Bezpieczeństwo komunikacji elektronicznej w urzędzie
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WP-ADZ-2-BKe |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Bezpieczeństwo komunikacji elektronicznej w urzędzie |
Jednostka: | Wydział Prawa i Administracji |
Grupy: |
Moduł prawno-informatyczny |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | AD2_U02, AD2_U04 AD2_K01, AD2_K02 AD2_K03 |
Skrócony opis: |
W ramach przedmiotu omówiona zostanie problematyka bezpieczeństwa komunikacji elektronicznej w kontekście odpowiednich standardów prawnych i technicznych w zakresie bezpieczeństwa informacyjnego. |
Pełny opis: |
W ramach przedmiotu omówiona zostanie problematyka bezpieczeństwa komunikacji elektronicznej w kontekście odpowiednich standardów prawnych (m.in. Krajowe ramy interoperacyjności, Ustawa o krajowym systemie cyberbezpieczeństwa, Ustawa o ochronie informacji niejawnych + akty wykonawcze) i technicznych w zakresie bezpieczeństwa informacyjnego (m.in. normy ISO 27001, 27005). Omówione zostaną wybrane modele szacowania ryzyka a także podstawy tworzenia systemu zarządzania bezpieczeństwa informacji |
Literatura: |
Literatura podstawowa: Kurs "Bezpieczeństwo systemów komputerowych", http://wazniak.mimuw.edu.pl/ Literatura uzupełniająca: A. Białas, Bezpieczeństwo informacji i usług w nowoczesnej instytucji i firmie, Warszawa 2007 K. Świtała, Prawnoadministracyjne aspekty problematyki bezpieczeństwa informacji w podmiotach publicznych, Przegląd Prawa Publicznego 10/2013 (artykuł) |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
EK 1: Posiada niezbędny zasób wiedzy temat bezpieczeństwa komunikacji elektronicznej w urzędzie, wraz z wybranymi przykładami ataków i incydentów EK 2: Rozumie znaczenie właściwej analizy, projektowania, przygotowania, wdrażania i pielęgnacji zabezpieczeń w systemach teleinformatycznych o publicznym zastosowaniu dla zapewnienia należytego poziomu bezpieczeństwa komunikacji elektronicznych usług publicznych i rejestrów publicznych. EK 3: Posiada niezbędną wiedzę na temat regulacji prawnych sankcjonujących zasady bezpieczeństwa komunikacji elektronicznej EK 4: Identyfikuje i wyjaśnia skutki wprowadzanych zmian w systemach organizacji pracy (poprzez wprowadzenie systemu zarządzania bezpieczeństwem informacji, polityki bezpieczeństwa i instrukcji zarządzania systemem teleinformatycznym) i funkcjonowaniu instytucji administracyjnych (problematyka zastosowania w tym obszarze określonych rodzajów zabezpieczeń). EK 5: Potrafi łączyć zdobytą wiedzę w zakresie bezpieczeństwa komunikacji elektronicznej w urzędzie z umiejętnościami obejmującymi praktyczne użytkowanie odpowiednich mechanizmów zabezpieczeń oraz wykorzystanie właściwych zasad i norm prawnych należących do dziedzin prawa związanych z funkcjonowaniem elektronicznej administracji do rozwiązywania określonych problemów związanych z bezpieczeństwem teleinformatycznym. EK 6: Śledzi zmiany w zakresie rozwiązań zapewniających bezpieczeństwo komunikacji elektronicznej w urzędzie oraz dostosowywania posiadanej wiedzy i umiejętności w tym zakresie do potrzeb rynku pracy i procesu własnego rozwoju zawodowego. EK 7: Jest przygotowany do wykonywania samodzielnej pracy obejmującej wykorzystanie właściwych mechanizmów zapewniania bezpieczeństwa komunikacji elektronicznej w administracji publicznej i gospodarce. EK 8: Dopasowuje wiedzę i umiejętności z szerokiego zakresu dziedzin naukowych do podejmowanych zadań o charakterze administracyjnym związanych z zapewnianiem bezpieczeństwa systemów teleinformatycznych i komunikacji elektronicznej. |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody: - Ćwiczeniowa (ćwiczebna) oparta na wykorzystaniu różnych źródeł wiedzy (film, fotografie, materiały archiwalne, teksty źródłowe, dokumenty, roczniki statystyczne, mapy, Internet itp.); - Studium przypadku (studium przykładowe). Kryteria oceniania: EK1: Postrzega relacje pomiędzy przepisami prawnymi oraz standardami międzynarodowymi dotyczącymi bezpieczeństwa informacyjnego. Na ocenę 2 (ndst.) - nie postrzega relacji pomiędzy przepisami prawnymi oraz standardami międzynarodowymi dotyczącymi bezpieczeństwa informacyjnego. Na ocenę 3 (dst.) - postrzega relację wyłącznie pomiędzy przepisami prawnymi dotyczącymi bezpieczeństwa informacyjnego. Na ocenę 4 (db.) - postrzega relacje pomiędzy polskimi przepisami prawnymi oraz krajowymi standardami dotyczącymi bezpieczeństwa informacyjnego. Na ocenę 5 (bdb) - postrzega relacje pomiędzy przepisami prawnymi krajowymi i międzynarodowymi oraz standardami międzynarodowymi dotyczącymi bezpieczeństwa informacyjnego. EK2: Dąży do realizacji w grupie 3-5 osobowej projektu wykorzystującego