(in Polish) Metodyka kształcenia uczniów z lekką niepełnosprawnością intelektualną na II i III etapie edukacyjnym
General data
Course ID: | WNP-PSZ-MKI |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | (unknown) |
Name in Polish: | Metodyka kształcenia uczniów z lekką niepełnosprawnością intelektualną na II i III etapie edukacyjnym |
Organizational unit: | Faculty of Education |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
Subject level: | elementary |
Learning outcome code/codes: | enter learning outcome code/codes |
Short description: |
(in Polish) Podstawowym celem realizowanych treści programowych, jest zaznajomienie Studenta z podstawową wiedzą i umiejętnościami metodycznymi, niezbędnymi do kształcenia uczniów niepełnosprawnych intelektualnie w stopniu lekkim, w toku realizacji przedmiotów ogólnokształcących w klasach wyższych szkoły podstawowej specjalnej i w gimnazjum specjalnym. |
Full description: |
(in Polish) Opis: 1. Istota i charakter działalności dydaktyczno- wychowawczej w klasach 4-6 szkoły podstawowej specjalnej i w gimnazjum / nauczanie skorelowane- rodzaje korelacji, nauczanie przedmiotowe. 2. Możliwości rozwojowe ucznia w kontekście umiejętności metodycznych nauczyciela /zakres i kryteria doboru metod, form i środków dydaktycznych/ 3. Analiza treści programowych przedmiotów ogólnokształcących- dobór i układ treści, treści podstawowe i fakultatywne. 4. Typy i rodzaje lekcji najczęściej stosowane w nauczaniu skorelowanym i przedmiotowym. 5. Budowa lekcji określonego typu, ze szczególnym uwzględnieniem lekcji wieloogniwowej. Istota nauczania zróżnicowanego. 6. Planowanie pracy w nauczaniu blokowym i przedmiotowym. Cechy dobrego planowania. 7.Opracowanie przykładowego scenariusza zajęć z wybranego przedmiotu ogólnokształcącego. 8.Wybrane zagadnienia z metodyk przedmiotów ogólnokształcących /j.polski, matematyka, przyroda, historia itp/ 9. Kontrola i ocena ucznia w II i III etapie edukacyjnym - dylematy, kontrowersje natury dydaktycznej i wychowawczej. |
Bibliography: |
(in Polish) 1. Program nauczania szkoły podstawowej specjalnej dla uczniów z lekkim upośledzeniem umysłowym / etap II i III WSiP Warszawa 2000 i następne 2. Smykowska D. Materiały metodyczne do nauczania dzieci i młodzieży niepełnosprawnych intelektualnie w stopniu lekkim. Kraków Impuls 2006 3. Borzyszkowska H. Nauczanie dzieci upośledzonych umysłowo w klasach specjalnych. Warszawa WSiP,2004 4.Okoń W. Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej. Warszawa Wydawnictwo Akademickie "Żak"2008 5.Tkaczyk G., Serafin T.; Poradnik metodyczny dla nauczycieli kształcących uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim w szkołach ogólnodostępnych i integracyjnych. Lublin ODN 2001 |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
(in Polish) W zakresie wiedzy Student: - operuje wiedzą dotyczącą niepełnosprawności intelektualne i konsekwencje fizyczno - zdrowotne, orientacyjno- poznawcze i psychospołeczne dla przebiegu procesu edukacyjnego. - ma uporządkowaną wiedzę na temat edukacji i rehabilitacji osób niepełnosprawnych intelektualnie. - ma opanowane treści z zakresu dydaktyki i ortodydaktyki W zakresie umiejętności Student: - korzysta z wiedzy teoretycznej, interdyscyplinarnej w celu diagnozowania, analizowania i prognozowania rozwiązań metodycznych na poziomie II i III etapu edukacyjnego. - ocenia przydatność typowych metod i procedur metodycznych do realizacji zadań związanych z edukacją i rehabilitacją dziecka niepełnosprawnego. - samodzielnie planuje zajęcia edukacyjne, dobiera i wykorzystuje racjonalnie i optymalnie materiały dydaktyczne, niezbędne do usprawniania osoby niepełnosprawnej. - posiada umiejętność prowadzenia dokumentacji szkolnej. W zakresie kompetencji Student: - Rozumie potrzeby rozwojowe uczniów niepełnosprawnych i adekwatnie do ich możliwości organizuje działania edukacyjne. - jest świadomy konieczności stosowania w praktyce indywidualizacji w edukacji skorelowanej i przedmiotowej. - jest przygotowany i chętnie uczestniczy w grupach, organizacjach, podejmujących działania na rzecz osób niepełnosprawnych. Uzasadnienie ECTS: godziny kontaktowe - 30 przygotowanie się do zajęć -25 przygotowanie się do zajęć warsztat. /pomoce dydakt, mat żródłowy/ -25 przygotowanie się do zaliczenia -20 |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) dyskusja seminaryjna, analiza i interpretacja materiałów żródłowych,prezentacje z wykorzystaniem środków multimedialnych,indywidualne projekty zajęć- analiza metodyczna Ocena ciągła aktywności Studentów. na ocenę dst /3/ Student: Zna podstawowe zasady, metody , formy pracy z dzieckiem niepełnosprawnym w II i III etapie edukacyjnym, w sposób odtwórczy operuje wiedzą metodyczną z zakresu budowy i typu lekcji, w oparciu o materiał żródłowy opracowuje strategie edukacyjne. Z trudem różnicuje wymagania w odniesieniu do zróżnicowanych możliwości dziecka. Ograniczona znajomość warsztatu metodycznego. na ocenę db/4/ Student: Dostrzega problemy i zróżnicowane możliwości osób niepełnosprawnych i samodzielnie opracowuje strategie edukacyjne. Poprawnie selekcjonuje treści programowe, adekwatnie do możliwości dziecka niepełnosprawnego, jednak w ograniczonym stopniu uzasadnia swoje wybory. Schematycznie wykorzystuje warsztat metodyczny.Rozumie potrzeby dziecka i w oparciu o materiał żródłowy stara się je zaspokajać. na ocenę bdb/5/ Student: - samodzielnie, twórczo z wykorzystaniem bogatego warsztatu metodycznego organizuje i planuje strategie edukacyjne, potrafi diagnozować,analizować,porównywać i uzasadniać stosowane rozwiązania metodyczne w pracy ze zróżnicowanym uczniem. Wyjaśnia, interpretuje, uzasadnia i ocenia- na bazie wiedzy i umiejętności interdyscyplinarnej - sposoby pracy z dzieckiem niepełnosprawnym. Jest zaangażowany i z przekonaniem realizuje swoje pomysły. |
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.