Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

(in Polish) Warsztat pedagogiczny - Komunikacja alternatywna i wspomagająca w pracy z dziećmi z niepełnosprawnościami

General data

Course ID: WNP-PS-WPIC3
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: (unknown)
Name in Polish: Warsztat pedagogiczny - Komunikacja alternatywna i wspomagająca w pracy z dziećmi z niepełnosprawnościami
Organizational unit: Faculty of Education
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Subject level:

elementary

Learning outcome code/codes:

Special pedagogy:

PSI_W01, PSI_W02, PSI_W03, PSI_W04, PSI_W07, PSI_W09, PSI_W12, PSI_W13, PSI_W14, PSI_W17, PSI_W19, PSI_U01, PSI_U02, PSI_U03, PSI_U04, PSI_U05, PSI_U07, PSI_U08, PSI_U09, PSI_U10, PSI_U12, PSI_U13, PSI_U16, PSI_K01, PSI_K02, PSI_K03, PSI_K04, PSI_K05, PSI_K06, PSI_K08, PSI_K09

Short description: (in Polish)

1. Rozwój mowy dziecka.

2. Komunikacja.

3. Komunikacja wspomagająca i alternatywna (definicje, funkcja, klasyfikacja systemu AAC).

4. Użytkownicy AAC (potrzeby i możliwości).

5. Wybrane systemy niewspomagane: język migowy, język migany, daktylografia.

6. Wybrane systemy niewspomagane: fonogesty, Coghamo.

7. Wybrane systemy wspomagane: Makaton, Piktogramy.

8. Wybrane systemy wspomagane: PCS, Mówik, BoardMaker.

9. Pismo Blissa.

10. Komunikowanie się z osobami niewidomymi i głuchoniewidomymi.

11. Wykorzystanie metod komunikacji alternatywnej w praktyce - fragmenty filmów.

12. Metoda Knill’ów.

Full description: (in Polish)

1. Rozwój mowy dziecka.

2. Komunikacja.

3. Komunikacja wspomagająca i alternatywna (definicje, funkcja, klasyfikacja systemu AAC).

4. Użytkownicy AAC (potrzeby i możliwości).

5. Wybrane systemy niewspomagane: język migowy, język migany, daktylografia.

6. Wybrane systemy niewspomagane: fonogesty, Coghamo.

7. Wybrane systemy wspomagane: Makaton, Piktogramy.

8. Wybrane systemy wspomagane: PCS, Mówik, BoardMaker.

9. Pismo Blissa.

10. Komunikowanie się z osobami niewidomymi i głuchoniewidomymi.

11. Wykorzystanie metod komunikacji alternatywnej w praktyce - fragmenty filmów.

12. Metoda Knill’ów.

Bibliography: (in Polish)

Błeszyński J., Alternatywne i wspomagające metody komunikacji, Kraków 2009.

Brzdęk E., Komunikacja alternatywna i wspomagająca - zagadnienia wybrane w: Gunia G., Plutecka K., Wyczesany J., Tradycja, osiągnięcia, perspektywy pedagogiki specjalnej

w kontekście zmian edukacyjnych, Kraków 2007.

Gralińska M., Współpraca logopedów i rodziców w procesie stymulacji mowy u dzieci

ze specyficznym rozwojem mowy w: Dykcik W., Twardowski A. (red.), Wspomaganie rozwoju i rehabilitacji dzieci z genetycznie uwarunkowanymi zespołami zaburzeń, Poznań 2004.

Grycman M., Kaczmarek B. B., Podręczny słownik terminów AAC (komunikacja alternatywna i wspomagająca), Kraków 2014.

Grycman M., Porozumiewam się, choć nie mówię - skuteczność metod wspomagających

i alternatywnych w rehabilitacji dzieci z genetycznie uwarunkowanymi zespołami zaburzeń

w: Dykcik W., Twardowski A. (red.), Wspomaganie rozwoju i rehabilitacji dzieci z genetycznie uwarunkowanymi zespołami zaburzeń, Poznań 2004.

Gunia G., Terapia logopedyczna dzieci z zaburzeniami słuchu i mowy, Kraków 2013.

