(in Polish) Organizacja systemu wsparcia dziecka i rodziny
General data
Course ID: | WNP-PSZ-OSWS |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | (unknown) |
Name in Polish: | Organizacja systemu wsparcia dziecka i rodziny |
Organizational unit: | Faculty of Education |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
Subject level: | elementary |
Learning outcome code/codes: | enter learning outcome code/codes |
Short description: |
(in Polish) Celem zajęć jest przybliżenie podstawowych pojęć związanych ze wsparciem dziecka i rodziny, formy kryzysów, w których ta pomoc jest potrzebna oraz form wsparcia, podstaw prawnych, procedur, instytucji. POnadto rozważane są praktyczne aspekty oraz dylematy związane z różnymi formami kryzysów i wsparcia. |
Full description: |
(in Polish) Zajęcia podzielone będa na bloki tematyczne poświęcone: Środowisku wychowawczemu Zjawisku wykluczenia społecznego. Wsparciu społecznemu (instytucje wsparcia społecznego, przepisy prawa, procedury związane z udzielaniem pomocy dziecku i rodzinie) Omówienie i analiza wybranych form kryzysów w rodzinie (np. niewydolności wychowaczej, pieczy zastepczej, demoralizacji, zagrożeń związanych z uzależnieniami, przemocą) Budowanie lokalnych sieci wsparcia społecznego w oparciu o współpracę z organizacjami pozarządowymi. Analiza wybranych instytucji wspierających dziecko i rodzinę (ośrodki wsparcia dziennego, Rzecznik Praw Dziecka, wybrane NGO) |
Bibliography: |
(in Polish) Literatura podstawowa: Ustawa o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej; G. Gajewska, Wsparcie dziecka w rozwoju, Konteksty opieki i edukacji, Zielona Góra 2009; Brągiel J., Badora S., Formy opieki, wychowania i wsparcia w zreformowanym systemie pomocy społecznej, Opole 2005; Praca socjalna w służbie ludziom, pod red. A. Żukiewicza, Toruń 2012; Wykluczenie i marginalizacja społeczna, pod red. K. Białobrzeskiej, S. Kawuli, Toruń 2006; Gaś B.Z, Efektywność instytucjonalnych form pomocy na rzecz młodzieży zagrożonej wykluczeniem społecznym, Lublin 2008; Pedagogika społeczna: dokonania- aktualność -perspektywy, pod red S. Kawuli, Toruń 2002; Szczepanik R., Wawrzyniak J., Opieka i wychowanie w instytucjach wsparcia społecznego, Łódź 2012; Dzieci i młodzież w niegościnnym świecie - zagrożenia rozwojowe i społeczne, pod red. E. Wysockiej, Warszawa 2012; Skazani na wykluczenie, pod red. M. Orłowskiej, Warszawa 2005. Uzupełniająca: Pomoc dzieciom zagrożonym patologią środowiska rodzinnego i lokalnego, pod red. M. John - Borys, Katowice 1997 U. Świętochowska, Patologie współczesnej cywilizacji, Torun 2010 |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
(in Polish) Wiedza: EK_01 -Ma podstawową wiedzę o rodzajach więzi społecznych i o rządzących nimi prawidłowościach. EK_02 -Ma podstawową, uporządkowaną wiedzę o różnych środowiskach wychowawczych, ich specyfice i procesach w nich zachodzących. EK_03- Ma podstawową wiedzę o uczestnikach działalności edukacyjnej, wychowawczej, opiekuńczej, kulturalnej i pomocowej. Umiejętności: EK_01 - Wymienia i opisuje wybrane problemy związane z zagrożeniem ekskluzją. Wymienia i opisuje procedury związane z wspieraniem dziecka i rodziny w wybranych obszarach. EK_01 - Definiuje i opisuje działalność wybranych instytucji wspierających dziecko i rodzinę EK_02 - Posiada