Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Special pedagogy

General data

Course ID: WNP-PSZ-PEDSPEW
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: Special pedagogy
Name in Polish: Pedagogika specjalna
Organizational unit: Faculty of Education
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: (unknown)
Subject level:

elementary

Learning outcome code/codes:

enter learning outcome code/codes

Short description: (in Polish)

SKRÓCONY OPIS PRZEDMIOTU

Realizacja przedmiotu służy:

- uzyskaniu przez studenta podstawowej wiedzy o miejscu, charakterze, znaczeniu pedagogiki specjalnej w systemie nauk, jej specyfice przedmiotowej i metodologicznej, jak również w obrębie subdyscyplin pedagogiki specjalnej, a ponadto

- nabyciu podstawowych umiejętności wykorzystywania tej elementarnej wiedzy teoretycznej z zakresu pedagogiki specjalnej i powiązanych z nią dyscyplin w celu analizowania i interpretacji konkretnych procesów i zjawisk w zakresie rehabilitacji, edukacji, wychowania i opieki, terapii, wsparcia i resocjalizacji;

- celem przedmiotu jest również wyposażenie studenta w kompetencje społeczne uzdatniające do odpowiedzialnego podejmowania profesjonalnych wyzwań zawodowych.

Efekty kształcenia i opis ECTS: (in Polish)

Efekty kształcenia

Dla Kierunku PEDAGOGIKA

Wiedza:

EK 1 Student poprawnie definiuje przedmiot, podmiot, podstawowe pojęcia, założenia, cele, metody w obrębie pedagogiki specjalnej.

EK 2 Student posiada uporządkowaną wiedzę na temat różnych rodzajów niepełnosprawności i specyfiki zakłóconych procesów socjalizacji społecznej.

EK 3 Student dostrzega i interpretuje zmiany aktualnie zachodzące w systemie współczesnej rehabilitacji, kształcenia, wychowania i profilaktyki osób z niepełnosprawnością i społecznie niedostosowanych.

Umiejętności:

EK 4 Student umie łączyć i wykorzystywać wiedzę z zakresu subdyscyplin pedagogiki osób niepełnosprawnych i pedagogiki resocjalizacyjnej w celu analizowania i interpretacji problemów kształcenia, wychowania i terapii.

EK 5 Student posiada umiejętność analizowania i oceniania przydatności typowych metod i dobrych praktyk w realizacji zadań edukacyjnych, wychowawczych i terapeutycznych związanych z działalnością rehabilitacyjną i resocjalizacyjną.

Kompetencje:

EK 6 Student posiada świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, dokonuje samooceny swych kompetencji, wyznacza kierunki swojej autokreacji.

EK 7 Student uwzględnia znaczenie interdyscyplinarności wiedzy w wyjaśnianiu procesu edukacji, socjalizacji i usprawniania osób będących podmiotem zainteresowań pedagogiki specjalnej.

EK 8 Student nabędzie postawę otwartości i wspierania osób niepełnosprawnych i społecznie niedostosowanych.

Dla Kierunku PEDAGOGIKA SPECJALNA

Wiedza:

EK 1 Student posiada podstawową wiedzę o charakterze, miejscu i znaczeniu pedagogiki specjalnej w systemie nauk oraz o jej specyfice przedmiotowej i metodologicznej.

EK 2 Student ma elementarną i uporządkowaną wiedzę na temat różnych subdyscyplin pedagogiki specjalnej, obejmującą terminologię, teorię i metodykę.

EK 3 Student ma uporządkowaną wiedzę na temat rehabilitacji, edukacji, terapii, resocjalizacji oraz filozoficznych, społeczno-kulturowych, historycznych, biologicznych, psychologicznych i medycznych podstaw.

EK 4 Student definiuje podstawowe koncepcje rehabilitacji, edukacji, terapii i resocjalizacji osób ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi i rozumie różnorodne uwarunkowania tych procesów.

EK 5 Student zna najważniejsze tradycyjne nurty i współczesne kierunki rozwoju pedagogiki specjalnej.

Umiejętności:

EK 6 Student potrafi wykorzystywać podstawową wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki specjalnej i powiązanych z nią dyscyplin w celu analizowania i interpretacji konkretnych procesów i zjawisk w zakresie rehabilitacji, edukacji, wychowania i opieki, terapii, wsparcia i resocjalizacji, a także motywów i wzorów ludzkich zachowań.

EK 7 Student potrafi ocenić przydatność typowych metod, procedur i dobrych praktyk do realizacji zadań związanych z różnymi działaniami w obszarze rehabilitacji, edukacji, wychowania, opieki, terapii, wsparcia, resocjalizacji.

EK 8 Student posługuje się podstawową teoretyczną wiedzą w celu analizowania, interpretacji i projektowania strategii działań w obszarze pedagogiki specjalnej; potrafi tworzyć sposoby efektywnego rozwiązywania problemów, prognozować skutki planowanych działań.

Kompetencje społeczne:

EK 9 Student ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności; rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego; ustawicznie dokonuje oceny własnych kompetencji i doskonali umiejętności w trakcie realizacji działań o charakterze rehabilitacyjnym, edukacyjnym, terapeutycznym czy resocjalizacyjnym; wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia.

EK 10 Student jest przygotowany do aktywnego uczestnictwa w grupach, organizacjach i instytucjach podejmujących działania w obszarze pedagogiki specjalnej; jest zdolny do konstruktywnego komunikowania się z osobami będącymi i niebędącymi specjalistami w danej dziedzinie.

ECTS [1 ECTS = 25(30) godz.]:

Udział w wykładzie - 15 godz.

Konsultacje - 15 godz.

Przygotowanie do wykładu - 10 godz.

Czytanie literatury - 20 godz.

Przygotowanie do egzaminu - 60 godz.

Suma godzin - 120 [120/25(30) = 4

Liczba ECTS: 4

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)