Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

(in Polish) Metodyka kształcenia uczniów z lekką niepełnosprawnością intelektualną na II i III etapie edukacyjnym

General data

Course ID: WNP-PSZ-MKI
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: (unknown)
Name in Polish: Metodyka kształcenia uczniów z lekką niepełnosprawnością intelektualną na II i III etapie edukacyjnym
Organizational unit: Faculty of Education
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Subject level:

elementary

Learning outcome code/codes:

enter learning outcome code/codes

Short description: (in Polish)

Podstawowym celem realizowanych treści programowych, jest zaznajomienie Studenta z podstawową wiedzą i umiejętnościami metodycznymi, niezbędnymi do kształcenia uczniów niepełnosprawnych intelektualnie w stopniu lekkim, w toku realizacji przedmiotów ogólnokształcących w klasach wyższych szkoły podstawowej specjalnej i w gimnazjum specjalnym.

Full description: (in Polish)

Opis:

1. Istota i charakter działalności dydaktyczno- wychowawczej w klasach 4-6 szkoły podstawowej specjalnej i w gimnazjum / nauczanie skorelowane- rodzaje korelacji, nauczanie przedmiotowe.

2. Możliwości rozwojowe ucznia w kontekście umiejętności metodycznych nauczyciela /zakres i kryteria doboru metod, form i środków dydaktycznych/

3. Analiza treści programowych przedmiotów ogólnokształcących- dobór i układ treści, treści podstawowe i fakultatywne.

4. Typy i rodzaje lekcji najczęściej stosowane w nauczaniu skorelowanym i przedmiotowym.

5. Budowa lekcji określonego typu, ze szczególnym uwzględnieniem lekcji wieloogniwowej. Istota nauczania zróżnicowanego.

6. Planowanie pracy w nauczaniu blokowym i przedmiotowym. Cechy dobrego planowania.

7.Opracowanie przykładowego scenariusza zajęć z wybranego przedmiotu ogólnokształcącego.

8.Wybrane zagadnienia z metodyk przedmiotów ogólnokształcących /j.polski, matematyka, przyroda, historia itp/

9. Kontrola i ocena ucznia w II i III etapie edukacyjnym - dylematy, kontrowersje natury dydaktycznej i wychowawczej.

Bibliography: (in Polish)

1. Program nauczania szkoły podstawowej specjalnej dla uczniów z lekkim upośledzeniem umysłowym / etap II i III WSiP Warszawa 2000 i następne

2. Smykowska D. Materiały metodyczne do nauczania dzieci i młodzieży niepełnosprawnych intelektualnie w stopniu lekkim. Kraków Impuls 2006

3. Borzyszkowska H. Nauczanie dzieci upośledzonych umysłowo w klasach specjalnych. Warszawa WSiP,2004

4.Okoń W. Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej. Warszawa Wydawnictwo Akademickie "Żak"2008

5.Tkaczyk G., Serafin T.; Poradnik metodyczny dla nauczycieli kształcących uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim w szkołach ogólnodostępnych i integracyjnych. Lublin ODN 2001

Efekty kształcenia i opis ECTS: (in Polish)

W zakresie wiedzy Student:

- operuje wiedzą dotyczącą niepełnosprawności intelektualne i konsekwencje fizyczno - zdrowotne, orientacyjno- poznawcze i psychospołeczne dla przebiegu procesu edukacyjnego.

- ma uporządkowaną wiedzę na temat edukacji i rehabilitacji osób niepełnosprawnych intelektualnie.

- ma opanowane treści z zakresu dydaktyki i ortodydaktyki

W zakresie umiejętności Student:

- korzysta z wiedzy teoretycznej, interdyscyplinarnej w celu diagnozowania, analizowania i prognozowania rozwiązań metodycznych na poziomie II i III etapu edukacyjnego.

- ocenia przydatność typowych metod i procedur metodycznych do realizacji zadań związanych z edukacją i rehabilitacją dziecka niepełnosprawnego.

- samodzielnie planuje zajęcia edukacyjne, dobiera i wykorzystuje racjonalnie i optymalnie materiały dydaktyczne, niezbędne do usprawniania osoby niepełnosprawnej.

- posiada umiejętność prowadzenia dokumentacji szkolnej.

W zakresie kompetencji Student:

- Rozumie potrzeby rozwojowe uczniów niepełnosprawnych i adekwatnie do ich możliwości organizuje działania edukacyjne.

- jest świadomy konieczności stosowania w praktyce indywidualizacji w edukacji skorelowanej i przedmiotowej.

- jest przygotowany i chętnie uczestniczy w grupach, organizacjach, podejmujących działania na rzecz osób niepełnosprawnych.

Uzasadnienie ECTS:

godziny kontaktowe - 30

przygotowanie się do zajęć -25

przygotowanie się do zajęć warsztat.

/pomoce dydakt, mat żródłowy/ -25

przygotowanie się do zaliczenia -20

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

dyskusja seminaryjna, analiza i interpretacja materiałów żródłowych,prezentacje z wykorzystaniem środków multimedialnych,indywidualne projekty zajęć- analiza metodyczna

Ocena ciągła aktywności Studentów.

na ocenę dst /3/ Student:

Zna podstawowe zasady, metody , formy pracy z dzieckiem niepełnosprawnym w II i III etapie edukacyjnym, w sposób odtwórczy operuje wiedzą metodyczną z zakresu budowy i typu lekcji, w oparciu o materiał żródłowy opracowuje strategie edukacyjne. Z trudem różnicuje wymagania w odniesieniu do zróżnicowanych możliwości dziecka. Ograniczona znajomość warsztatu metodycznego.

na ocenę db/4/ Student:

Dostrzega problemy i zróżnicowane możliwości osób niepełnosprawnych i samodzielnie opracowuje strategie edukacyjne. Poprawnie selekcjonuje treści programowe, adekwatnie do możliwości dziecka niepełnosprawnego, jednak w ograniczonym stopniu uzasadnia swoje wybory. Schematycznie wykorzystuje warsztat metodyczny.Rozumie potrzeby dziecka i w oparciu o materiał żródłowy stara się je zaspokajać.

na ocenę bdb/5/ Student:

- samodzielnie, twórczo z wykorzystaniem bogatego warsztatu metodycznego organizuje i planuje strategie edukacyjne, potrafi diagnozować,analizować,porównywać i uzasadniać stosowane rozwiązania metodyczne w pracy ze zróżnicowanym uczniem. Wyjaśnia, interpretuje, uzasadnia i ocenia- na bazie wiedzy i umiejętności interdyscyplinarnej - sposoby pracy z dzieckiem niepełnosprawnym. Jest zaangażowany i z przekonaniem realizuje swoje pomysły.

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
contact accessibility statement mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-1 (2024-05-13)