Digital Economy and Cyberspace
General data
Course ID: | WP-BGC-N-2-GCaC |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | Digital Economy and Cyberspace |
Name in Polish: | Gospodarka cyfrowa a cyberprzestrzeń |
Organizational unit: | Faculty of Law and Administration |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
2.00
|
Language: | (unknown) |
Subject level: | elementary |
Learning outcome code/codes: | enter learning outcome code/codes |
Short description: |
(in Polish) W obecnych czasach, w których gospodarka jest oparta przede wszystkim na wiedzy, a głównym przedmiotem obrotu jest informacja, konieczne jest wykształcenie osób mających wiedzę z zakresu prawa oraz nowych technologii, w jaki sposób funkcjonuje gospodarka cyfrowa, na czym polega jej wieloaspektowość. Rozwój technologiczny wymaga tez znajomości systemów, które pozwolą zabezpieczyć jednostkę i jej zrzeszenia przed nadmierną ingerencją w jej dobra osobiste. Chodzi w tym wypadku o zabezpieczenia zarówno techniczne, jak i prawne. Przedmiotem zajęć jest wskazanie zależności między gospodarką cyfrową a cyberprzestrzenią i określenie wynikających z tego szans i zagrożeń. |
Full description: |
(in Polish) Przedmiotem zajęć jest wskazanie zależności między gospodarką cyfrową a cyberprzestrzenią i określenie wynikających z tego szans i zagrożeń. W szczególności podczas wykładu zostaną poruszone następujące zagadnienia: 1. Gospodarka cyfrowa i jej wymiary - próba opisania zjawiska 2. Źródła i geneza zjawiska gospodarki cyfrowej, czyli gospodarka cyfrowa w świetle rewolucji 4.0 3. Zmiana modeli: biznesowych, konsumpcyjnych, edukacyjnych i modeli pracy 4. Pandemia i jej wpływ na utrwalanie trendów gospodarki cyfrowej 5. Od społeczeństwa sieciowego do kapitalizmu inwigilacyjnego, czyli „ciemne stronny” gospodarki cyfrowej 6. Gospodarka współdzielenia jako przejaw gospodarki cyfrowej – analiza przypadku 7. Gospodarka cyfrowa a dotychczasowy model regulacyjny – lock in effect. 8. AI, blockchain, tokenizacja, kryptowaluty i FinTech – nowe obszary ekspansji gospodarki cyfrowej . |
Bibliography: |
(in Polish) 1. E. Brynjolfsson, A.McAfee, Wyścig z maszynami. Jak rewolucja cyfrowa napędza innowacje, zwiększa wydajność i w nieodwracalny sposób zmienia rynek pracy ?, Warszawa 2015 2. K. Kelly, Nieuniknione. Jak inteligentne technologie zmienią nasza przyszłość, Warszawa 2018 3. M. Michalski, Od I do IV rewolucji przemysłowej, Człowiek w Cyberprzestrzeni 2017, nr 1 4. B. Paszcza, Cywilizacja braku skupienia. Jak walczyć z uzależnieniem od smartfona ?, https://klubjagiellonski.pl/2018/04/04/cywilizacja-braku-skupienia-jak-walczyc-z-uzaleznieniem-od-smartfona/ 5. J. Rifkin, Koniec pracy. Schyłek siły roboczej na świecie i początek ery postrynkowej, Wrocław 2001 6. J. Rifkin, Trzecia rewolucja przemysłowa, Katowice 2012, 7. J. Rifkin, Społeczeństwo zerowych kosztów krańcowych. Internet przedmiotów. Ekonomia współdzielenia. Zmierzch kapitalizmu, Katowice 2012 8. A. Toffler, Trzecia fala, Warszawa 1985 9. D. Tapscott, Gospodarka cyfrowa. Nadzieje i niepokoje Ery Świadomości Systemowej, Warszawa 1998 10. K. Schwabe, The Fourth Industrial Revolution, Penguin Random House 2017, 11. S. Zuboff, The Age of Surveillance Capitalism, The Fight for a Human Future at the New Frontier of Power, London 2019 |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
