Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Administrative legislation

General data

Course ID: WP-AD-LA
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: Administrative legislation
Name in Polish: Legislacja administracyjna
Organizational unit: Faculty of Law and Administration
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): 3.00 (differs over time) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: (unknown)
Subject level:

elementary

Learning outcome code/codes:

enter learning outcome code/codes

Short description: (in Polish)

Przedmiot dotyczy zagadnień związanych z tworzeniem prawa krajowego, z uwzględnieniem potrzeb administracji publicznej. Porusza problematykę organów uprawnionych do tworzenia prawa, procedur prawodawczych oraz technik legislacyjnych.

Full description: (in Polish)

Przedmiot dotyczy zagadnień związanych z tworzeniem prawa krajowego, z uwzględnieniem potrzeb administracji publicznej. Porusza problematykę organów uprawnionych do tworzenia prawa, procedur prawodawczych oraz technik legislacyjnych.

Zadaniem przedmiotu jest zaznajomienie studentów z problematyką legislacji w administracji i kształtowanie umiejętności w zakresie przygotowywania prostych projektów aktów normatywnych z poszanowaniem technik legislacyjnych. W szczególności studenci będą uczyć się zasad redagowania projektów ustaw, rozporządzeń, aktów prawa miejscowego i aktów prawa wewnętrznego. Poznają zasady dotyczące kolejności przepisów i systematyki aktu normatywnego, zagadnienia intertemporalne. Kwestie związane z wejściem w życie aktu. Ponadto nauczą się oznaczania jednostek redakcyjnych. Przedmiotem zajęć będzie też nowelizacja aktu prawnego, tekst jednolity i sprostowanie błędów w akcie normatywnym.

Bibliography: (in Polish)

Literatura podstawowa: (1. Akty prawne: Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r. (Dz. U. Nr 78, poz. 483, ze zm.); Ustawa z dnia 20 lipca 2000 r. o ogłaszaniu aktów normatywnych i niektórych innych aktów prawnych (Dz. U. z 2019 r. poz. 1461); Ustawa z 24 czerwca 1999 r. o wykonywaniu inicjatywy ustawodawczej przez obywateli (Dz. U. Nr 62, poz. 688, ze zm.); Uchwała Senatu RP z dnia 23 listopada 1990 r. - Regulamin Senatu RP; Uchwała Sejmu RP z dnia 30 lipca 1992 r. - Regulamin Sejmu RP; Ustawa z dnia 8 sierpnia 1996 r. o Radzie Ministrów (Dz. U. z 2021 r.

poz. 178.); Uchwała Nr 190 Rady Ministrów z dnia 29 października 2013 r. - Regulamin pracy Rady Ministrów).

2. Wybrane orzecznictwo: Wyrok TK z dnia 26 czerwca 2001 r., K 6/00; Wyrok TK z dnia 20 grudnia 1999, sygn. akt K 4/99, OTK ZU 1999, nr 7, poz.165; Wyrok TK z dnia 14 czerwca 2000, sygn. akt P 3/00, OTK ZU 2000, nr 5, poz.138; Wyrok TK z dnia 24 października 2000, sygn. akt SK 7/00, OTK ZU 2000, nr 7, poz.256; Wyrok TK z dnia 21 marca 2001, sygn. akt K 24/00, OTK ZU 2001, nr 3, poz.51; Wyrok TK z dnia 3 października 2001, sygn. Akt K 27/01, OTK ZU 2001, nr 7, poz.209. Wyroki są dostępne na www.trybunal.gov.pl; 3. Literatura: Garlicki L., Polskie prawo konstytucyjne, zarys wykładu; 4. Morawska E., Klauzula państwa prawnego w Konstytucji RP na tle orzecznictwa Trybunału Konstytucyjnego; Salitra D., Zasady przyzwoitej legislacji w orzecznictwie Trybunału Konstytucyjnego, Przegląd Sejmowy 2003, nr 4 (57), ss. 31-49.)

