Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Integrated education of students with intellectual disabilities

General data

Course ID: WNP-PSZ-MZININ
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: Integrated education of students with intellectual disabilities
Name in Polish: Metodyka kształcenia zintegrowanego uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim
Organizational unit: Faculty of Education
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Subject level:

elementary

Learning outcome code/codes:

enter learning outcome code/codes

Short description:

w I etapie b

Full description: (in Polish)

1.Współczesne tendencje w podejściu do edukacji i rehabilitacji osób niepełnosprawnych/ cele, zadania, zakres oddziaływań edukacyjno- rehabilitacyjnych/.

2. Paradygmaty nauki całościowej

3. Specyfika programowo - organizacyjna procesu edukacyjnego w I etapie nauki szkolnej.

4. Geneza nauki całościowej- wybrane koncepcje pedagogiczne w ramach Nowego Wychowania / C.Freinet, K.Linke, M. Montessori, O Decrol"y /

5. Metoda Ośrodków Pracy- założenia, konstrukcja systemu lekcyjnego w ramach metody, organizacja treści, podział na ośrodki, budowa dziennego ośrodka pracy, zasady planowania pracy.

6. Wybrane zagadnienia metodyczne z zakresu edukacji polonistycznej, matematycznej, środowiskowej, artystycznej i sposoby ich opracowywania.

7. Podstawa programowa a programy edukacyjno- terapeutyczne - analiza metodyczna.

8. Ewaluacja osiągnięć uczniów- rodzaje , zakresy, możliwości

Bibliography: (in Polish)

1.Program nauczania szkoły podstawowej specjalnej dla uczniów z lekkim upośledzeniem umysłowym. WSiP, Warszawa 2000.

2. Tkaczyk G.: Metodyka nauczania i wychowania początkowego w szkole specjalnej.UMCS, Lublin 2014

3.Mikrut A., Wyczesany J.; Elementy metodyki nauczania początkowego dzieci upośledzonych umysłowo.WAP Kraków 2010

4. Kosińska A, Polak A Uczę metodą ośrodków pracy. WSiP Warszawa 2007

5.Adamek I, Podstawy edukacji wczesnoszkolnej. Oficyna Wydawnicza Impuls Kraków 2012

6. Sowińska H, /red/ Dziecko w szkolnej rzeczywistości. Założony a rzeczywisty obraz edukacji elementarnej. UAM, Pozna 2011

Efekty kształcenia i opis ECTS: (in Polish)

W zakresie wiedzy Student:

- operuje wiedzą z zakresu niepełnosprawności intelektualnej, zna konsekwencje fizyczno- zdrowotne, poznawcze, psychospołeczne dla ogólnej stymulacji rozwojowej dziecka.

- zna podstawową wiedzę z zakresu metodyki edukacji i rehabilitacji realizowanych treści programowych, zna procedury metodyczne oraz zakres ich stosowania w pracy wielopoziomowej i zróżnicowanej

- rozpoznaje zróżnicowane środowiska edukacyjne i wychowawcze, zna specyfikę procesów w nich zachodzących w kontekście wspierania zróżnicowanych możliwości i potrzeb osób niepełnosprawnych.

W zakresie umiejętności Student;

- korzysta z interdyscyplinarnej wiedzy teoretycznej w celu diagnozowania, analizowania i prognozowania rozwiązań metodycznych na poziomie I etapu edukacyjnego

- ocenia przydatność typowych metod, procedur postępowania edukacyjno- rehabilitacyjnego do realizacji zadań programowych związanych z usprawnianiem dziecka niepełnosprawnego.

- samodzielnie planuje i kieruje procesami edukacji i rehabilitacji, dobiera i wykorzystuje optymalne i racjonalne materiały i sposoby pracy z dzieckiem, celem jego usprawniania

- posiada umiejętność prowadzenia dokumentacji pracy edukacyjnej, niezbędnej do wspierania rozwoju uczniów

W zakresie kompetencji Student:

- rozumie i jest wrażliwy na potrzeby rozwojowe uczniów niepełnosprawnych i adekwatnie do ich możliwości organizuje poprawnie metodycznie- działania edukacyjne.

- jest świadomy konieczności stosowania w praktyce indywidualizacji w rehabilitacji osób niepełnosprawnych.

Uzasadnienie ECTS;

godziny kontaktowe - 15

przygotowanie do zajęć - 30

prezentacje indywidualne 20

napisanie scenariusza zajęć 20

przygotowanie się do zaliczenia 15

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Metody:analiza i interpretacja materiałów żródłowych, dyskusja, indywidualne projekty, zajęcia warsztatowe.

Warunki zaliczenia przedmiotu: aktywna obecność na zajęciach, przygotowanie projektu zajęć, analiza i rozwiązywanie problemów metodycznych opracowań treści przedmiotowych.

Na ocenę dst /3/ Student: W ograniczonym stopniu operuje terminologią metodyczną, planowanie zajęć dydaktycznych jest niesamodzielne. Ograniczona znajomość warsztatu metodycznego.Wybiórczo analizuje i ocenia przydatność typowych metod i procedur metodycznych do możliwości rozwojowych dziecka, okazjonalnie aktywizuje się na zajęciach.

na ocenę dobrą/4/ Student zna podstawowe uwarunkowania efektywnej pracy z dzieckiem, właściwie dobiera metody, formy i środki dydaktyczne do możliwości rozwojowych i potrzeb dziecka niepełnosprawnego, racjonalne planuje zajęcia dydaktyczne, dostosowując je do wydolności i potrzeb dziecka. potrafi uzasadnić swoje wybory metodyczne, jednak jest schematyczny w uzasadnieniu swoich wyborów.

Na ocenę bdb/5/ Student posiada komleksową wiedzę na temat specyfiki psychofizycznych uwarunkowań aktywności dziecka w grupie, potrafi samodzielnie zaplanować pracę dydaktyczną, wykazując się innowacyjnym podejściem do stymulacji rozwoju dziecka niepełnosprawnego, wykorzystuje wiedzę interdyscyplinarną w celu analizowania i interpretacji faktów edukacyjnych. W pełni rozumie potrzeby rozwojowe dziecka i na bazie swojej wiedzy, umiejętności, potrafi racjonalnie je zaspokoić. Jest zaangażowany i z przekonaniem realizuje i uzasadnia swoje pomysły metodyczne w pracy dydaktyczno-rehabilitacyjnej.

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
contact accessibility statement mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-1 (2024-05-13)