Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Education Law

General data

Course ID: WP-AD-PO
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: Education Law
Name in Polish: Prawo oświatowe
Organizational unit: Faculty of Law and Administration
Course groups:
Course homepage: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a58147d416562414a9d1865c4a47109a0%40thread.tacv2/conversations?groupId=36b0f797-34aa-4764-9a0e-048be3978855&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3
ECTS credit allocation (and other scores): 2.00 (differs over time) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Subject level:

intermediate

Learning outcome code/codes:

enter learning outcome code/codes

Short description: (in Polish)

Celem tego wykładu jest przedstawienie oświaty jako zadania publicznego, a prawa oświatowego jako części prawa administracyjnego. Z tego względu student uzyska widzę na temat miejsca oświaty jako części administracji świadczącej, w tym pojęcie oświaty i systemu oświaty. Pozna podmioty systemu oświaty i zadania oświaty. Będzie wiedział kto te zadania wykonuje i jak są one finansowane. Uzyska również wiedzę jakie są prawa ucznia i rodzica w systemie oświaty.

Full description: (in Polish)

Celem tego wykładu jest przedstawienie oświaty jako zadania publicznego, a prawa oświatowego jako części prawa administracyjnego. Przedmiot składa się z ośmiu wykładów. W ramach pierwszego wykładu student uzyska widzę na temat miejsca oświaty jako części administracji świadczącej, w tym pozna pojęcie oświaty i systemu oświaty. Przedstawione zostaną rownież przepisy regulujące zadania z zakresu oświaty w polskim porządku prawnym. W ramach kolejnego wykładu omawiane zostaną jednostki systemu oświaty i dokonana zostanie ich charakterystyka.Następnie przedstawiona będzie również szkoła jako zakład administracyjny, wraz z ukazaniem władztwa zakładowego i merytorycznego. Trzeci wykład trzeci będzie dotyczyć obowiązku szkolnego i sposobów jego egzekwowania. Wykład będzie prowadzony w formie nauczania zdalnego z wykorzystaniem synchronicznego i asynchronicznego nauczania. W ramach nauczania synchronicznego prowadzony będzie wykład na platformie Teems, wykład dialogowany z udziałem studentów. W razie potrzeby zajęcia będą uzupełnione nauczaniem asynchronicznym poprzez udostępnianie nagań lub materiałów. czwarty i piąty będzie dotyczyć prowadzenia szkół jako zadania publicznego. W jego ramach przedstawiony zostanie podział na szkoły publiczne i niepubliczne. Omówione zostaną zasady powierzenia wykonania zadania publicznego podmiotom niepublicznym. Ukazane zostanie rownież prowadzenie szkoły jako przykład prywatyzacji zadań publicznych. Wykład szósty dotyczy zaś organów wewnętrznych szkoły.Wykład siódmy będzie przedstawiał nadzór nad szkołami. W ramach niego beda omówione rodzaje nadzoru, środki nadzoru i organy go sprawujące.

Ostatnie zajęcia mają charakter warsztatowy. Mają one na celu doskonalenie posiadanych już przez studentów umiejętności i przygotowanie do egzaminu. W ramach tych zajęć dyskutowane będą te pytania egzaminacyjne, które dotyczą wymaganych od studenta umiejętności.

Bibliography: (in Polish)

Literatura podstawowa

1. D. Kurzyna-Chmiel, Oświata jako zadanie publiczne, Warszawa 2013,

2. R. Raszecka- Skałecka, Szkoła publiczna jako zdecentralizowany podmiot administracji publicznej. Studium administracyjnoprawne dostępne pod adresem https://www.bibliotekacyfrowa.pl/Content/94776/Szkola_publiczna_jako_zdecentralizowany_podmiot_administracji_publicznej.pdf

Literatura dodatkowa

1. M. Czuba-Wąsowska Szkoła publiczna w obowiązującym porządku prawnym. Studium administracyjnoprawne dostępne

https://wpia.uksw.edu.pl/sites/default/files/doktoraty/M.%20Czuba-W%C4%85sowska_doktorat%20final_2015.pdf

2. M. Pilich (red.), Komentarz do ustawy - Prawo oświatowe, [w:] Prawo oświatowe oraz przepisy wprowadzające. Komentarz (wybrane fragmenty- informacja podawana w ramach wykładu), dostępne LEX,

3. A. Balicki, M. Pyter, Prawo oświatowe. Komentarz, Warszawa 2017, (wybrane fragmenty- informacja podawana w ramach wykładu), dostępne Legalis

4. K.Gawroński, M. Kwiatkowski, Meritum Prawo oświatowe, Warszawa 2018.

Akty prawne:

1. Ustawa z dnia 14 grudnia prawo oświatowe, Dz. U.2020.910 t.j.

2. Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty, Dz. U.2020.1327 t.j.