Literatura uzupełniająca: (1. L. Grzonka, Legislacja administracyjna. Zarys zagadnień podstawowych. Warszawa 2011; 2. M. Mazurzyk, M. Kaczocha, Legislacja administracyjna. Warszawa 2012.).

Pozostałe źródła wiedzy będą podawane na bieżąco na zajęciach

Efekty kształcenia i opis ECTS: (in Polish)

Efekty uczenia się:

Umiejętności

EK1: potrafi stworzyć ramowe uzasadnienie do projektu aktu normatywnego dotyczącego spraw z zakresu administracji publicznej

- odniesienie do efektów kierunkowych:

AD1_U02: potrafi zastosować wiedzę teoretyczną z zakresu prawa/administracji/przedmiotów pomocniczych znajdujących się w programie studiów i zbierać dane potrzebne do analizowania zjawisk społecznych, także z wykorzystywaniem nowoczesnych technologii;

AD1_U04: potrafi wykorzystać metody i narzędzia właściwe dla nauk prawnych

i administracyjnych do przedstawiania prognoz oraz analizowania

zjawisk kulturowych/politycznych/prawnych/społecznych/

gospodarczych

AD1_U07: potrafi zbierać dane dotyczące analizowanego problemu w celu uzasadniania podejmowanych działań i decyzji; umie prezentować wiedzę z zakresu prawa/nauki administracji/przedmiotów pomocniczych w zakresie

przedmiotów znajdujących się w programie studiów na piśmie; umie

przygotować dokumenty i prace pisemne dotyczące podstawowych

zagadnień prawnych/administracyjnych/przedmiotów pomocniczych

znajdujących się w programie studiów w języku polskim/obcym

EK2: zna zasady sporządzania obwieszczenia o sprostowaniu błędu i potrafi przygotować takie obwieszczenie

odniesienie do efektu kierunkowego AD1_U05: potrafi zastosować przepisy prawne oraz inne reguły/procedury do rozwiązania konkretnego problemu z zakresu prawa/administracji/ przedmiotów pomocniczych znajdujących się w programie studiów

EK3: w oparciu o znajomość charakterystyki różnych rodzajów przepisów, potrafi je sformułować i prawidłowo usystematyzować w projekcie aktu normatywnego

odniesienie do efektów kierunkowych:

AD1_U08: potrafi sporządzić [podstawowy projekt aktu normatywnego i aktu stosowania prawa, dotyczącego prawa publicznego/prywatnego/międzynarodowego, w zakresie przedmiotów znajdujących się w programie studiów

EK4: Potrafi skonstruować projekt aktu normatywnego zgodnie z wymogami zasad techniki prawodawczej

odniesienie do efektu kierunkowego

AD1_U08: potrafi sporządzić podstawowy projekt aktu normatywnego i aktu stosowania prawa, dotyczącego prawa publicznego/prywatnego/międzynarodowego, w zakresie przedmiotów znajdujących się w programie studiów

Kompetencje społeczne

EK5: potrafi przedstawić i wykorzystać argumenty w czynnościach związanych z procesem tworzenia prawa zarówno przygotowując projekty samodzielne, jak i projekty zespołowe

- odniesienie do efektów kierunkowych

AD1_K01: jest gotowy systematycznego uczenia się i pogłębiania oraz aktualizowania swojej wiedzy z zakresu prawa/administracji/ekonomii; kontynuuje poszerzanie posiadanej przez siebie wiedzy i umiejętności, oraz

dostrzega potrzebę ciągłego kształcenia się i rozwoju zawodowego]

AD1_K02: jest gotowy do pracy i współdziałania w grupie oraz wykonywania zadań z zakresu prawa/administracji

