (red.), Wspomaganie rozwoju i rehabilitacji dzieci z genetycznie uwarunkowanymi zespołami zaburzeń, Poznań 2004. Konieczna A. (red.), Diagnozowanie potrzeb edukacyjnych dziecka, Warszawa 2010. Krakowiak K., Sękowska J., Mówimy z fonogestami Przewodnik dla rodziców i przyjaciół dzieci i młodzieży z uszkodzonym słuchem, Warszawa 1996. Stasiakiewicz M. P., Zastosowanie aktywności rysunkowej we wspomaganiu rozwoju poznawczego dzieci z genetycznie uwarunkowanymi zespołami zaburzeń w: Dykcik W., Twardowski A. (red.), Wspomaganie rozwoju i rehabilitacji dzieci z genetycznie uwarunkowanymi zespołami zaburzeń, Poznań 2004. Tetzchner S. von, Martinsen H., Wprowadzenie do wspomagających i alternatywnych sposobów porozumiewania się, Warszawa 2002. Warrick A., Porozumiewanie się bez słów: komunikacja wspomagająca i alternatywna na świecie Zaorska M. (red.), Komunikacja alternatywna osób głuchoniewidomych, Toruń 2008. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
(in Polish) Wiedza: - student zna podstawowe pojęcia związane z komunikacją alternatywną i wspomagającą - potrafi opisać podstawowe główne metody i formy komunikacji alternatywnej i wspomagającej, sposoby ich wprowadzania Umiejętności: - student umie posługiwać się terminologią dotyczącą komunikacji alternatywnej i wspomagającej - potrafi poszukiwać wiedzy o metodach komunikacji alternatywnej i wspomagającej - umie tworzyć pomoce do komunikowania się - potrafi wykorzystać posiadaną wiedzę do analizowania i interpretowania problemów w komunikacji Kompetencje społeczne: - student jest wrażliwy na potrzeby osób niemówiących, - ma świadomość konieczności poszerzania wiedzy dotyczącej różnych form komunikacji alternatywnej i wspomagającej - ma właściwe podejście do osób z niepełnosprawnościami Punkty ECTS - 4 Godziny kontaktowe - ćwiczenia - 30 Przygotowanie się do zajęć - 20 Przygotowanie pracy końcowej - 25 Przygotowanie zadań domowych - 25 |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Metoda podająca, pokaz, dyskusja Ocena aktywności na zajęciach, ocena zadań wykonywanych na zajęciach, ocena zadań wykonywanych w domu, przygotowanie i prezentacja pomocy do komunikacji Kryteria oceniania (Określenie poziomu osiągniecia - wg skali ocen - założonych dla przedmiotu efektów kształcenia; opis składowych oceny końcowej): Ocena niedostateczna (2) - brak lub niewielka aktywność na zajęciach (20%), niewykonanie lub nieprawidłowe wykonanie zadań na zajęciach i w domu, nieprzygotowanie pomocy do komunikacji lub przygotowanie ich w niewłaściwy sposób. Ocena dostateczna (3) - aktywność na połowie zajęć zajęciach (50%), częściowe przygotowanie zadań na zajęciach i w domu lub przygotowanie ich nie w pełni poprawnie, przygotowanie pomocy do komunikacji z kilkoma błędami. Ocena dobra (4) - aktywność na zajęciach w 70%, przygotowanie zadań na zajęciach i w domu, w których pojawiły się drobne błędy, przygotowanie pomocy do komunikacji wymagających poprawek. Ocena bardzo dobra (5) - aktywność na większości zajęć (80%), właściwe przygotowanie zadań na zajęciach i w domu, przygotowanie prawidłowych pomocy do komunikacji oraz odpowiednie ich zaprezentowanie. |
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.