Integrated education of students with intellectual disabilities
General data
Course ID: | WNP-PSZ-MZININ |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | Integrated education of students with intellectual disabilities |
Name in Polish: | Metodyka kształcenia zintegrowanego uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim |
Organizational unit: | Faculty of Education |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
Subject level: | elementary |
Learning outcome code/codes: | enter learning outcome code/codes |
Short description: |
w I etapie b |
Full description: |
(in Polish) 1.Współczesne tendencje w podejściu do edukacji i rehabilitacji osób niepełnosprawnych/ cele, zadania, zakres oddziaływań edukacyjno- rehabilitacyjnych/. 2. Paradygmaty nauki całościowej 3. Specyfika programowo - organizacyjna procesu edukacyjnego w I etapie nauki szkolnej. 4. Geneza nauki całościowej- wybrane koncepcje pedagogiczne w ramach Nowego Wychowania / C.Freinet, K.Linke, M. Montessori, O Decrol"y / 5. Metoda Ośrodków Pracy- założenia, konstrukcja systemu lekcyjnego w ramach metody, organizacja treści, podział na ośrodki, budowa dziennego ośrodka pracy, zasady planowania pracy. 6. Wybrane zagadnienia metodyczne z zakresu edukacji polonistycznej, matematycznej, środowiskowej, artystycznej i sposoby ich opracowywania. 7. Podstawa programowa a programy edukacyjno- terapeutyczne - analiza metodyczna. 8. Ewaluacja osiągnięć uczniów- rodzaje , zakresy, możliwości |
Bibliography: |
(in Polish) 1.Program nauczania szkoły podstawowej specjalnej dla uczniów z lekkim upośledzeniem umysłowym. WSiP, Warszawa 2000. 2. Tkaczyk G.: Metodyka nauczania i wychowania początkowego w szkole specjalnej.UMCS, Lublin 2014 3.Mikrut A., Wyczesany J.; Elementy metodyki nauczania początkowego dzieci upośledzonych umysłowo.WAP Kraków 2010 4. Kosińska A, Polak A Uczę metodą ośrodków pracy. WSiP Warszawa 2007 5.Adamek I, Podstawy edukacji wczesnoszkolnej. Oficyna Wydawnicza Impuls Kraków 2012 6. Sowińska H, /red/ Dziecko w szkolnej rzeczywistości. Założony a rzeczywisty obraz edukacji elementarnej. UAM, Pozna 2011 |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
(in Polish) W zakresie wiedzy Student: - operuje wiedzą z zakresu niepełnosprawności intelektualnej, zna konsekwencje fizyczno- zdrowotne, poznawcze, psychospołeczne dla ogólnej stymulacji rozwojowej dziecka. - zna podstawową wiedzę z zakresu metodyki edukacji i rehabilitacji realizowanych treści programowych, zna procedury metodyczne oraz zakres ich stosowania w pracy wielopoziomowej i zróżnicowanej - rozpoznaje zróżnicowane środowiska edukacyjne i wychowawcze, zna specyfikę procesów w nich zachodzących w kontekście wspierania zróżnicowanych możliwości i potrzeb osób niepełnosprawnych. W zakresie umiejętności Student; - korzysta z interdyscyplinarnej wiedzy teoretycznej w celu diagnozowania, analizowania i prognozowania rozwiązań metodycznych na poziomie I etapu edukacyjnego - ocenia przydatność typowych metod, procedur postępowania edukacyjno- rehabilitacyjnego do realizacji zadań programowych związanych z usprawnianiem dziecka niepełnosprawnego. - samodzielnie planuje i kieruje procesami edukacji i rehabilitacji, dobiera i wykorzystuje optymalne i racjonalne materiały i sposoby pracy z dzieckiem, celem jego usprawniania - posiada umiejętność prowadzenia dokumentacji pracy edukacyjnej, niezbędnej do wspierania rozwoju uczniów W zakresie kompetencji Student: - rozumie i jest wrażliwy na potrzeby rozwojowe uczniów niepełnosprawnych i adekwatnie do ich możliwości organizuje poprawnie metodycznie- działania edukacyjne. - jest świadomy konieczności stosowania w praktyce indywidualizacji w rehabilitacji osób niepełnosprawnych. Uzasadnienie ECTS; godziny kontaktowe - 15 przygotowanie do zajęć - 30 prezentacje indywidualne 20 napisanie scenariusza zajęć 20 przygotowanie się do zaliczenia 15 |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Metody:analiza i interpretacja materiałów żródłowych, dyskusja, indywidualne projekty, zajęcia warsztatowe. Warunki zaliczenia przedmiotu: aktywna obecność na zajęciach, przygotowanie projektu zajęć, analiza i rozwiązywanie problemów metodycznych opracowań treści przedmiotowych. Na ocenę dst /3/ Student: W ograniczonym stopniu operuje terminologią metodyczną, planowanie zajęć dydaktycznych jest niesamodzielne. Ograniczona znajomość warsztatu metodycznego.Wybiórczo analizuje i ocenia przydatność typowych metod i procedur metodycznych do możliwości rozwojowych dziecka, okazjonalnie aktywizuje się na zajęciach. na ocenę dobrą/4/ Student zna podstawowe uwarunkowania efektywnej pracy z dzieckiem, właściwie dobiera metody, formy i środki dydaktyczne do możliwości rozwojowych i potrzeb dziecka niepełnosprawnego, racjonalne planuje zajęcia dydaktyczne, dostosowując je do wydolności i potrzeb dziecka. potrafi uzasadnić swoje wybory metodyczne, jednak jest schematyczny w uzasadnieniu swoich wyborów. Na ocenę bdb/5/ Student posiada komleksową wiedzę na temat specyfiki psychofizycznych uwarunkowań aktywności dziecka w grupie, potrafi samodzielnie zaplanować pracę dydaktyczną, wykazując się innowacyjnym podejściem do stymulacji rozwoju dziecka niepełnosprawnego, wykorzystuje wiedzę interdyscyplinarną w celu analizowania i interpretacji faktów edukacyjnych. W pełni rozumie potrzeby rozwojowe dziecka i na bazie swojej wiedzy, umiejętności, potrafi racjonalnie je zaspokoić. Jest zaangażowany i z przekonaniem realizuje i uzasadnia swoje pomysły metodyczne w pracy dydaktyczno-rehabilitacyjnej. |
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.