odpowiednie narzędzia i techniki zapewniające bezpieczeństwo komunikacji elektronicznej w urzędzie. Na ocenę 2 (ndst.) - nie dąży do realizacji w grupie 3-5 osobowej projektu wykorzystującego odpowiednie narzędzia i techniki zapewniające bezpieczeństwo komunikacji elektronicznej w urzędzie Na ocenę 3 (dst.) - dąży do realizacji w grupie 3-5 osobowej projektu wykorzystującego niewłaściwe lub nieefektywne narzędzia i techniki zapewniające bezpieczeństwo komunikacji elektronicznej w urzędzie. Na ocenę 4 (db.) - dąży do realizacji w grupie 3-5 osobowej projektu wykorzystującego odpowiednie narzędzia i techniki zapewniające bezpieczeństwo komunikacji elektronicznej w urzędzie. Na ocenę 5 (bdb) - Dąży do realizacji w grupie 3-5 osobowej projektu wykorzystującego innowacyjne lub wykorzystujące efekt synergii narzędzia i techniki zapewniające bezpieczeństwo komunikacji elektronicznej w urzędzie. EK3: Formułuje cele określonego podmiotu publicznego w zakresie bezpieczeństwa informacji. Na ocenę 2 (ndst.) - nie formułuje celów określonego podmiotu publicznego w zakresie bezpieczeństwa informacji. Na ocenę 3 (dst.) - formułuje niekwantyfikowane i ogólne cele określonego podmiotu publicznego w zakresie bezpieczeństwa informacji. Na ocenę 4 (db.) - formułuje kwantyfikowane i szczegółowe cele określonego podmiotu publicznego w zakresie bezpieczeństwa informacji. Na ocenę 5 (bdb) - formułuje szczegółowe cele określonego podmiotu publicznego w zakresie bezpieczeństwa informacji w sposób zgodny z metodą SMART. EK4: Porządkuje wiedzę teoretyczną z zakresu bezpieczeństwa komunikacji elektronicznej w urzędzie. Na ocenę 2 (ndst.) - nie porządkuje wiedzy teoretycznej z zakresu bezpieczeństwa komunikacji elektronicznej w urzędzie. Na ocenę 3 (dst.) - porządkuje co najmniej 3 pojęcia z zakresu bezpieczeństwa komunikacji elektronicznej w urzędzie. Na ocenę 4 (db.) - porządkuje co najmniej 5 pojęć z zakresu bezpieczeństwa komunikacji elektronicznej w urzędzie i związane z nimi przepisy prawa. Na ocenę 5 (bdb) - porządkuje co najmniej 5 pojęć z zakresu bezpieczeństwa komunikacji elektronicznej w urzędzie i związane z nimi przepisy prawa oraz standardy techniczne. EK5: Dobiera metody i narzędzia właściwe dla nauk prawnych i administracyjnych do analizy procesów informacyjnych w podmiotach publicznych z punktu widzenia problematyki bezpieczeństwa komunikacji elektronicznej w urzędzie. Na ocenę 2 (ndst.) - nie dobiera metod i narzędzi właściwych dla nauk prawnych i administracyjnych do analizy procesów informacyjnych w podmiotach publicznych z punktu widzenia problematyki bezpieczeństwa komunikacji elektronicznej w urzędzie. Na ocenę 3 (dst.) - dobiera jedną metodę lub narzędzia właściwe dla nauk prawnych i administracyjnych do analizy procesów informacyjnych w podmiotach publicznych z punktu widzenia problematyki bezpieczeństwa komunikacji elektronicznej w urzędzie. Na ocenę 4 (db.) - dobiera więcej niż jedną metodę lub narzędzia właściwe dla nauk prawnych i administracyjnych do analizy procesów informacyjnych w podmiotach publicznych z punktu widzenia problematyki bezpieczeństwa komunikacji elektronicznej w urzędzie. Na ocenę 5 (bdb) - dobiera co najmniej dwie metody lub narzędzia właściwe dla nauk prawnych i administracyjnych do analizy procesów informacyjnych w podmiotach publicznych z punktu widzenia problematyki bezpieczeństwa komunikacji elektronicznej w urzędzie oraz potrafi wskazać występujące między nimi relacje. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-01-31 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO WAR
|
Typ zajęć: |
Warsztaty, 16 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Krzysztof Świtała | |
Prowadzący grup: | Krzysztof Świtała | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Warsztaty - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-01-31 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO WAR
|
Typ zajęć: |
Warsztaty, 16 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Krzysztof Świtała | |
Prowadzący grup: | Krzysztof Świtała | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Warsztaty - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-31 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO N WAR
|
Typ zajęć: |
Warsztaty, 16 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Krzysztof Świtała | |
Prowadzący grup: | Krzysztof Świtała | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Warsztaty - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-31 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Warsztaty, 16 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Warsztaty - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.