umiejętność nawiązywania i podtrzymywania współpracy ze środowiskiem rodzinnym dziecka, placówkami specjalistycznymi i specjalistami. Kompetence społeczne: EK_01 -Odpowiedzialnie przygotowuje się do swojej pracy, projektuje i wykonuje działania pedagogiczne. NAKŁAD PRACY STUDENTA W GODZ. Udział w zajęciach -15h Przygotowanie się do zajęć - 10 h Samodzielna praca nad materiałami źródłowymi - 25h Przygotowanie się do zaliczenia 30h 15+10+25+30=80h /2pkt. ECTS |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Metody weryfikacji efektów kształcenia: PSI_TS3_W06, PSI_TS3_W07, PSI_TS3_W10 - Ocena udziału w zajęciach, analiza głosow w dyskusjach, przygotowanie własnego występienia przed grupą, analiza pracy pisemnej zaliczeniowej PSI_TS3_U04, PSI_TS3_U05 - analiza udziału w ćwiczeniach i omwieniaach, analiza wystepienia oraz pracy pisemnej PSI_TS3_K07, PSI_TS3_K08 - udział w ćwiczenia i omówieniach Kryteria oceniania: 3.0 Student ma podstawową wiedzę na temat terminologii, źródeł i rodzajów wsparcia społecznego, opisuje poprawnie problemy i sytuacje wymagające wsparcia społecznego, rozpoznaje sytuacje dziecka i rodziny wymagające wsparcia, potrafi wskazać podstawy prawne oraz instytucje wsparcia dla dzieci, młodzieży i rodziny oraz procedury udzielania wsparcia. 3.5 Student ma podstawową wiedzę na temat terminologii, źródeł i rodzajów wsparcia społecznego, sprawnie opisuje problemy i sytuacje wymagające wsparcia społecznego, rozpoznaje sytuacje dziecka i rodziny wymagające wsparcia, wymienia i opisuje podstawy prawne oraz instytucje wsparcia dla dzieci, młodzieży i rodziny oraz procedury udzielania wsparcia. 4.0 Student ma ugruntowaną wiedzę na temat terminologii, źródeł i rodzajów wsparcia społecznego, sprawnie opisuje problemy i sytuacje wymagające wsparcia społecznego, rozpoznaje sytuacje dziecka i rodziny wymagające wsparcia, wymienia i opisuje podstawy prawne oraz instytucje wsparcia dla dzieci, młodzieży i rodziny oraz procedury udzielania wsparcia, potrafi samodzielnie opracować program wsparcia dla dziecka i rodziny. 4.5 Student ma pogłębioną wiedzę na temat terminologii, źródeł i rodzajów wsparcia społecznego, swobodnie opisuje problemy i sytuacje wymagające wsparcia społecznego, rozpoznaje sprawnie sytuacje dziecka i rodziny wymagające wsparcia, biegle wymienia i opisuje podstawy prawne oraz instytucje wsparcia dla dzieci, młodzieży i rodziny oraz procedury udzielania wsparcia, potrafi swobodnie opracować program wsparcia dla dziecka i rodziny. 5.0 Student ma poszerzoną wiedzę na temat terminologii, źródeł i rodzajów wsparcia społecznego, biegle opisuje problemy i sytuacje wymagające wsparcia społecznego, rozpoznaje sprawnie sytuacje dziecka i rodziny wymagające wsparcia, swobodnie porusza się w obszarze podstaw prawnych oraz biegle opisuje instytucje wsparcia dla dzieci, młodzieży i rodziny oraz procedury udzielania wsparcia, potrafi swobodnie opracować program wsparcia dla dziecka i rodziny. Na ocenę końcową składają się: Aktywny udział w zajęciach, dyskusjach i omówieniach max 20 pkt Przygotowanie własnego wystąpienia - max 50 pkt. Przygotowanie pracy pisemnej zaliczeniowejmax 30 pkt. 90-100% - ocena bdb 80-89 - ocena db 65-79 - cena dst+ 50- 65 - ocena dst 40-49 - ocena db. 0-40 - ocena ndst. |
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.