(in Polish) Metodyka pracy z osobami z wielozakresową niepełnosprawnością
General data
Course ID: | WNP-PSZ-MPWN |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | (unknown) |
Name in Polish: | Metodyka pracy z osobami z wielozakresową niepełnosprawnością |
Organizational unit: | Faculty of Education |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
Subject level: | elementary |
Learning outcome code/codes: | enter learning outcome code/codes |
Short description: |
(in Polish) Zainteresowanie problematyką wspomagania rozwoju, edukacji i rehabilitacji osób niepełnosprawnych, znajomość podstaw pedagogiki specjalnej w zakresie zadań, przedmiotu, podmiotu, współczesnych tendencji naukowo-badawczych. |
Full description: |
(in Polish) Wprowadzenie w problematykę niepełnosprawności wielozakresowych. Skala zjawiska. Koncepcje niepełnosprawności wielozakresowych. Etiologia niepełnosprawności sprzężonych. Klasyfikacje oraz przykłady niepełnosprawności sprzężonych. Specyfika rozwoju oraz funkcjonowania osoby z niepełnosprawnością sprzężoną. Istota oraz kierunki edukacji i rehabilitacji dziecka z niepełnosprawnością sprzężoną. Specyfika komunikacji dzieci z niepełnosprawnością sprzężoną. Możliwości diagnozy osoby z niepełnosprawnością sprzężoną. Edukacja i rehabilitacja osób z niepełnosprawnością sprzężoną w kontekście historycznym i aktualnie. |
Bibliography: |
(in Polish) Capała M., Kozłowski G., Rehabilitacja głuchoniewidomych. Rola i zadania personelu pracującego na ich rzecz w USA i krajach nordyckich, PZN, Warszawa 1988. Cardinaux V., Cardinaux H., Löwe A., Przygarnij mnie. Wychowanie dzieci głuchoniewidomych, PWN, Warszawa 1993. Doroszewska J., Głuchoniewidomi. W: J. Doroszewska, Pedagogika specjalna, Ossolineum, Wrocław – Warszawa – Kraków – Gdańsk - Łódź, t. 2, 1989. Eckert U., Współczesne zadania pedagogiki specjalnej. W: Człowiek niepełnosprawny, M. ChodkowskA (red.) Wydawnictwo UMSC, Lublin 1994. Florek A.M., Rozwijanie komunikacji u małych głuchoniewidomych dzieci, „Przegląd Tyflologiczny”, nr ½, 1998. Grzegorzewska M., Głuchociemni, Wybór pism, WSPS, Warszawa 1989. Grzegorzewska M., Opieka wychowawcza nad dziećmi niewidomymi i głuchociemnymi, Polski Komitet Opieki nad Dzieckiem, Warszawa 1930. Grzegorzewska M., Głuchociemni (Dokończenie), „Szkoła Specjalna”, nr 3, 1928. Grzegorzewska M., Głuchociemni, „Szkoła Specjalna”, nr 1, 1927. Jacórzyński B., Książek M., Niedosłuch i niedowidzenie: genetycznie uwarunkowane zespoły słuchowo-wzrokowe, „Otoskop”, nr 1-4, 1995. Jezierska E., Obserwacje nad rozwojem głuchoniewidomej Krystyny Hryszkiewicz, PWN, Warszawa 1963. Jezierska E., Zagadnienie ludzi głuchoniewidomych. W: Wybrane zagadnienia z defektologii, T. Gałkowski (red.), ATK, Warszawa 1972. Jezierska E., Rozwój głucho-ciemnej Krystyny Hryszkiewicz, „Szkoła Specjalna, nr ½, 1959. Jurkowski J., Rewalidacja osób głuchoniewidomych. W: Problemy podmiotowości człowieka w pedagogice specjalnej, H. Mechel (red.), Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 1997. Majewski T., Edukacja i rehabilitacja osób głuchoniewidomych, PZN TPG, Warszawa 1995. Majewski T., Zagadnienia rehabilitacji głuchoniewidomych, PZWL, Warszawa 1979. Majewski T., Stan i potrzeby rehabilitacyjne całkowicie głuchoniewidomych, „Biuletyn Zakładu Badawczego ZSI”, nr 1/64, 1975. Majewski T., Zagadnienie komunikowania się z głuchoniewidomymi. W: Procesy poznawcze a defekty sensoryczne, Materiały z I Kraj. Sympozjum Psychologii Defektologicznej w Krakowie, UJ, Kraków 1975. Majewski T., Pedagogika dzieci głuchoniewidomych. W: Pedagogika specjalna, W. Dykcik (red.), Wydawnictwo UAM, Poznań 1998. Zaorska M., Epidemiologia głuchoślepoty w Polsce. Grupa wiekowa do 14 roku życia. Raport z badań, UWM, Podyplomowe Studium z Oligofrenopedagogiki, Olsztyn 2000. Zaorska M., Epidemiologia głuchoślepoty w Polsce. Grupa wiekowa 14-18 lat. Raport z badań, Wydawnictwo UWM, Olsztyn 2002. Zaorska M., Głuchoniewidomi w Polsce – specjalna pomoc, edukacja i rehabilitacja, Wydawnictwo UWM, Olsztyn 2002. Zaorska M. (red.), Komunikacja alternatywna osób głuchoniewidomych, Akapit, Toruń 2008. Zaorska M., Edukacja i rehabilitacja osób głuchoniewidomych w Polsce i Rosji (rozwój i stan obecny), Wydawnictwo UMK, Toruń 2010. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
(in Polish) Słuchacz: zna problematykę niepełnosprawności wielozakresowych i skalę zjawiska. zna etiologię niepełnosprawności wielozakresowych. zna specyfikę kształcenia osób z niepełnosprawnością wielozakresową. zna specyfikę rozwoju oraz funkcjonowania osoby z niepełnosprawnością sprzężoną. Umiejętności potrafi opracować konspekt zajęć dla osób z niepełnosprawnością wielozakresową. potrafi skonstruować miesięczny plan pracy dydaktyczno wychowawczej w nauczaniu dzieci z niepełnosprawnością wielozakresową. potrafi planować i realizować działania edukacyjno – terapeutyczne w pracy z osobami z niepełnosprawnością wielozakresową. potrafi stosować odpowiednie formy pracy opiekuńczo – wychowawczej Kompetencje społeczne poszanowanie godności osobowej osób z niepełnosprawnością wielozakresową wrażliwość osób z niepełnosprawnością wielozakresową i ich rodziców/rodzeństwa/opiekunów potrafi współpracować w grupie motywacja do pracy |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Aktywny udział w konwersatorium oraz test obejmujący zagadnienia zrealizowane na konwersatorium. |
Practical placement: |
(in Polish) Do danego przedmiotu nie ma praktyk zawodowych. |
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.