(in Polish) Efekty uczenia się EK1: zna i rozumie definicje takich pojęć jak "gospodarka cyfrowa" oraz "cyberprzestrzeń" (odniesienie do efektu kierunkowego BwGC_W01) EK2: zna historyczne, społeczne, kulturowe i gospodarcze uwarunkowania rewolucji cyfrowej (odniesienie do efektu kierunkowego BwGC_W01) EK3: potrafi przedstawić różne definicje cyberprzestrzeni oraz definicję gospodarki cyfrowej (odniesienie do efektu kierunkowego BwGC_U01) EK4: umie wyjaśnić znaczenie cyberprzestrzeni i gospodarki cyfrowej oraz wskazać wzajemne relacje między tymi pojęciami, z uwzględnieniem kontekstu prawnego (odniesienie do efektu kierunkowego BwGC_U01) *treść kierunkowych efektów uczenia się jest dostępny na stronie https://wpia.uksw.edu.pl/sites/default/files/plan-zajec/Uchwa%C5%82a%20BwGC.pdf Opis ECTS 1. udział w zajęciach: 15 h 2. lektura literatury przedmiotu 15 h 3. przygotowanie do zaliczenia 20 h Razem: 50h/25h= 2 ECTS |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Ocenianie odbywa się poprzez kontakt synchroniczny na platformie MS Teams oraz ocenę wypowiedzi studentów podczas dyskusji. Metody oceniania: Efekty dotyczące wiedzy tj. odnoszące się do efektu kierunkowego o symbolu BwGC_W01 są oceniane poprzez: - odpowiedź ustną; ocenę udziału w dyskusji Efekty dotyczące umiejętności tj. odnoszące się do efektu kierunkowego o symbolu BwGC_U01 są oceniane poprzez ocenę udziału w dyskusji, wypowiedź ustną. Kryteria oceniania W odniesieniu do EK1: zna i rozumie definicje takich pojęć jak "gospodarka cyfrowa" oraz "cyberprzestrzeń" (odniesienie do efektu kierunkowego BwGC_W01) Na ocenę bardzo dobrą student bardzo dobrze zna i rozumie definicje takich pojęć jak "gospodarka cyfrowa" oraz "cyberprzestrzeń" w oparciu o co najmniej 3 źródła wiedzy Na ocenę dobrą student dobrze zna i rozumie definicje takich pojęć jak "gospodarka cyfrowa" oraz "cyberprzestrzeń" w oparciu o co najmniej 2 źródła wiedzy Na ocenę dostateczną student zna i rozumie podstawowe definicje takich pojęć jak "gospodarka cyfrowa" oraz "cyberprzestrzeń" w oparciu o treści przekazane podczas wykładu Na ocenę niedostateczną student nie zna i nie rozumie definicji takich pojęć jak "gospodarka cyfrowa" oraz "cyberprzestrzeń" W odniesieniu do EK2: zna historyczne, społeczne, kulturowe i gospodarcze uwarunkowania rewolucji cyfrowej (odniesienie do efektu kierunkowego BwGC_W01) Na ocenę bardzo dobrą student biegle zna historyczne, społeczne, kulturowe i gospodarcze uwarunkowania rewolucji cyfrowej i rozumie ewolucje zjawisk w tym zakresie Na ocenę dobrą student dobrze zna historyczne, społeczne, kulturowe i gospodarcze uwarunkowania rewolucji cyfrowej i ma wiedzę o etapach tej rewolucji Na ocenę dostateczną student ma podstawową wiedzę o historycznych, społecznych, kulturowych i gospodarczych uwarunkowaniach rewolucji cyfrowej w oparciu o informacje pozyskane podczas wykładu Na ocenę niedostateczną student nie zna historycznych, społecznych, kulturowych i gospodarczych uwarunkowań rewolucji cyfrowej W odniesieniu do EK3: potrafi przedstawić różne definicje cyberprzestrzeni oraz definicję gospodarki cyfrowej (odniesienie do efektu kierunkowego BwGC_U01) Na ocenę