Administracja a ochrona praw człowieka
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WP-AD-AaOa |
Kod Erasmus / ISCED: |
10.6
|
Nazwa przedmiotu: | Administracja a ochrona praw człowieka |
Jednostka: | Wydział Prawa i Administracji |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | Wiedza: AD2_W04 AD2_W05 |
Skrócony opis: |
Cel główny: przedstawienie wpływu porządku prawnego Europejskiej Konwencji Praw Człowieka na prawo krajowe i praktykę administracji w RP. Cele szczegółowe: - omówienie specyfiki traktatów praw człowieka odnośnie do ich wykładni i stosowania. - zdefiniowanie pozycji traktatów praw człowieka w polskim porządku prawnym - przedstawienie konstrukcji normatywnej praw człowieka i podstawowych wolności gwarantowanych przez Europejską Konwencję Praw Człowieka - przedstawienie typów zobowiązań wynikających z Europejskiej Konwencji Praw Człowieka dla państw-stron - omówienie wyroków Europejskiego Trybunału Praw Człowieka w wiodących sprawach polskich - wskazanie zakresu i środków implementacji wyroków Europejskiego Trybunału Praw Człowieka do prawa i praktyki organów administracji RP. |
Pełny opis: |
Zagadnienia: I. Instytucjonalizacja praw człowieka w prawie międzynarodowym II. Specyfika traktatów praw człowieka. Europejska Konwencja Praw Człowieka III. Porządek prawny Europejskiej Konwencji Praw Człowieka: wymiar instytucjonalny. IV. Konstrukcja normatywna praw człowieka i podstawowych wolności, gwarantowanych przez Europejską Konwencję Praw Człowieka V. Typologia zobowiązań państwa - strony Europejskiej Konwencji Praw Człowieka VI. Charakterystyka spraw polskich rozstrzygniętych przez Europejski Trybunał Praw Człowieka w zakresie: - prawa do życia (art. 2 EKPC) - zakazu złego traktowania (art. 2 EKPC) - prawa do wolności i bezpieczeństwa osobistego (art. 5 EKPC) - prawa do poszanowania życia prywatnego i rodzinnego (art. 8 EKPC) - prawa do wolności wypowiedzi (art. 10 EKPC) - ochrony własności (art. 1 P-1). VII. Ocena implementacji wyroków Europejskiego Trybunału Praw Człowieka do prawa i praktyki organów administracji RP. |
Literatura: |
Literatura podstawowa: - E. H. Morawska, Zobowiązania pozytywne państw-stron Konwencji o ochronie praw człowieka i podstawowych wolności, Warszawa 2016; Literatura uzupełniająca: - T. Jasudowicz, B. Gronowska i inni, Prawa człowieka i ich ochrona. Toruń 2005. Część II. - P. Leach, Taking a case to the European Court of Human Rights, Oxford 2016; - Ovey &White, The European Convention on Human Rights, Oxfrod 2006 - L. Garlicki, Konwencja o Ochrona Praw Człowieka i Podstawowych Wolności. Komentarz do artykułów 1-18, tom. I, Warszawa, 2011. M.A. Nowicki, Nowy Europejski Trybunał Praw Człowieka. Wybór orzeczeń 1999-2004. Zakamycze 2005. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
EK1: objaśnia proces instytucjonalizacji praw człowieka w prawie międzynarodowym EK2: tłumaczy specyfikę Europejskiej Konwencji Praw Człowieka jako traktatu praw człowieka EK3: wyjaśnia konstrukcję normatywną praw i podstawowych wolności człowieka zagwarantowanych przez Europejską Konwencję Praw Człowieka. EK4: nazywa i definiuje typy zobowiązań wynikających z Europejskiej Konwencji Praw Człowieka dla państw-stron. EK5: wskazuje i opisuje wiodące sprawy polskie rozstrzygnięte przez Europejski Trybunał Praw Człowieka. EK6: ma pogłębioną wiedzę odnośnie do procesu implementacji wyroków Europejskiego Trybunału Praw Człowieka do prawa i praktyki organów administracji RP. Opis ECTS: 3 pkt ECTS |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody oceniania: egzamin ma na celu sprawdzenie poziomu wiedzy odnośnie do: - zobowiązań wynikających dla organów administracji RP z Europejskiej Konwencji Praw Człowieka - wpływu Europejskiej Konwencji Praw Człowieka na prawo krajowe i praktykę jego stosowania przez organy administracji w Polsce. Egzamin: test pisemny, złożony z pytań wielokrotnego wyboru i pytań opisowych. Kryteria oceniania: EK1: objaśnia proces instytucjonalizacji praw człowieka w prawie międzynarodowym Na ocenę 2 (ndst.) – nie zna etapów i istoty procesu instytucjonalizacji praw człowieka w prawie międzynarodowym; Na ocenę 3 (dst.) definiuje i klasyfikuje etapy procesu instytucjonalizacji praw człowieka w prawie międzynarodowym oraz opisuje ich specyfikę Na ocenę 4 (db.) definiuje i klasyfikuje etapy procesu instytucjonalizacji praw człowieka w prawie międzynarodowym oraz opisuje ich specyfikę, dobierając właściwie traktaty praw człowieka i wykorzystując poglądy doktryny prawa. Na ocenę 5 (bdb) definiuje i klasyfikuje etapy procesu instytucjonalizacji praw człowieka w prawie międzynarodowym oraz opisuje ich specyfikę, dobierając właściwie traktaty praw człowieka, wykorzystując poglądy doktryny prawa oraz orzecznictwo międzynarodowe. EK2: tłumaczy specyfikę Europejskiej Konwencji Praw Człowieka jako traktatu praw człowieka Na ocenę 2 (ndst.) nie zna i nie wyjaśnia specyfiki Europejskiej Konwencji Praw Człowieka jako traktatu praw człowieka Na ocenę 3 (dst.) wymienia i charakteryzuje podstawowe elementy specyfiki Europejskiej Konwencji Praw Człowieka jako traktatu praw człowieka Na ocenę 4 (db.) wymienia i charakteryzuje podstawowe elementy specyfiki Europejskiej Konwencji Praw Człowieka jako traktatu praw człowieka, wskazując ich definicje w oparciu o akty prawa międzynarodowego, orzecznictwo międzynarodowe i doktrynę prawa Na ocenę 5 (bdb) dokonuje charakterystyki Europejskiej Konwencji Praw Człowieka jako traktatu praw człowieka, definiując jej specyfikę w oparciu o akty prawa międzynarodowego, orzecznictwo międzynarodowe i doktrynę prawa. EK3: wyjaśnia konstrukcję normatywną praw i podstawowych wolności człowieka zagwarantowanych przez Europejską Konwencję Praw Człowieka. Na ocenę 2 (ndst.) nie zna konstrukcji normatywnej praw i podstawowych wolności człowieka zagwarantowanych przez Europejską Konwencję Praw Człowieka. Na ocenę 3 (dst.) wymienia i charakteryzuje konstrukcję wybranych praw i podstawowych wolności człowieka zagwarantowanych przez Europejską Konwencję Praw Człowieka. Na ocenę 4 (db.) wymienia i charakteryzuje konstrukcję wybranych praw i podstawowych wolności człowieka zagwarantowanych przez Europejską Konwencję Praw Człowieka, powołując orzecznictwo ETPC w sprawach wiodących i doktrynę prawa. Na ocenę 5 (bdb) charakteryzuje konstrukcję praw i podstawowych wolności człowieka zagwarantowanych przez Europejską Konwencję Praw Człowieka, powołując orzecznictwo ETPC i doktrynę prawa i dokonując ich analizy porównawczej. EK4: nazywa i definiuje typy zobowiązań wynikających dla Polski z Europejskiej Konwencji Praw Człowieka. Na ocenę 2 (ndst.) nie zna i nie wymienia typów zobowiązań wynikających dla Polski z Europejskiej Konwencji Praw Człowieka. Na ocenę 3 (dst.) wymienia i charakteryzuje typy zobowiązań wynikających dla Polski z Europejskiej Konwencji Praw Człowieka. Na ocenę 4 (db.) wymienia i charakteryzuje typy zobowiązań wynikających dla Polski z Europejskiej Konwencji Praw Człowieka, powołując orzecznictwo ETPC w sprawach wiodących i doktrynę prawa. Na ocenę 5 (bdb) charakteryzuje typy zobowiązań wynikających dla Polski z Europejskiej Konwencji Praw Człowieka, powołując orzecznictwo ETPC i doktrynę prawa i wyjaśniając ich wpływ na prawo i praktykę RP. EK5: wskazuje i opisuje wiodące sprawy przeciwko Polsce rozstrzygnięte przez Europejski Trybunał Praw Człowieka. Na ocenę 2 (ndst.) nie zna i nie opisuje spraw wiodących przeciwko Polsce, które zostały rozstrzygnięte przez Europejski Trybunał Praw Człowieka. Na ocenę 3 (dst.) wymienia i charakteryzuje sprawy wiodące przeciwko Polsce, podając podstawowe elementy uzasadnienia prawnego ich rozstrzygnięcia przez ETPC; Na ocenę 4 (db.) wymienia i charakteryzuje sprawy wiodące przeciwko Polsce, prezentując uzasadnienie prawne ich rozstrzygnięcia przez ETPC z wykorzystaniem literatury przedmiotu; Na ocenę 5 (bdb) wymienia i charakteryzuje sprawy wiodące przeciwko Polsce, dokonując analizy krytycznej ich rozstrzygnięcia przez ETPC z wykorzystaniem literatury przedmiotu oraz oceniając ich wpływ na prawo i praktykę wewnętrzną RP. EK6: ma pogłębioną wiedzę odnośnie do procesu implementacji wyroków Europejskiego Trybunału Praw Człowieka do prawa i praktyki organów administracji RP. Na ocenę 2 (ndst.) nie posiada wiedzy z zakresu procesu implementacji wyroków Europejskiego Trybunału Praw Człowieka do prawa i praktyki organów administracji RP. Na ocenę 3 (dst.) charakteryzuje proces implementacji wyroków Europejskiego Trybunału Praw Człowieka do prawa i praktyki organów administracji RP; Na ocenę 4 (db.) charakteryzuje proces implementacji wyroków Europejskiego Trybunału Praw Człowieka do prawa i praktyki organów administracji RP, z wykorzystaniem literatury przedmiotu; Na ocenę 5 (bdb) charakteryzuje proces implementacji wyroków Europejskiego Trybunału Praw Człowieka do prawa i praktyki organów administracji RP i dokonuje jego krytycznej analizy, z wykorzystaniem literatury przedmiotu. |
Praktyki zawodowe: |
Nie dotyczy |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.