Efekty kształcenia i opis ECTS: (in Polish)

AD2_W02 Student zna terminologię z zakresu prawa oświatowego; zna procedury dotyczące tworzenia, likwidacji szkół; zna procedury dotyczące nadzoru nad szkołami; umie stosować wiedzę z zakresu prawa administracyjnego części ogólnej do zrozumienia i analizy prawa oświatowego

AD2_W03 rozumie relacje miedzy szkołami a organem prowadzącym i podmiotami sprawującymi nadzór pedagogiczny

relacje między strukturami i instytucjami społecznymi na płaszczyźnie krajowej i międzynarodowej w kontekście administracji oraz prawidłowości nimi rządzące

AD2_W05 Student zna metody, procedury i narzędzia, w tym techniki pozyskiwania danych właściwe dla prawa oświatowego

AD2_W06 student zna podstawowe normy prawne dotyczące funkcjonowania systemu oświaty,

AD2_W07 student rozumie wpływ norm prawnych/administracyjnych na procesy zmian struktur i instytucji społecznych oraz ich elementów w zakresie prawa oświatowego.

Punkty ECTS: 2 (50 h)

Opis ECTS:

Udział w wykładzie: 16 h

Samodzielna analiza aktów prawnych i zalecanej literatury: 20 h

Przygotowanie do egzaminu: 14 h

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Student jest oceniany w zakresie stopnia realizacji efektów kształcenia.

Zasady oceniania:

AD2_W02 Student zna terminologię z zakresu prawa oświatowego; zna procedury dotyczące tworzenia, likwidacji szkół; zna procedury dotyczące nadzoru nad szkołami; umie stosować wiedzę z zakresu prawa administracyjnego części ogólnej do zrozumienia i analizy prawa oświatowego

Na ocenę 2: nie zna terminologię z zakresu prawa oświatowego; zna procedury dotyczące tworzenia, likwidacji szkół; zna procedury dotyczące nadzoru nad szkołami; umie stosować wiedzę z zakresu prawa administracyjnego części ogólnej do zrozumienia i analizy prawa oświatowego

Na ocenę 3, 3,5: student zna i rozumie terminologię z zakresu prawa oświatowego; zna procedury dotyczące tworzenia, likwidacji szkół; zna procedury dotyczące nadzoru nad szkołami; umie stosować wiedzę z zakresu prawa administracyjnego części ogólnej do zrozumienia i analizy prawa oświatowego na poziomie podstawowym.

Na ocenę 4, 4,5: student zna i rozumie terminologię z zakresu prawa oświatowego; zna procedury dotyczące tworzenia, likwidacji szkół; zna procedury dotyczące nadzoru nad szkołami; umie stosować wiedzę z zakresu prawa administracyjnego części ogólnej do zrozumienia i analizy prawa oświatowego na poziomie dobrym. Potrafi dobrze je zaprezentować omawiając konkretne zagadnienia z zakresu prawa oświatowego i wyciągać samodzielne wnioski.

Na ocenę 5: student zna i rozumie terminologię z zakresu prawa oświatowego; zna procedury dotyczące tworzenia, likwidacji szkół; zna procedury dotyczące nadzoru nad szkołami; umie stosować wiedzę z zakresu prawa administracyjnego części ogólnej do zrozumienia i analizy prawa oświatowego

na poziomie dobrym. Potrafi dobrze je zaprezentować omawiając konkretne zagadnienia z zakresu prawa oświatowego i wyciągać samodzielne wnioski.

AD2_W03 rozumie relacje między szkołami a organem prowadzącym i podmiotami sprawującymi nadzór pedagogiczny

Na ocenę 2: student nie rozumie relacji między szkołami a organem prowadzącym i podmiotami sprawującymi nadzór pedagogiczny.

