Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

(in Polish) Pedagogika resocjalizacyjna

General data

Course ID: WNP-PSZ-PEDRESCW
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: (unknown)
Name in Polish: Pedagogika resocjalizacyjna
Organizational unit: Faculty of Education
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Subject level:

elementary

Learning outcome code/codes:

enter learning outcome code/codes

Short description:

Course Level: specialist

Objectives of the subject:

Having completed this course, learners will have ability to:

discuss symptoms, stages and typologies of social maladjustment;explain the importance of diagnosis in the process of rehabilitation;list and justify the selection of specific techniques and methods in rehabilitation;

describe the assumptions and methods of work in rehabilitation in an open as well as in a closed environment;indicate the difficulty in using rehabilitation in education and upbringing;discuss the mechanism of violence and addiction, and forms of assistance for people dependent on violence and addiction.

Full description: (in Polish)

Podczas zajęć student dowiaduje jaki jest związek niedostosowania społecznego z nieprawidłowym przebiegiem socjalizacji i wychowania (brak przestrzegania norm, wadliwe wypełnianie ról społecznych). Poznaje mechanizmy niedostosowania społecznego, jego przyczyny, objawy, stadia i typologie w różnych koncepcjach teoretycznych. Zostają również omówione uwarunkowania psychiczne, genetyczne i społeczne, które powodują dewiacyjne funkcjonowanie jednostki i anomalie psychiczne, takie jak psychopatia. Jednocześnie treści przedmiotowe zawierają przegląd różnych sposobów oddziaływania resocjalizacyjnego i terapeutycznego na jednostki niedostosowane, z uwzględnieniem przyczyn i objawów wykolejenia / demoralizacji oraz predyspozycji osobowościowych wychowanków oraz ze zwróceniem uwagi na skuteczność tych oddziaływań w zależności od powyższych (m.in. przedstawione będą modele psychodynamicznej, behawioralnej, terapeutycznej pracy). Student zapozna się również z różnymi metodami, technikami i mechanizmami wychowania resocjalizacyjnego oraz instytucjami wychowania resocjalizującego (resocjalizacja w środowisku zamkniętym, resocjalizacja i profilaktyka w środowisku otwartym, ośrodki terapeutyczne). Zajęcia obejmują tez metody twórczej resocjalizacji oraz współczesne systemy resocjalizacyjne.

Bibliography: (in Polish)

Podstawowa:

1. Bartkowicz Z.,Węgliński A., (2008) Skuteczna resocjalizacja: doświadczenia i propozycje, Lublin;

2. Borowski R., Wysocki D. (2001), Instytucje wychowania resocjalizującego, Płock;

3. Czapów Cz., Jedlewski S. (1971), Pedagogika resocjalizacyjna, Warszawa;

4.Górski S. (1985), Metodyka resocjalizacji, Warszawa;

5. Konopczyński M. (2010), Metody twórczej resocjalizacji, Warszawa;

6. Pospiszyl K. (2000), Psychopatia, Warszawa;

7. Pospiszyl K. (2008), Resocjalizacja: teoretyczne podstawy oraz przykłady programów oddziaływań, Warszawa;

8. Pytka L. (2008), Pedagogika resocjalizacyjna, Warszawa;

9. Pytka L. (2009), Warszawska szkoła pedagogiki resocjalizacyjnej-historia i współczesność, w: Kałdon B., Kahlan J., Fidelus A., (red.) Diagnostyka i rozwiązywanie problemów psychospołecznych dzieci i młodzieży, Sandomierz-Warszawa;

10. Szczęsny W. (2003), Zarys resocjalizacji z elementami patologii społecznej i profilaktyki, Warszawa;

11. Urban B., Stanik J., red. (2008), Resocjalizacja T.1, 2. Warszawa;

12. Wysocka E. (2013), Diagnoza w resocjalizacji, Warszawa;

Uzupełniająca:

1. Iwański Z. (2003), Wprowadzenie do pedagogiki resocjalizacyjnej, Płock;

2. Mudrecka I. (2004), Z zagadnień pedagogiki resocjalizacyjnej, Opole ;

3. Sawicka K. (1993), Polska myśl resocjalizacyjna, Warszawa

Efekty kształcenia i opis ECTS: (in Polish)

Wiedza:

W_01 definiuje pojęcie pedagogiki resocjalizacyjnej

W_02 opisuje objawy, stadia i typologie nieprzystosowania społecznego

W_03 wskazuje cele i zasady wychowania resocjalizującego

W_04 charakteryzuje systemy i metody pomocy osobom nieprzystosowanym społecznie w środowisku otwartym i zamkniętym

Umiejętności:

U_01 opracowuje indywidualny plan działania dla osób niedostosowanych społecznie

U_02 zespołowo sporządza i prezentuje programy edukacyjno-profilaktyczne dla osób niedostosowanych społecznie

U_03 potrafi współpracować ze specjalistami i pracownikami instytucji resocjalizacyjnych

Kompetencje:

K_01 postępuje zgodnie z zasadami metodycznymi w pracy resocjalizacyjnej

K_02 otwarty na nowatorskie działania na rzecz osób niedostosowanych społecznie

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Student, który osiąga założone efekty kształcenia w zakresie:

a) wiedzy (W01-W04), na poziomie:

3,0 (dst) - definiuje pojęcie pedagogiki resocjalizacyjnej, wymienia objawy, stadia i typologie nieprzystosowania społecznego; wskazuje cele i zasady wychowania resocjalizującego; rozróżnia systemy i metody pomocy osobom nieprzystosowanym społecznie w środowisku otwartym i zamkniętym,

- 3,5 (dst+) - definiuje i różnicuje pojęcie pedagogiki resocjalizacyjnej; wymienia i opisuje objawy, stadia i typologie nieprzystosowania społecznego; wskazuje i opisuje cele i zasady wychowania resocjalizującego; rozróżnia i opisuje systemy i metody pomocy osobom nieprzystosowanym społecznie w środowisku otwartym i zamkniętym,

- 4,0 (db) - w pełni definiuje i porównuje pojęcie pedagogiki resocjalizacyjnej; wymienia i opisuje i wyjaśnia złożone objawy, stadia i typologie nieprzystosowania społecznego; poprawnie i w pełni wskazuje i wyjaśnia cele i zasady wychowania resocjalizującego; opisuje i porównuje systemy i metody pomocy osobom nieprzystosowanym społecznie w środowisku otwartym i zamkniętym;

- 4,5 (db+) - w oparciu o wiedzę wyniesioną z zajęć i pogłębioną przez studiowanie literatury przedmiotu w pełni definiuje i porównuje pojęcie pedagogiki resocjalizacyjnej; wymienia i opisuje i wyjaśnia złożone objawy, stadia i typologie nieprzystosowania społecznego; poprawnie i w pełni wskazuje i wyjaśnia cele i zasady wychowania resocjalizującego, opisuje i porównuje systemy i metody pomocy osobom nieprzystosowanym społecznie w środowisku otwartym i zamkniętym;

- 5,0 (bdb) w oparciu o wiedzę wyniesioną z zajęć i pogłębioną przez studiowanie literatury przedmiotu bezbłędnie i wyczerpująco definiuje, wyjaśnia i porównuje pojęcie pedagogiki resocjalizacyjnej; wyczerpująco opisuje, wyjaśnia i analizuje objawy, stadia i typologie nieprzystosowania społecznego oraz analitycznie opisuje, objaśnia i porównuje cele i zasady wychowania resocjalizującego oraz systemy i metody pomocy osobom nieprzystosowanym społecznie w środowisku otwartym i zamkniętym, odznacza się przy tym zainteresowaniem literaturą przedmiotu wykraczająca poza podany zakres.

b) umiejętności, na poziomie:

- 3,0 (dst) - zespołowo opracowuje proste indywidualne plany działania dla osób niedostosowanych społecznie, zespołowo sporządza i prezentuje programy edukacyjno-profilaktyczne dla osób niedostosowanych społecznie, potrafi nawiązać współpracę ze specjalistami i pracownikami niektórych instytucji resocjalizacyjnych,

