Metodyka nauczania orientacji przestrzennej osób z dysfunkcją wzroku
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WNP-PSZ-MOP-K |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Metodyka nauczania orientacji przestrzennej osób z dysfunkcją wzroku |
Jednostka: | Wydział Nauk Pedagogicznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | Symbole efektów uczenia się dla kierunku Pedagogika specjalna: PSI_TS2_W02, PSI_TS2_W03, PSI_TS2_W05, PSI_TS2_U01, PSI_TS2_U03, PSI_TS2_U05, PSI_TS2_U06, PSI_K06, PSI_SN_K0, PSI_TS2_K03, PSI_TS2_K06 |
Skrócony opis: |
Przedmiot zapoznaje z procesami orientacji w przestrzeni i samodzielnego poruszania się osób, które nie widzą lub ich sposób widzenia jest ograniczony/zaburzony. Studenci otrzymają wiedzę i narzędzia edukacyjne aby umieli wspierać te osoby na wszystkich etapach edukacyjnych w samodzielnym uczestniczeniu w życiu. Ćwiczenia w opasce zasłaniającej oczy przybliżą studentom proces uczenia się, poznawania i poruszania się bez użycia wzroku. Dla tyflopedagoga wiedza ta, umiejętności i wysoki poziom empatii są nieodzowne w procesie nauczania i wychowania. Link do zespołu: studia niestacjonarne –Metodyka nauczania orientacji przestrzennej osób z dysfunkcją wzroku https://teams.microsoft.com/l/team/19%3ac6ca8d9c70ef40e49d727294af0b7895%40thread.tacv2/conversations?groupId=9f9fed02-4708-4c93-a51d-b4e4173b0c95&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 |
Pełny opis: |
Metody dydaktyczne: pokaz multimedialny, pokaz technik poruszania się, pokaz pomocy dydaktycznych, ćwiczenia w opaskach zasłaniających oczy, drama i dyskusja. Zakres tematów: Znaczenie nauki orientacji przestrzennej dla rozwoju osób niewidomych i słabowidzących - 2 godz. Zarys historyczny powstania i rozwoju nauki orientacji przestrzennej - 2 godz. Umiejętności i pojęcia z zakresu orientacji przestrzennej w zależności od wieku i kondycji fizycznej i psychicznej - 2 godz. Programy rozwijające orientację przestrzenną i poruszanie się we wczesnym okresie rozwojowym dziecka niewidomego i słabowidzącego - 2 godz. Techniki ochronne górnych i środkowych części tułowia oraz szukanie upuszczonych przedmiotów - 4 godz. Ustalanie kierunku marszu, systematyczne poznawanie otoczenia oraz korzystanie z geograficznych kierunków świata - 3 godz. Plany i mapy wypukłe wspomagające proces nauczania pojęć i rozwijania wyobraźni przestrzennej - 4 godz. Korzystanie z pomocy przewodnika w różnych sytuacjach i warunkach - 4 godz. Rodzaje lasek i sposób ich dobierania - 2 godz. Dostosowanie przestrzeni szkolnej do potrzeb ucznia niewidomego i słabowidzącego - 2 godz. Techniki posługiwania się długą laską - 18 godz. |
Literatura: |
Kuczyńska-Kwapisz J., Śmiechowska-Petrovsk E.i: Orientacja przestrzenna i poruszanie się osób z niepełnosprawnością narządu wzroku – współczesne techniki, narzędzia i strategie nauczania, Wydawnictwo UKSW, Warszawa 2017. Kwapisz J., Kwapisz J:. Orientacja przestrzenna i poruszanie się niewidomych oraz słabo widzących: poradnik metodyczny, WSiP, Warszawa, 1990. Kuczyńska-Kwapisz J., Kwapisz J.: Rehabilitacja osób niewidomych i słabo widzących. Wyd. Interart, Warszawa 1996. Jadwiga Kuczyńska-Kwapisz (red.) Orientacja przestrzenna w usamodzielnianiu osób niewidomych, APS, CMPP-P, Warszawa, 2001. Jadwiga Kuczyńska-Kwapisz: Wkład Matki Elżbiety Róży Czackiej w rozwój tyflologii w kontekście współczesnej recepcji jej myśli. Wydawnictwo Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego, Warszawa 2011. Morgan E. C.: Model Viisa. Program skoncentrowany na rodzinie. Materiały do pracy z dziećmi niewidomymi I słabowidzacymi w wieku niemowlęcym, poniemowlęcym I przedszkolnym. TOnO, Laski 2013. