Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Selected Aspects of Cybersecurity

General data

Course ID: WP-CWC-N-1-WAC-mon
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: Selected Aspects of Cybersecurity
Name in Polish: Wybrane aspekty cyberbezpieczeństwa
Organizational unit: Faculty of Law and Administration
Course groups:
Course homepage: https://e.uksw.edu.pl/course/view.php?id=16627
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Subject level:

elementary

Learning outcome code/codes:

enter learning outcome code/codes

Short description: (in Polish)

Wykład ma za zadanie zapoznanie studentów z wybranymi, charakterystycznymi aspektami związanymi z Cyberbezpieczeństwem. Poruszone zostaną podstawy systemów kryptograficznych, w tym ich podstawy matematyczne oraz zastosowania. Między innymi studenci poznają: stosowane dzisiaj szyfry (wraz z ich podstawami matematycznymi), techniki podpisu elektronicznego, podstawy technologii blockchain. oraz Infrastrukturę Klucza Publicznego.

Full description: (in Polish)

Wykład ma za zadanie zapoznanie studentów z wybranymi, charakterystycznymi aspektami związanymi z Cyberbezpieczeństwem. Przedstawione zostaną:

1. Rys historyczny stosowania kryptografii do zabezpieczania danych oraz komunikacji, aż po czasy nowożytne.

2. Szczegółowa historia konstrukcji i złamania Enigmy.

3. Podstawy matematyczne kryptografii, w tym podstawy arytmetyki modularnej i elementy teorii liczb.

4. Szyfry symetryczne.

5. Tryby pracy szyfrów symetrycznych.

6. Szyfry asymetryczne.

7. Techniki kryptoanalityczne.

8. Zastosowania algorytmu RSA.

9. Funkcje skrótu.

10. Algorytmy podpisu elekronicznego.

11. Infrastruktura Klucza Publicznego.

12. Protokoły kryptograficzne.

13. Podstawy technologii Blockchain.

14. Kryptowaluty.

Bibliography: (in Polish)

1. Josef Pieprzyk, Thomas Hardjono, Jennifer Seberry , Teoria bezpieczeństwa systemów komputerowych, Grupa Wydawnicza Helion, 2005.

2. William Stallings, Kryptografia i bezpieczeństwo sieci komputerowych: matematyka szyfrów i techniki kryptologii, Grupa Wydawnicza Helion, 2012.

3. Stanisław Strumph Wojtkiewicz, Sekret Enigmy, Państwowe Wydawnictwo "Iskry", 1979.

4. Krzysztof Gaj, Szyfr Enigmy: metody złamania, Wydawnictwa Komunikacji i Łączności, 1989.

5. Waldemar Krztoń, Walka o informację w cyberprzestrzeni w XXI wieku, Wydawnictwo Rambler, 2017.

6. Tomasz Muliński, Zagrożenia bezpieczeństwa dla systemów informatycznych e-administracji, Warszawa: CeDeWu.pl, 2015.

Efekty kształcenia i opis ECTS: (in Polish)

CwC1_W15 Ma podstawową wiedzę o zapewnieniu bezpieczeństwa komunikacji elektronicznej

CwC1_W16 Identyfikuje zagrożenia w cyberprzestrzeni

CwC1_K01 Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie. Potrafi w tym celu wykorzystać narzędzia informatyczne. Rozumie potrzebę ustawicznego pogłębiania wiedzy i umiejętności oraz potrafi samodzielnie wykorzystywać w tym celu dostępne mu źródła. Potrafi czytać ze zrozumieniem teksty ogólne i specjalistyczne

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

CwC1_W15

Ocena 5.0 - Student ma obszerną wiedzę o metodach zapewnienia bezpieczeństwa komunikacji elektronicznej i potrafi ją stosować w praktyce w szerokim zakresie

Ocena 4.5 - Student ma obszerną wiedzę o metodach zapewnienia bezpieczeństwa komunikacji elektronicznej i potrafi ją stosować w praktyce w wybranych rozwiązaniach