AD1_K03: jest gotowy do ustalania celów służących realizacji określonych zadań

AD1_K04: jest gotowy do identyfikowania i rozstrzygania dylematów związanych z wykonywaniem zadań administracyjnych; łączy wiedzę zdobytą

w pracy zawodowej z przestrzeganiem zasad etycznych

Opis ECTS

Udział w ćwiczeniach: 30 h

Lektura zadanej literatury i orzecznictwa: 30 h

Przygotowanie projektów aktów normatywnych: 30 h

Liczba ECTS: 90 h/30 = 3 ECTS

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Metody oceniania:

Student ma obowiązek uczestnictwa we wszystkich zajęciach, podczas których będą wykonywane pisemne ćwiczenia indywidualne i zespołowe związane z projektowaniem aktów normatywnych i ich uzasadnień. Za wykonane zadania będą przyznawane punkty.

Podczas każdych zajęć (z wyjątkiem pierwszych) będzie przeprowadzany pisemny sprawdzian z umiejętności praktycznych pozyskanych na poprzednich zajęciach (zadanie o charakterze legislacyjnym lub kazus). Suma punktów z zadań wykonywanych podczas zajęć i sprawdzianów będzie składała się na ocenę końcową z ćwiczeń.

Podczas zajęć będzie można będzie uzyskać dodatkowe punkty za aktywność.

Metodami oceniania będą w odniesieniu do wszystkich zakładanych efektów uczenia (EK1-EK5):

- weryfikacja prac pisemnych i sprawdzianów powstałych podczas zajęć

- weryfikacja wykonanych prac domowych,

- ocena aktywności studenta podczas zajęć mierzona jego udziałem w dyskusjach na tematy legislacyjne.

Zajęcia będą się odbywać w trybie synchronicznym na platformie MS Teams

Kod zespołu: am1faqx

Prace domowe i materiały z zajęć będą zamieszczane na platformie MS Teams w zakładce pliki i zadania oraz opcjonalnie na platformie Moodle.

Kryteria oceniania w odniesieniu do poszczególnych efektów uczenia się

EK1: potrafi stworzyć ramowe uzasadnienie do projektu aktu normatywnego dotyczącego spraw z zakresu administracji publicznej [odniesienie do efektów kierunkowych: AD1_U02; AD1_U04; AD1_U07]

Na ocenę 2 (ndst.) nie umie sporządzić uzasadnienia projektu aktu normatywnego

Na ocenę 3 (dst.) sporządza zarys uzasadnienia projektu aktu normatywnego z podstawowymi jego elementami

Na ocenę 4 (db.) sporządza uzasadnienie projektu aktu normatywnego zawierający prawie wszystkie wymagane elementy

Na ocenę 5 (bdb) sporządza kompletne uzasadnienie aktu normatywnego

EK2: zna zasady sporządzania obwieszczenia o sprostowaniu błędu i potrafi przygotować takie obwieszczenie [odniesienie do efektu kierunkowego AD1_U05]

Na ocenę 2 (ndst.) nie umie sporządzić obwieszczenia o sprostowaniu błędu

Na ocenę 3 (dst.) sporządza obwieszczenie o sprostowaniu błędu zawierające błędy, ale spełniające podstawowe wymogi formalne

Na ocenę 4 (db.) sporządza obwieszczenie o sprostowaniu błędu zawierające błędy, ale spełniające większość wymogów formalnych

Na ocenę 5 (bdb) sporządza obwieszczenie o sprostowaniu błędu spełniające wszystkie wymogi formalne

EK3: w oparciu o znajomość charakterystyki różnych rodzajów przepisów, potrafi je sformułować i prawidłowo usystematyzować w projekcie aktu normatywnego [odniesienie do efektów kierunkowych: AD1_U08]

Na ocenę 2 (ndst.) nie potrafi redagować przepisów prawnych

Na ocenę 3 (dst.) redaguje przepisy prawne, ale nie są one właściwie usystematyzowane

Na ocenę 4 (db.) redaguje przepisy prawne i potrafi w tekście przepisu uwzględnić jego elementy klasyfikujące dany przepis do poszczególnych kategorii; właściwie systematyzuje przepisy