Na ocenę 3, 3,5: student zna i rozumie relacje między szkołami a organem prowadzącym i podmiotami sprawującymi nadzór pedagogiczny na poziomie podstawowym.

Na ocenę 4, 4,5: student zna i rozumie relacje między szkołami a organem prowadzącym i podmiotami sprawującymi nadzór pedagogiczny na poziomie dobrym. Potrafi dobrze je zaprezentować omawiając konkretne zagadnienia i wyciągać samodzielne wnioski.

Na ocenę 5: student zna i rozumie relacje między szkołami a organem prowadzącym i podmiotami sprawującymi nadzór pedagogiczny na poziomie bardzo dobrym. Potrafi dobrze je zaprezentować omawiając konkretne zagadnienia i wyciągać samodzielne wnioski.

AD2_W05 Student zna metody, procedury i narzędzia, w tym techniki pozyskiwania danych właściwe dla prawa oświatowego.

Na ocenę 2: nie zna metod, procedur i narzędzi, w tym technik pozyskiwania danych właściwych dla prawa oświatowego.

Na ocenę 3, 3,5: student zna metody, procedury i narzędzia, w tym techniki pozyskiwania danych właściwe dla prawa oświatowego na poziomie podstawowym.

Na ocenę 4, 4,5: student zna metody, procedury i narzędzia, w tym techniki pozyskiwania danych właściwe dla prawa oświatowego na poziomie dobrym.

Na ocenę 5: student zna metody, procedury i narzędzia, w tym techniki pozyskiwania danych właściwe dla prawa oświatowego na poziomie bardzo dobrym.

Student jest oceniany w zakresie stopnia realizacji efektów kształcenia.

Zasady oceniania:

AD2_W06 student zna podstawowe normy prawne dotyczące funkcjonowania systemu oświaty,

Na ocenę 2: student nie zna i nie rozumie systemu oraz sposobów działania organów władzy publicznej w Polsce oraz nie umie określać ich kompetencji jak również wzajemnych relacji między nimi.

Na ocenę 3, 3,5: student zna podstawowe normy prawne dotyczące funkcjonowania systemu oświaty na poziomie podstawowym.

Na ocenę 4, 4,5: student zna podstawowe normy prawne dotyczące funkcjonowania systemu oświaty na poziomie dobrym.

Na ocenę 5: student zna podstawowe normy prawne dotyczące funkcjonowania systemu oświaty na poziomie bardzo dobrym.

AD2_W07 student rozumie wpływ norm prawnych/administracyjnych na procesy zmian struktur i instytucji społecznych oraz ich elementów zakresie prawa oświatowego

Na ocenę 2: student nie rozumie wpływu norm prawnych/administracyjnych na procesy zmian struktur i instytucji społecznych oraz ich elementów zakresie prawa oświatowego

Na ocenę 3, 3,5: student zna i rozumie wpływ norm prawnych/administracyjnych na procesy zmian struktur i instytucji społecznych oraz ich elementów zakresie prawa oświatowego na poziomie podstawowym.

Na ocenę 4, 4,5: student zna i rozumie wpływ norm prawnych/administracyjnych na procesy zmian struktur i instytucji społecznych oraz ich elementów zakresie prawa oświatowego na poziomie dobrym. Potrafi dobrze je zaprezentować omawiając konkretne zagadnienia i wyciągać samodzielne wnioski.

Na ocenę 5: student zna i rozumie wpływ norm prawnych/administracyjnych na procesy zmian struktur i instytucji społecznych oraz ich elementów zakresie prawa oświatowego na poziomie bardzo dobrym. Potrafi dobrze je zaprezentować omawiając konkretne zagadnienia i wyciągać samodzielne wnioski.

Lista pytań egzaminacyjnych zostanie przedstawiona studentom .

Classes in period "Winter semester 2021/22" (past)

Time span: 2021-10-01 - 2022-01-31
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Lectures, 15 hours more information
Coordinators: Agnieszka Piskorz-Ryń
Group instructors: Agnieszka Piskorz-Ryń
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - graded credit
Lectures - graded credit
(in Polish) E-Learning:

(in Polish) E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy

Type of subject:

obligatory

(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

(in Polish) nie dotyczy

Wymagania wstępne: (in Polish)

Znajomość podstawowych pojęć z zakresu prawa administracyjnego części ogólnej.

Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
contact accessibility statement mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-1 (2024-05-13)