bardzo dobrą student potrafi przedstawić różne definicje cyberprzestrzeni oraz definicję gospodarki cyfrowej opierając się na co najmniej 3 źródłach Na ocenę dobrą student potrafi przedstawić różne definicje cyberprzestrzeni oraz definicję gospodarki cyfrowej opierając się na co najmniej 2 źródłach Na ocenę dostateczną student potrafi przedstawić różne definicje cyberprzestrzeni oraz definicję gospodarki cyfrowej opierając się na co najmniej 1 źródle Na ocenę niedostateczną student nie potrafi przedstawić definicji cyberprzestrzeni oraz definicji gospodarki cyfrowej W odniesieniu do EK4: umie wyjaśnić znaczenie cyberprzestrzeni i gospodarki cyfrowej oraz wskazać wzajemne relacje między tymi pojęciami, z uwzględnieniem kontekstu prawnego (odniesienie do efektu kierunkowego BwGC_U01) Na ocenę bardzo dobrą student biegle wyjaśnia znaczenie cyberprzestrzeni i gospodarki cyfrowej oraz wskazać wzajemne relacje między tymi pojęciami, z uwzględnieniem kontekstu prawnego; odwołuje się przy tym do poglądów literatury i praktyki Na ocenę dobrą student wyjaśnia znaczenie cyberprzestrzeni i gospodarki cyfrowej oraz wskazać wzajemne relacje między tymi pojęciami, z uwzględnieniem kontekstu prawnego; odwołuje się przy tym do poglądów praktyki Na ocenę dostateczną student wyjaśnia znaczenie cyberprzestrzeni i gospodarki cyfrowej oraz wskazać wzajemne relacje między tymi pojęciami, z uwzględnieniem kontekstu prawnego w oparciu o wiedzę pozyskaną podczas wykładu Na ocenę niedostateczną student nie zna znaczenia cyberprzestrzeni i gospodarki cyfrowej oraz umie wskazać wzajemnych relacji między tymi pojęciami, *treść kierunkowych efektów uczenia się jest dostępny na stronie https://wpia.uksw.edu.pl/sites/default/files/plan-zajec/Uchwa%C5%82a%20BwGC.pdf |
Practical placement: |
(in Polish) Nie dotyczy |
Classes in period "Winter semester 2019/20" (past)
Time span: | 2019-10-01 - 2020-01-31 |
![]() |
Type of class: |
Lectures, 15 hours
|
|
Coordinators: | Marek Michalski | |
Group instructors: | Marek Michalski | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
examination
Lectures - examination |
|
Type of subject: | obligatory |
|
(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | (in Polish) nie dotyczy |
|
Short description: |
(in Polish) W obecnych czasach, w których gospodarka jest oparta przede wszystkim na wiedzy, a głównym przedmiotem obrotu jest informacja, konieczne jest wykształcenie osób mających wiedzę z zakresu prawa oraz nowych technologii, w jaki sposób funkcjonuje gospodarka cyfrowa, na czym polega jej wieloaspektowość. Rozwój technologiczny wymaga tez znajomości systemów, które pozwolą zabezpieczyć jednostkę i jej zrzeszenia przed nadmierną ingerencją w jej dobra osobiste. Chodzi w tym wypadku o zabezpieczenia zarówno techniczne, jak i prawne. Przedmiotem zajęć jest wskazanie zależności między gospodarką cyfrową a cyberprzestrzenią i określenie wynikających z tego szans i zagrożeń. |
|
Full description: |