Na ocenę 5 (bdb) redaguje przepisy prawne poprawnie pod względem redakcyjnym i formalnym, zgodnie z ZTP

EK4: Potrafi skonstruować projekt aktu normatywnego zgodnie z wymogami zasad techniki prawodawczej [odniesienie do efektu kierunkowego: AD1_U08]

Na ocenę 2 (ndst.) nie potrafi skonstruować projektu aktu normatywnego zgodnie z wymogami zasad techniki prawodawczej

Na ocenę 3 (dst.) potrafi skonstruować zarys projektu aktu normatywnego zgodnie z wymogami zasad techniki prawodawczej. Projekt może zawierać błędy formalne, ale nie mogą to być błędy kardynalne dotyczące oznaczania treści przepisów i ich podziału

Na ocenę 4 (db.) potrafi skonstruować zarys projektu aktu normatywnego zgodnie z wymogami zasad techniki prawodawczej. Projekt może zawierać drobne błędy o charakterze formalnym, ale musi zachować prawidłową systematykę aktu i kolejność poszczególnych rodzajów przepisów

Na ocenę 5 (bdb) potrafi skonstruować zarys projektu aktu normatywnego zgodnie z wymogami zasad techniki prawodawczej. Projekt powinien być w zasadzie bezbłędny

Kompetencje społeczne

EK5: potrafi przedstawić i wykorzystać argumenty w czynnościach związanych z procesem tworzenia prawa zarówno przygotowując projekty samodzielne, jak i projekty zespołowe [odniesienie do efektów kierunkowych: AD1_K01; AD1_K02; AD1_K03; AD1_K04]

Na ocenę 2 (ndst.) nie potrafi przedstawić ani wykorzystać argumentów w czynnościach związanych z procesem tworzenia prawa

Na ocenę 3 (dst.) potrafi przedstawić i wykorzystać proste argumenty w czynnościach związanych z procesem tworzenia prawa z odniesieniem się do treści przepisów prawnych; w pracach zespołowych uczestniczy w sposób pomocniczy

Na ocenę 4 (db.) Potrafi przedstawić i wykorzystać argumenty wynikające z aktów prawnych i orzecznictwa w czynnościach związanych z procesem tworzenia prawa; potrafi włączyć się merytorycznie w prace zespołu przygotowującego projekt

Na ocenę 5 (bdb) Potrafi przedstawić i wykorzystać argumenty wynikające z aktów normatywnych, orzecznictwa i doktryny prawnej w czynnościach związanych z procesem tworzenia prawa; w pracach zespołowych przejmuje rolę lidera grupy

Ocena końcowa jest obliczana w oparciu o sumę punktów zdobytą podczas całego cyklu kształcenia i odnosi się do następującej skali:

- 91 – 100% bardzo dobry (5.0)

- 81 – 90% plus dobry (4.5)

- 71 – 80% dobry (4.0)

- 61 – 70% plus dostateczny

- 55 – 60% dostateczny (3.0),

- poniżej 50% niedostateczny (2.0).

Practical placement: (in Polish)

Nie dotyczy

Classes in period "Summer semester 2021/22" (past)

Time span: 2022-02-01 - 2022-06-30
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Classes, 30 hours more information
Coordinators: Aleksandra Syryt
Group instructors: Aleksandra Syryt
Course homepage: https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3alBd_YtonTNSkVGqqjUevhMMyf6vxwhgqeoEtI3HRQQM1%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=48170b44-4b94-4f9c-b3b8-5e942465b6f0&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - graded credit
Classes - graded credit
(in Polish) E-Learning:

(in Polish) E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy

Type of subject:

obligatory

(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

(in Polish) nie dotyczy

Short description: (in Polish)

Przedmiot dotyczy zagadnień związanych z tworzeniem prawa krajowego, z uwzględnieniem potrzeb administracji publicznej. Porusza problematykę organów uprawnionych do tworzenia prawa, procedur prawodawczych oraz technik legislacyjnych.