- 3,5 (dst+) - zespołowo opracowuje różnorodne indywidualny plan działania dla osób niedostosowanych społecznie, zespołowo sporządza i prezentuje i porównuje programy edukacyjno-profilaktyczne dla osób niedostosowanych społecznie, potrafi nawiązywać i kontynuować współpracę ze specjalistami i pracownikami niektórych instytucji resocjalizacyjnych,

- 4,0 (db) - samodzielnie opracowuje proste indywidualne plany działania dla osób niedostosowanych społecznie, samodzielnie sporządza i prezentuje programy edukacyjno-profilaktyczne dla osób niedostosowanych społecznie, potrafi nawiązywać i kontynuować współpracę ze specjalistami i pracownikami różnych instytucji resocjalizacyjnych,

- 4,5 (db+) - samodzielnie opracowuje różnorodne indywidualne plany działania dla osób niedostosowanych społecznie, samodzielnie sporządza, prezentuje różnorodne programy edukacyjno-profilaktyczne dla osób niedostosowanych społecznie w zależności od złożonych potrzeb wychowanków, przejmuje inicjatywę w budowaniu współpracy ze specjalistami i pracownikami różnych instytucji resocjalizacyjnych,

- 5,0 (bdb) -z łatwością samodzielnie opracowuje, przedstawia i analizuje różnorodne indywidualne plany działania dla osób niedostosowanych społecznie, odznaczając się przy tym kreatywnością i profesjonalizmem, w sporządzaniu i prezentowaniu programów resocjalizacyjnych wyróżnia się zaangażowaniem i twórczym podejściem, wyróżnia się inicjatywą i kreatywnością w budowaniu współpracy ze specjalistami i pracownikami różnych instytucji resocjalizacyjnych;

c) kompetencji, na poziomie:

- 3,0 (dst) - postępuje zgodnie z zasadami metodycznymi w pracy resocjalizacyjnej i jest otwarty na nowatorskie działania na rzecz osób niedostosowanych społecznie,

- 3,5 (dst+) - uważnie przestrzega zasad metodycznych w pracy resocjalizacyjnej i jest otwarty, ale też ostrożny w obliczu nowatorskie działań na rzecz osób niedostosowanych społecznie,

- 4,0 (db) - uważnie i sumiennie przestrzega różnorodnych zasad metodycznych w pracy resocjalizacyjnej, jest otwarty ale też ostrożny i krytyczny wobec nowatorskich działań na rzecz osób niedostosowanych społecznie,

- 4,5 (db+) - uważnie i sumiennie przestrzega różnorodnych zasad metodycznych w pracy resocjalizacyjnej oraz rozumie ich znaczenie dla procesu resocjalizacyjnego, w stosunku do nowatorskich działań na rzecz osób niedostosowanych społecznie wykazuje otwartość, ale też ostrożność i twórczy krytycyzm.

- 5,0 (bdb) - wyróżnia się rozwagą i sumiennością w przestrzeganiu różnorodnych zasad metodycznych w pracy resocjalizacyjnej oraz rozumie ich znaczenie dla procesu resocjalizacyjnego w zależności od indywidualnych potrzeb i możliwości jednostek, w stosunku do nowatorskich działań na rzecz osób niedostosowanych społecznie odznacza się otwartością, ale też ostrożnością i twórczym krytycyzm, co prowadzi go kreatywnego poszukiwania najlepszych form oddziaływań resocjalizacyjnych.

Efekty kształcenia są weryfikowane poprzez:

- obecność i aktywność na zajęciach (K01, K02) - 20% oceny końcowej

- pracę indywidualną i grupową na zajęciach (prezentacja zadanego zadania, materiału, przypadku) (U01 - U03) - 20 % oceny końcowej

- kolokwia z poszczególnych obszarów literatury (W04) - 30% oceny końcowej

- odpowiedź ustna na zakończenie przedmiotu (W01-W03) - 30% oceny końcowej

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
contact accessibility statement mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-1 (2024-05-13)