Special pedagogy
General data
Course ID: | WNP-PSZ-PEDSPEW |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | Special pedagogy |
Name in Polish: | Pedagogika specjalna |
Organizational unit: | Faculty of Education |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | (unknown) |
Subject level: | elementary |
Learning outcome code/codes: | enter learning outcome code/codes |
Short description: |
(in Polish) SKRÓCONY OPIS PRZEDMIOTU Realizacja przedmiotu służy: - uzyskaniu przez studenta podstawowej wiedzy o miejscu, charakterze, znaczeniu pedagogiki specjalnej w systemie nauk, jej specyfice przedmiotowej i metodologicznej, jak również w obrębie subdyscyplin pedagogiki specjalnej, a ponadto - nabyciu podstawowych umiejętności wykorzystywania tej elementarnej wiedzy teoretycznej z zakresu pedagogiki specjalnej i powiązanych z nią dyscyplin w celu analizowania i interpretacji konkretnych procesów i zjawisk w zakresie rehabilitacji, edukacji, wychowania i opieki, terapii, wsparcia i resocjalizacji; - celem przedmiotu jest również wyposażenie studenta w kompetencje społeczne uzdatniające do odpowiedzialnego podejmowania profesjonalnych wyzwań zawodowych. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
(in Polish) Efekty kształcenia Dla Kierunku PEDAGOGIKA Wiedza: EK 1 Student poprawnie definiuje przedmiot, podmiot, podstawowe pojęcia, założenia, cele, metody w obrębie pedagogiki specjalnej. EK 2 Student posiada uporządkowaną wiedzę na temat różnych rodzajów niepełnosprawności i specyfiki zakłóconych procesów socjalizacji społecznej. EK 3 Student dostrzega i interpretuje zmiany aktualnie zachodzące w systemie współczesnej rehabilitacji, kształcenia, wychowania i profilaktyki osób z niepełnosprawnością i społecznie niedostosowanych. Umiejętności: EK 4 Student umie łączyć i wykorzystywać wiedzę z zakresu subdyscyplin pedagogiki osób niepełnosprawnych i pedagogiki resocjalizacyjnej w celu analizowania i interpretacji problemów kształcenia, wychowania i terapii. EK 5 Student posiada umiejętność analizowania i oceniania przydatności typowych metod i dobrych praktyk w realizacji zadań edukacyjnych, wychowawczych i terapeutycznych związanych z działalnością rehabilitacyjną i resocjalizacyjną. Kompetencje: EK 6 Student posiada świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, dokonuje samooceny swych kompetencji, wyznacza kierunki swojej autokreacji. EK 7 Student uwzględnia znaczenie interdyscyplinarności wiedzy w wyjaśnianiu procesu edukacji, socjalizacji i usprawniania osób będących podmiotem zainteresowań pedagogiki specjalnej. EK 8 Student nabędzie postawę otwartości i wspierania osób niepełnosprawnych i społecznie niedostosowanych. Dla Kierunku PEDAGOGIKA SPECJALNA Wiedza: EK 1 Student posiada podstawową wiedzę o charakterze, miejscu i znaczeniu pedagogiki specjalnej w systemie nauk oraz o jej specyfice przedmiotowej i metodologicznej. EK 2 Student ma elementarną i uporządkowaną wiedzę na temat różnych subdyscyplin pedagogiki specjalnej, obejmującą terminologię, teorię i metodykę. EK 3 Student ma uporządkowaną wiedzę na temat rehabilitacji, edukacji, terapii, resocjalizacji oraz filozoficznych, społeczno-kulturowych, historycznych, biologicznych, psychologicznych i medycznych podstaw. EK 4 Student definiuje podstawowe koncepcje rehabilitacji, edukacji, terapii i resocjalizacji osób ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi i rozumie różnorodne uwarunkowania tych procesów. EK 5 Student zna najważniejsze tradycyjne nurty i współczesne kierunki rozwoju pedagogiki specjalnej. Umiejętności: EK 6 Student potrafi wykorzystywać podstawową wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki specjalnej i powiązanych z nią dyscyplin w celu analizowania i interpretacji konkretnych procesów i zjawisk w zakresie rehabilitacji, edukacji, wychowania i opieki, terapii, wsparcia i resocjalizacji, a także motywów i wzorów ludzkich zachowań. EK 7 Student potrafi ocenić przydatność typowych metod, procedur i dobrych praktyk do realizacji zadań związanych z różnymi działaniami w obszarze rehabilitacji, edukacji, wychowania, opieki, terapii, wsparcia, resocjalizacji. EK 8 Student posługuje się podstawową teoretyczną wiedzą w celu analizowania, interpretacji i projektowania strategii działań w obszarze pedagogiki specjalnej; potrafi tworzyć sposoby efektywnego rozwiązywania problemów, prognozować skutki planowanych działań. Kompetencje społeczne: EK 9 Student ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności; rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego; ustawicznie dokonuje oceny własnych kompetencji i doskonali umiejętności w trakcie realizacji działań o charakterze rehabilitacyjnym, edukacyjnym, terapeutycznym czy resocjalizacyjnym; wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia. EK 10 Student jest przygotowany do aktywnego uczestnictwa w grupach, organizacjach i instytucjach podejmujących działania w obszarze pedagogiki specjalnej; jest zdolny do konstruktywnego komunikowania się z osobami będącymi i niebędącymi specjalistami w danej dziedzinie. ECTS [1 ECTS = 25(30) godz.]: Udział w wykładzie - 15 godz. Konsultacje - 15 godz. Przygotowanie do wykładu - 10 godz. Czytanie literatury - 20 godz. Przygotowanie do egzaminu - 60 godz. Suma godzin - 120 [120/25(30) = 4 Liczba ECTS: 4 |
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.