Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

(in Polish) Organizacja systemu wsparcia dziecka i rodziny

General data

Course ID: WNP-PSZ-OSWS
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: (unknown)
Name in Polish: Organizacja systemu wsparcia dziecka i rodziny
Organizational unit: Faculty of Education
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Subject level:

elementary

Learning outcome code/codes:

enter learning outcome code/codes

Short description: (in Polish)

Celem zajęć jest przybliżenie podstawowych pojęć związanych ze wsparciem dziecka i rodziny, formy kryzysów, w których ta pomoc jest potrzebna oraz form wsparcia, podstaw prawnych, procedur, instytucji. POnadto rozważane są praktyczne aspekty oraz dylematy związane z różnymi formami kryzysów i wsparcia.

Full description: (in Polish)

Zajęcia podzielone będa na bloki tematyczne poświęcone:

Środowisku wychowawczemu

Zjawisku wykluczenia społecznego.

Wsparciu społecznemu (instytucje wsparcia społecznego, przepisy prawa, procedury związane z udzielaniem pomocy dziecku i rodzinie)

Omówienie i analiza wybranych form kryzysów w rodzinie (np. niewydolności wychowaczej, pieczy zastepczej, demoralizacji, zagrożeń związanych z uzależnieniami, przemocą)

Budowanie lokalnych sieci wsparcia społecznego w oparciu o współpracę z organizacjami pozarządowymi.

Analiza wybranych instytucji wspierających dziecko i rodzinę (ośrodki wsparcia dziennego, Rzecznik Praw Dziecka, wybrane NGO)

Bibliography: (in Polish)

Literatura podstawowa:

Ustawa o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej;

G. Gajewska, Wsparcie dziecka w rozwoju, Konteksty opieki i edukacji, Zielona Góra 2009;

Brągiel J., Badora S., Formy opieki, wychowania i wsparcia w zreformowanym systemie pomocy społecznej, Opole 2005;

Praca socjalna w służbie ludziom, pod red. A. Żukiewicza, Toruń 2012;

Wykluczenie i marginalizacja społeczna, pod red. K. Białobrzeskiej, S. Kawuli, Toruń 2006;

Gaś B.Z, Efektywność instytucjonalnych form pomocy na rzecz młodzieży zagrożonej wykluczeniem społecznym, Lublin 2008;

Pedagogika społeczna: dokonania- aktualność -perspektywy, pod red S. Kawuli, Toruń 2002;

Szczepanik R., Wawrzyniak J., Opieka i wychowanie w instytucjach wsparcia społecznego, Łódź 2012; Dzieci i młodzież w niegościnnym świecie - zagrożenia rozwojowe i społeczne, pod red. E. Wysockiej, Warszawa 2012;

Skazani na wykluczenie, pod red. M. Orłowskiej, Warszawa 2005.

Uzupełniająca:

Pomoc dzieciom zagrożonym patologią środowiska rodzinnego i lokalnego, pod red. M. John - Borys, Katowice 1997

U. Świętochowska, Patologie współczesnej cywilizacji, Torun 2010

Efekty kształcenia i opis ECTS: (in Polish)

Wiedza:

EK_01 -Ma podstawową wiedzę o rodzajach więzi społecznych i o rządzących nimi prawidłowościach.

EK_02 -Ma podstawową, uporządkowaną wiedzę o różnych środowiskach wychowawczych, ich specyfice i procesach w nich zachodzących.

EK_03- Ma podstawową wiedzę o uczestnikach działalności edukacyjnej, wychowawczej, opiekuńczej, kulturalnej i pomocowej.

Umiejętności:

EK_01 - Wymienia i opisuje wybrane problemy związane z zagrożeniem ekskluzją.

Wymienia i opisuje procedury związane z wspieraniem dziecka i rodziny w wybranych obszarach.

EK_01 - Definiuje i opisuje działalność wybranych instytucji wspierających dziecko i rodzinę

EK_02 - Posiada umiejętność nawiązywania i podtrzymywania współpracy ze środowiskiem rodzinnym dziecka, placówkami specjalistycznymi i specjalistami.