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Wiedza W wyniku przeprowadzonych zajęć student: Posiada podstawową wiedzę tyflopedagogiczną na temat procesów komunikowania się z osobą niewidomą i niepełnosprawnością wieloraką; potrafi zdefiniować prawidłowości i zakłócenia tych procesów. Zna w sposób podstawowy metodykę wykonywania rozmaitych zadań związanych z procesem orientowania się w przestrzeni i samodzielnego poruszanie się osób z dysfunkcją wzroku i niepełnosprawnością złożoną. Praktyczne wykonuje zadane ćwiczenia (symulowanie sytuacji zachodzących między osobą widzącą a niewidomą oraz z wieloraką niepełnosprawnością). Pokazuje i wyjaśnia typowe zadania stosowane w metodyce orientacji przestrzennej i w procesie poruszania się samodzielnego i z przewodnikiem osoby niewidomej. Umiejętności W wyniku przeprowadzonych zajęć student: Potrafi stosować zdobytą wiedzę umiejętności w praktyce, w pracy z jednostką z niepełnosprawnością wzroku oraz z niepełnosprawnością wieloraką, dokonując krytycznej analizy zarówno skuteczności wiedzy jak i działań rehabilitacyjnych i terapeutycznych. Umie dostosować techniki z zakresu orientacji przestrzennej do możliwości konkretnej osoby niewidomej. Potrafi dobierać i wykorzystywać odpowiednie metody, techniki i środki dydaktyczne do pracy z jednostką z niepełnosprawnością wzroku, jednocześnie projektując proces rehabilitacyjny. Kompetencje społeczne W wyniku przeprowadzonych zajęć student posiada następujące kompetencje: Wykazuje możliwość uczestnictwa ucznia i wychowanka niewidomego i słabowidzącego w społeczności każdej szkoły i placówki edukacyjnej. Wykazuje wrażliwość na problemy fizyczne, psychologiczne i społeczne osób niewidomych; rozumie potrzeby dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością wzroku w wieku przedszkolnym i na dalszych etapach edukacji. Wykazuje otwartość na indywidualne potrzeby osób niewidomych, jest przekonany o konieczności indywidualizacji programów rehabilitacyjnych. Dokonuje trafnych wyborów właściwych technik i tempa prowadzenia zajęć. |
Metody i kryteria oceniania: |
Sposoby weryfikacji efektów kształcenia. Na ocenę końcową składają się: 1. Obecność na zajęciach (0-3 pkt.); dopuszczalne są 3 nieobecności; 100% obecności – 3pkt., 1 nieobecność – 2 pkt., 2 nieobecności – 1 pkt., 3 nieobecności – 0 pkt. 2. Ocena wykonania dwóch wylosowanych praktycznych zadań (0-6 pkt.) z puli zadań przedstawionych na ostatnich zajęciach. Zaliczają równocześnie dwie studentki (jedna występuje w roli osoby niewidomej, druga w roli osoby widzącej). Studentki będą dysponowały czasem na przygotowanie się do przedstawienia wylosowanych zadań. Zadania obejmują wiedzę z ćwiczeń i zalecanej lektury. Punktacja za zadanie: - studentka prawidłowo pokazuje opisaną słownie technikę poruszania się (1 pkt.); studentka prawidłowo pokazuje opisaną słownie technikę poruszania się, uzasadnia zastosowanie tej techniki i dodatkowo podaje przykłady popełnianych błędów (2 pkt); studentka prawidłowo pokazuje opisaną słownie technikę poruszania się, uzasadnia zastosowanie tej techniki, podaje przykłady popełnianych błędów i dodatkowo potrafi ocenić wykonanie techniki przez inną studentkę (3 pkt.) Ocena końcowa: 9 pkt. – 5,0 8 pkt. – 4,5 7 pkt. – 4,0 6 pkt. – 3,5 5 pkt. – 3,0 4 pkt. i mniej 2,0 |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.