System elektronicznego zarządzania dokumentami
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WP-ADZ-2-SZD |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0413) Zarządzanie i administracja
|
Nazwa przedmiotu: | System elektronicznego zarządzania dokumentami |
Jednostka: | Wydział Prawa i Administracji |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
4.00 (zmienne w czasie)
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | wpisz symbol/symbole efektów kształcenia |
Skrócony opis: |
Przedmiot jest prowadzony w formie warsztatów; studenci otrzymują do opracowania (w oparciu o podaną literaturę oraz właściwe akty prawa a także własne poszukiwania) tematy do opracowania. Tematy te są w trakcie zajęć prezentowane, a wykładowca je komentuje, skłania pozostałych studentów do wypowiedzi. Ponadto wykładowca rozszerza treści przedstawione w czasie prezentacji studenta o treści, które są istotne, a nie zostały wyartykułowane. Przedstawia także przypadki szczególne, które są mu znane z własnej wieloletniej praktyki. W szczególności zwraca uwagę - przy omawianiu każdego tematu na trudności, jakie mogą wystąpić przy wprowadzaniu EZD do praktyki podmiotu i wyjaśnia, jak trudności te należy przezwyciężać. |
Pełny opis: |
W ramach warsztatów prezentowane są i omawiane następujące zagadnienia: 1. Pojęcia podstawowe: dokument, forma, postać, format, metadane, podpis (rodzaje i typy podpisów, formaty) – przedstawienie ogólne, bez szczegółów technicznych 2. Tworzenie dokumentów oraz plików innych (załączników) w formatach legalnych (KRI) 3. Formaty plików elektronicznych, tworzenie plików i ich otwieranie (odczytywanie) 4. Opisywanie dokumentów (znak sprawy, identyfikator pisma) 5. Jednolity Rzeczowy Wykaz Akt (JRWA) – sens stosowania, przykłady stosowania 6. Podstawowe funkcjonalności systemu EZD – w oparciu o przedmiotowe rozporządzenie 7. Podpis elektroniczny – jego typy, formaty, możliwości stosowania wobec dokumentów o różnych formatach, różnej wielkości, kolekcji dokumentów 8. Skróty dokumentów – miejsca zastosowania, związek z podpisem elektronicznym 9. Współdziałanie ePUAP i EZD – idea interoperacyjności systemów teleinformatycznych administracji publicznej, uwzględnienie faktu lokalnych odmienności, stanu zaawansowania technicznego, mentalności pracowników o różnym zawodowym doświadczeniu, percepcji zmian prawa i rzeczywistości związanej z postępem technicznym 10. Formularze pism – papierowe, elektroniczne; istota formularza jako takiego, różnice funkcjonalne między formularzem papierowym a elektronicznym, zastosowania, tworzenie, przykłady 11. Wzory dokumentów papierowych i elektronicznych – różnice funkcjonalne i techniczna realizacja – opis i przykłady 12. Postępowanie z dokumentami wpływającymi do podmiotu, rejestracja w sprawie, komentarze w EZD, dekretacje, akceptacje, przekazywanie, karta obiegu dokumentu 13. Cykl życia dokumentu, metadane, zakres i zawartość 14. Paczka archiwalna – jej istota i konstrukcja, zawartość paczki archiwalnej 15. Repozytoria elektroniczne i archiwa – różnica, rodzaje, zastosowania |
Literatura: |
1) https://epodrecznik.mc.gov.pl/ 2) Ustawa o narodowym zasobie archiwalnym i archiwach (Dz.U. 1983 nr 38 poz. 173 ze zm.) 3) Rozporządzenie Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 stycznia 2011 r. w sprawie instrukcji kancelaryjnej, jednolitych rzeczowych wykazów akt oraz instrukcji w sprawie organizacji i zakresu działania archiwów zakładowych (Dz.U. 2011 nr 14 poz. 67 ze zm.) 4) Szpor G.: "Dokumentacja elektroniczna w podmiotach publicznych", Warszawa 2013. 5) Janowski J.: Administracja elektroniczna. Wyd. Municipium, Warszawa 2009 |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Student: - zna podstawowe pojęcia dotyczące dokumentu jako takiego - potrafi rozpoznać, czy dany obiekt jest dokumentem - potrafi tworzyć dokumenty - potrafi określić reguły tworzenia kolekcji dokumentów - rozumie sens stosowania znakowania dokumentów i reguł tego znakowania - rozumie sens stosowania systemów zarządzania dokumentami na poziomie ogólnym (niezależnie od konkretnych rozwiązań technicznych) - rozumie sens i potrzebę interoperacyjności systemów EZD i innych (np. SEKAP, ePUAP) - rozumie sposób tworzenia podpisów elektronicznych, zna ich typy i rodzaje oraz miejsca zastosowania - zna różnice między dokumentami, formularzami i wzorami dokumentów - zna różnicę miedzy repozytoriami i archiwami i sens ich tworzenia i stosowania. |
Metody i kryteria oceniania: |
Ocena poziomu zrozumienia idei elektronicznego zarządzania dokumentami na podstawie przedstawionych opisów, przykładów praktycznych. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-01-31 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO WAR
|
Typ zajęć: |
Warsztaty, 16 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Besiekierska | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Besiekierska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Warsztaty - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.