Ocena 4.0 - Student ma podstawową wiedzę o metodach zapewnienia bezpieczeństwa komunikacji elektronicznej i potrafi ją stosować w praktyce w wybranych rozwiązaniach

Ocena 3.5 - Student ma podstawową wiedzę o metodach zapewnienia bezpieczeństwa komunikacji elektronicznej i potrafi ją stosować w praktyce w kilku rozwiązaniach

Ocena 3.0 - Student ma podstawową wiedzę o metodach zapewnienia bezpieczeństwa komunikacji elektronicznej

Ocena 2.0 - Student nie ma podstawowej wiedzy o metodach zapewnienia bezpieczeństwa komunikacji elektronicznej

CwC1_W16

Ocena 5.0 - Student identyfikuje wszystkie typowe zagrożenia w cyberprzestrzeni i zna metody przeciwdziałania im

Ocena 4.5 - Student identyfikuje większość typowych zagrożeń w cyberprzestrzeni i zna metody przeciwdziałania im

Ocena 4.0 - Student identyfikuje wybrane typowe zagrożenia w cyberprzestrzeni i zna metody przeciwdziałania im

Ocena 3.5 - Student identyfikuje wybrane typowe zagrożenia w cyberprzestrzeni

Ocena 3.0 - Student identyfikuje kilka typowych zagrożeń w cyberprzestrzeni

Ocena 2.0 - Student nie potrafi zidentyfikować kilku typowych zagrożeń w cyberprzestrzeni

CwC1_K01

Ocena 5.0 - Student doskonale rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie. Potrafi w tym celu wykorzystać wiele narzędzi informatycznych. Rozumie potrzebę ustawicznego pogłębiania wiedzy i umiejętności oraz potrafi samodzielnie wykorzystywać w tym celu dostępne mu źródła. Potrafi czytać ze zrozumieniem wszystkie teksty ogólne i wybrane specjalistyczne

Ocena 4.5 - Student znacznie rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie. Potrafi w tym celu wykorzystać wiele narzędzi informatycznych. Rozumie potrzebę ustawicznego pogłębiania wiedzy i umiejętności oraz potrafi samodzielnie wykorzystywać w tym celu dostępne mu źródła. Potrafi czytać ze zrozumieniem wszystkie teksty ogólne i wybrane specjalistyczne

Ocena 4.0 - Student rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie w podstawowym zakresie. Potrafi w tym celu wykorzystać wiele narzędzi informatycznych. Rozumie potrzebę ustawicznego pogłębiania wiedzy i umiejętności oraz potrafi samodzielnie wykorzystywać w tym celu dostępne mu źródła. Potrafi czytać ze zrozumieniem wszystkie teksty ogólne i wybrane specjalistyczne

Ocena 3.5 - Student rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie w podstawowym zakresie. Potrafi w tym celu wykorzystać typowe wybrane narzędzia informatyczne. Rozumie potrzebę ustawicznego pogłębiania wiedzy i umiejętności oraz potrafi samodzielnie wykorzystywać w tym celu dostępne mu źródła. Potrafi czytać ze zrozumieniem wszystkie teksty ogólne i wybrane specjalistyczne

Ocena 3.0 - Student rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie w podstawowym zakresie. Potrafi w tym celu wykorzystać kilka wybranych narzędzi informatycznych. Rozumie potrzebę ustawicznego pogłębiania wiedzy i umiejętności oraz potrafi samodzielnie wykorzystywać w tym celu dostępne mu źródła. Potrafi czytać ze zrozumieniem wszystkie teksty ogólne i wybrane specjalistyczne

Ocena 2.0 - Student nie rozumie potrzeby uczenia się przez całe życie nawet w podstawowym zakresie. Nie potrafi w tym celu wykorzystywać kilku wybranych narzędzi informatycznych. Nie rozumie potrzeby ustawicznego pogłębiania wiedzy i umiejętności oraz nie potrafi samodzielnie wykorzystywać w tym celu dostępnych mu źródeł. Nie potrafi czytać ze zrozumieniem tekstów ogólnych ani specjalistycznych

Practical placement: (in Polish)

Brak

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
contact accessibility statement mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-1 (2024-05-13)