Jakoniuk-Diallo A., Wykorzystywanie metody audytywno-werbalnej w terapii dzieci

z genetycznie uwarunkowanymi zespołami zaburzeń w: Dykcik W., Twardowski A. (red.), Wspomaganie rozwoju i rehabilitacji dzieci z genetycznie uwarunkowanymi zespołami zaburzeń, Poznań 2004.

Kaczmarek B., Metoda Makaton we wspomaganiu porozumiewania się dzieci z zaburzeniami mowy i języka w: Dykcik W., Twardowski A. (red.), Wspomaganie rozwoju i rehabilitacji dzieci z genetycznie uwarunkowanymi zespołami zaburzeń, Poznań 2004.

Konieczna A. (red.), Diagnozowanie potrzeb edukacyjnych dziecka, Warszawa 2010.

Krakowiak K., Sękowska J., Mówimy z fonogestami Przewodnik dla rodziców i przyjaciół dzieci i młodzieży z uszkodzonym słuchem, Warszawa 1996.

Stasiakiewicz M. P., Zastosowanie aktywności rysunkowej we wspomaganiu rozwoju poznawczego dzieci z genetycznie uwarunkowanymi zespołami zaburzeń w: Dykcik W., Twardowski A. (red.), Wspomaganie rozwoju i rehabilitacji dzieci z genetycznie uwarunkowanymi zespołami zaburzeń, Poznań 2004.

Tetzchner S. von, Martinsen H., Wprowadzenie do wspomagających i alternatywnych sposobów porozumiewania się, Warszawa 2002.

Warrick A., Porozumiewanie się bez słów: komunikacja wspomagająca i alternatywna na świecie

Zaorska M. (red.), Komunikacja alternatywna osób głuchoniewidomych, Toruń 2008.

Efekty kształcenia i opis ECTS: (in Polish)

Wiedza:

- student zna podstawowe pojęcia związane z komunikacją alternatywną i wspomagającą

- potrafi opisać podstawowe główne metody i formy komunikacji alternatywnej i wspomagającej, sposoby ich wprowadzania

Umiejętności:

- student umie posługiwać się terminologią dotyczącą komunikacji alternatywnej i wspomagającej

- potrafi poszukiwać wiedzy o metodach komunikacji alternatywnej i wspomagającej

- umie tworzyć pomoce do komunikowania się

- potrafi wykorzystać posiadaną wiedzę do analizowania i interpretowania problemów w komunikacji

Kompetencje społeczne:

- student jest wrażliwy na potrzeby osób niemówiących,

- ma świadomość konieczności poszerzania wiedzy dotyczącej różnych form komunikacji alternatywnej i wspomagającej

- ma właściwe podejście do osób z niepełnosprawnościami

Punkty ECTS - 4

Godziny kontaktowe - ćwiczenia - 30

Przygotowanie się do zajęć - 20

Przygotowanie pracy końcowej - 25

Przygotowanie zadań domowych - 25

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Metoda podająca, pokaz, dyskusja

Ocena aktywności na zajęciach, ocena zadań wykonywanych na zajęciach, ocena zadań wykonywanych w domu, przygotowanie i prezentacja pomocy do komunikacji

Kryteria oceniania (Określenie poziomu osiągniecia - wg skali ocen - założonych dla

przedmiotu efektów kształcenia; opis składowych oceny końcowej):

Ocena niedostateczna (2) - brak lub niewielka aktywność na zajęciach (20%), niewykonanie lub nieprawidłowe wykonanie zadań na zajęciach i w domu, nieprzygotowanie pomocy do komunikacji lub przygotowanie ich w niewłaściwy sposób.

Ocena dostateczna (3) - aktywność na połowie zajęć zajęciach (50%), częściowe przygotowanie zadań na zajęciach i w domu lub przygotowanie ich nie w pełni poprawnie, przygotowanie pomocy do komunikacji z kilkoma błędami.

Ocena dobra (4) - aktywność na zajęciach w 70%, przygotowanie zadań na zajęciach i w domu, w których pojawiły się drobne błędy, przygotowanie pomocy do komunikacji wymagających poprawek.

Ocena bardzo dobra (5) - aktywność na większości zajęć (80%), właściwe przygotowanie zadań na zajęciach i w domu, przygotowanie prawidłowych pomocy do komunikacji oraz odpowiednie ich zaprezentowanie.

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
contact accessibility statement mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-1 (2024-05-13)