Podstawy prawne w pedagogice specjalnej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WNP-PSZ-PPPS |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Podstawy prawne w pedagogice specjalnej |
Jednostka: | Wydział Nauk Pedagogicznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
1.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | Symbole efektów uczenia się dla kierunku Pedagogika specjalna: PSI_W08, PSI_W20, PSI_TS1_W10, PSI_U14, PSI_TS1_U01, PSI_U08, PSI_K01, PSI_K05 |
Skrócony opis: |
Tematyka zajęć obejmuje podstawowe zagadnienia z prawa konstytucyjnego, rodzinnego, ze szczególnym uwzględnieniem prawa oświatowego. Zajęcia pozwalają na zdobycie aktualnej wiedzy dotyczącej kształcenia specjalnego w systemie oświaty w Polsce: podmiotów odpowiedzialnych, zasad organizacji, zasad finansowania. Wskazują ścieżki wsparcia socjalnego i edukacyjnego dla osób z niepełnosprawnością i ich rodzin. Ich wartością jest pokazanie aktualnych trendów niesegregacyjnego kształcenia osób z niepełnosprawnościami oraz powiązanie standardów prawnych z praktyką szkolną. Udział w ćwiczeniach wyposaża w niezbędna wiedzę prawną oraz kształtuje umiejętność stosowania przepisów prawa krajowego i międzynarodowego w praktyce. |
Pełny opis: |
Zakres tematyczny przedmiotu obejmuje zagadnienia: Wprowadzenie do zagadnień prawnych – podstawowe standardy prawne i ich źródła. Podstawy prawne wspomagania osób z niepełnosprawnościami - orzekanie o niepełnosprawności a orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego; zadania poradni psychologiczno - pedagogicznej. Podstawy prawne zatrudniania pedagogów specjalnych w instytucjach systemu oświaty oraz ich zadania. Uwarunkowania prawne organizacji kształcenia specjalnego w szkołach i placówkach; kształcenie segregacyjne, integracyjne i inkluzyjne Ćwiczenia wprowadzają w podstawowe zagadnienia prawne dotyczące w szczególności uczniów z niepełnosprawnością. Studenci zdobędą wiedzę o procedurach, które pozwalają osobom z niepełnosprawnością do korzystania z uprawnień w zakresie spraw socjalnych i edukacji. Udział w ćwiczeniach pozwoli na zrozumienie i poznanie zadań i odpowiedzialności różnych instytucji wobec osób z niepełnosprawnością. Celem zajęć jest również zapoznanie z podstawami prawnymi organizacji kształcenia specjalnego w polskim systemie edukacji, w tym edukacji włączającej. |
Literatura: |
Akty prawne: Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r. (Dz. U. z 1997 r., Nr 78, poz. 483 z późn. zm.); Ustawa z dnia 14 grudnia 2016r. Prawo oświatowe (j. t. Dz. U. z 2020r., poz. 910 z późn. zm.) Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (j. t. Dz. U. z 2020r. , poz. 1327 z późn. zm.); Ustawa z dnia 25 lutego 1964 r. Kodeks rodzinny i opiekuńczy t. j. (Dz. U. z 2020r., poz. 1359; Ustawa z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (j. t. Dz. U. z 2020r., poz. 426 z późn. zm.) Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym (j. t. Dz.U. z 2020 poz. 1309). Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (j. t. Dz. U. z 2020 r., poz. 1280); Prawo oświatowe. Komentarz, red. M. Pilich, A. Olszewski, Wolters Kluwer Polska spółka z o. o., Warszawa 2020; |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
1) zdobywa podstawowe informacje dotyczące: prawa oświatowego, rodzinnego i opiekuńczego w systemie prawa w zakresie tematyki zajęć; ma uporządkowaną wiedzę o strukturze i funkcjach systemu edukacji integracyjnej i inkluzyjnej; 2) rozumie: znaczenie przestrzegania ustanowionych norm prawnych, znaczenie konieczności wspierania funkcjonowania osób niepełnosprawnych; potrzebę ciągłego dokształcania się i rozwoju własnych kompetencji; 3) posiada umiejętność: stosowania przepisów prawa w praktyce, w szczególności prawa oświatowego, prawa rodzinnego i opiekuńczego dla potrzeb osoby z niepełnosprawnością. |
Metody i kryteria oceniania: |
- czynny udział w zajęciach (dyskusja, pytania); - pisemne opracowanie na zadany temat |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/21" (zakończony)
Okres: | 2021-02-01 - 2021-06-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 8 godzin, 15 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Krystyna Mucha | |
Prowadzący grup: | Krystyna Mucha | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.