Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

(in Polish) Metodyka pracy z osobami z wielozakresową niepełnosprawnością

General data

Course ID: WNP-PSZ-MPWN
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: (unknown)
Name in Polish: Metodyka pracy z osobami z wielozakresową niepełnosprawnością
Organizational unit: Faculty of Education
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Subject level:

elementary

Learning outcome code/codes:

enter learning outcome code/codes

Short description: (in Polish)

Zainteresowanie problematyką wspomagania rozwoju, edukacji i rehabilitacji osób niepełnosprawnych, znajomość podstaw pedagogiki specjalnej w zakresie zadań, przedmiotu, podmiotu, współczesnych tendencji naukowo-badawczych.

Full description: (in Polish)

Wprowadzenie w problematykę niepełnosprawności wielozakresowych. Skala zjawiska.

Koncepcje niepełnosprawności wielozakresowych.

Etiologia niepełnosprawności sprzężonych.

Klasyfikacje oraz przykłady niepełnosprawności sprzężonych.

Specyfika rozwoju oraz funkcjonowania osoby z niepełnosprawnością sprzężoną.

Istota oraz kierunki edukacji i rehabilitacji dziecka z niepełnosprawnością sprzężoną.

Specyfika komunikacji dzieci z niepełnosprawnością sprzężoną.

Możliwości diagnozy osoby z niepełnosprawnością sprzężoną.

Edukacja i rehabilitacja osób z niepełnosprawnością sprzężoną w kontekście historycznym i aktualnie.

Bibliography: (in Polish)

Capała M., Kozłowski G., Rehabilitacja głuchoniewidomych. Rola i zadania personelu pracującego na ich rzecz w USA i krajach nordyckich, PZN, Warszawa 1988.

Cardinaux V., Cardinaux H., Löwe A., Przygarnij mnie. Wychowanie dzieci głuchoniewidomych, PWN, Warszawa 1993.

Doroszewska J., Głuchoniewidomi. W: J. Doroszewska, Pedagogika specjalna, Ossolineum, Wrocław – Warszawa – Kraków – Gdańsk - Łódź, t. 2, 1989.

Eckert U., Współczesne zadania pedagogiki specjalnej. W: Człowiek niepełnosprawny, M. ChodkowskA (red.) Wydawnictwo UMSC, Lublin 1994.

Florek A.M., Rozwijanie komunikacji u małych głuchoniewidomych dzieci, „Przegląd Tyflologiczny”, nr ½, 1998.

Grzegorzewska M., Głuchociemni, Wybór pism, WSPS, Warszawa 1989.

Grzegorzewska M., Opieka wychowawcza nad dziećmi niewidomymi i głuchociemnymi, Polski Komitet Opieki nad Dzieckiem, Warszawa 1930.

Grzegorzewska M., Głuchociemni (Dokończenie), „Szkoła Specjalna”, nr 3, 1928.

Grzegorzewska M., Głuchociemni, „Szkoła Specjalna”, nr 1, 1927.

Jacórzyński B., Książek M., Niedosłuch i niedowidzenie: genetycznie uwarunkowane zespoły słuchowo-wzrokowe, „Otoskop”, nr 1-4, 1995.

Jezierska E., Obserwacje nad rozwojem głuchoniewidomej Krystyny Hryszkiewicz, PWN, Warszawa 1963.

Jezierska E., Zagadnienie ludzi głuchoniewidomych. W: Wybrane zagadnienia z defektologii, T. Gałkowski (red.), ATK, Warszawa 1972.

Jezierska E., Rozwój głucho-ciemnej Krystyny Hryszkiewicz, „Szkoła Specjalna, nr ½, 1959.

Jurkowski J., Rewalidacja osób głuchoniewidomych. W: Problemy podmiotowości człowieka w pedagogice specjalnej, H. Mechel (red.), Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 1997.

Majewski T., Edukacja i rehabilitacja osób głuchoniewidomych, PZN TPG, Warszawa 1995.

Majewski T., Zagadnienia rehabilitacji głuchoniewidomych, PZWL, Warszawa 1979.

Majewski T., Stan i potrzeby rehabilitacyjne całkowicie głuchoniewidomych, „Biuletyn Zakładu Badawczego ZSI”, nr 1/64, 1975.

Majewski T., Zagadnienie komunikowania się z głuchoniewidomymi. W: Procesy poznawcze a defekty sensoryczne, Materiały z I Kraj. Sympozjum Psychologii Defektologicznej w Krakowie, UJ, Kraków 1975.

Majewski T., Pedagogika dzieci głuchoniewidomych. W: Pedagogika specjalna, W. Dykcik (red.), Wydawnictwo UAM, Poznań 1998.

Zaorska M., Epidemiologia głuchoślepoty w Polsce. Grupa wiekowa do 14 roku życia. Raport z badań, UWM, Podyplomowe Studium z Oligofrenopedagogiki, Olsztyn 2000.

Zaorska M., Epidemiologia głuchoślepoty w Polsce. Grupa wiekowa 14-18 lat. Raport z badań, Wydawnictwo UWM, Olsztyn 2002.

Zaorska M., Głuchoniewidomi w Polsce – specjalna pomoc, edukacja i rehabilitacja, Wydawnictwo UWM, Olsztyn 2002.

Zaorska M. (red.), Komunikacja alternatywna osób głuchoniewidomych, Akapit, Toruń 2008.

Zaorska M., Edukacja i rehabilitacja osób głuchoniewidomych w Polsce i Rosji (rozwój i stan obecny), Wydawnictwo UMK, Toruń 2010.

Efekty kształcenia i opis ECTS: (in Polish)

Słuchacz:

zna problematykę niepełnosprawności wielozakresowych i skalę zjawiska.

zna etiologię niepełnosprawności wielozakresowych.

zna specyfikę kształcenia osób z niepełnosprawnością wielozakresową.

zna specyfikę rozwoju oraz funkcjonowania osoby z niepełnosprawnością sprzężoną.

Umiejętności

potrafi opracować konspekt zajęć dla osób z niepełnosprawnością wielozakresową.

potrafi skonstruować miesięczny plan pracy dydaktyczno wychowawczej w nauczaniu dzieci z niepełnosprawnością wielozakresową.

potrafi planować i realizować działania edukacyjno – terapeutyczne w pracy z osobami z niepełnosprawnością wielozakresową.

potrafi stosować odpowiednie formy pracy opiekuńczo – wychowawczej

Kompetencje społeczne

poszanowanie godności osobowej osób z niepełnosprawnością wielozakresową

wrażliwość osób z niepełnosprawnością wielozakresową i ich rodziców/rodzeństwa/opiekunów

potrafi współpracować w grupie

motywacja do pracy

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Aktywny udział w konwersatorium oraz test obejmujący zagadnienia zrealizowane na konwersatorium.

Practical placement: (in Polish)

Do danego przedmiotu nie ma praktyk zawodowych.

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
contact accessibility statement mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-1 (2024-05-13)