(in Polish) Przedmiotem zajęć jest wskazanie zależności między gospodarką cyfrową a cyberprzestrzenią i określenie wynikających z tego szans i zagrożeń. W szczególności podczas wykładu zostaną poruszone następujące zagadnienia: 1. Gospodarka cyfrowa i jej wymiary - próba opisania zjawiska 2. Źródła i geneza zjawiska gospodarki cyfrowej, czyli gospodarka cyfrowa w świetle rewolucji 4.0 3. Zmiana modeli: biznesowych, konsumpcyjnych, edukacyjnych i modeli pracy 4. Pandemia i jej wpływ na utrwalanie trendów gospodarki cyfrowej 5. Od społeczeństwa sieciowego do kapitalizmu inwigilacyjnego, czyli „ciemne stronny” gospodarki cyfrowej 6. Gospodarka współdzielenia jako przejaw gospodarki cyfrowej – analiza przypadku 7. Gospodarka cyfrowa a dotychczasowy model regulacyjny – lock in effect. 8. AI, blockchain, tokenizacja, kryptowaluty i FinTech – nowe obszary ekspansji gospodarki cyfrowej . |
|
Bibliography: |
(in Polish) 1. E. Brynjolfsson, A.McAfee, Wyścig z maszynami. Jak rewolucja cyfrowa napędza innowacje, zwiększa wydajność i w nieodwracalny sposób zmienia rynek pracy ?, Warszawa 2015 2. K. Kelly, Nieuniknione. Jak inteligentne technologie zmienią nasza przyszłość, Warszawa 2018 3. M. Michalski, Od I do IV rewolucji przemysłowej, Człowiek w Cyberprzestrzeni 2017, nr 1 4. B. Paszcza, Cywilizacja braku skupienia. Jak walczyć z uzależnieniem od smartfona ?, https://klubjagiellonski.pl/2018/04/04/cywilizacja-braku-skupienia-jak-walczyc-z-uzaleznieniem-od-smartfona/ 5. J. Rifkin, Koniec pracy. Schyłek siły roboczej na świecie i początek ery postrynkowej, Wrocław 2001 6. J. Rifkin, Trzecia rewolucja przemysłowa, Katowice 2012, 7. J. Rifkin, Społeczeństwo zerowych kosztów krańcowych. Internet przedmiotów. Ekonomia współdzielenia. Zmierzch kapitalizmu, Katowice 2012 8. A. Toffler, Trzecia fala, Warszawa 1985 9. D. Tapscott, Gospodarka cyfrowa. Nadzieje i niepokoje Ery Świadomości Systemowej, Warszawa 1998 10. K. Schwabe, The Fourth Industrial Revolution, Penguin Random House 2017, 11. S. Zuboff, The Age of Surveillance Capitalism, The Fight for a Human Future at the New Frontier of Power, London 2019 |
|
Wymagania wstępne: |
(in Polish) Znajomość podstawowych konstrukcji z prawoznawstwa. Wiedza ogólna o świecie współczesnym. |
Classes in period "Winter semester 2020/21" (past)
Time span: | 2020-10-01 - 2021-01-31 |
![]() |
Type of class: |
Lectures, 15 hours
|
|
Coordinators: | Marek Michalski | |
Group instructors: | Marek Michalski | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
examination
Lectures - examination |
|
(in Polish) E-Learning: | (in Polish) E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Type of subject: | obligatory |
|
(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | (in Polish) nie dotyczy |
|
Short description: |
(in Polish) W obecnych czasach, w których gospodarka jest oparta przede wszystkim na wiedzy, a głównym przedmiotem obrotu jest informacja, konieczne jest wykształcenie osób mających wiedzę z zakresu prawa oraz nowych technologii, w jaki sposób funkcjonuje gospodarka cyfrowa, na czym polega jej wieloaspektowość. Rozwój technologiczny wymaga tez znajomości systemów, które pozwolą zabezpieczyć jednostkę i jej zrzeszenia przed nadmierną ingerencją w jej dobra osobiste. Chodzi w tym wypadku o zabezpieczenia zarówno techniczne, jak i prawne. Przedmiotem zajęć jest wskazanie zależności między gospodarką cyfrową a cyberprzestrzenią i określenie wynikających z tego szans i zagrożeń. |
|
Full description: |