Kompetence społeczne:

EK_01 -Odpowiedzialnie przygotowuje się do swojej pracy, projektuje i wykonuje działania pedagogiczne.

NAKŁAD PRACY STUDENTA W GODZ.

Udział w zajęciach -15h

Przygotowanie się do zajęć - 10 h

Samodzielna praca nad materiałami źródłowymi - 25h

Przygotowanie się do zaliczenia 30h

15+10+25+30=80h /2pkt. ECTS

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Metody weryfikacji efektów kształcenia:

PSI_TS3_W06, PSI_TS3_W07, PSI_TS3_W10 - Ocena udziału w zajęciach, analiza głosow w dyskusjach, przygotowanie własnego występienia przed grupą, analiza pracy pisemnej zaliczeniowej

PSI_TS3_U04, PSI_TS3_U05 - analiza udziału w ćwiczeniach i omwieniaach, analiza wystepienia oraz pracy pisemnej

PSI_TS3_K07, PSI_TS3_K08 - udział w ćwiczenia i omówieniach

Kryteria oceniania:

3.0 Student ma podstawową wiedzę na temat terminologii, źródeł i rodzajów wsparcia społecznego, opisuje poprawnie problemy i sytuacje wymagające wsparcia społecznego, rozpoznaje sytuacje dziecka i rodziny wymagające wsparcia, potrafi wskazać podstawy prawne oraz instytucje wsparcia dla dzieci, młodzieży i rodziny oraz procedury udzielania wsparcia.

3.5 Student ma podstawową wiedzę na temat terminologii, źródeł i rodzajów wsparcia społecznego, sprawnie opisuje problemy i sytuacje wymagające wsparcia społecznego, rozpoznaje sytuacje dziecka i rodziny wymagające wsparcia, wymienia i opisuje podstawy prawne oraz instytucje wsparcia dla dzieci, młodzieży i rodziny oraz procedury udzielania wsparcia.

4.0 Student ma ugruntowaną wiedzę na temat terminologii, źródeł i rodzajów wsparcia społecznego, sprawnie opisuje problemy i sytuacje wymagające wsparcia społecznego, rozpoznaje sytuacje dziecka i rodziny wymagające wsparcia, wymienia i opisuje podstawy prawne oraz instytucje wsparcia dla dzieci, młodzieży i rodziny oraz procedury udzielania wsparcia, potrafi samodzielnie opracować program wsparcia dla dziecka i rodziny.

4.5 Student ma pogłębioną wiedzę na temat terminologii, źródeł i rodzajów wsparcia społecznego, swobodnie opisuje problemy i sytuacje wymagające wsparcia społecznego, rozpoznaje sprawnie sytuacje dziecka i rodziny wymagające wsparcia, biegle wymienia i opisuje podstawy prawne oraz instytucje wsparcia dla dzieci, młodzieży i rodziny oraz procedury udzielania wsparcia, potrafi swobodnie opracować program wsparcia dla dziecka i rodziny.

5.0 Student ma poszerzoną wiedzę na temat terminologii, źródeł i rodzajów wsparcia społecznego, biegle opisuje problemy i sytuacje wymagające wsparcia społecznego, rozpoznaje sprawnie sytuacje dziecka i rodziny wymagające wsparcia, swobodnie porusza się w obszarze podstaw prawnych oraz biegle opisuje instytucje wsparcia dla dzieci, młodzieży i rodziny oraz procedury udzielania wsparcia, potrafi swobodnie opracować program wsparcia dla dziecka i rodziny.

Na ocenę końcową składają się:

Aktywny udział w zajęciach, dyskusjach i omówieniach max 20 pkt

Przygotowanie własnego wystąpienia - max 50 pkt.

Przygotowanie pracy pisemnej zaliczeniowejmax 30 pkt.

90-100% - ocena bdb

80-89 - ocena db

65-79 - cena dst+

50- 65 - ocena dst

40-49 - ocena db.

0-40 - ocena ndst.

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
contact accessibility statement mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-1 (2024-05-13)