Full description: (in Polish)

Przedmiot dotyczy zagadnień związanych z tworzeniem prawa krajowego, z uwzględnieniem potrzeb administracji publicznej. Porusza problematykę organów uprawnionych do tworzenia prawa, procedur prawodawczych oraz technik legislacyjnych.

Zadaniem przedmiotu jest zaznajomienie studentów z problematyką legislacji w administracji i kształtowanie umiejętności w zakresie przygotowywania prostych projektów aktów normatywnych z poszanowaniem technik legislacyjnych. W szczególności studenci będą uczyć się zasad redagowania projektów ustaw, rozporządzeń, aktów prawa miejscowego i aktów prawa wewnętrznego. Poznają zasady dotyczące kolejności przepisów i systematyki aktu normatywnego, zagadnienia intertemporalne. Kwestie związane z wejściem w życie aktu. Ponadto nauczą się oznaczania jednostek redakcyjnych. Przedmiotem zajęć będzie też nowelizacja aktu prawnego, tekst jednolity i sprostowanie błędów w akcie normatywnym.

Bibliography: (in Polish)

Literatura podstawowa: (1. Akty prawne: Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r. (Dz. U. Nr 78, poz. 483, ze zm.); Ustawa z dnia 20 lipca 2000 r. o ogłaszaniu aktów normatywnych i niektórych innych aktów prawnych (Dz. U. z 2019 r. poz. 1461); Ustawa z 24 czerwca 1999 r. o wykonywaniu inicjatywy ustawodawczej przez obywateli (Dz. U. Nr 62, poz. 688, ze zm.); Uchwała Senatu RP z dnia 23 listopada 1990 r. - Regulamin Senatu RP; Uchwała Sejmu RP z dnia 30 lipca 1992 r. - Regulamin Sejmu RP; Ustawa z dnia 8 sierpnia 1996 r. o Radzie Ministrów (Dz. U. z 2021 r.

poz. 178.); Uchwała Nr 190 Rady Ministrów z dnia 29 października 2013 r. - Regulamin pracy Rady Ministrów).

2. Wybrane orzecznictwo: Wyrok TK z dnia 26 czerwca 2001 r., K 6/00; Wyrok TK z dnia 20 grudnia 1999, sygn. akt K 4/99, OTK ZU 1999, nr 7, poz.165; Wyrok TK z dnia 14 czerwca 2000, sygn. akt P 3/00, OTK ZU 2000, nr 5, poz.138; Wyrok TK z dnia 24 października 2000, sygn. akt SK 7/00, OTK ZU 2000, nr 7, poz.256; Wyrok TK z dnia 21 marca 2001, sygn. akt K 24/00, OTK ZU 2001, nr 3, poz.51; Wyrok TK z dnia 3 października 2001, sygn. Akt K 27/01, OTK ZU 2001, nr 7, poz.209. Wyroki są dostępne na www.trybunal.gov.pl; 3. Literatura: Garlicki L., Polskie prawo konstytucyjne, zarys wykładu; 4. Morawska E., Klauzula państwa prawnego w Konstytucji RP na tle orzecznictwa Trybunału Konstytucyjnego; Salitra D., Zasady przyzwoitej legislacji w orzecznictwie Trybunału Konstytucyjnego, Przegląd Sejmowy 2003, nr 4 (57), ss. 31-49.)

Literatura uzupełniająca: (1. L. Grzonka, Legislacja administracyjna. Zarys zagadnień podstawowych. Warszawa 2011; 2. M. Mazurzyk, M. Kaczocha, Legislacja administracyjna. Warszawa 2012.).

Pozostałe źródła wiedzy będą podawane na bieżąco na zajęciach

Wymagania wstępne: (in Polish)

Znajomość podstaw prawoznawstwa i prawa konstytucyjnego.

Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
contact accessibility statement mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-1 (2024-05-13)