(in Polish) Przedmiotem zajęć jest wskazanie zależności między gospodarką cyfrową a cyberprzestrzenią i określenie wynikających z tego szans i zagrożeń. W szczególności podczas wykładu zostaną poruszone następujące zagadnienia: 1. Gospodarka cyfrowa i jej wymiary - próba opisania zjawiska 2. Źródła i geneza zjawiska gospodarki cyfrowej, czyli gospodarka cyfrowa w świetle rewolucji 4.0 3. Zmiana modeli: biznesowych, konsumpcyjnych, edukacyjnych i modeli pracy 4. Pandemia i jej wpływ na utrwalanie trendów gospodarki cyfrowej 5. Od społeczeństwa sieciowego do kapitalizmu inwigilacyjnego, czyli „ciemne stronny” gospodarki cyfrowej 6. Gospodarka współdzielenia jako przejaw gospodarki cyfrowej – analiza przypadku 7. Gospodarka cyfrowa a dotychczasowy model regulacyjny – lock in effect. 8. AI, blockchain, tokenizacja, kryptowaluty i FinTech – nowe obszary ekspansji gospodarki cyfrowej . |
|
Bibliography: |
(in Polish) 1. E. Brynjolfsson, A.McAfee, Wyścig z maszynami. Jak rewolucja cyfrowa napędza innowacje, zwiększa wydajność i w nieodwracalny sposób zmienia rynek pracy ?, Warszawa 2015 2. K. Kelly, Nieuniknione. Jak inteligentne technologie zmienią nasza przyszłość, Warszawa 2018 3. M. Michalski, Od I do IV rewolucji przemysłowej, Człowiek w Cyberprzestrzeni 2017, nr 1 4. B. Paszcza, Cywilizacja braku skupienia. Jak walczyć z uzależnieniem od smartfona ?, https://klubjagiellonski.pl/2018/04/04/cywilizacja-braku-skupienia-jak-walczyc-z-uzaleznieniem-od-smartfona/ 5. J. Rifkin, Koniec pracy. Schyłek siły roboczej na świecie i początek ery postrynkowej, Wrocław 2001 6. J. Rifkin, Trzecia rewolucja przemysłowa, Katowice 2012, 7. J. Rifkin, Społeczeństwo zerowych kosztów krańcowych. Internet przedmiotów. Ekonomia współdzielenia. Zmierzch kapitalizmu, Katowice 2012 8. A. Toffler, Trzecia fala, Warszawa 1985 9. D. Tapscott, Gospodarka cyfrowa. Nadzieje i niepokoje Ery Świadomości Systemowej, Warszawa 1998 10. K. Schwabe, The Fourth Industrial Revolution, Penguin Random House 2017, 11. S. Zuboff, The Age of Surveillance Capitalism, The Fight for a Human Future at the New Frontier of Power, London 2019 |
|
Wymagania wstępne: |
(in Polish) Znajomość podstawowych konstrukcji z prawoznawstwa. Wiedza ogólna o świecie współczesnym. |
Classes in period "Winter semester 2021/22" (past)
Time span: | 2021-10-01 - 2022-01-31 |
![]() |
Type of class: |
Lectures, 15 hours
|
|
Coordinators: | Marek Michalski | |
Group instructors: | Marek Michalski | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
examination
Lectures - examination |
|
(in Polish) E-Learning: | (in Polish) E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Type of subject: | obligatory |
|
(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | (in Polish) nie dotyczy |
Classes in period "Winter semester 2022/23" (past)
Time span: | 2022-10-01 - 2023-01-31 |
![]() |
Type of class: |
Lectures, 15 hours
|
|
Coordinators: | Marek Michalski | |
Group instructors: | Marek Michalski | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
examination
Lectures - examination |
|
(in Polish) E-Learning: | (in Polish) E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Type of subject: | obligatory |
|
(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | (in Polish) nie dotyczy |
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.